Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeus valita synnytysasentonsa?

Vierailija
16.06.2009 |

WHO on antanut 15 suositusta synnyttämiseen liittyen. Siinä mainitaan seitsemäntenä jokaisen naisen oikeus valita itse asento, jossa lapsensa synnyttää.

Puhumme siis toki suosituksista, emme mistään säännöistä tai lakipykälistä. Muistettakoon tämä.

Mutta onko naisilla Suomessa tällainen oikeus? Jos ei ole, pitäisikö olla?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka oli imukuppisynnytys, joten ei voinu valita, mutta tokassa sain kyllä ihan ite valita asentoni..

Vierailija
2/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sen voi käsittääkseni tehdä myös tuetussa kyykkyasennossa? Näin olen ainakin kuullut, että olisi tehty. En kyllä tiedä, pitääkö paikkaansa, joten ei saa kivittää, jos olen väärässä.

Minä olen pohtinut kovasti sitä, että vaikuttaako synnyttävän naisen koko näihin asentoihin? Saako siis isompi nainen synnyttää yhtä usein seisoviltaan kuin hoikka?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain kyllä valita siihen asti kun huomattiin et vauva avosuu tarjonnassa. ponnistelin alkuun seisovilteen, sit kätilö käski kontilleen mut en osannut ponnistaa siinä. imukupilla se sit autettiin eli puoli-istuvassa...

mä en ymmärrä miksei saisi valita itse, jos ei mitään komplikaatioita? Mitä se sen kätilön napaa kaivaa missä asennossa toinen ponnistaa?

Vierailija
4/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytöntä kermapyllyjen hössötystä taas tämäkin! Mielestäni kellään EI TARVITSISI olla oikeutta valita synnytysasentoa!! Ne muutamat lapset, joita keskiverto-av-mamma punnertaa, voi ihan mainiosti tehdä puoli-istuvassa asennossa.

Muutama perustelu:

1) Lapsen turvallisuus etusijalle! Esim. YLLÄTTÄVÄT napanuorakomplikaatiot, YLLÄTTÄVÄ vihreä puuro-vesi jne. Kätilön on ylivoimaisesti helpoin toimia nopeasti ja turvallisesti kun synnyttäjä puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä. Miksi haluaisit ottaa tietoisen riskin?

2) Oma turvallisuus lapsellisen elämyshakuisuuden edelle! Synnytyksen (ponnistusvaiheen) etenemistä on helpointa seurata ja mahdolliset komplikaatiot havaita ja estää kun synnyttäjä on puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä. Esimerkiksi välilihan tukeminen -> repeämät -> runsaat vuodot.

3) Aikuiselle ihmiselle on järjenkäyttö sallittu! Kätilön kannalta synnytys, jossa synnyttäjä on puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä on ylivoimaisesti ergonimisin hoitaa. Ei siinä mitään, jos SINUN ponnistusvaiheesi kestää vain puoli tuntia, mutta kätilö joka on synnytyssalissa töissä 40 vuotta saa vääntää selkänsä aika monta kertaa aika hankalaan asentoon. Kun se ei aina voi olla minäminäminä minulle ensin ja eniten ja vielä uudestaan ja minun synnytys on v*ttu koko maailman tärkein asia!

Ja haluan vielä lisätä tähän sen, että kun EI SILLÄ OIKEASTI OLE NIIN PALJON VÄLIÄ. Ihan sama mitä Vauva-lehdessä luki tai miten naapurin Sirpa tai naiset Afrikassa synnyttävät. Kun pääset noista raskaus- ja imetyshuuruista ja hiekkalaatikolta joskus vielä ihan oikeisiin aikuisten töihin, niin sitten sinä kyllä ymmärrät.

Sitten mietit jo toisenlaisia asioita ja nämä nykyiset hymyilyttävät.

Olen puhunut. Kaikki maailman hipit, kokoontukaa yhteen ja provosoitukaa vapaasti! Perkele!

Vierailija
5/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuupannut parin minuutin ponnistuksilla kolme kertaa vauvan maailmaan. Helppoa kuin mikä. En osaa edes kuvitella, että joku toinen asento olisi helpompi. Lisäksi kätilöllä on koko ajan näköala tulokkaaseen ja esim. napanuoraongelmat selviävät heti.

Vierailija
6/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti todella passiivinen synnyttäjä, mutta minulle ei tullut mieleenkään, että olisin siinä vielä alkanut pyöriskelemään eri asennoissa. Miten se oikeasti on edes mahdollista niiden kaikkien piuhojen ja letkujen kanssa? Esikoisen kanssa oli oksitosiinitippa, epiduraalikanyyli(?), ilokaasumaski letkuineen ja ne anturit mahan päällä ja sitten alakautta. Kyllä olisin ollut aika solmussa, jos olisin siinä alkanut vääntämään kontalleni.

Vierailija
7/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin itse olin ko. tilanteessa NIIN TUSKISSANI, etten olisi mitenkään kyennyt olemaan muussa asennossa kuin mihin ohjattiin.

Vierailija
8/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 5! Relaa ja hakeudu hoitoon!

Vierailija
9/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asentojen valinta tulee sitten. Itse olen avautumisvaiheessa pyrkinyt olemaan aktiivinen, ja seisonut ja istunut pallon kanssa pystyssä ihan loppuun asti. Mutta sitten kun vauva alkaa tulla ulos, kätilöt saavat minulle ilmoittaa, mitä tehdään. Ja tietysti aikaisemminkin, jos on jotain tarvetta.

Vierailija
10/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli-istuvassa asennossa äiti istuu häntäluunsa päällä, mikä estää sitä tekemästä tilaa lapsen tulla ulos. Lisäksi äiti on tällöin pahasti isojen verisuonten päällä, mikä haittaa veren eli hapen kulkeutumista kohtuun = vaikeuttaa synnytystä, on haitaksi lapselle.

Kun taas pystyasennossa painovoima auttaa lasta laskeutumaan, äiti jaksaa ponnistaa paremmin, kun ei joudu vastustamaan painovoimaa ja lantio aukeaa parhaiten.

Kun synnyttäjä saa itse valita itselleen parhaan mahdollisen synnytysasennon, kivut ovat paremmin siedettävissä = ei tarvita lääketieteellistä kipulääkitystä. Lääketieteellinen kipulääkitys taas vaikuttaa äidin hormoonitoimintaan, mikä taas jälleen kerran vaikeuttaa synnytystä.

Kipulääkityksellä taas on aina omat huonot puolensa LAPSEN kannalta. Lääkkeet kulkeutuvat aina istukan kautta myös vastasyntyneeseen. Joten jos LASTA ajatellaan niin luonnonmukainen synnytys on ehdottomasti paras vaihtoehto. Tähän taas päästään helpoiten sillä, että äiti saa synnyttää lapsensa haluamassaan asennossa.

Tilastollisesti pystymmässä asennossa synnyttävät naiset kokevat vähiten komplikaatioita synnytyksissä, tarvitsevat vähiten lääketieteellistä puuttumista ja toipuvat nopeimmin, koska repeämiä ei tule luonnon toimiessa parhaansa mukaan.

Siksi minä itse kannatan jokaisen naisen oikeutta valita itse asentonsa. Toki jos lapsen vointi sitä vaatii, on synnyttäjä siirrettävä sängylle, mutta automaattisesti se ainoastaan pahentaa tilannetta.

Vierailija
11/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan turvallisuuden kustannuksella, eikä pidä ollakaan. Sehän on itsestään selvää.

Olisin itsekin mielelläni synnyttänyt esim. jakkaralla enkä selälläni niin että maha painoi keuhkot lyttyyn, mutta kun sanottiin että lapsivesi on vihreää eikä ole aikaa pelleilyyn jakkaroiden kanssa niin sepä siinä sitten.

Vierailija
12/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin asiallista ja fiksua tekstiä. KIITOS kirjoittajalle!

T: Kätilö

Aivan älytöntä kermapyllyjen hössötystä taas tämäkin! Mielestäni kellään EI TARVITSISI olla oikeutta valita synnytysasentoa!! Ne muutamat lapset, joita keskiverto-av-mamma punnertaa, voi ihan mainiosti tehdä puoli-istuvassa asennossa. Muutama perustelu: 1) Lapsen turvallisuus etusijalle! Esim. YLLÄTTÄVÄT napanuorakomplikaatiot, YLLÄTTÄVÄ vihreä puuro-vesi jne. Kätilön on ylivoimaisesti helpoin toimia nopeasti ja turvallisesti kun synnyttäjä puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä. Miksi haluaisit ottaa tietoisen riskin? 2) Oma turvallisuus lapsellisen elämyshakuisuuden edelle! Synnytyksen (ponnistusvaiheen) etenemistä on helpointa seurata ja mahdolliset komplikaatiot havaita ja estää kun synnyttäjä on puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä. Esimerkiksi välilihan tukeminen -> repeämät -> runsaat vuodot. 3) Aikuiselle ihmiselle on järjenkäyttö sallittu! Kätilön kannalta synnytys, jossa synnyttäjä on puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä on ylivoimaisesti ergonimisin hoitaa. Ei siinä mitään, jos SINUN ponnistusvaiheesi kestää vain puoli tuntia, mutta kätilö joka on synnytyssalissa töissä 40 vuotta saa vääntää selkänsä aika monta kertaa aika hankalaan asentoon. Kun se ei aina voi olla minäminäminä minulle ensin ja eniten ja vielä uudestaan ja minun synnytys on v*ttu koko maailman tärkein asia! Ja haluan vielä lisätä tähän sen, että kun EI SILLÄ OIKEASTI OLE NIIN PALJON VÄLIÄ. Ihan sama mitä Vauva-lehdessä luki tai miten naapurin Sirpa tai naiset Afrikassa synnyttävät. Kun pääset noista raskaus- ja imetyshuuruista ja hiekkalaatikolta joskus vielä ihan oikeisiin aikuisten töihin, niin sitten sinä kyllä ymmärrät. Sitten mietit jo toisenlaisia asioita ja nämä nykyiset hymyilyttävät. Olen puhunut. Kaikki maailman hipit, kokoontukaa yhteen ja provosoitukaa vapaasti! Perkele!

Vierailija
13/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kiinni siitä totteleeko synnyttäjä koiramaisesti käskyjä. Jos synnyttäjä ne ainutlaatuiset ja kenties ainokaiset muutamat kerrat päättää itse synnytysasentonsa ja tekee kokemuksestaan itselleen ikimuistoisen, niin se ei kätilölle kuulu.

Eri asia jos lapsen turvallisuus vaatii synnyttämään hankalasti puoli-istuvassa asennossa.

Vierailija
14/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle repesin ;D

Ja sitten vakavasti sanottuna, näin SE ON:

Aivan älytöntä kermapyllyjen hössötystä taas tämäkin! Mielestäni kellään EI TARVITSISI olla oikeutta valita synnytysasentoa!! Ne muutamat lapset, joita keskiverto-av-mamma punnertaa, voi ihan mainiosti tehdä puoli-istuvassa asennossa.

Muutama perustelu:

1) Lapsen turvallisuus etusijalle! Esim. YLLÄTTÄVÄT napanuorakomplikaatiot, YLLÄTTÄVÄ vihreä puuro-vesi jne. Kätilön on ylivoimaisesti helpoin toimia nopeasti ja turvallisesti kun synnyttäjä puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä. Miksi haluaisit ottaa tietoisen riskin?

2) Oma turvallisuus lapsellisen elämyshakuisuuden edelle! Synnytyksen (ponnistusvaiheen) etenemistä on helpointa seurata ja mahdolliset komplikaatiot havaita ja estää kun synnyttäjä on puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä. Esimerkiksi välilihan tukeminen -> repeämät -> runsaat vuodot.

3) Aikuiselle ihmiselle on järjenkäyttö sallittu! Kätilön kannalta synnytys, jossa synnyttäjä on puoli-istuvassa asennossa synnytyssängyllä on ylivoimaisesti ergonimisin hoitaa. Ei siinä mitään, jos SINUN ponnistusvaiheesi kestää vain puoli tuntia, mutta kätilö joka on synnytyssalissa töissä 40 vuotta saa vääntää selkänsä aika monta kertaa aika hankalaan asentoon. Kun se ei aina voi olla minäminäminä minulle ensin ja eniten ja vielä uudestaan ja minun synnytys on v*ttu koko maailman tärkein asia!

Ja haluan vielä lisätä tähän sen, että kun EI SILLÄ OIKEASTI OLE NIIN PALJON VÄLIÄ. Ihan sama mitä Vauva-lehdessä luki tai miten naapurin Sirpa tai naiset Afrikassa synnyttävät. Kun pääset noista raskaus- ja imetyshuuruista ja hiekkalaatikolta joskus vielä ihan oikeisiin aikuisten töihin, niin sitten sinä kyllä ymmärrät.

