Imettäjät apua!
Nännissä on haava josta tuli verta ja kun vauva pulautti oli maito vaaleanpunaista. Olen laittanut lansinohia ja nänni ei ole enää niin kipeä ja aluksi pumppasin rintapumpulla maitoa johon ei kuitenkaan enää tullut verta sekaan. Voin kai nyt normaalisti imettää siitä rinnasta, tosin kipeätä tekee alussa kun vauva alkaa imemään.
Toinen kysymys, missä vaiheessa ette ole enää tarvinneet liivinsuojia? Vauva vasta 1kk ja ilman liivinsuojia olisi rintsikat ja paidat märkiä.
Kommentit (7)
olen käyttänyt kyllä yli puoli vuotta aina, vaikkei kolmannen lapsen kanssa enää niin paljon valunutkaan, muuten tuoksuu hapan maito rintsikoissa tosi äkkiä.
ja niin kuin edellinen, onhan imuote oikea. Alussa oli meilläkin imuote huono ja rinnanpäät arat mutta korjaantu.
Liivinsuojia käytän vieläkin vauva 3kk, varsinkin jos menen muualle ja tiedän joutuvani imettämään ja toisesta rinnasta alkaa maitoakin tulemaan ei sitten ole paita märkä. Koti oloissa en käytä enään.
kuin imettää, niin ei tosiaan tuu niitä maitotahroja liiveihin!
Ja joo, voit imettää vaikka rinnanpää oliskin vähän hiertynyt. Ei ole vauvalle haittaa.
Vanha hyvä konsti on se, että kun lopetat imetyksen, niin purista rinnasta muutama tippa maitoa ja hiero se nänniin. Maidossa on luontaista rasvaa! Mulla on ainakin auttanut tuo synnäriltä saamani kikka! Tsemppiä imetykseen, äkkiä ne rinnanpäät siihen tottuu.
Ja nyt voi olla niinkin, että vauvasi on tulossa ns. tiheän imun kauteen eli tilailee itselleen vähän suurempia maitoannoksia, kasvaa siis innolla ja tarvitsee enemmän evästä! Niistä pitkistä imetyssessioista kannattaa vaan opetella nauttimaan! Ajatella vaikka, että minu paikkani on nyt tässä, TÄMÄ vauva tarvitsee nyt minua kaikkein eniten! Ja nauttia siitä, että saa pötkötellä ja huilailla vauvan kanssa ihan luvallisesti!
Minä käytin ihan niin kauan kuin imetin. Joskus kun vauva oli 8kk, huomasin tosin että riitti kun laitoin suojan vain imetyksen ajaksi. Vauvan imeminen kun laukaisi aina herumisrefleksin myös toisessa rinnassa. :)
tarvii iltaisin lasten mentyä nukkumaan, jos meinaa viettää aikaa miehensä kanssa ;) etenkin jos viimeisestä imetyksestä on kulunut muutama tunti. kyllä muuten paita kastuu, jos se sattuu olemaan päällä.
Joko imettämällä tai pumppaamalla/ käsin lypsämällä. Jos rinta on ihan älyttömän kipeä, niin käsin lypsäminen voisi olla kivuttomin tyhjennyskeino. Vertavuotavasta rinnastakin voi imettää, veri ei ole vauvalle mitenkään vaarallista, mutta jos verta tulee enemmän kuin muutama tippa, niin vauva todennäköisesti pulauttaa maidot ulos.
Minäkin vannon tuon maidon nimeen kärsineiden nännien parantelussa. Yksi hyvä kikka on laittaa kipeään tissiin maidonkerääjä ja antaa tällä lailla nännille ilma- ja maitokylpyjä.
Minun vauvani on puolivuotias, ja joudun käyttämään liivinsuojia edelleen, toinen rinta kun vuotaa toisesta imettäessä. Yöllä en tykkää käyttää rintsikoita, joten peitän silloin imettäessäni harsolla vapaan rinnan.
Voit imettää, mutta sinuna antaisin rinnan parantua. Bebanthenia olen itse käyttänyt.
Onko vauvalla oikea imuote, eihän imetys normaalisti satu? Ei pitäisi sattua yhtään, paitsi että mulla ainakin maidon heruminen alussa tuntuu, kuin neuloilla pistelisi.
Itse imettäisin vasta sitten, kun rinta tosi täynnä.