Vanhan talon remontoineita?
Olen remontoimassa vanhaa pientä torppaa itselleni, tai pari työmiestä remppaa ja minä teen mitä osaan. Taloon tehtiin kosteusmittaukset ja talon tarkasti vanhojen talojen korjaukseen perehtynyt timpuri. Kaikki on kunnossa, mutta pientä laittoa vanhasta aina löytyy mm. tulisijat, ulkoseinää, sähkötöitä jne. missään nimessä talosa ei ole tarkoitustakaan tehdä modernia, vaan se saa olla vanhana ja arvokkaana jatkossakin.
Talon sisäilma " haisi " tai oli haisematta miltää, sellainen raikas ja tavallinen. Remontti on edennyt ja eilen lattiasta irroitettiin 3 kerrosta muovimattoja. Alta paljastui kaunis ja hyväkuntoinen puulattia joka on tarkoitus hioa ja maalata. Lattioita avattiin ja niiden alla olevat purut ovat kuivat.
Tänään kävin töiden jälkeen talolla poistamassa tapetteja ja nenääni lehahti puulattian kohdalla voimakas makea haju. Illalla pää oli kipeä ja posket kuumottivat. Haju tarttui myös vaatteisiin. Ihan kuin olisin ollut huoneessa jossa on maaleja/liuottimia tms.
Mistä tällainen voi johtua? En kehdannut enään illalla remonttimiehelle soittaa ja vaivata häntä huolellani. Voiko lattiamattojen liima tms. aiheuttaa tällaista?
Talon alapohja on tuulettuva ja siellä on reilusti ryömintätilaa. Sekin tarkastettiin ja kaikki oli kunnossa.
Kommentit (4)
Ja huone haisi koska oli availtu puita vapaaksi.
Itse nautin puun tuoksusta!
Me raahattiin puita viikonloppuna liiteriin odottamaan talven käyttöä ja ah -että oli ihana nuuskia niitä klapeja! :D
Jos kaikki on kuivaa ja näyttää hyvältä niin ei varmaan ole hometta.
Taloilla ei ole ominaistuoksuja, mutta en usko millään että nuuskit sielä hometta ja että se vaikuttaisi samantien poskiin.
Mutta pilvisien ja sateisten päivien jälkeen ihan muutama tuntikin ulkosalla saa posket vähän kuumottamaan.
En minä oikein homeita tai muitakaan nykyajan , trendimörköjä ole osannut pelätäkkään, mutta ajattelin hajun/katkun johtuvan esim. vanhoista lattialiimoista tai muista ei niin terveellisistä myrkyistä.
Vanhat pintamateriaalit; matot, levyt jne. on viety kaatopaikalle ja lattia odottaa hiomista. Mietin vain onko tuollainen löyhkä vuosien saatossa imeytynyt esim. lattian purueristeisiin ja olisiko syytä harkita purujenkin vaihtoa..
Haju katoaa, kun saat tulisijat toimimaan -> tulee savun ja elämisen tuoksuja muutenkin.