Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain Nokian osakkeita ylppärilahjaksi 3kpl v 1993. Niiden hinta oli 20mk kpl eli noin 3,36e. Osakkeet on splitattu sen jälkeen useamman kerran niin että nyt niiden määrä on 180kpl. Eli siis 3 osakkeesta on tullut "itsestään" ilman että olen maksanut mitään lisää 180kpl. Yhdestä osakkeesta 60kpl. Yhden osakkeen hinta oli näin ollen v. 1993 3,36e/60= 5 senttiä. Nokian osake on nyt tuolla 9e paikkeilla. Ainakin minulla on vielä kiva olo. :)

Vierailija
2/4 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei. Riippuu siitä miten on toiminut. Meillä on kyse täysin nappikaupasta eli ei meillä mitään rahoja ole, mutta kiva on ollut pelata osakemarkkinoilla. Kaikki miehen osakkeet myytiin pari vuotta sitten. Ja sitten viime lokakuusta eteenpäin ollaan ostettu osakkeita. Nyt tuotto puolen vuoden ajalta on suorissa osakesijoituksissa noin 9% ja osakkeisiin sijoittavissa indeksirahastoissa lähes 10%. Tähän kun päälle laskee vielä noin 6,5% osingot, niin kysynpä vaan, että mistä olisin paremman tuoton voinut viimeisen puolen vuoden ajalta saada?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin pörssissä voi saada pikavoittoja, shorttaamalla vaikka päivässä hyvät tuotot, mutta kun pitäisi ajatella pitemmälle kuin päivä tai puoli vuotta. Itsekin olen ollut siinä uskossa että kymmenen vuoden aikajänteellä kaikki osakkeet pörssissä nousevat (no eivät ihan kaikki, mutta suurin osa), mutta näyttää siltä että näinpä ei välttämättä olekaan. Ajattele, jos on sattunut ostamaan osakkeita juuri noissa nousupiikeissä (alkup. jutussa oleva käyrä), niin mahtaapa kypsyttää. Toisaalta jos ostikin osakkeita juuri kun ne olivat halpoja, niin silloin voi sanoa onnistuneensa.

Eli pörssikauppa on kuitenkin lottoa.

Vierailija
4/4 |
26.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuolla viestillä yritin sanoa juuri sitä, että jos sijoittaa 40 vuotta osakkeisiin ja osaa joinain hetkinä poistua ja palata taas jossain vaiheessa, niin silloin pärjää hyvin.

Keskiverrosti kannattaa ostaa juuri silloin kun muut ei halua ostaa ja myydä silloin kun muut ostaa. Itse tykkään ostaa tavaratkin alennusmyynnistä, miksei sitten osakkeetkin.

Minä olen sitä mieltä, että jossain määrin pössikauppa on lottoa, jos toimii niin, et ostaa joskus ja myy toisella hetkellä. Mutta jos osaa vähän lukea niistä pörssin perusluvuista (esim. p/e, p/b), niin voi hyvinkin osata ostaa silloin kun on halpaa ja poistua silloin kun on kallista. Ei se talouselämä ole mitään rakettitiedettä kuitenkaan. Ja jokainen taatusti tekee virheitä, mutta jos ihminen hajauttaa ja laskee riskit, niin ei siinä mitään kummempaa voi käydä kuitenkaan. Erolan kirjan sanoin voisin sanoa, että ihmisten suurin talouskriisi on se, että he makuuttavat rahojaan pankkitilillä ja siellä rahan arvo vaan laskee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi