Voiko kyseessä olla reuma?
Minulla on ollut maaliskuusta 2008 lähtien erilaisia niveloireita. Viime vuoden oireilivat lonkkien ja nivusten nivelet. Joulun jälkeen alkoi olla aamujäykkyyttä oikean käden sormissa vaihtelevasti, eli välillä oireet olivat pois. Nyt oikean käden etusormi ja keskisormi ovat aamulla todella kipeät. Ei kuitenkaan turvonneet, mutta jäykät ja sormien taivuttaminen sattuu. Tietokoneella ollessa hiiren käyttäminen jäykistää sormet, jos käytän sitä vähänkään pitempään. Isojen nivelten oireet ovat pysyneet aika hyvin poissa, mutta uidessa rintauintia saan helposti häpyluiden liitokset (?) kipeäksi. Burana auttaa mutta ei sitäkään voi jatkuvasti syödä. Turvotuksia tai punotusta ei ole. Labrat on olleet täysin normaalit lukuunottamatta keuhkoklamydia-arvoja. Keuhkoklamydian olen sairastanut tietämättäni. Samoin tumavasta-aineet on olleet ihan marginaalisesti koholla. Crp normaali samoin kaikki muut reumatekijät yms.
Mitä tämä oikein voi olla?
Kommentit (2)
Kaikilla ei reuma näy verestä!Mulla alkoi viime alkusyksystä oirehtia,aamuisin oli ranteet kipeät ja jäykät.Alaselkä on ollut siitä lähtien kipeä lähes päivittäin ja myös kankea.Tämän vuoden puolella on tullut nivel oireita.Käsivarret ja jalat särkee joskus.Talvi oli paha,muutaman kerran oli vaikea kävellä edes.Nyt kesällä oireet ovat selvästi helpanneet mutta oireita silti on ja alaselkä aamuisin tosi kipeä.pari vkoa sitten kipeytyi ranteet ja toinen turposi.Lääkäriin olen vasta menosssa.Oma epäilykseni on fibromyalgia,moni oireeni sopii siihen.Isäni suvussa on fibroamyalgiaa ja selkärankareumaa.Äitini suvussa myös reumaa.
Reuman sukulaistauteja on monia, joten sinun kannattaa mennä uudelleen lääkäriin ja kertoa nuo kaikki oireet hänelle. Jos veriarvot ok, voi yksi arvauskohde olla fibromyalgia, mutta siihen auttaa särkylääkkeitä vai parasetamol.
http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/reumataudit.html