Miten reagoitte, kun vieras lapsi ottaa aina liikaa ruokaa ja aina jättää syömättä?
Kaverini 5 v ottaa aina liikaa. Täyden lautasellisen. Eikä koskaan syö lautasta tyhjäksi. Parhaimmillaan hän jättää kolme neljäsosaa syömättä. Oli kyse lihapullista tai suklaamuroista.
Äiti ei koskaan kiellä. Mutta minua ärsyttää jo ihan periaatteesta, koska minulle on ollut tärkeää, että omat lapset osaavat arvioida syömistään, jo ihan pienistä pitäen.
Annostelen tälle lapselle hyvin vähän ruokaa, jos äitinsä ei ole paikalla. Mutta jos on, niin en kehtaa puuttua, koska pöydässä on muitakin lapsia, jotka ottavat itse ruokansa. Kehtaisitteko te? Miten selittäisitte sen äidille (etenkin, kun ruokaa riittää eikä se ole loppumassa kesken).
Kommentit (29)
Mä olen kieltänyt erään kaverin poikaa rohmuamasta meidän pöydässä jos entinenkin pulla on syömättä. Eikä äiti ole koskaan pahastunut, välillä tuntuu että on ollut vaan tyytyväinen kun mä olen puuttunut asiaan. Ja mä olen sitä mieltä että jos joku pahastuu niin sitten se on hänen ongelmansa. En myöskään velvottaisi vielä 5-vuotiasta annnostelemaan itselleen ruokalautaselle ruokaa.
Joskus tuntuu että osa ihmisistä on niin yksinkertaisia että tekemällä tekevät itselleen ongelmia pikku asioista.
Olen kokenut tuon saman ja pistää muakin vihaksi! Tämän meidän tuttavaperheen muksut jättää kyläillessään puoliksi syötyjä keksejä ja pullia pöydille ja hetken päästä ollaan jo uutta hakemassa. Myös mehulasi jätetään aina puolilleen. Vanhemmat ei ole huomaavinaankaan, ärsyttää!
Kun parin ystäväperheen lapset kylässä ollessään tekee näin. Mulla on tapana tehdä runsaat ja houkutelevan näköiset tarjoilut: leivoksia, pullia, kakkuja jne. Yksi tyttö aina nuolee kuorrutuksia leivosten päältä. Eräs poika ottaa aina yhden joka lajia, maistaa vähän ja siihen sitten jää kukkuralautasellinen herkkuja ihan hukkaan. Söisi edes ne perheen aikuiset lastensa jämät.
Ei sentään voi vielä 5 vuotiaalta odottaa että osaa aina ottaa oikean määrän ruokaa, eteenkään kylässä, jossa se ruoka aina vaikuttaa paremmalta kuin kotona ;). Anna nyt jotain armoa pienelle lapselle. Tai sitten tosiaan annostelet ihan itse. Jos on vanhempiensa kanssa käymässä niin sittenkin annostelet ruuan.
Onneksi mulla on kavereiden kanssa samat linjat, samalla tavalla komennellaan omia ja muiden lapsia. Ja ruokapöydässä meillä on välillä 8 alle kouluikäistä (kolmesta perheestä), ei olis puhettakaan että kaikki kävis hämmenteleen annoksensa itse ;D
..no huh,huh.Eiköhän tuota oo isompiakin asioita,mihin pitäs puuttua..Kaikkea täällä mietitäänkin.Eiköhän nuo ruokajutskat oo jokaisen perheen oma asia,en mä ainakaan jaksas miettiä toisten tenavien syömisiä.Relaa!
Ehkä joo pitäisi relata.
Ehkä pitäisi alkaa tarjoamaan jotain kaalilaatikkoa, jottei ota päähän, että arvokasta ruokaa menee roskiin. Tai suurella vaivalla tehtyä ruokaa.
Ehkä joo pitäisi relata. Ehkä pitäisi alkaa tarjoamaan jotain kaalilaatikkoa, jottei ota päähän, että arvokasta ruokaa menee roskiin. Tai suurella vaivalla tehtyä ruokaa.
Ehkä joo pitäisi relata. Ehkä pitäisi alkaa tarjoamaan jotain kaalilaatikkoa, jottei ota päähän, että arvokasta ruokaa menee roskiin. Tai suurella vaivalla tehtyä ruokaa.
Kuin ne vaivalla tekemät hienot ja kallit pöperöt.
eivät näköjään käytöstavat paljon merkitse. Mättäkööt kodissaan ruokaa roskiin vaikka miten paljon, mutta sinä päätät, miten teillä toimitaan. Tietenkin joskus voi jäädä ruokaa, mutta kun lapsi tekee tuota jatkuvasti. Yksinkertaista on, että sinä annostelet, eikä ole mitään loukkaavaa, että sanot asiasta äidin kuullenkin.
Mielestäni kyseessä pikkuasia josta on turha vouhottaa.
Mikä sua ap asiaassa niin paljon kyrsii? Onko teillä ruokaa vaan niukalti vai mistä on kyse?