Tutista vierottaminen kun tutti on tosi tärkeä
meillä neiti 1v10kk ja nyt olis aika vierottaa se tutista mutta kun on niin pirun voimakastahtoinen neiti ja jaksaa huutaa sen tutin perään ja muutenkin raivoo herkästi. Miten tälläsessä tapauksessa olis helpointa vierottaa? Ollaan yritetty et söis vaan unilla mutta kun niitä tutteja on aika monta ja löytyy usein mistä sattuu niin se tutti on välillä suussa vaikka ei nukuta.
Kuinka kauan lapsi on huutanut tutin perään kun se on ollut tärkeä? Poika ikävöi tuttia noin viikon verran ja enemmän päiväunille menessä ei niinkään yöunilla.
Kommentit (25)
pitäisi vierottaa irti tutista? kyllä se penska sen sitten jättää kun on sen aika. Jos hammaskalusto menee vinoon tutin takia niin, ylläri, hammasraudat on keksitty. Säästyypähän kaikkien hermot kun lapselle niin kovin rakas ja turvallisuuden tunnetta ruokkiva tutti on kehissä.
että silleen
mutta kauan lapset on huutanut sitten tutin perään ja onko ollut rankkaa?
ap
tärkeä, miksi pitäisi vierottaa? Meillä iltavellipullon jätti itse pois 1v11kk vanhana ja tutti jätettiin yhdessä 2v3kk vanhana naapurin vauvalle.Itki 3 iltaa, mutta meni sitten ohi.
Tutin sai meillä kyllä vain unille, mutta en kokenut mitenkään tärkeäksi vierottaa lapsia heille tärkeästä unitutista vain periaatteen vuoksi.
Kumpikin nukkui hyvin ja antoi tuttinsa itse pois 3-vuotiaana (esikoinen 3v3kk, kuopus 2v11kk).
Ja ennenkuin kukaan vikisee curlingista tms., meillä on rajat (ja rakkaus) kunnossa, säännöt on tiukat mutta lapsille tärkeissä asioissa joustetaan harkinnan mukaan;-)
Jos tutti siis on kovin tärkeä. odottakaa vaikka puoli vuotta ja sinä aikana vähentäkää ensin vain nukkumisaikaan tms.
Mitä väliä sillä oikeasti on kuinka kauan tuttia syö. Tiedän yhden kouluun mennessä luopuneen... ihan järkevä aikuinen on nykyään. en tosin välttäättä suosittele :)
Ja helpointa se on tietysti ollut mitä nuorempi on ollut kyseessä, mutta parin päivän levottomuudella on kaikista selvitty.
Ihan samassa iässä kuin ap:n lapsi. Miksi pitäisi vielä vierottaa, silloin kun se tutti on tärkein? Joillakin lapsilla on uniriepu, toisilla pehmolelu ja osalla sitten tutti. Tuskin menisitte heittämään roskiin lelua tai peittoakaan?
Ihan samassa iässä kuin ap:n lapsi. Miksi pitäisi vielä vierottaa, silloin kun se tutti on tärkein? Joillakin lapsilla on uniriepu, toisilla pehmolelu ja osalla sitten tutti. Tuskin menisitte heittämään roskiin lelua tai peittoakaan?
jos tuttia syö pitkään. Itse olen hyvä esimerkki kamaline hampaineni. Syödä massutin tuttia 5-vuotiaaksi. En ole kuullut että unilelu tai muu turva aiheuttaisi vastaavaa.
ei ne hampaat oo vaarassa.
Ne nyt harvemmin pilaa hampaat
Lapsi oli itse siihen silloin valmis, oli miettinyt asiaa pitkään ja kehittänyt itse hammaskeijutarinan, jonka avulla sitten päästiin tutista eroon. Meilläkin nukuttiin hyvin tutin kanssa, ja nyt nukutaan edelleen kun luopuminen tapahtui psyykkisesti oikeaan aikaan. Seuraavalle olen ajatellut tarjota alusta asti noita Dentobon-tutteja, luopuu sitten ajoissa tai ei...
meillä lapsilta otettu tutit pois heidän ollessaan, 1,5v, 2v, 2,5 v.
