Ketään joka synnyttänyt TAYS:ssa?
Kokemuksia minkälaista oli? Henkilökunta, tilat yms.
Kommentit (13)
Odotan neljättä ja levollisin mielin taas sinne menen! ;)
Yhden mamman kanssa olen jutellutkin sielä miten oma käytös vaikuttaa myös siihen millain sua kohdellaan.
TAYSia kun osataan myös haukkuakin, iso sairaala ja paljon synnytyksiä joten kaikenlaisia odottajia sielä nähdään.
Mutta omalla kohdalla olen saanut hyvää palvelua.
Vierihoito on ihana asia ja henkilökunta on osannut auttaa.
Uudelleensynnyttäjänäkin olen saanut apua ihan kädestäpitäen miten imetykseen tulee lisävinkkejä! :D
Esikoisesta olin lapsen kanssa synnyttämättömien osastolla, on tiukkaa kun monta äitiä.
Tiloja uusittu, kolmannesta lapsesta pääsin tälläseen uusittuun osastoon jossa 2 äitiä huoneessa, kahden huoneen kanssa jaetaan suihku ja vessa.
Lapsia olen jättänyt hetkeksi kansliaan ja poikennut kahvilassa lähellä pääaulaa. Vauvaa kun ei saa viedä osastolta mutta itse voi lähteä ulos tai kahvilaan.
Välipalaa hae ihan reippaasti jääkaapista! Itse yölläkin olen käynyt syömässä vähän.
Kätilöt on osannu hyvin hommansa ja niillä on omat mielipiteet kannattaako ottaa epiduraali nyt vai myöhemmin vai spinaalia.
Itse olen tykännyt aina perinteisesti loikoilla sängyllä, mutta kysy ihmeessä jakkaraa tai muuta.
Yksi ammekin löytyy mutta esikoisesta en kehdannut kysyä sitä, toisesta oli varattu ja kolmannesta rikki. :)
Tee omia suunnitelmia mutta jätä joustovaraakin. Ja kysy kätilöltä mielipidettä.
muuten joutuu talsimaan KÄYTÄVÄLLÄ lähes loppuun asti. Ylimielisiä lääkäreitä kannattaa varoa, odottamaan saattaa joutua (esim. tikkien ompelua..mistä seuraa tietty aikamoinen verenhukka). Kätilöt enimmäkseen jees, paitsi yksi kielsi huutamasta, etteivät voimat ehdy. Ja paskat, olin ihan voimissani ponnistusvaiheessa, toisin kuin lopulta verenvuodon jälkeen..jota ei siis tukittu ajoissa, kun virolaisalkuperäinen lekuri vähän ompeli tamponin narun tikkeihinj ja joutui purkamaan kaiken ja aloittamaan alusta..ja kas, vuoro päättyi ja jouduin odottamaan 30min uutta lääkäriä koko ajan verta valuen. Ei varmaan olis tullut vielä silloinkaan, ellei mies olisi hoputtanut kätilöä hakemaan lääkäriä jo! Ahtaus on myös perseestä osastolla. Onneksi pääsimme lähtemään jo kolmen yön jälkeen. Levätä siellä ei voinut ollenkaan melun takia. Korvatulpat ehdottomasti mukaan!
Siisi tikit jätettiin ompelematta vuoron vaihtumisen takia?
Kyllähän vaatekaupassakin palvellaan asiakas, vaikka vuoro juuri loppuisi! Ja kyse on kuitenkin terveyden hoidosta. Tämä vaatekauppa esimerkki siis siksi, että meillä on käynyt pukua sovittaessa (kestää saman verran kuin tuo tikkien ompelukin)...
toisen asteen repeämä + epäily pahemmasta (peräaukon repeäminen, mitä ei sitten onneksi ollut. Se eka lääkäri joka teki sen tamponimokan ompeli "pohjan" valmiiksi ja sitten toinen tuli 30min päästä tekemään homman loppuun tosi vittuuntuneena..kun ei ollut edes läsnä synnytyksessä. Paraneminen kesti KAUAN, mutta onneksi mitään vikaa ei jäänyt. Verenhukkani vähättely otti myöhemmin tosi paljon kupoliin, kun papereihin merkittiin puoli litraa (mikä ei kuulemma ole paljon), mutta mieskin näki, että verta oli PALJON muuallakin kuin ala-astiassa, josta se punnitaan. Enkä tosiaan jaksanut kunnolla kävellä vielä seuraavanakaan päivänä.
4
kysyin lääkäriltä yhdessä vaiheessa, montako tikkiä tulee. Ylimielisesti naureskellen sanoi, ettei näitä lasketa...
mutta ei niitä ompeleita todellakaan lasketa, jos sinne tulee muutamaa enempi.
kysyin lääkäriltä yhdessä vaiheessa, montako tikkiä tulee. Ylimielisesti naureskellen sanoi, ettei näitä lasketa...
Kaksi synnytystä ja vaikka viimoisesta onkin kohta jo neljä vuotta, niin en voi muuta kuin kehua. Silloin oli remontti päällä mutta ei haitannut, kaikki sujui hienosti.
Kätilöt ja lääkärit olivat aivan ihania, vaikka minuakin paikkailtiin toisen jälkeen hetkisen verran, en saanut tylyä palvelua missään vaiheessa. Kätilöt varsinkin jäivät mieleeni ja kiitinkin heitä synnytysten jälkeen henk.kohtaisilla lahjoilla.
