miksette lähetä lapsia kotiin syömään?
aina välillä täällä tulee ilmi, kun lapsilla kaverit kylässä ja perhe alkaa syödä ja lapset nälissään katsoo vieressä sitten annetaan syödä...
siis mä en oikeasti ymmärrä... mä olen aina sillä oletuksella, että viimestään siinä vaiheessa kun aletaan syömään vieraat laitetaan pihalle - siis jos mun lapsi on kaverin luona leikkimässä ja olen sanonut kotiin viimeistään kello 18 ja vaikka kolmesta on ollut leikkimässä ja kaveri alkaa syödä jo viideltä, niin totta kai omallakin lapsella on jo siinä vaiheessa nälkä ja jos kaverin vanhemmat tarjoaisi ruokaa olisin vihainen, koska eihän se lapsi sitten enää kotona syö siihen omaan oikeaan ruoka-aikaansa kello kuusi... eli te jotka syötätte toisten lapsia, niin oletteko niiden vanhemmilta koskaan oikeasti tarkistanut onko se ok, että tarjoatte ruokaa? Miksi se on niin vaikeaa sanoa, että me aletaan syömään nyt, jos haluatte, voitte jatkaa leikkiä sitten kun säkin olet käynyt syömässä, voit vaikka tulla sitten ruuan jälkeen hakemaan jussia... ja lapsi pihalle. Erikseen sitten ne sovitut leikkihetket, jolloin vanhemmat tietää, että ollaan ruoka-aikaan leikkimässä ja sovittu, että tänään Jussi saa syödä teillä----
toinen näkökulma tähän asiaan vain.
Kommentit (13)
Mä olen kanssa ihmetellyt, meillä ei ketään ruokita ellei ole vanhempien kanssa niin sovittu.
onko ny Jussi ollu sit ruoka-aikaan kotona. On sulla ongelmat. Jos vanhemmat antaa mukuloittensa leikkiä esim iltaseittemään ni eiköhän se oo itsestään selvää et varmaan syödäänkin siinä välissä. Mä tarjoan aina ja kaikille safkaa jos täällä ovat. Jos on joku ruoka-aika kotona niin tarkka ni eiköhän sen lapsenkin pitäisi siitä tietää ja se kyläpaikka missä se lapsi on jos sä noin vetelet hernepenkkejä nenään. Sun oma vika!
Eri asia on, jos vanhempien kanssa sovitaan että X tulee meille leikkimään ja syö myös meillä ennen kotiinlähtöä.
kun se sinun lapsesi roikkuu siinä ja katselee anelevan näköisenä...
että sopiiko, että ruokin lapsesi, kun se roikkuu tässä ja katselee anelevan näköisenä, eikö?
eli jos lapset on jo leikkineet useamman tunnin, niin onhan siinä kaikilla nälkä jo, ja jos lapsi on sanonut, että mun pitää olla kotona viimeistään klo 6 (syömässä) ja toinen perhe syökin aikaisemmin, niin eihän se lapsi itse osaa sitä tajuta, että nää nyt syö aikaisemmin kuin itse, joten mun olisi aika lähteä omaan kotiin - musta se olisi vanhemman velvollisuus todeta asia. En mä mitään hernettä nenään ottanut, vaan ihmettelen, kun niin usein täällä ihmetellään lapsia, joita joutuu syöttämään, kun ovat kylässä, vaikkei yhtään haluaisi --- pointti oli, että toivottavasti olette keskustelleet asiasta vanhempien kanssa, koska he voivat olla teille yhtä käärmeissään siitä, että syötätte, kuin te heille, että laittavat lapsensa muiden perheisiin syömään --- kommunikointia siis peräänkuulutan. Onneksi täällä päin tuntuu olevan itsestään selvää, että ruoka-ajaksi laitetaan kotiin kaikki, välipalaa saatetaan puolin ja toisin tarjoilla jos leikit alkanut ennen välipala aikaa, mutta silloinkin usein sovitusti - Jussi voi sitten syödä meidän kanssa välipalan...
ap
että sopiiko, että ruokin lapsesi, kun se roikkuu tässä ja katselee anelevan näköisenä, eikö?
En edes tiedä, minkä näköinen olet, saatikka tiedän numeroasi!
mä ainakin tiedän ja jatkossakin aion tietää keitä lapseni kaverien vanhemmat ovat.
Jos kysyn lapselta haluaako syödä, ja vastaus on että haluaa, toki tarjoan ruuan. Jos teidän mukulat ei saa kylässä syödä, opettakaa, että vastaavat ei kiitos, täytyy mennä kotiin syömään. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Miksi ihmeessä et sano lapsellesi, että tule aina kotiin syömään, äläkä syö kaverin luona, vaikka söisivät aikaisemmin. Luulisi lapsen kuin lapsen ymmärtävän ihan yksinkertaisia ohjeita.
Ihme touhua.
haluavatko syödä, koska minusta se on vieraanvaraista ja kohteliasta. Jos ruokaa ei ole tarpeeksi tai jostain muusta syystä en pysty ottamaan lapsia pöytään tai haluan heidän menevän kotiin, sanon ystävällisesti, että nyt varmaan sun ois hyvä aika mennä kotiin.
Jotkut lapset eivät koskaan syö kaverilla, koska heitä on kielletty. Jotkut soittavat äidillensä, saavatko syödä. Jotkut ilman muuta olettavat, että saavat istua pöytään pyytämättäkin. Eipä ole koskaan tullut mieleen, että joku äiti loukkaantuisi siitä, kun tarjoan ruokaa hänen lapselleen - onko se niin kamalaa, jos silloin tällöin lapsesi ei syökään klo 18 teidän kanssanne illallista?
siinä vaiheessa, kun meidän tenava ilmoittaa, että on nälkä...
Jostain syystä ipanoilla on aina nälkä vieraassa paikassa, jos näyttää yhtään siltä, että ruokaa olis kohta tarjolla ja itseasiassa ruokakin on parempaa... :D Nuorempana meidän esikoisen ei tarvinnut ku nähdä lautanen jossain huoltsikan kuppilassa ja jo vain iski ihan kauhee nälkä, eikä kotonakaan saa ruokaa (ihan sama oltiinko just noustu ruokapöydästä vai ei...)