Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi fiksu ja kiva ihminen haluaa lähihoitajaksi?

Vierailija
22.06.2009 |

Mun kaveri, kaikinpuolin mukava ja fiksu ihminen, kouluttautui lähihoitajaksi. En tajua, miksi ihmeessä. Miksi joku ylipäätään HALUAA lähihoitajaksi, eikö siinä duunissa joudu tekemään kaikki raskaimmat ja epämiellyttävimmät hommat. Meinaan, että mun kaveri on varmasti hyvä hommassaan ja mielelläni minäkin antaisin mummoni hänen lähihoidettavakseen, mutta sitä minä en vaan oikein pysty ymmärtämään, mikä siinä hommassa voi viehättää. Eikö samalla vaivalla sairaanhoitajaksi tms. vähän mukavampiin ja paremmin palkattuihin hommiin. Ei tässä tapauksessa ole edes koulun arvosanoista kiinni.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli empaattinen ja sosiaalinen, että ihmisläheistä työtä haluaa tehdä. Arvostan suuresti näitä ihmisiä, jotka pienellä palkalla tekevät äärimmäisen tärkeää työtä paitsi sairaaloissa ja mummojen pyllyjä pesemässä, myös esim. päivähoidossa.

Vierailija
2/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulee usein ilmi.

Kuvitellaan, että sh: n työ on täysin samaa jne.

Ettekö ymmärrä, että sh: lla on täysin erilainen koulutus kuin teillä?

Ja koulutuksen ja työkokemuksen kautta näkemys hoitotyöhön on todennäköisesti täysin erilainen. Kyllä sh: n koulutuksella hoitotyötä pystyy tekemään paljon laaja-alaisemmin ja potilaiden hoito on kokonaisvaltaisempaa laajemman tiedon ja taidon ansiosta.

Olen sh ja valitettavasti voin sanoa, että lähihoitajilla on usein itsestään ja taidoistaan hieman liian suuret luulot... Tämä on ihan työelämässä huomattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap itse olet ammatiltasi?? Kiinnostaisi kovasti. Tää on just niin tätä ajattelutyyliä lähihoitaja = vanhusten hoitaja. Lähihoitajat työskentelevät NIIN monessa muussakin työpaikassa, kuin vain vanhusten vuodeosastoilla esim. juuri nuo jo mainitut päiväkodit, koulut, mielenterveyskuntoutuslaitokset jne.

Vierailija
4/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla nimensä mukaisesti lähellä. Musta ei ole mikään ihme, että joku haluaa tuollaisen työn. Hienoa että haluaa, niillä palkoilla.

Vierailija
5/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveyskeskusten ja sairaaloiden vastaanotossa jne.? Tähän kai voi erikoistuakin. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Vierailija
6/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta haluaa sairaanhoitajaksi. Ajetteli että menee läheiseen oppilaitokseen lähihoitajalinjalle ja sitä kautta kouluttautuu sitten sairaanhoitajaksi. Lapset on sen sydäntä lähellä ja toiveena on että joskus saisi työskennellä esim. lastenklinikalla tai vastaavassa paikassa. Ikää sillä on tosin vasta 15-vuotta, mutta hyvä että on tavoitteita, vaikka voihan ne vielä muuttua.

Vierailija
7/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveyskeskusten ja sairaaloiden vastaanotossa jne.? Tähän kai voi erikoistuakin. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Erikoistumislinjan nimi on asiakaspalvelu ja tietohallinta. Se sisältää juurikin tuota vastaanottotyötä; toimistohommaa, pieniä toimenpiteitä ja lääkärin avustamista.

Vierailija
8/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tulee usein ilmi. Kuvitellaan, että sh: n työ on täysin samaa jne. Ettekö ymmärrä, että sh: lla on täysin erilainen koulutus kuin teillä? Ja koulutuksen ja työkokemuksen kautta näkemys hoitotyöhön on todennäköisesti täysin erilainen. Kyllä sh: n koulutuksella hoitotyötä pystyy tekemään paljon laaja-alaisemmin ja potilaiden hoito on kokonaisvaltaisempaa laajemman tiedon ja taidon ansiosta. Olen sh ja valitettavasti voin sanoa, että lähihoitajilla on usein itsestään ja taidoistaan hieman liian suuret luulot... Tämä on ihan työelämässä huomattu.

Olen valmistunut lähihoitajaksi -05 ja tällä hetkellä olen ambulanssissa töissä. Sh työparini ei tasan tee mitään mihin minusta ei olisi tai mitä en osaisi. Opiskelen myös työnohessa sh:ksi, opintoni ovat puolessa välissä ja vielä en ole saanut mitään uutta koululta. Joten en usko, että tämä tutkinto antaa minulle hoitaja mitään jatkossakaan, paitsi sen 200€ palkkaa enemmän samasta työstä.

Joten arvon sh, hieman arvostusta kiitos!

Vierailija
9/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut lähihoitajaksi -05 ja tällä hetkellä olen ambulanssissa töissä. Sh työparini ei tasan tee mitään mihin minusta ei olisi tai mitä en osaisi. Opiskelen myös työnohessa sh:ksi, opintoni ovat puolessa välissä ja vielä en ole saanut mitään uutta koululta. Joten en usko, että tämä tutkinto antaa minulle hoitaja mitään jatkossakaan, paitsi sen 200€ palkkaa enemmän samasta työstä.

Joten arvon sh, hieman arvostusta kiitos!

[/quote]

Näin olen myös minä saanut huomata! Toki tiedän paikkoja, joissa sh:lla enemmän arvovaltaa ja oikeuksia, mutta toisaalta tiedän myös paikkoja joissa sh on lh:n "alaisena".

Että näin.

Vierailija
10/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli shhh!! Mitä enemmän lähäreissä on fiksuja ja omasta halusta valinneita, sen mukavampi meille kaikille.

Katkera ja tyhmä pyllynpesijä on mummon kauhistus.

Vierailija
11/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyytyä aikanaan "vain" tuohon lähihoitajan koulutukseen. Valitsin kuitenkin amk-tutkinnon (ei sh kuitenkaan) ja ei tällä terapeutin duunilla ainakaan saa yhtään enempää tienestiä kuin mitä siskoni saa lähihoitajan työstään. Ja luulen, että voisin jopa pitää tuosta lähihoitajan työstä enemmän...

Ja mitä tulee lähihoitajan ja sairaanhoitajan työn eroavuuksiin, niin omassa työpaikassani en edes erota kuka on sh ja kuka lh, vaikka juuri heidän kanssaan eniten teen töitäkin. No siitä kyllä erotan, että rintamuksessa lukee kunkin ammattinimike...

Vierailija
12/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä sa.n työtä?

Minua ei koskaan kiinnostanut sh.n työ ja luin lähihoitajaksi ja työskentelen mielenterveyskuntoutujien parissa. Työ on mielenkiintoista ja sopii minulle.

Sairaanhoitajalla ei ole oikein roolia tässä työssä. Joskus on jopa sairaanhoitajia ollut täällä lähihoitajan palkoilla.

Minua ei kiinnosta työskentely sairaalassa. Toki sairaanhoitajia työskentelee muuallakin, mutta se työ ei minua kiinnosta.

Av.mammojen arvostusta en kaipaa. Sillä ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
13/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

luen sairaanhoitajaksi, koska joku iso ja viisas on päättänyt, että ambulanssiin ei kelpaa muutama vuoden päästä enää muu. eli vastavalmistunut sh on ammattitaitosempi kuin esim 20v alalla ollut palomies...sallikaa mun epäillä

Vierailija
14/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaanhoitajat esim. hoivayksiköissä tekevät myös samaa perushoitoa kuin lähihoitajatkin. Tosin sairaanhoitajilla oli lisäksi vastuullaan esimerkiksi suurin osa lääkehoitoon liittyvistä asioista eli vastuuta paljon enemmän. Minua ei juuri tuo suuri vastuu ja huono palkka houkuttele.

Vierailija
15/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono itsetunto eikä usko pystyvänsä parempaan?

Vierailija
16/59 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmasti omalla alallasi! Juuri tuollaisen hoitajan haluaisin itselleni tai läheiselleni!

Vierailija
17/59 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluttautuu lähäriksi ihan siksi, että omalla paikkakunnalla ei ole muuten kovin isoja työllistymismahdollisuuksia, ainakaan sillä omalla aikaisemmalla alalla.

Vierailija
18/59 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se sairaanhoitajan homma tietysti paremmin palkattu, mutta on siinä enemmän vastuutakin. Minä tykkään tehdä ihan sitä perushoitoa ja olla lähellä ihmisiä. Monella taitaa olla ihan väärä käsitys lähärin työstä esim. vanhainkodissa.

Vierailija
19/59 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaaksi että hoitoalalla on fiksuja ja kivoja ihmisiä! Ja fiksut ja kivat on yleensä sosiaalisia ihmisiä eli pärjäävät hyvin hoitoalalla ;)

Vierailija
20/59 |
22.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä riittää, kun vain tekee. Se on tämän ammatin hyviä puolia.

Miksi minä kouluttaudun lähihoitajaksi? Koska minä pidän siitä työstä. Vaikka se onkin nimenomaan sitä pskaduunin tekemistä, mummojen pyllyjen pesua ja muuta, minä pidän siitä. Minä olen lähinnä sitä ihmistä, minä olen se, joka on jatkuvassa vuorovaikutuksessa hänen kanssaan. Sairaanhoitajana minulla olisi enemmän vastuuta, parempi palkka ja helpompi työ, mutta minä en saisi olla läheskään niin lähellä ihmistä kuin mitä saan olla lähihoitajana.

Jos vanhustyö kiehtoo - syystä tai toisesta - ei kannata lukea itseään enemmäksi kuin lähihoitajaksi ellei sitten halua ihan sinne geriatriksi asti. Vanhainkodeissa on usein pelkkiä lähihoitajia ja sitten se yksi kiertävä sairaanhoitaja, joka on paikalla päivän viikossa. Ei houkuttele.

Lastenhoitajana taas teen samaa työtä kuin lastentarhaopettajat jos ei lasketa eskariryhmiä. Se perustyö lasten kanssa on aivan samaa nimikkeestä huolimatta. Joten jos opiskelu itsessään ei kiinnosta, ei kannata lukea itseään ylemmäs.

Minusta on ihanaa olla tukemassa ihmisiä heidän elämässään. Ei vain häälyä jossakin toimistossa miettimässä seuraavan päivän potilaita, jotka lääkärin pitäisi tarkistaa. Minä haluan osoitta mummolle, että minua ei haittaa, että hän kuolaa tai vessassa käynti ilman apua on mahdotonta. Minulle hän on silti ihminen, jolla on sama arvo kuin kaikilla muillakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi