Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon pitäisit 4-vuotiasta tarhassa, kun vauva syntyy?

Vierailija
12.06.2009 |

Tähän asti ollut joka arkipäivä 8-9 tuntia.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarhassa pidän 12 tuntia viikossa. Päiväkodissa käynti on lapselle TYÖTÄ joka on yhtä rankkaa kuin työssäkäyvälle aikuiselle työssäkäynti.

Vierailija
22/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 pv/viikko, yleensä ti, ke , to. "Kokopäiväpaikka", säännöllisiä poissaoloja 8 pv/kk. Huomioidaan maksuissa kyllä..

Yleisin hoitoaika n.9-15.30/16. Joskus vähemmän, harvoin enemmän.

Tyttö tykkäsi mennä tarhaan (joo, ihan oikeasti), tämä oli kaikille hyvä ratkaisu. Ja nimenomaan tyttö jatkoi tutussa tarhassa vauvan synnyttyä jossa tutut mukavat tädit ja kaverit (vauva oli kyllä yli 3kk sairaalahoidossa, joten siinäkin syy pitää tarhapaikka alkuun).

Lähistöllä ei ollut kerhotoimintaa.

Tilanteesta riippuu niin paljon. Ei tämä ole mikään mustavalkoinen asia ja päätös. Meilläkin tilannetta mietittiin ja punnittiin ja vatvottiin monelta kantilta. Ja ihan erityisesti juuri esikoisen kannalta, uskokaa tai älkää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi pitäisi viedä tarhaan jos äiti on kotona?

Vierailija
24/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarhassa pidän 12 tuntia viikossa. Päiväkodissa käynti on lapselle TYÖTÄ joka on yhtä rankkaa kuin työssäkäyvälle aikuiselle työssäkäynti.

Vierailija
25/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aluksi kotona, vauvan ollessa n.6kk meni pph:lle puoli päiväiseksi. Usein oli myös "vapaa päivällä", eli kotona. Seuraavan lapsen syntyessä kaikki olivat kotona vanhimman esikoulun alkuun asti. Ja nuorimmat senkin jälkeen (nyt 3v ja 4½v). Nuorimmat aloittavat päiväkodissa elokuussa.

Vierailija
26/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti lapsi voisi viihtyä tarhassakin, mutta omatuntoni ei antaisi periksi pitää toista hoidossa jos itse olen kotona. Ei se tekemisen ja virikkeiden keksiminen 4-vuotiaalle ole mitään rakettitiedettä, ja päiväkodissa suurin osa päivästä menee ihan perustarpeiden hoitamiseen (syöminen, pukeminen, jne). Ei niille paljon puhutuille virikkeille hirveästi sijaa jää.

Vierailija
27/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4v jatkaa päiväkodissa osapäiväisesti kolmena päivänä viikossa 8.30-12. Kerhokin olisi olemassa, joo, mutta haluan, että kaverisuhteet säilyvät. Täällä maalla ei ole muita lapsiperheitä lähistöllä..

Vierailija
28/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen olis ehkä pitänyt jättää hoitoon, kun pikkuveli syntyi (3-vuotiaana). Onneks ryhmis oli meidän kadulla ja ulkoiltiin sitten vanhojen kamujen kanssa miltei päivittäin. Tyttö on aina ollut todella sosiaalinen ja välillä on ollut ihan tuskaa kotona kun haluaisi kavereita ja ihmisvilinää ympärilleen. Meilläpäin noita kerhojakaan ei ollut/ole kuin kerran viikkoon.

Tuo keskimmäinen on ihan eri maata. Eipä käynyt pienessä mielessäkään pistää poikaa enää hoitoon, kun sisko syntyi. Enemmänkin semmoinen mallia mammanpoika ja viihtyy itsekseenkin ihan hyvin. Isosisko olikin tässä vaiheessa jo 6v ja jäi hoitoon 12pv/kk kevääksi, on nyt kesän kotona ja aloittaa sit syksyllä eskarin. Tyttö sai itse sanoa haluaako hoitoon vai ei. Ja vaikeinakin aamuina pääsi ylös hyvin vikkelään, jos ilmoitin, että saa kyllä jäädä kotiinkin meidän kanssa touhuamaan, jos ei jaksa päiväkotiin lähteä... Juu, ei halunnut jäädä :D (Ja käytiin kyllä monet keskustelut miksi ei voisi olla joka päivä hoidossa... )

Vierailija
29/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin pois tarhasta 4-vuotiaani toukokuun lopussa. 6-v aloittaa eskarin ja tuo 4-v menee kerhoon syksyllä.

Vastaus siis: en yhtään.

Vierailija
30/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki ollut kotona aina, että eipähän ole tarvinnut miettiä. Itse olen lapseni halunnut, ja myös haluan hoitaa heidät kotona. Hoidossa käynti on lapselle työtä, miksi lapsi ei saisi olla kotona. Kerhoja on jos kaipaa seuraa välillä.

Vierailija
31/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivisin kavereita, niin en välttämättä ollenkaan.

Jos on ollut pk:ssa ja sinne palaa taas n. vuoden päästä, niin oma pieni epäilykseni on, että ryhmähenki säilyy, jos on edes osapäiväisenä koko ajan.

Jos naapuruston lapset on pk:ssa ja omalla ei ole kavereita päivisin, niin on erittäin raivostuttavaa, että lapsi sitten tarvii illaksi sen naapurin kaveriksi, vaikka päivän työssä olleet vanhemmat silloin haluaisi seurustella oman jälkikasvunsa kanssa ja pitää pk:ssa työpäivän tehneet lapset kotona.

Ja jos kerron, miten meillä, niin 5v oli 4h/pv pk:ssa. Isä vei klo 8 ja minä hain kotiin vauvan kanssa klo 12.

Vierailija
32/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä samaisia kavereita löydy lähipiiristä, niin parina päivänä voisin viedä keverisuhteiden yläpitämisen takia. Mutta jos ystäviä on pihapiirissä tai leikkipuistossa, en veisi ollenkaan.

Vierailija
33/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vajaa 3-vuotias haluaa itse päiväkotiin, viihtyy siellä todella hyvin. Päiväkodissa hänellä on kavereita joiden kanssa leikkiä, kotona isotsiskot eivät ole aivan samaa. Pihakavereita ei pahemmin ole (samanikäisiä lapsia ei naapureilla ole ainuttakaan), joten yksin hiekkalaatikolla äidin tai siskojen kanssa kökkiminen ei ole aina kivaa.

Meillä lapsi jatkaa hoidossa edelleen syksyllä, itse jään lokakuussa äitiyslomalle. Ennen vauvan syntymää päivät toki jäävät lyhyemmiksi, sen jälkeen isä vie lapsen hoitoon, minä haen vauvan kanssa (kunhan toivun sektiosta). Eniten lapsi nauttii ulkoleikeistä hoitokavereiden kanssa, joten hoitopäivä varmaankin 8-16. Kaikki lomat lapsi on aina ollut kotona, joten siihen tuskin tulee muutosta.

Vierailija
34/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kopio Espoo.fi:stä :

Maksulaissa edellytetään kunnan päättävän kokopäivähoidon maksua alemmista maksuista, mikäli hoitoaika on säännönmukaista hoitoaikaa merkittävästi lyhyempi. Kuukausimaksussa hyvitettävien päivien määrää on rajattu mm. Oulussa (6 - 10 päivää), Tampereella (4 - 15 päivää) ja Turussa (5 - 10 päivää).

Kuukaudessa on keskimäärin 21,5 toimintapäivää. Lain tarkoittamaksi merkittävästi lyhyemmäksi hoitoajaksi esitetään 4 - 12 keskimääräistä poissaolopäivää kuukaudessa. Tämä merkitsee, että asiakasmaksua hyvitetään 1 - 3 päivää viikossa tapahtuvan poissaolon osalta.

t. viesti no 3 joka veisi 4-vuotiaan päiväkotiin (ja pitäisi vapaata niinkuin haluaisi), on myös itse päiväkodissa hoitajana ja hoitaa tyytyväisiä nelivuotiaita joilla äitejä kotona.

Vierailija
35/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tämä tilanne, eikä ole kyllä tullut mieleenkään että 4-vuotias jatkaisi hoidossa kun minä jään vauvan kanssa kotiin.

Vierailija
36/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole lapsen paikka olla pkssa jos äiti kotona!

Vierailija
37/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun moni perustelee sillä että vanhat kaverit ovan pk:ssa jne. Ei mikään estä pitämästä niitä kaverisuhteita yllä vaikka lapsi ei enää päiväkotiin menisikään. Ja kerhosta saa uusia kavereita. Meillä nyt se tilanne että tuleva eskarilainen tuntee ryhmästään kaikki paitsi kaksi lasta jo ennestään koska ollut sekä pk:ssa että kerhossa. En ole kokenut että olisi haitta tuntea useita kavereita.

Vierailija
38/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen, ja kaksi tytärtäni (3 & 4 ½)ovat olleet hoidossa yleensä joka arkipäivä 9.00-16.15. Tämä on välttämätöntä, ja pyhitän aina illat sitten heille, enkä hoida töitä tai opiskelua kuin vasta heidän nukahtamisen jälkeen- töitä teen omassa perheyrityksessä, paperihommia siis.

Vauva syntyy syksyllä, ja suunnittelin pitäväni alussa ehkä lapset pari viikkoa kotona, mutta sen jälkeen menisivät taas hoitoon. Sopimus säilyy siis kokopäiväisenä. Työt pitää silti tehdä, kuten opiskeluakin pitää jatkaa. Minulla on valmistumiselle takaraja (yliopiston asettama), joten en voi siirtää opiskelun jatkamista enää yhtään pitemmälle, kuin olen lasten takia jo tehnyt aiemminkin.

Onneksi tytöt tykkäävät olla hoidossa, ja monesti saatan ottaa heidät torstaiksi ja perjantaiksi pois, jos lähdemme sukuloimaan. Minulle olisi mahdottomuus se, että hoitoaika olisi jotenkin rajattu; luentoja, opiskelua ja töitä pitää hoitaa aikavälillä 8-20, ja aina aikatauluja ei tiedä kovin paljon etukäteen. Iltahommia varten isän pitää olla pois töistä (16.30 jälkeen), jos minulla on menoa. Hoitopaikka on siis auki 16.40 asti.

Heinäkuun olemme lasten kanssa täysin vapaalla, ajateltiin käydä maalla vähän sukuloimassa.

Vierailija
39/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 päivää / viikko. Kerralla 5h. 4v menisi useamminkin ja viihtyy tosi hyvin mutta ei sen enempää sinne viedä. On vähän kuin jossain kerhossa kävisi. Ja hyvää siinä on se kun ei kavereita ole lähimaillakaa eikä mitää mamma-lapsi kerhoja tai kahviloitakaan.

meille ainakin ihan hyvä ja mukava ratkaisu tämä. Ei kyllä asuta suomessa että senkin takia ihan kiva kun lapsi oppii samalla toisen kielen.

Vierailija
40/42 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeissa oppii huonoja tapoja, se on raskasta lapselle, sairastuu ruumis ja mieli. Nauti lapsistasi, kun kerran voit!