Miksi vauvan nimeä "pihdataan" ristiäisiin tai nimiäisiin saakka?
Meillä on kaikilla kolmella ollut nimi valmiina jo ennen syntymää. Ja kaikki sen on tiennyt, keitä on vain kiinnostanut, koska olemme kutsuneet vauvaa jo vatsassa ko. nimellä.
Kommentit (32)
vanhemmat haluavat järjestää lapsellisen jännitysmomentin ristiäisiin kihikihi.
tarkoitus just ole nimenjulkaisu. ristiäisiin se ei liity millään tavalla, siinä on kyse ihan muista jutuista kun lapselle nimen antamisesta
että tuo huonoa onnea jos kertoo nimen ennen ristiäisiä.
Meillä on pihdattu ja pihdataan tällä kolmannellakin kertaa. Äidin puolen(eli minun) sukulaiset on sellaista sakkia että olisivat yrittäneet saada nimeämään oman pään mukaan. Äitini on ainakin molempien lapsieni nimistä jotain valittamista keksinyt (toinen nimi isän puolen mummon, eikä hänen mukaansa tms.). Parempi sitten että se nimi vaan ilmoitetaan ristiäisissä eikä tarvii ties kuinka kauan kuunnella sitä naputtamista. Onneksi tunnen oman sukuni sen verran hyvin että tiesin jo ennen esikoista valmistutua. :)
Ja vaan sen takia, etten ollut lasta nähnyt! Pimeetä...
Ihan sama, miten teillä tehdään. Ei mua niin kovasti muiden ihmisten lasten nimet ylipäänsä kiinnosta.
juhlallisesti, ei Reetta-täti tai Martta-mummu hetikään niin kerkeästi sitä arvostele. Jos sanoo vaan ohimennen että "lapsemme nimi on Jussi", saa kuulla ainakin muutamann kuukauden että kyllä siitä olisi Pekka saanut tulla pappavainaan mukaan.
Noudatimme sitä esikoisen kohdalla, mutta kun huomasin kastetilaisuuden menevän anopin kohdalla vain sen hösäämiseen, mikä nimi lapselle tulee, kuopuksen nimi ilmoitettiin jo kastekutsussa.
Muuten nimen paljastaminen vasta (kaste)juhlassa on minusta ihan hyvä tapa. Lapsi otetaan virallisesti suvun (ja seurakunnan) yhteyteen ja hänet tunnustetaan suvun (ja seurakunnan) jäseneksi omalla nimellään.
Nykyään joulutortutkin syödään jo lokakuussa, kun ei millään jaksa odottaa jouluun saakka, vaikka joka vuosi se tunnetusti sieltä varmasti tulee. Vähän samaa malttamattomuutta on monessa muussakin asiassa. Mutta saa sen lapsen nimen kertoa milloin vain ja syödä joulutortutkin vaikka jo juhannuksena.
juhlallisesti, ei Reetta-täti tai Martta-mummu hetikään niin kerkeästi sitä arvostele. Jos sanoo vaan ohimennen että "lapsemme nimi on Jussi", saa kuulla ainakin muutamann kuukauden että kyllä siitä olisi Pekka saanut tulla pappavainaan mukaan.
kun lasta on kutsuttu jo raskausaikana samalla nimellä ei kenelläkään ole mitään urputtamista nimessä. Kun ovat tottuneet.
ap
meillä naputetaan aina ja kaikesta ja kaikki haluaisivat että tehdään omalla tavalla koska se on ainoa oikea.
-5
Vaikkakin se lopullinen nimi olikin kulkenut mukana aika alusta asti, niin halusin itse kirjottaa sen viralliselle paperille ja vasta sitten kuuluttaa muille.
Sitä paitsi kastetilaisuus on oiva paikka kertoa lapsen nimi kaikille, koska läheiset ovat kaikki yhtäaikaa paikalla.