Minä olen samoilla linjoilla kuin yksi edellinen kirjoittaja, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
TAYSissa on hyvä synnyttää, iso sairaala tietenkin mutta ammattilaisia he siellä ovat, apu on varmana lähellä.
Kaksi lasta olen maailmaan saanut Taysissa. Henkilökunta on ihanaa ja onneksi on osunut aina nuori kätilö jotka on olleet ihania ja kunnioittaneet minun toiveitani. Lisäksi koska minulla on pakollisena iv-antibiootit niin se pitää aina muistaa saada kun menee synnyttään. Ekassa raskaudessa oli myös takana vaikea raskausmyrkystys ja pelkopolikäynnit ja rentoutusharjoituskäynnit ja oli ihanaa kun pelkopolin kätilöni kävi kanssani synnytyksen läpi ja muutenkin moikkaamassa osastolla synnytyksen jälkeen. Ja jos raskausmyrkytyksen aikana kun olin vuodelevossa osastolla hän kävi säännöllisesti siellä kyselemässä kuulumisia tapaamistemme ulkopuolella.
Toka raskaus meni kuin unelma samoin synnytys ja sain kotiutua kun lapsi oli vuorokauden ikäinen.
Pelkkää hyvää sanottavaa Taysista. Tosi hienosti siellä hoidettu kaikki synnytyksessä ja osastolla. Koskaan ei esim ole käännytetty s-vastaanotosta pois tai joutunut talsimaan käytävillä. Olen tosin aina ollut jo 5cm auki kun olen vasta mennyt taysiin, aina päässyt suoraan saliin. Mutta mulla juuri se antibiootti systeemi että tarvitsen sen suoneen hyvissä ajoin ennen synnytystä.
että on hyviä kokemuksia. Jotenkin saanut kielteisen kuvan sairaalasta. Ehkä se on just sitä, että omasta käytöksestäkin riippuu miten kohdellaan, vaikka niin ei pitäisi olla. Henkilökunnan pitäisi pystyä säilyttämään ammatillisuus tilanteessa kuin tilanteessa. Varmasti siellä on kuitenkin turvallista synnyttää verrattuna moniin muihin sairaaloihin.
Vanhemmalla osastolla oli ystävällinen henkilökunta ja asioista voi neuvotella. Lääkäri oli lukenut neuvolakortista väärän lasketunajan. Olin kandin ns. omapotilas ja tämä kertoi koko raskausajan sängyn vieressä muille kandeille, siitä en pitänyt! Olin kieltänyt asian aikaisemmin, joten ei mennyt perille. Wc-tilat olivat aivan kamalat kopit. Pienet ja surkeat tippan kanssa vaikeaa.
Uudemmalla osastolla oli aika tärpäntikkeli osastonhoitaja, joka tiesi kaiken. Menetin sektiossa 2 litraa verta ja tämä pisti mua heti vauvaa kantamaan yms. Vauva meinas pudota, huh! En siis pysynyt pystyssä, heikon Hb tilanteeni kanssa. Hoitajakin sitä säikähti. Hänen mukaansa, koska "potilaiden" pitää olla omatoimisia eli kuljettaa omat tarjottimensa käytävälle yms. Meinasi tulla sirpaleita eli meinasin kaatua eli hoitaja ei tajunnut etten pysy pystyssä, vaikka Hb oli reilusti alle 80. Huomasin myös, että muut hoitajat ns.pelkäsivät tätä osastonhoitajaa. Nuoret hoitajat olivat ystävällisiä pääasiassa, jotkut vähän kovakouraisia.
Kiitoksena pitää sanoa, että ottivat huomioon tiettyjä erityisjuttuja, vaikka osastolla oli kiirettä ja ahdasta. WC- tilat olivat ihanat aikaisempaan verrattuna. Vähän liian pienet tilat kokonaisuudessaan oli ja liian vähän henkilökuntaa, koska synnytysten määrä on kasvanut huimasti.
Neljästä kätilöstä kokemusta, joista 3 aivan ihania, ja yksi tympeä (oli onneksi vain hetken työvuorossa). Muuten ei mitään valittamista!!
ollu valmis synnyttään vaikka Inarissa kuhan ei Taysiin tattenu mennä.
Vammalassa synty toinen eikä voi kahesta paikasta puhua ees samana päivänä.
Inhon kylmät väreet menee selkää pitkin kun Taysia ajattelenkin.
hoitajina osastolla oli paljon nuoria naisia,muutama vanhempi sattui myös kohdalle ja nämä vanhemmat työntekijät aika kärttyisiä. Itse jouduin olemaan osastolla 6pv ja hulluksi meinasin tulla! 2 hengen huoneet,vain verhovälissä,sänky ja sivupöytä mahtuivat tilaan juuri ja juuri. huoneissa telkkarit mikä plussaa. Osastolla oli ihan ok ruuat ja jääkaappi täynnä välipalaa mikä plussaa. minua häiritsi nuo 2 hengen huoneet kun naapurin vauva itki yöt läpsensä ja en itse saanut levättyä. vauvan kanssa oltava osastolla(joka siis pieni käytävän pätkä!!) ei voinut lähteä esim.ulos.
synnytyksessä minulla oli ihana kätilö,sain lääkettä heti kun pyysin ja muutenkin kaikki meni hyvin. Kannattaa osastolle varata lukemista,herkkuja ;) ja vaikka musiikkia. ota vieraita vastaan jos jaksat,on kivaa kun on seuraa. kannattaa ottaa myös liivinsuojuksia ja omat rintaliivit ja vaikka verkkarit,huomattavasti kivempi olo!:)