En tajua miksi omakotiasujia kadehditaan!
Tänään tehtiin omakotitalomme puutarhaan suuri tarviketilaus; multaa, perennamultaa, reunalistoja, koristekiviä, sepeliä, hiekkalaatikon hiekat, hiekkalaatikon alusmuovit jne. Ja lasku melkein 600 euroa!
Pistää ihan vihaksi. Jos asuis kerrostalossa, voisi tämänkin rahan laittaa johonkin järkevään, vaikka kaupunkilomaan...
Tämä kyllä on aikuisuudessa mälsää, joutuu laittamaan paljon rahaa asioihin, jotka eivät kiinnosta pätkääkään.
Eikä tuo 600e edes vielä näy missään, sitten on vielä ostettava ne pensaat ja kukatkin, oi ihanuus.
Kyllä on kerrostaloon ikävä, sanon vaan! Pitikin ostaa omakotitalo, grrr....
Olen varmaan ainoa av:n okt-mamma joka haluaisi kerrostaloon, sitten ei menis rahaa kaikkeen joutavaan.
Kommentit (57)
Me olemme tehneet omakotitalon pihan (tontti 1500 neliötä) lähestulkoon ilman mitään rahaa. Multapusseja olemme ostaneet, ja istutuksia mutta muut rakennelmat pihaaltaita lukuunottamatta ovat olleet ilmaisia.
Hiekat hiekkalaatikkoonkin ovat sen verran halpoja, että mistä ihmeestä olette tilanneet?????
jonne on saatava multaa. Sitä multaa tarvitaan arviolta noin 6-8 peräkärryllistä! Ei sellaista määrää voi ostaa jostain puutarhamyymälästä ja tuoda itse kotiin. Kyllä se on tilattava pihaa, kaksi satsia maksaa 180 euroa.
Meillä siis ON jo hiekkalaatikossa itse hankittua ilmaista hiekkaa, mutta se on aivan surkeeta. Nyt halutaan parempilaatuista hiekkaa ja se maksaa noin 80 euroa.
Pihalaattoihin saa menemään nopeasti paljon rahaa.
Siitä tuo lasku, jossa ei siis vielä kukkia tai pensaita mukana.
Noita betonilaattoja meillä on, ja niistä halutaan eroon, kun ne on aivan karsean näköisiä... Mieluummin sitten maksaa muutaman satasen, että saa kauniita laattoja. Betonilaatat on edellisen asukkaan jäljiltä.
Sen verran kuitenkin tykkään laittaa, että se hinta ei ole pääasia, vaan se, että on siistin ja nätin näköistä.
ap
voin vain sanoa, etten ikinä enää muuta omakotitaloon. Meille sopii tämä sosiaalisuus ja helppous sekä vaivattomuus. Ei tarvi laittaa pihaa ja harmitella täyttä roskista, kolata lunta tai hakata halkoja. Lisäksi lapsille löytyy aina kavereita pihasta ja itsellekin juttuseuraa.
meillä on tänäkeväänä mennyt jo yli 5000€ pihaan; hiekkaan, multaan, traktorin tunteihin, kivetyksiin, siirtonurmeen ja kasveihin. Ja piha on vieläkin kuin haulikolla ammuttu...
ole kovin iso piha rivarissamme, mutta en kuule naapurien juttuja, toki kuulen jos puhuvat, mutten kuule mitä. Ketään ei näy istutusten ja aitojen ansiosta.
Me olemme asuneet paritalossa, tässä samassa, jo 15 vuotta. Parasta tässä on se, että voi grillata omalla pihalla. Mitään muuta hyvää ei sitten olekaan....kaikki pihatyöt ovat syvältä.
Olen asunut vuokralla kerrostalon kattohuoneistossa muutama vuosi sitten. SITÄ minä kahdehdin. Se näkymä yli kaupungin oli hieno! Aurinko paistoi aamusta iltaan. Ja sekin hieno puoli oli, että tuli lähdettyä helpommin kotoa ulos, koska ei ollut sitä omaa pihaa.
asumista omakotitalossa. Olen asunnut kaupungissa ja tälläkin hetkellä on kaupunkiasuntona pieni kaksio Helsingin keskustassa.
Asumme noin 100 km päässä Stadin keskustasta enkä koskaan enää muuta kerrostaloon. Tykkään laittaa pihaa ja ostan joka vuosi uusia kukkia ja pensaita. Lapset saavat juosta isolla (8000 m2) pihalla ja jos jonkunlaista harrastusvälinettä löytyy pihalta. Kesän mansikat kypsyy omalla pihalla ja perunat ja vihannekset saa suoraan omasta maasta pöytään. Grillikodassa on kiva viettää iltaa ja kuunnella kuinka kuikka laulaa järvellä. Noita tuskin voi tehdä kaupungissa....
ja marjat ja perunat saa torilta ilman mitään vaivaa. Muutaman mansikan kasvattaminen omalla tontilla maksaa ihan älyttömiä kun touhuat niiden muovien kanssa ja itket miten myyrät söi taimet taas.