Sitten mietit jo toisenlaisia asioita ja nämä nykyiset hymyilyttävät.

Olen puhunut. Kaikki maailman hipit, kokoontukaa yhteen ja provosoitukaa vapaasti! Perkele!

Vierailija
15/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pää alaspäin roikkuen vaatekaapin tangosta synnyttäminen on ns. hänen juttunsa?

Vierailija
16/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vitosen kanssa NIIN samaa mieltä. Joka sanasta. Olet palstaidolini!

Vierailija
17/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neljännen kerran sitten puoli-istuvassa. Ja kyllä se viimeinen synnytys oli ihan kamala. Ekan kerran elämässäni huusin kivusta ponnistaessa. Ja nyt olen valitettavasti menossa samaan sairaalaan, jossa ei tykätty jakkarasta. Jopa siellä töissä oleva kaverini piti esitelmää siitä miten puoli-istuva on parempi. Minusta ei. Jo nyt on kumma jos ei kätilö jaksa olla kyykyssä sitä 1-3 min minkä mulla ponnistaminen kestää. Päätinkin että nyt soitan sen kätilön paikalle vasta kun vauva seisoo päällään mun jalkojen välissä, eli luiskahtaa saman tien esiin, kun menen pitkälleni... avautumisvaiheen olen tietenkin istualtani.

Vierailija
18/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun muut kuin puoli-istuva asento kuitataan hippien hommaksi, ohittamalla esim. 12 argumentit. Hassua, miten vitonenkin kiihtyy noin paljon asiasta, jolla ei sittenkään ole mitään väliä?

Eiköhän sopiva synnytysasento riipu synnytyksestä. Jos mitään erityistä syytä ei ole, minä en ainakaan ala ehdoin tahdoin synnytä painovoimaa ja välilihaa uhmaavassa asennossa, jossa sekä kohdun että lapsen hapensaanti saattaa vaikeutua. Ei se minun syyni ole, jos teitä kiukuttaa tikit takapuolessa oman tyhmyyden takia.

Vierailija
19/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä natseja te oikein olette? TOTTA KAI jokaisella on oikeus valita synnytysasento!!! Jos se ei käy kätilöille, niin on hitusen asiakaspalveluopinnoissa kertaamisen varaa. Olisitte vissiin tyytyväisiä, jos kaikki synnyttäjät vain tainnutettaisiin ja tehtäisiin keisarinleikkaus. Olisi työergonomiankin kannalta parempi ratkaisu.

Muutama perustelu:

1) Lapsen turvallisuus etusijalle! Totta kai, ja sitä asentoa ehtii vaihtaa yllättävän nopeasti, jos jotain YLLÄTTÄVÄÄ havaitaan. Jos taas lapsen ulostulo hidastuu sen takia, että synnyttäjä ei pysty synnyttämään VÄÄRÄN ASENNON takia, niin oletko valmis ottamaan sen riskin?

2) Oma turvallisuus lapsellisen elämyshakuisuuden edelle! Jos synnytys etenee parhaiten jossain muussa kuin puoli-istuvassa asennossa, niin totta hemmetissä se on synnyttäjällekin turvallisempaa!! En tajua, miksi pidetään elämyksenä sitä, jos homma toimii paremmin??

3) Aikuiselle ihmiselle on järjenkäyttö sallittu! Kätilöt voivat miettiä ergonomisia työasentoja eri tilanteisiin ja sairaalakalustuksessa voidaan huomioida tämäkin asia - JOS HALUTAAN. Kätilöt eivät ole synnyttämässä, vaan heille se on perkeleen rutiinia ja synnyttäjälle se ON se v*tun maailman tärkein asia ja NÄIN SEN PITÄÄ OLLAKIN.

Ja totta helvetissä sillä on väliä!

Vierailija
20/31 |
16.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaaloiden synnytysvalmennuksissa sitten esitellään esim. synnytysjakkaraa, jos sitä ei sitten käytännössä voi saada koska kätilöä ei huvita? Tätä ihmettelen.

Samoin ihmettelen sitä, miten sairaaloissa on niin suuria eroja esim. suhtautumisessa jakkarasynnytyksiin? Turussa esimerkiksi jakkaran käyttöä suositaan, mutta Tampereella sitä ei tunnu saavan sitten millään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän