Kannattaako diesel-autoa ostaa?
Löydettiin meille sopiva auto, mutta mietiyttää tuo et se on diesel...
Kommentit (17)
ja julkiset kulkuneuvot ovat ympäristöystävällisempiä.
Mulla on bensa-auto ja huomattiin että mulle tulee mittariin yli 20000 kilsaa vuodessa. Vaihdettiin se dieseliin. Nykyajan dieselit on ihan hyviä kiihtyvyydeltään ja muutenkin. Ei oo enää mitään lussuja, niinkuin joskus aikoinaan ovat olleet.
Diesel säästää polttoainekuluissa 500€/10tkm. Jos ajat vähemmän kuin 10tkm niin dieselveron takia ei kannata.
Eli jos ajat 10 tkm niin säästö 0€, ajat 20 tkm säästät 500€, 30 tkm säästät 1000€ jne. Olettaen, että diesel-auto maksaa ostaessa saman kuin vastaava bensa.
Mun mielestä diesel-auto on epämukavampi ajossa mutta monet niistä tykkää.
Kerrohan logiikka mullekin.
Ja kerro samantien minkä suurusesta dieselverosta puhut.
Mun kyllä kannattais ostaa diesel vaikka ajasin vaan 10.000/vuosi.
Mun mielestä diesel-auto on epämukavampi ajossa mutta monet niistä tykkää.
Minä en kyllä huomaa mitään muuta eroa kuin sen, että dieselissä on vääntöä paremmin pienillä kierroksilla, eli vaihdetta ei tarvitse vaihdella esim taajama.ajossa niin tiuhaan kuin bensakoneella.
Toki meidän nykyisessä autossa on enemmän tehoa kuin edellisessä, joka oli bensakone (150 hv dieselissä vs. 120 hv bensakoneessa), mutta on se painavampikin.
Koneen äänikään ei juuri kuulu sisälle.
Meillä tuo kannattavuusero menee n. 15 000 km:n kohdalla, jos mukaan lasketaan kulutuksen pieneneminen (vastaavanaa bensakoneeseen verrattuna) ja n. 15 c/l halvempi polttoaine. Hankintahinta dieseleillä on vähän kalliimpi. Mellä siis 1600 kg painava auto, kevyemmällä dieselvero on pienempi.
Mun mielestä diesel-auto on epämukavampi ajossa mutta monet niistä tykkää.
Minä en kyllä huomaa mitään muuta eroa kuin sen, että dieselissä on vääntöä paremmin pienillä kierroksilla,
Tiisselissä on aika kapealla kierrosalueella se tukeva vääntö, vaihekepin kans saa olla tarkkana. Alle 1500 kierroksen moni diesel on todella hengetön. Taas jos kierrokset menee yli 3000 niin vääntö laskee kuin lehmän häntä.
Automaattivaihteisto pelastaa tuolta ongelmalta.
jos ajaa paljon. vero on mielestäni aika paljon mutta kun itse ostettiin niin puntarissa painoi
se ettei 3000 eurolla olis saanut bensa autoa joka kuluttaa 4.3 litraa satasella. ja ajetaan todella paljon, työmatka 100km/päivä.
mut jos d jab auto maksaa saman verran ja kuluttaa saman verran niin kannattaa miettiä juuri tuon veron takia.
Mulla edellinen oli diesel.
Nykyisessä on tehoo aika lailla samanverran, molemmat automaatteja, suurinpiirtein samanpainosia.
Valitettavasti ei ollut saatavilla vähän (noin 50.000) ajettua dieseliä kun mun auto ostettiin joten tyytyminen on bensasyöppöön.
Diesel kulutti samnlaisessa ajossa vähän vajaat 7litraa/100km, maantiellä pääsin cruisea käyttämällä parhaillaan alle 5litraa/100km (tarkottaa kesällä, 90km/h ja ilman suksiboksia)
Nykynen bensaversio vie sekalaisessa ajossa 9,4litraa/100km ja maantiellä noin 8litraa/100km
Vaikkei laskisi ollenkaan minkä verran dieselin ja bensan hintaero on niin tosta osaa jokainen laskee että nykyinen auto kulutta pelkkää polttoainetta 10.000 km:n ajossa
yli 400litraa enemmän (x 1,35€) Tosi alakanttiin laskettuna se tekee yli 500 euroa /10.000km PLUS päälle se paljonko diesel on halvempaa.
