Suositut /ei-suosiut lapset: olen huomannut
että suosittuja lapsia ovat rempsetä, voimakastahtoiste, itsevarmat ja voimakastahtoiset pomotyypit. Sellaiset, jotka aikuisten mielestä ei suinkaan ole niitä herttaisimpia ja mukavimpia. Sitten sellaiset hiljaiset ja kiltit, joista voisi saada lojaalin ja empaattisen ystävän, eivät välttämätää ole suosittuja. Onko kukaan muu huomannut samaa ilmiötä? Todella harmittaa näiden ujojen lasten puolesta.
Kommentit (45)
hyvin suosittu ja nyt vanhin tyttäreni on myös, ja minusta samasta syystä: jostain syystä osasin ja muistin todella paljon leikkejä ja olin aina organisoimassa niitä. Jakamassa rooleja, käymässä läpi sääntöjä jne. Ryhmä ikään kuin tarvitsee sellaisia lapsia, voi olla pomomainen ilman että on ilkeä. Myös ammattini liittyy nyttemmin sellaiseen.
osasi manipuloida muita ja viedä kuin pässiä narussa. Kiusasi ja nöyryytti tarvittaessa. Kyseinen nainen on nyt öljy-yhtiössä kovapalkkaisessa esimiesasemassa.
hyvin suosittu ja nyt vanhin tyttäreni on myös, ja minusta samasta syystä: jostain syystä osasin ja muistin todella paljon leikkejä ja olin aina organisoimassa niitä. Jakamassa rooleja, käymässä läpi sääntöjä jne. Ryhmä ikään kuin tarvitsee sellaisia lapsia, voi olla pomomainen ilman että on ilkeä. Myös ammattini liittyy nyttemmin sellaiseen.
42 kommentoi: Juuri tuollainen on minunkin toinen lapseni, mutta ei hän silti ole ilkeä ja suostuu vastavuoroisesti myös välillä toisten lasten ehdotuksiin. Itse olenkin tietoisesti pyrkinyt ohjaamaan hänen käytöstään välillä niin, että osaa ottaa enemmän huomioon toisia, täytyy suostua toisten mielipiteisiin yms. ja hänellä on myös kyllä ihan itsetuntokin kunnossa, samoin kuin ujommalla nuoremmalla. Miten se temperamentti itsetuntoon vaikuttaa? Voihan ujo ihminen olla luonteeltaan vain sellainen hitaasti lämpenevä ilman, että hän on itsestään epävarma ihminen. Miksi halutaan lokeroida sekä ujommat että reippaat automaattisesti itsetunnoiltaan huonoiksi? Minusta epänormaalia on tuollainen lokerointi, että minunpa lapseni ovat normaalimpia kuin teidän... ;)
Viittaisin siihen, että ihmiset jotka ovat päällepäsmäreitä (haluavat aina olla vaikuttamassa kaikkeen) ja ne joille kaikki on "ihan sama". HEILLÄ on itsetunto-ongelmaa. En puhunut ujoista, tai reippaista lapsista mitään.
joillakin vanhemmilla on erittäin kova paikka se, ettei oma lapsi saa helposti kavereita ja sitten sitä lasta jolla on hyviä ihmissuhteita ja on ns. suosittu pitää alkaa syrjimään. Toisen lapseni yksi valmentaja kiusaa lastani, kyykyttää häntä ja on epäreilu vain ja ainoastaan sen takia, että lapseni on todella suosittu kaveri (kapteeni mm. joukkueessa).
Me aikuiset voisimme oikeasti käyttäytyä tavalla mitä meiltä odotetaan..