G: laihduttajan parhaat vinkit (ov)
tässä pari omaa:
- älä anna suuren näläntunteen yllättää, silloin ahmiminen iskee. Syö vaikka päällyksetöntä ruisleipää sen välttämiseksi
- juo vettä. joksus kun luulet että sinulla on nälkä, sinulla onkin oikeasti jano
Kommentit (20)
Muista olla karsivallinen, ei laihtuminen tapahdu hetkessa, paino myos pysyy luultavimmin poissa, mikali se putoaa hiljalleen.
Et myoskaan liho paivassa, joten anna itsellesi anteeksi herkkuhetket, muuta paivittaisia tottumuksiasi.
Pyri muuttamaan elamantapojasi pysyvasti ja jonkin muunkin motiivin avulla, esim. kunnon kohottaminen.
No viiliä ja raejuustoa voit, mutta ei muuta. Ei pastaa, riisiä, vaaleaa leipää, sokeria.
ota vastuu omista syömisistäsi: ihan tasan tarkkaan tiedät mitkä ruuat lihottavat helposti tai joita tuppaat syömään liikaa. Jos silti vedät niitä ihan liikaa niin älä sitten valita kiloista, kun olet itse ne tietoisesti hankkinut.
muista että jos syöt kuin hevonen, sinun täytyy myös liikkua kuin hevonen.
liikunta kuluttaa yllättävän vähän energiaa, laihdutuksessa tärkeintä on ruokavalio. liikunnasta on toki hyötyä, mutta on äärimmäisen hankala laihtua jos ei muuta syömistottumuksiaan.
mieti kumpi on tärkeämpää sinulle, syöminen vai se että olet tyytyväinen olemukseesi.
joskus repsahdat, niin älä rupea mässäilemään, vaan jatkat repsahduksesta huolimatta laihdutusta. Yksi repshdus ei sitä pilaa.
ota pienempi lautanen ja syö yksi leipä kahden sijaan...
Näin on helpompi iloita siitä mitä on saavuttanut kun sen näkee konkreettisesti paperilla tai vaikka excel-taulukossa.
Vaikka paino tuntuu tippuvan hitaasti, niin taulukko antaa voimia siihen että tulosta on oikeasti tapahtunut.
Tee pieniä muutoksia vähitellen. Älä yritä muuttaa elämääsi kertaheitolla. Ensin ruokavalio kuntoon ja sitten hiljalleen liikuntaa.
Kannatta opetella laihduttamaan kunnolla, koska 95% laihduttanaista lihoo uudestaan ;-)
Ai että mä olen positiivinen ihminen...
se ei ole vaarallista terveellä ihmisellä. On luonnollista syödä vasta kun on nälkä.
Lopeta syöminen kun olet kylläinen, VAIKKA lautaselle vielä jäisikin ruokaa. Ota seuraavalla kerralla pienempi annos ja santsaa, jos nälkää jää.
Mieti ruokavaliosi uudelleen. Ajattele maapalloa, josta n 70% on vettä ja 30% maata. Syö 70-prosenttisesti vihnneksia, juureksia, hedelmiä ja 30-prosenttisesti lihaa, kalaa, kanaa, maito- ja jauhotuotteita. Kys. esim lautasmalli.
Määrittele uudelleen "herkku". Kahvileivät, karkit, limut ja limuviinat, rasvat, suolaiset sipsit ja vast. eivät oikeasti ole hyvänmakuisia. Ne ovat vain liian makeita/ suolaisia/ rasvaisia suuntäytteitä, joiden tuottama mielihyvä on hyvin lyhytkestoinen. Oikea herkku on hyvin valmistettu, vaikka kuinka yksinkertainen ateria tai välipala.
Vältä lisäaineita.
Kun vähennät turhan suolan, rasvan ja sokerin määrää, sinun ei pian enää tee niitä mieli.
Liiku!
Älä lannistu!
KULUTA ENEMMÄN KUIN SYÖT. Siinä muuta tarvita.
sittenkin kun tavoitepaino on saavutettu. Painon nousuun on helpompi puuttua, kun sen huomaa ajoissa.
Kannattaa myös kirjata ylös ympärysmittoja, kaikki muutokset ei näy vaa'assa.
Ja nauti ruuasta. Jostain muistan lukeneeni että näläntunne tulee 20 minsaa jäljessä -joten jos syöt KUNNES tulee nälkä niin olet 20 minsan kuluttua ÄHKY!
Lisää kasviksia, tummaa viljaa (makaroonit, leivät, riisit tummaksi).
Älä tee nollatoleranssia jollekin ruualle (tai kaikelle) ja lisää liikuntaa satasella. Pieni muutos molempiin on yhteensä suuri!
Pitkäjänteisyyttä, motiivit selviksi ja ajattele tulevaa: jos hävettää ulkomuoto NYT niin kannattaa pari kuukautta juoksulenkillä punastella ihan vapaasti. Tulos on ettei ensi kesänä hävetä! -Paitti jos häpeämisen vuoksi et liiku.
Vanhalla, hyvällä, vauvalla oli kiva ketju samasta aiheesta ja siellä joku kertoi ottavansa silloin tällöin illalla iltapalan sijaan lasin kuohuviiniä = täyttää mahaa ja tulee mukava hiprakka, rento fiilis - oli mun mielestä hauska ja kokeiltava idea.
vihannesten ja marjojen syöntiä: ne täyttävät mahaa ja ovat muutenkin hyväksi terveydellesi, eikä tunnu siltä että kaikki on vaan koko ajan kiellettyä
- syö riittävästi äläkä pudota painoasi liian pienellä kalorimäärällä
- syö säännöllisesti, noin kolmen tunnin välein
- syö joka aterialla proteiinia (en suosittele paljaan ruisleivän mussuttamista kuten ap vaan päälle reilusti vähärasvaista leikkelettä, keitetty kananmuna ja kasviksia!)
- puolen tunninkin päivittäinen liikunta antaa energiaa ja pitää poissa jääkaapilta
- hedelmiä, kasviksia ja vihanneksia VÄHINTÄÄN puoli kiloa päivässä
- jos haluat hifistellä, tutustu kuntosaliharjoitteluun ja perehdy vielä tarkemmin kehonkoostumus ja ravintoasioihin (fitness) -> hyvä lihaksisto näytää kiinteältä ja kauniilta, kuluttaa energiaa, tarvitsee riittävästi ruokaa säilyäkseen ja tekee näin ollen laihduttamisesta miellyttävän elämäntavan: MUTTA vaatii treeniä!
Itse en ole niinkään keskittynyt painonpudotukseen vaan siihen että saan lihasprosenttia ylös ja rasvoja alas. Näin laihdutustulos näyttää kauniilta. Löysä, laihdutettu kroppa ei ole kaunis.
on tietysti se, että kuluttaa enemmän kuin syö.
Vanhalla, hyvällä, vauvalla oli kiva ketju samasta aiheesta ja siellä joku kertoi ottavansa silloin tällöin illalla iltapalan sijaan lasin kuohuviiniä = täyttää mahaa ja tulee mukava hiprakka, rento fiilis - oli mun mielestä hauska ja kokeiltava idea.
-Soin aamupalaksi esim. kuitumuroja (vrt. weetabix) rasvattoman maidon kanssa
-Seuraavan kerran soin viiden jalkeen, kun mies tuli toista kotiin. Tavallista kotiruokaa, mutta pienemmilla annoksilla.
-Iltapalana iso hedelmasalaatti (omenaa, paarynaa, banaania, mandariineja)
Jos paivan aikana oli kova nalka, soin yhden voileivan juustolla ja kinkulla. Juomana rasvaton maito.
Talla tavalla mun paino on pudonnut parissa viikossa yli 2 kiloa. Viela kaksi kiloa jaljella ja olen tyytyvainen. Tavoitteena siis 54 kg/165 cm.
keksi uusia palkintoja: itselleni näitä on esim. sisutuslehden ostaminen, espresson juominen tavallisen kahvin sijaan, talvella kuuma suihku
Sinun pitää oppia ymmärtämään omaa ajatusmaailmaasi ja käyttäytymistäsi ja sitä, minkä takia olet syönyt liikaa.