Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käynnistely ja kalvojen puhkaisu.... kysyttävää..

Vierailija
14.06.2009 |

Synnytystäni on käynnistelty perjantaista asti, olen tänään kotilomalla ja aamulla takaisin sairaalaan... Eli perjantaina sain 3 puolikasta tablettia ja eilen 2 kokonaista suun kautta. Hieman on supistellut harvakseltaan, välillä suht säännöllisestikin.. Eilen tutkiessa tilanne oli että olen väljästi kahdelle sormelle auki eli n. 3cm. Kaulaa on jäljellä myös vielä..

Nyt mahdollisesti huomenna sitten laittaisivat oksitosiinitipan ja puhkaisisivat kalvot. PELOTTAA. Muutenkin olen synnytyspelkoinen, ja mietin jo tosissani sektiota mutta sitten kuitenkin rohkaisin mieleni käynnistykseen.. Nyt rv 40+1, kolmas lapsi tulossa.

Niin mitenkähän tuo kalvojen puhkaisu sitten, nopeuttaako varmasti synnytystä jne? Ei enää jaksaisi käynnistelyä :( Olen tässä päivän mittaan kotona itkeskellyt ja pelottaa, turhauttaa ja väsyttää.

Kiitos jos joku jaksaisi vastailla

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syntyy joko alakautta tai keisarinleikkauksella. Sen jälkeen ei enää ole paluuta odottelemaan vaan lapsi on saatava ulos. Mulla kalvojen puhkaisu on kyllä toiminut hyvin käynnistyksenä. Neljä tuntia kalvojen puhkaisusta on lapsi syntynyt.

Vierailija
2/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalvojen puhkaisu ei tunnu ollenkaan. Kuulostaa ikävältä, mutta ei oikeasti tunnu.

Itse näin jälkikäteen en olisi halunnut tippaa ollenkaan, koska vaikka sitä laitettiin vain pieni määrä niin synnytys lähti etenemään vähän liiankin nopeasti mun makuun. Pelkkä kalvojen uhkaisu olisi riittänyt, koska synnytykseni lähti jo sillä mukavasti etenemään. Ja ilman tippaa olisin saanut pysyä liikkeessä ja mennä ammeeseen, joka toisen lapsen synnytyksessä osoittautui mahtavaksi kivun lievitykseksi.

Kaikki meni tässä kolmannen syntymässä kuitenkin hyvin. Ei sitä kannata pelätä. Kroppasi toimii paremmin jos pystyt rentoutumaan ja pitämään itsesi rauhallisena. Keskity syvään ja rauhalliseen sisään ja ulos hengitykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
4/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmessa synnytyksessäni kalvot on jouduttu puhkaisemaan, koska synnytys ei ole edennyt. Siitä jokaisella kerralla lapsi ollut pihalla parissa-kolmessa tunnissa.

Vierailija
5/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, sitten kalvojen puhkaisun jälkeen ne kivut vasta alkaa. Mutta kahdella viime kerralla olen saanut aika pian sen jälkeen spinaalin, ja viimeksi olin tunnoton siihen asti kun lapsi oli pihalla. Jäi hyvät muistot viimeisestä.

Vierailija
6/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käynnistettiin rv 42 tipalla ja kalvojen puhkasulla. Supistukset muuttui todella nopeati kivuliaiksi tipan johdosta, joten kannattaa pyytää lievitys ajoissa. Itse odotin vähän liian kauan. Epiduraalin saatuani kuitenkin kivut katosi ja pystyi rentoutumaan vähäsen. Koko homma oli ohi viidessä tunnissa. Ja siitä jäi ihan hyvä kokemus, eli ei kannata etukäteen kauheasti pelätä ja miettiä kaikkea, mikä voi mennä pieleen.

Vierailija
7/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kerran käynnistetty kalvojen puhkaisulla ja oksitosiinilla, lapsi syntyi alle tunnissa ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Kaksi muuta synnytystä alkaneet vesien menolla ja supistukset alkaneet vasta myöhemmin (toisessa käynnistettiin myöhemmin oksitosiinilla), eli ei kalvojen puhkaisu välttämättä heti saa supistuksia käyntiin. Siksi usein laitetaan myös oksitosiinitippa vauhdittamaan.

Kuten joku tuossa jo sanoi, niin kalvojen puhkaisun jälkeen ei paluuta ole, lapsi syntyy viimeistään n. vuorokauden kuluttua tavalla tai toisella. Eli sektioon mennään, jos synnytys ei muuten lähde etenemään.

Ei käynnistetty synnytys välttämättä ole mitenkään "liian" kivulian, itse olen synnyttänyt kaksi kertaa käynnstettynä ilman lääkkeellistä kivunlievitystä. Hetken teki kipeää, mutta hyvin sen kesti kun oli nopeat synnytykset. Toki asia on eri, jos supistuksista huolimatta synnytys ei etene ja kivuista pitää kärsiä pitkään. Rentoutustekniikoita kannattaa harjoitella, auttavat kestämään kipua ja nopeuttavat synnytyksen etenemistä.

Vierailija
8/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmista synnytyksistä muistan niin hirveitä supistuksia, jotka oli todellakin POLTTOJA, että jos en olisi saanut epiduraalia/spinaalia niin olisin varmaan kuollut kipuun.

ap

Vierailija
9/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kalvot puhkaistu jokaisessa synnytyksessä, koska eivät ole itsekseen puhjenneet, enkä ole koskaan kokenut, että kivut sen jälkeen olisivat pahat. Olen ollut vain iloinen siitä että synnytys etenee.

Ei ole mitään niin tervettä kipua kuin synnytyskipu. Se kipu auttaa sun kroppaa synnyttämään ja toimimaan oikein.

Vierailija
10/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin muutoin kovat lääkkeellisesti tuotetut supistukset? Mulla puhkastiin kalvot, koska vauvan sykkeet alkoi laskea. Siinä ei kauaa nokka tuhissut, kun neiti jo syntyi ja ilman kivunlievitystä. Hyvä kokemus kaikin puolin!

Vierailija
11/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jatkuvista supistuksista huolimatta synnytys ei edennyt. Ja siitä tunnin päästä vauva syntyi eli vauhtia riitti. Epiduraalin sain ennenkuin kalvot puhkaisivat ja hyvä niin koska edellisissä synnytyksissä ei ole supistukset olleet noin rajuja. Kipua ei ollut mutta se paineen tunne aina supistuksen aikana oli järkky.

Onnea synnytykseen!

Vierailija
12/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitettu tippa. Kahdessa viimeisessä mä itse pyysin puhkaisut kun en enää jaksanut kärvistellä. Mitä sitä pitkittämään kun lapsen joka tapauksessa tultava ulos, mulla silloin oli jo rv:t yli 41. Kivut tulee aika pian, mutta epiduraali pyydetään ennen sitä.

Vierailija
13/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos ei oma kroppa ole käynnistänyt synnytyst'ä, se on yhtä tyhjän kanssa. Mulla sektio takana, joten seuraavaa ei voitu käynnistää muuten kuin tipalla - eikä käynnistynyt.

Yritettiin kahdesti eli ma olin synnytyssalissa tipassa 6h ja seur viikola sama juttu, eikä paikat auennu senttiäkään. Oksitosiini auttaa vain, jos kropassa on jotain omaa synnytystoimintaa, mutta aivan nollatilanteessa sen lääkkeen ottaminen on yhtä tyhjän kanssa. Ja mulla oli se tippa täysillä viimeiset kolme tuntia...

Sektioksi meni lopulta, kun ei voitu odottaa synnytyksen luonnollista käynnistymistä ja kalvoja ei saatu puhki.

Vierailija
14/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no on, nelosen keskeytyksessä, mutta sitä ei lasketa.

Kakkonen käynnistettiin tipalla rv 42, ei tapahtunut juuri mitään, epäsäännöllisiä kivuliaita supistuksia, mutta ne tehos sen verran että taisin seuraavana aamuna olla 3 cm auki, juuri sen verran että puhkaisivat kalvot ja siitä se liukkaasti eteni. Tai pieni stoppi tuli kun piti mennä jakkaralle pykämään loput ja homma seisahtui täysin hetkeksi. Homma kesti kaikkiaan 4,5 h.

Vierailija
15/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 synnytystä käynnistetty ja 1 luomuna. Luomussa oli se ero, että alku oli pehmeämpi ja hitaampi. Käynnistyksissä kävi aina niin, että kalvojen puhkaisusta kului varmaan neljäkin tuntia, ennenkuin tapahtui oikein mitään, mitättömiä supistuksia, vasta kun oksitosiinitippa laitettiin, alkoi tapahtua. Käynnistys on ollut helpommin hallittavissa, kivunlievitys(eli epiduraali) on osattu laittaa ajoissa, luomussa ne kovat kivut tulivat yllättäen. Luomussa en ehtinyt saada epiduraalia ja sen jälkeen olin ihan poikki, kivut oli todella kovat. Oksitosiinisupistukset on tosin rajumpia, ja niiden välillä ei ollut samalla lailla taukoa kuin luomuissa.

Puhu epiduraalista ajoissa, ja ota se siinä vaiheessa kun vielä kestät kivun.

Vierailija
16/17 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ensimmäinen raskaus päättyi käynnistykseen raskausmyrkytyksen vuoksi. 1/4 tabletti laitettiin aamulla ja seuraavana päivänä puhkaistiin kalvot + oksitosiini tippa. Synnytys kesti kalvojen puhkaisun jälkeen 6,5h. Tippaa vauhditettiin II vaiheessa, ja se oli aika repivää.

Toisessa raskaudessa vedet menivät kotona, ja kun pääsin sairaalaan oli hetken aikaa vihertävää lapsivettä. Eli poika oli kakannut, mikä lisää infektio vaaraa. Tällöin laitettiin oksitosiini tippa. Ei ollut yhtä kivuliasta.

Epiduraalista en hyötynyt kummallakaan kerralla, painetunto kuulema joskus säilyy puudutteesta huolimatta. Juu, paineet masussa tunsin, jalkoja en synnytyksen jälkeen ollenkaan.

Se vaan että noita tabletteja olet saanut aikamoisen annoksen...Mutta mielestäni jos supistukset käynnistyy eivät ole sen kipeämpiä kuin luonnollisesti alkaneessa synnytyksessä, mutta yleensä saavat tuloksen aikaan nopeammin ja siksi ehkä voimakkaampia. Mutta kestävät siis lyhyemmän aikaa.

Vierailija
17/17 |
01.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessani minulla oli ollut jonkin verran raskausmyrkytyksen oireita, joten muutama päivä ennen laskettua aikaa annettiin nieltäväkseni pari tablettia oksitosiinia. Ei mennyt kuin joku tunti kun supistukset alkoivat ja tuli lapsivesi. Viiden tunnin päästä kymmenen pisteen 3490/52 kokoinen vauveli oli jo syntynyt. En tarvinnut mitään ilokaasua ihmeempää kivunlievitystä ja synnytyksestä jäi hyvät muistot.

Kuopus, toinen kymmenen pisteen vauveli, sitten syntyikin pikaisesti, pääsin juuri ponnistamaan sairaalaan, jossa ei kyllä ehditty tehdä minkäänlaisia valmisteluja.

Minut on varmaan luotu synnyttämään:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi