Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua: 1 vuotiaan ruokareseptejä!

Vierailija
18.06.2009 |

Tyttömme täyttää 1-vuotta ja purkkiruista haluan siirtyä itse tehtyyn ruokaan. Kertokaa mitä olette tarjonneet 1-vuotiaalle ja miten olette suosikkiruoat tehneet? Miten esim. saa suolatonta makua ja "kosteutta" makaroni-jauhelihaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ruskistat sipulin ja jauhelihan, sekaan maustettua tomaattimurskaa (1prk valkosipulia ja 1prk yrtti). otat siitä sitten lapselle omat kastikkeet eroon ja maustat oman maun mukaan lopulle perheelle. esim. sekaan lihaliemikuutio ja vähän ketsuppia.

Vierailija
2/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

makaroniruokia, joten en osaa auttaa.

Hän on myös alusta asti ollut äidin ruuilla, eli purkkiruuat eivät ole kelvanneet.

Mutta minä teen seuraavia:

Keitän peruna-parsakaalia / peruna-kukkakaalia / peruna-porkkanaa

Ja lisukkeeksi:

Kanaa (paistan/keitän pannulla, lisään currya ja valkopippuria ja ruokakermaa)

Possua / naudan paistijauhelihaa (paistan/keitän pannulla, lisään mustapippuria, paprikaa ja suolatonta soijaa sekä ruokakermaa)

Paistan / keitän kalaa ja lisään valkopippuria ja ruokakermaa.

Nämä ja perunat & co sekoitan, lisään maitoa jos tarvitsee lisäkosteutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syövät jauhelihamakaronia ihan sellaisenaan. Eli keitän makaronit vedessä (ei suolaa), paistan ja maustan jauhelihan mauste- ja valkopippurilla sekä jauhelihamausteella. Ja lopuksi kaikki sekaisin.

Teen muutenkin niin vähäsuolaista ruokaa, että olen sitä tarjonnut 1v lähtien surutta.

Vierailija
4/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keitoista. Kasvissosekeitto ykkösenä, mutta jauhelihakeitto ja pheksuttu nakkikeitto on suurta herkkua.

Myös muussi ja kastikkeet, esim. tonnikalasta tai jauhelihasta on käteviä, kun ne on "kosteita" ruokia, eli helppo syödä.

Riisi ja kankastike miellyttää myös.

Joku makaronilaatikko on niin "kovaa" että ensi alkuun vierasti sitä. Lasagne taas sopivaa.

Minäkin teen tosi suolatonta ruokaa, joten ei ongelmia sen suhteen. Muut mausteethan on ihan ok lapselle. Voihan sitä suolaa halutessaan lisätä omaan annokseensa.

Vierailija
5/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kansa syödään ihan samaa ruokaa koko perhe. Teen käytännössä kaiken ruoan suolattomana ja pöydässä voi sitten lisätä jos siltä tuntuu.

Tee siis sille 1-vuotiaalle jauhelihakastike ihan samalla tavalla kuin tekisit normaalisti, mutta jätä suola pois.

Vierailija
6/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä uskaltaako tonnikalaa (purkki?) käyttää miten usein? Siinähän on suolaa aika paljon, vai kuinka? Itse en ole vielä uskaltanut antaa ollenkaan, meillä lapsi 1v2kk.

nim. ylivarovainen mamma :-P

keitoista. Kasvissosekeitto ykkösenä, mutta jauhelihakeitto ja pheksuttu nakkikeitto on suurta herkkua.

Myös muussi ja kastikkeet, esim. tonnikalasta tai jauhelihasta on käteviä, kun ne on "kosteita" ruokia, eli helppo syödä.

Riisi ja kankastike miellyttää myös.

Joku makaronilaatikko on niin "kovaa" että ensi alkuun vierasti sitä. Lasagne taas sopivaa.

Minäkin teen tosi suolatonta ruokaa, joten ei ongelmia sen suhteen. Muut mausteethan on ihan ok lapselle. Voihan sitä suolaa halutessaan lisätä omaan annokseensa.

Vierailija
7/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi saostaa??

Vierailija
8/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapioi suuhunsa... Liemet valuu pitkin pöytiä ja rinnuksia.

pitäisi saostaa??

Vierailija
9/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa muun perheen kanssa. En itsekään käytä tosin juurikaan suolaa, joten se ei ole haitannut.

Toinen ruoka päivässä on ns. sormiruokaa eli esim. kana- tai kalapaloja ja keitettyjä porkkanapaloja, kukka- ja parsakaalin paloja yms. Ja toinen on sitten se koko perheelle tehty keitto/laatikko/pata tms.

Vierailija
10/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kasvissosekeittoa suurustan, mutta nakki-, makkara- tai jauhelihakeittoa en suurusta.

Ja tonnikalaa käytän silloin tällöin. En viikottain, varmaan 1-2krt/kk. Välillä lasagneen, kastikkeeseen tai peruna-tonnikalakiusaukseen.

Ei se minusta ole merkittävä suola-annos, jos muuten ei itse lisää suolaa.

Kaikilla valinnoilla voi vähentää suolan käyttöä.