Tiedän, että ne yltiöuteliaat kiehuvat raivosta (muka närkästyksestä) kun eivät saa tietää nimeä aikasemmin.. :)
heti kun seremoniat oli ohi, oli mummo arvostelemassa tyttären tyttärensä nimeä. myös meidän tytön nimeä oli kuulemma mun selän takana haukuttu tytön nimiäisissä, siskoni sattui kuulemaan
nimi on päätetty lopullisen varmasti vasta sitten kun lapsi on kastettu. Siihen saakka se voi vielä muuttua...
ollut varmasti päätetty, mikä on ollut vain viikko-pari ennen ristiäisiä. Esikoisen kohdalla etunimi oli päätetty jo aiemmin, mutta sekin kerrottiin vasta kun koko nimi oli selvä. Munkin mielestä pihtaaminen on lapsellista. Mutta kaikki ei tosiaan päätä sitä kovin aikaisin.
Ja ettei tästä hyödytä tehdä ainoa oikea-väärä -tomintatapakisaa? Onko sinulle aiheutunut jotakin haittaa siitä, että jonkun lapsen nimi on julkistettu vasta ristiäisissä tai nimiäisissä?
Minun kokemukseni taas on, että kun lasta on kutsuttu jo raskausaikana samalla nimellä ei kenelläkään ole mitään urputtamista nimessä. Kun ovat tottuneet. ap
Ja ettei tästä hyödytä tehdä ainoa oikea-väärä -tomintatapakisaa? Onko sinulle aiheutunut jotakin haittaa siitä, että jonkun lapsen nimi on julkistettu vasta ristiäisissä tai nimiäisissä?
Minun kokemukseni taas on, että kun lasta on kutsuttu jo raskausaikana samalla nimellä ei kenelläkään ole mitään urputtamista nimessä. Kun ovat tottuneet. ap
kysyin vain miksi niin tehdään. Siitä vain, ei se minulta pois ole.
ap
Minusta se on juhlallista, kun lasten isä ilmoittaa nimet kasteessa. Ja, kyllä, yltiöuteliaat keksivät vaikka mitä verukkeita saadakseen nimet tietoon. Eipä ole herunut! Hah!
Yksi syy on juuri tämä, että nimeen yritetään päästä vaikuttamaan. Olemme itse halunneet päättää omien lastemme nimet. Aika tärkeästä asiasta kuitenkin kyse.
Ja esim. esikoisemme kohdalla miehen sisko oli melkein raivona, kun emme kertoneet. Se oli kuulemma lapsellista :) No, hän on toiminut myöhemmin ihan samoin :))
Kun päättäminen oli vielä työn alla, silloin ei vielä puhuttu asiasta, koska ei lasta toki silloin vielä ko. nimellä kutsuttu. Mutta kun nimi oli päätetty, lasta alettiin nimellä kutsua ja olisin kuitenkin lipsauttanut sen läheisille, joten siksi avoin politiikka. Muutenhan olisi tullut tilanteita, että jotkut olisivat tienneet, toiset eivät ja siitä olisi voinut tulla vaikka isoäitien kanssa sitten arvovaltataistelua, jos toinen olisi tietäväisenä myhäillyt, että minäpä tiesin nimen etukäteen ja toinen olisi kuullut sen vasta ristiäisissä.
Eli heti, kun vauva on putkahtanut maailmaan ja äiti siinä vielä pukertaa istukkaa ja on muutenkin ihan pihalla, kätilö jo kyselee lapsen nimeä, että saadaan rannekkeeseen oikea nimi... : o Onneksi meillä on aina olleet nimet jo valmiina.
Suku ja kaverit täällä myös haluavat lapsen painon lisäksi siinä ekassa tekstarissa tietää heti myös vauvan nimen. Minusta ihan ok näin. Tosin onhan sitä kiva vähän aikaa edes katsella sen vastasyntyneen naamaakin, että sopiiko se valmiiksi mietitty nimi vai ei. : /
vauvan vanhemmat tuntuvat monissa tapauksissa olevan varmoja että koko maailman on todella kiinnostunut heidän ipanansa nimestä eikä suunnilleen pysty tietämättömyyden tuskaltaan nukkumaan, syömään ja hengittämään.
Mun täytyy sanoa, ettei mua juurikaan ole muiden lasten nimet mietityttäneet ennen ristäisiä/nimiäisiä.
niiltä ajoilta, kun uskottiin lapsen tulevan kristityksi vasta kasteessa. Jos sitä ennen pahat henget tiesivät nimen, ne saattoivat vallata vauvan.