Tätä laskutoimitusta ei oikeen pysty tietenkään tekeen jos ei ole samantyyppisisä autoja vertailtavissa.
Vaikka diesel on aavistuksen kalliimpi hankintahinnaltaan niin onhan sen jälleenmyyntiarvokin vähän korkeampi.
Erikoisesti ihmiset täällä ajttelee!!!
Itse en kuitenkaan enää dieseliä ostaisi koska polttoaineen verotus tulee lähivuosina muuttumaan lähinnä siten että ympäristöystävällisten polttoaineiden verotus kevenee ja muiden nousee. Eli dieselin verotuksellinen hintaetu tulee katoamaan.
Ostaisin ehdottomasti flexifuel-auton.
Autotietäjille vinkiksi: ei ole enää dieselveroa, se on käyttövoimavero.
Kiitos Suomen autoverotuksen, pääomakuluilla on erittäin merkittävä osuus työmatka-autoilin kuluissa. Potentiaalinen vaihtoehto dieselille on todella halpa bensa-auto, toki silloin tekee ison kompromissin turvallisuuden jne suhteen. Euroaikana 5000 euroa tuntuu olevan mystinen raja, jonka alle ei tahdo fiksua autoa löytää.
ajan paljon työajoja, saan niistä kilometrikorvaukset, jotka ovat siis samat kuin bensalla, kuukaudessa riittää tankillinen joka maksaa vain 45 eur, sillä ajan siis reilun 800 km.
mutta pitkää matkaa enempi..
ikinä en vaihtais takaisin bensaan! :)
2010 pitäisi käyttövoima veron poistua joten kun nyt dieselit halvempia ensi vuonna hinnat nousee? bensa autoissa verotus kovenee! tosin dieselin hinta vähän nousee.. kulutus esim. kovassa rasituksessa paljon pienempi suhteessa bensaan ja dieselillä kun oppii ajamaan se on paljon mukavampi väännön takiakin.. ennen kaikki autoni olivat bensoja nyt pihassa 5 dieseliä patittaa maksaa edes osa noiden veroista.. verottaja voittaa joka tapauksessa ostat kumman vain jos et dieseliä tee kaasulla toimivaksi..
Kun dieselautojen kysyntä kasvaa, niin dieselin kulutus kasvaa. Kun samalla bensa-autojen myynti laskee, bensa kulutus laskee. kun bensan kulutus laskee, bensatuotanto laskee ja sitä kautta dieselin tuotanto laskee. Koska kysynän ja tarjonnan laki on olemassa, niin on odotettavissa, että dieselin hinta kapuaa jollain aikavälillä bensanhinnan ohi.
Saattaa monella vähän mielipide muuttua kun katsotaan kuluja nyt vuonna 2022.
Ensinnäkin laskelmiin lähdetään väärillä tiedoilla, jota diesel-laskuri sivustolla tahallaan viljellään.
Siellä laitetaan bensa-auton kulutukseksi 7-litraa ja ajoneuvoveroksi 250e.
Oikeasti uudet bensa-autot kuluttavat 5-6l litraa sadalla ja niiden ajoneuvovero ei todellakaan ole 250 vaan 100-150e vuosi.
Oman 2013 bensa-auton kulutus on 5,3l sadalla sekalaisessa ajossa joka hyvä esimerkki tästä.
Tällä laskelmalla Dieseliä ei saa nykyhinnoilla kannattavaksi oikein millään ajokilometreillä, kun nyt dieselin hinta on jo ylittänyt reilusti bensan.
Lisänä vielä adblue sotkut.
Taitaa jäädä mustapekka nyt monella käteen.
Herranjumala että voi olla ihmisen maailma noin pieni ja saivarrella täytyy. Muuten tota tekee mun teinit, ei noin tee aikuiset
Käyttövero plus käyttövoimavero on dieselissä.
VAAN suurin osa meistä ja muista tuntee sen edelleen dieselverona ja tietää paremmin mistä puhutaan.
vrt. sikaflunssa jäi käyttään vaikka yritettiin puhua H1N1 ettei siat leimautis, vaan kuis ollakaan, suurin osa puhuu sikainfluenssasta tai jostain jonka nimeen sika liitty.
huh huh mikä typerys oli taas toikin reppana nro 11