Itse esim. katson aina suoalan määrää leivässä ja varsinkin muroissa/mysleissä. Joita taas jotkut ostaa surutta uhraamatta ajatustakaan, että niissä voisi olla suolaa.

Terv. se mamma jolta asiaa kysyttiin

Vierailija
11/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin viestisi väärin. Siinä oli kirjoitusvirhe,ilmeisesti siis pitikin lukea "paheksuttua nakkikeittoa". Minä luin paksutettua ja ajattelin että se on sinun tapasi sanoa suurustaa... ;)

En itsekään ole suurustanut keittoja, mutta kun luulin sinun tehneen niin aloin ajatella ettei olekaan ihan pöllö idea. Sillä kivahan se olisi että lapsikin saisi keitoista sitä lientä syödäkseen, vaikka paksunnettuna. Meillä lapsi syö siis keiton niin, että kalastelen sattumat lapsen lautaselle ja lientä en lainkaan.

nim. se ylivarovainen mamma jolle joku fiksu alkoi jo v*ttua huutelemaan...

Tota, en koskaan suurusta keittoja.

Vierailija
12/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten tytöt syö pelkät nakit ja muut jää. :)

Vierailija
13/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lisään mukaan pari jauhoista perunaa ja sitten perunasurvimella ylimalkaisesti muussaan pari-kolme painallusta niin että osa perunoista hajoaa ja keitto ikäänkuin "saostuu". Näin lapsen suuhunkin asti menee jotain:)

Vierailija
14/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksanut jälkikäteen alkaa korjaamaan, kun ajattelin, että viestin ymmärtää, mutta näköjään sen voi ymmärtää erilaillakin :)

Luin viestisi väärin. Siinä oli kirjoitusvirhe,ilmeisesti siis pitikin lukea "paheksuttua nakkikeittoa". Minä luin paksutettua ja ajattelin että se on sinun tapasi sanoa suurustaa... ;) En itsekään ole suurustanut keittoja, mutta kun luulin sinun tehneen niin aloin ajatella ettei olekaan ihan pöllö idea. Sillä kivahan se olisi että lapsikin saisi keitoista sitä lientä syödäkseen, vaikka paksunnettuna. Meillä lapsi syö siis keiton niin, että kalastelen sattumat lapsen lautaselle ja lientä en lainkaan. nim. se ylivarovainen mamma jolle joku fiksu alkoi jo v*ttua huutelemaan...

Tota, en koskaan suurusta keittoja.

Minäkin muussaan ainakin muutamia perunanpaloja, jolloin liemi saostuu. Mutta lapsi kyllä syö sitten liemet ihan mielellään, jos minä ne lopuksi syötän.

Terv. se sama, joka ei numeroaan muista

Vierailija
15/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko perheellä. Suolaakin on syöty...

Vierailija
16/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana käyttää aika monessa "aikuisten ruoassa" "kolmen juuston ruokakermaa". Voiko sitä antaa vuoden ikäiselle vai täytyykö vauvan annos tehdä erikseen esim. maustamattomasta ruokakermasta?

Vierailija
17/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi syödä ihan samaa ruokaa kuin tekin miehenne kanssa syötte.

minä tein vauvan soseet itse alusta asti. ja kun tyttö täytti 1v siirtyi hän ihan samoilla ruoille meidän kanssa

Vierailija
18/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinkertaisuus :)

älä laita sitä lientä lapsen lautaselle ja muussaa vaikka perunat, kasvikset ja nakit niin saat sosemaisen ruoan.

kuka nyt keittoja saostais, yök..

pitäisi saostaa??

Vierailija
19/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kai olen sitten se huoleton äiti kun poika on jo kymmenkuisesta syönyt samoja ruokia, en lisää suolaa mutta käytän jonkunverran mausteita joissa sitä on. Poika on syönyt tonnikalaa, kermaa, juustoja, munakasta, grillibroileria, vähän nakkejakin, jätskiä jälkkäriksi jne. Pojan lemppareita on jasminriisi ja currykanakastike sekä valkosipulinen lasagne:D Ruuat pyöräytän tarvittaessa sauvasekottimen kippo-osalla pienemmäksi. Jos muu perhe syö liian tulista ruokaa niin keitän juniorille kasviksia, parsakaali ja pakastepusseista puutarhurin sekoitus maistuvat sormiruokana.

Vierailija
20/23 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luulet minun sitten tekevän? Selitinkin sen myöhemmässä viestissä. Eiköhän ihan jokainen syötä lapselleen keiton noin. Kovin nokkela ei tartte olla.

Ja ei sen saostamisen tartte olla mitenkään yök. Onhan niitä thik and easyn kaltaisia tuotteita, jotka ei ruuan makuun vaikuta millään lailla. Luulin että eräs kirjoittaja oli käyttänyt jotain sen kaltaista.

yksinkertaisuus :)

älä laita sitä lientä lapsen lautaselle ja muussaa vaikka perunat, kasvikset ja nakit niin saat sosemaisen ruoan.

kuka nyt keittoja saostais, yök..

pitäisi saostaa??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme