Kiinteistön kaupasta..
Neuvokaahan minua. Olen täysi tumpelo. Meillä on ex-miehen kanssa kiinteistöyhtymä, minun osuuteni 1/4. Nyt haluaisin myydä osuuteni exälle. Minimaalisesta hinnasta. Miten toimia? Sovinko vaikka pankkiin ajan, jossa olisi paikalla virallinen kaupanvahvistaja. Mitä pitää ennen myyntiä muuta tehdä?
Kommentit (27)
Pyytäkää välittäjää tekemään virallinen (kirjallinen) arvio ja sen perusteella teette kaupat.
Tuo edellinen Moi oli siis mun kans, olin tippunut pois kirjautumisesta.
Ja miksi Borgå et ottaisi välittäjää? Minusta taas tosi tärkeä, jotta ostaja ja myyjä voivat verottajalle todistaa, että kauppa on tehty oikeasta summasta. Muuten verottaja voi väittää vaikka mitä. Ihan yleinen käytäntö.
Tuo edellinen Moi oli siis mun kans, olin tippunut pois kirjautumisesta.
Ja miksi Borgå et ottaisi välittäjää? Minusta taas tosi tärkeä, jotta ostaja ja myyjä voivat verottajalle todistaa, että kauppa on tehty oikeasta summasta. Muuten verottaja voi väittää vaikka mitä. Ihan yleinen käytäntö.
Taloustieteen historia tuntee lukemattomia tapauksia jossa kiinteistön hinta määräytynyt täsmälleen oikein ilman välittäjääkin.
Mikäs siinä jos ne tekisi erehtymättömän hyvää jälkeä edullisesti, niin sitten juu, mutta näitä tapauksia tunnetaan taas jo paljon vähemmän!
Siis välittäjän arvio kauppahetken hinnasta, jos verottaja esim. 5 vuoden päästä tekee sitten verotukseen jonkin tutkimuksen. Tämä siis tässä tapauksessa on sekä myyjän että ostajan kannalta tärkeää. Tuommoinen kirjallinen arvio kiinteistön hinnasta voi maksaa 200e, mut tuskin sitä enempää. Missään nimessä mihinkään välitystoimintaan ei tuossa välittäjää tarvita, sellaista en ole väittänytkään.
Ps. Kyllä täällä jotkut muutkin moi aloittaa.
Ei väännetä tästä sen enempää.
Sen verran vaan että jonkun vanhan mummonmökin neljänneksen "todellinen" markkina-arvo lähenee asypmtoottisesti nollaa, joten verottaja on hirmu tyytyväinen jos se saa edes yhtään mitään vedettyä välistä tuollaisessa kaupassa.
No riippuu paikasta. Vaikka on kuivanmaan tontti, niin jos tontti on kivalla paikalla, niin yksistään sillä on arvoa, puhumattakaan, jos on rakennuslupaa jäljellä. Mutta toki itse mökin arvo on varmaan aika pieni, jos on laho röttelö. Sitä suuremmalla syyllä mä vaatisin sen kiinteistönvälittäjän lausunnon, että uskottaisiin kans, että se arvo on aika mitätön. Pelkästään se, että maksoi 10 vuotta sitten 50000, kertonee siitä, että maksaa varmaan nytkin 50000 verottajan mielestä (markat muuttuneet euroiksi). No, mutta tietämättä tarkemmin paikkaa on vaikea arvioida.
Tämä raks raks sanois kyllä, että ei voi tehdä kauppaa ilman lahjaveroseuramuksia verotettavasta arvosta (eli veroehdotuksen luvuista). Ennemmin paikan päälle välittäjä tai jopa pari arvioimaan arvo (tästä pitää jopa maksaa) ja sitten siitä se käypä arvo ja siitä se n. 70% sitten kaupan arvoksi.