Nimimerkillä ei koskaan omakotitaloon :) Onneksi meille jokaiselle löytyy se haluamansa asumismuoto, toivottavasti.
1. Yök - pihan laittaminen
2. Lapset voivat juosta 10000000 m2 laajuisessa ympäristössäkin, ei tarvitse olla oma piha.
3. Harrastusvälineet voi ottaa mukaan, lisäksi leikkipuistoissa on vaikka mitä.
4. Onko kiva kaivaa kynnet mullassa jotain perunoita?
5. Mansikat maistuu paremmilta, kun niitä saa harvoin eikä joka päivä
6. Ketä kiinnostaa grillikota?
7. Tuo kuikka on kiva - mutta ei jos se nyt muutamana päivänä vuodessa siellä järvellä laulaa - niin en ostaisi sen takia omakotitaloa...Eli et pystynyt vakuuttamaan minua...:-)
Tykkään laittaa pihaa ja ostan joka vuosi uusia kukkia ja pensaita. Lapset saavat juosta isolla (8000 m2) pihalla ja jos jonkunlaista harrastusvälinettä löytyy pihalta. Kesän mansikat kypsyy omalla pihalla ja perunat ja vihannekset saa suoraan omasta maasta pöytään. Grillikodassa on kiva viettää iltaa ja kuunnella kuinka kuikka laulaa järvellä. Noita tuskin voi tehdä kaupungissa....
hommaa, eli kukkapenkin kitkemistä, uima-altaan huoltamista, nurmikon leikkuuta ja talvella lumitöitä. Mutta mä tykkään niistä hommista ja musta on ihana istuskella omalla takapihalla, ottaa aurinkoa grillata jne. ja mielummin mä teen lumitöitä kuin kokkaan :) Ja samat hommat ne on mökilläkin, eikä mitään hankaluuksia ole sielläkään.
Mutta ehkä voisin asua omakotitalossa, jos olisi pakko (eli mies haluaisi). En siis kärsisi siellä.
Mutta painajaiseni olisi se, että olisi vielä mökkikin. Sitten varmaan vetäisin itseni narun jatkoksi.
Ja samat hommat ne on mökilläkin, eikä mitään hankaluuksia ole sielläkään.
Kävin just viikonloppuna äitini luona, joka asuu omakotitalossa. En kadehdi vaan säälin sitä työn määrää. Meille riittää kyllä kodiksi kerrostaloasunto. Ja jos mökille halutaan niin se kyllä vuokrataan joskus viikoksi eikä pidetä koko vuotta kustannuksia kerryttämässä. Mulla on liian hyvin mielessä, miten lapsena "lomailu" mökillä oli yhtä työn touhua. Siellä oli iso puutarha ja pari rakennusta, joita piti koko ajan laittaa.
Mutta ehkä voisin asua omakotitalossa, jos olisi pakko (eli mies haluaisi). En siis kärsisi siellä.
Mutta painajaiseni olisi se, että olisi vielä mökkikin. Sitten varmaan vetäisin itseni narun jatkoksi.
Ja samat hommat ne on mökilläkin, eikä mitään hankaluuksia ole sielläkään.
ehkä me laiskat haluamme kerrostaloon. Omakotitalot ja mökit ovat ahkeria varten.
Toiset tykkäävät työleiristä, toiset eivät.
meillä on tänäkeväänä mennyt jo yli 5000€ pihaan; hiekkaan, multaan, traktorin tunteihin, kivetyksiin, siirtonurmeen ja kasveihin. Ja piha on vieläkin kuin haulikolla ammuttu...
Meinasin kans laittaa, että halpaahan tuo on. Mun pitäisi tilata taas rekka-autollinen multaa ... 600€. Pihakivilasku oli 4000€. Kasveihin menisi n. 1000€... Kyllähän se maksaa, mutta minä taas tykkään puutarhan laitosta. Toisaalta, tuollaisia summia ei onneksi mene joka vuosi.
Nuo alusmuovit eivät paljon maksa, toisn hiekkalaatikon alla ovat kyllä aika turhia. Kun hiekkaa on tarpeeksi, ei muovia tartte ollenkaan. Hiekat hiekkalaatikkoonkin ovat sen verran halpoja, että mistä ihmeestä olette tilanneet?????
mä olen justiinsa ymmärtänyt että se alusmuovi hiekkalaatikon alla on ehdoton jottei ajansaatossa rikkaruohot puske hiekan läpi, saati liika maan kosteus, taikka hiekka karkaa laatikon reunojen alta pikkuhiljaa......eli kyllä laittaisin.
ja laatuhiekka laatikkoon valitettavasti maksaa jonkun verran. siinäkin on eroja onko siellä karkeaa soraa vaiko hienoa hiekkaa. sorassa ei lapset kauaa jaksa kaivella kun ei kakkuja saa tehtyä. meillä ainakin todistettiin että se laadukkaampi hiekka pitää lapset laatikolla vähän kauemmin.........
eihän toi oo summa eikä mikään. Toisekseen ei tota tartte joka vuosi tehdä. Kasvata monivuotisia kukkia ja istuta pensaita jne.
Mä ymmärrän hyvin että omakotitalossa asujia kadehditaan. Niin minäkin tein joskus silloin vielä kun asuin kerrostalossa ja ei ollut vielä mahdollisuuksia ostaa omakotitaloa. Omakotiasuminen on monen unelma.
7 omakotivuoden jälkeen. Enkä ole katunut päivääkään! Ei loputonta nurmikon ajamista, viemärikaivon tyhjennyksiä, jäätyneitä vesijohtoja, lumitöitä jnejne. Elämä on helppoa! Lapsella on aina kavereita pihapiirissä ja itsellä on aikaa löffäillä parvekkeella, kun ei ole niitä ison talon velvollisuuksia. Suosittelen!
olaan nyt asuttu pari kolme vuotta omakotitalossa rivariasumisen jälkeen. oli muutettava ku haluttiin isompi perheenkasvaessa, muuten varmaan vielki asuttas rivaris, mutta nyt olen ääreettömän onnellinen muutosta.
meil ei oo onneksi koskaan jäätyneet putket tms. eikä tarvi tyhjentä viemäriä kun on viemäriverkostossa jne. ei ole muuta eroa rivariin ku se ettei tarvi kenenkään muiden pihoja, putsailla siis yhteisiä, ei siis pihatalkoita, tai yhtiökokouksia jotka aina rassas. lumitöitä samallalailla ku rivarissa. ei yhtiövastikkeita tms. lapsilla yhtälailla kavereita naapureissa, oma rauha. oma tupa-oma lupa. se on mulle tärkeää.
Omakotitalossa on se ihana oma rauha ja oma vapaus olla. Toisin kuin kerrostalossa ja rivarissa.
Omakotitalossa voi tosiaan päättää kaikesta itse, esim pensaiden, kuivaustelineen tai mattotelineen paikasta. Voi laittaa pihastaan just sellaisen kun haluaa ja taloaan voi rakentaa lisää tai olla rakentamatta.
Kaikesta tosin pitää maksaa ja huolehtia itse mutta niin se on kohta kerrostaloissakin kun vesikalusteiden kunnosta vastaaminen siirtyy asukkaalle itselleen.
Mitä hyötyä on asua kerrostalossa/rivarissa? Siinä on ihan naapureiden ja taloyhtiön sääntöjen armoilla, omakotitalossa ne möykkääjät, tupakoitsijat, kyylääjät, lapsien leikkeihin puuttujat, roskidyykkaajat jne. ovat sentään vähän kauempana, ei ihan seinän takana.
Olen 40 v ja asunut elämästäni 25 v kerrostalossa ja 15 vuotta paritalossa.
En ole koskaan törmännyt möykkääjiin. (Muistan, kun asuin Kalliossa, että pari kertaa jotkut riiteli parin vuoden sisällä. )
Koskaan ei lapsistamme ole valitettu.
Koskaan en ole elämässäni nähnyt dyykkaajia.
Ainoa, mistä voin valittaa, on alakertalaiset. Eli en saanut lapsena rämpyttää pianoa, jottei alakerta hermostunut.
omakotitalossa ne möykkääjät, tupakoitsijat, kyylääjät, lapsien leikkeihin puuttujat, roskidyykkaajat jne. ovat sentään vähän kauempana, ei ihan seinän takana.
7 omakotivuoden jälkeen. Enkä ole katunut päivääkään! Ei loputonta nurmikon ajamista, viemärikaivon tyhjennyksiä, jäätyneitä vesijohtoja, lumitöitä jnejne. Elämä on helppoa! Lapsella on aina kavereita pihapiirissä ja itsellä on aikaa löffäillä parvekkeella, kun ei ole niitä ison talon velvollisuuksia. Suosittelen!