Kuinka hyvin pituus lapsena korreloi aikuisiän pituuden kanssa?
Luin tuota pitkien naisten ketjua ja aloin miettiä omaa lapsuuttani, jolloin olin aina tosi pitkä. Isäni on hurjan pitkä ja äitini tavismittainen ja mulle aina "ennustettiin" neuvolassa, että minusta tulee tosi pitkä (jopa yli 175cm oli joku arvio). Hauskaa sinänsä, kun katsoo nyt pituusmittaan ja olen siis aikuisena 160cm "pitkä". Olin lapsena tosi nirso ja huono syömään, joten liekö liian vähäinen ravinto muuttanut noita arvioita. Onko teille muille arvioitu lapsena pituutta? Pitääkö se paikkansa?
Oman kokemuksen myötä olen vähät välittänyt neuvolan pituusseurannasta omien lasten kohdalla, jotka ikäisekseen ovat pitkiä. Voihan olla, että heistä tulee pitkiä kuten isänsä tai sitten kuitenkin pätkiä, kuten äitinsä ;-).
Kommentit (23)
kovin hyvin ja siksi mitään aikuispituuksia ei lapsen pituudesta nykyisin juurikaan ennustella.
Nimenomaan murrosiän alkamisajankohta (sekä tytöillä että pojilla) ratkaisee hyvin paljon.
miksei enää tehdä pituusennusteita lapsena on se etteivät ne tilastollisesti pitäneet paikkaansa.
Ihmiset luottivat niihin ja sitten pettyivät.. Eli niiden tekeminen lopetetiin.
Eli se korreloiko laspuusajan pituus aikuisiän pituuden kanssa on ihan henkilöstä riippuvaa. Tilastollisesti lapset ovat sukupuolen mukaan pidempiä kuin vanhempansa.