Kivuttomimmin meni puolitoista vuotiaalta, joka kyseli tutin perään satunnaisesti illalla noin vartin ajan. Kaksi ja puolivuotias taisi kiukutella asiaa puolitoista viikkoa. Puolitoista vuotiaallemme hammaslääkäri sanoi että on jo selvästi purennassa vikaa tutin takia, tutti jätettiin illalla pois...
kannattaa kokeilla kiinnittää tutti lapsen näkyville esim. sisäovenkahvaan narulla. Tietenkin turvallisuussyistä niin lyhyellä ettei lapsi saa kierrettyä sitä kaulansa ympäri.
Tutti on siis lapsella siinä periaatteessa saatavilla, mutta imeminen on sen verran työlästä käydä aina välillä imaisemassa kesken leikkien, että lapsi vierottuu siitä helposti itsekin.
mulla on kolme tutista vieroitettua lasta joiden kanssa meni näin
esikoinen vieroitettiin 1v3kk iässä, selvästi liian aikaisin, itki viikon tutin perään
toinen tasan 2v, kantoi itse tutin roskikseen ja siihen jäi, ei tosin koskaan ollut aivan tuttinisti
kolmas taas oli totaalinen tuttinisti 2v8kk, joka vieroitettiin n.kk sitten kun viimeinenkin tuti meni rikki (äiri teki reiän...)ensimmäisen päivän puhui ylpeänä itsestään että on jo niin iso tyttö ettei tarvitse tuttia, ensimmäisenä iltana itkien kaipaili vartin ja rauhottui kun juteltiin että etkö muista kun tuti meni rikki? seuraavana iltana pyysi pesemään pikkuveljen tutin itselleen, en siihen suostunjut ja siihen jäi. erittäin voimakastahtoinen, omapäinen nuori neiti.
Olisikohan vanhemmissa vika, jos melkein 2-vuotias lussuttaa vielä tuttia? Eiköhän kyse ole ihan vanhempien mukavuudenhalusta, ettei jakseta / viitsitä nähdä vaivaa.
Olisikohan vanhemmissa vika, jos melkein 2-vuotias lussuttaa vielä tuttia? Eiköhän kyse ole ihan vanhempien mukavuudenhalusta, ettei jakseta / viitsitä nähdä vaivaa.
Vai oliko tarkoituksesi vain provosoida?
Me päätimme tietoisesti olla ottamatta tuttia väkisin pois lapsiltamme, sillä halusimme heidän mm. oppivan pitämään nukkumaanmenoa turvallisena ja myönteisenä asiana, johon ei todellakaan kuulunut huudatus.
Minua kummastuttaa joidenkin ihmisten kyvyttömyys hyväksyä kanssaihmistensä eriäviä toimintatapoja - mutta no, meitä on moneksi...
t. 8(kohan olin)
että vanhemmat eivät tajua, millaisia haittoja tutista on hampaille. Jos lapsi ei pysty kokemaan turvallisuutta nukkumaanmennessään kuin tutin avulla, niin jotain on pahasti vialla vuorovaikutuksessa.
Meitä tosiaankin on moneksi.
vaikka tutti oli ollut tosi rakas. Tutti otettiin vain kertaheitolla pois, kun lapsi oli reilu 2-v. Oltiin matkoilla, ja kun kotimatkalla kysyi tuttia, sanoin tutin jääneen hotelliin. Illalla kotiin palatessa oli niin väsynyt ettei tuttia muistanut (taisi nukahtaa taksiin tms.). Seuraavana aamuna vähän tutin perään itki, mutta serkut tuli kylään pariski päiväksi ja oli paljon ohjelmaa, niin ei ehtinyt tuttia kaipailemaan. Ihmettelen ettei iltaisinkaan sitä itkenyt. Olin ajatellut, että itkee viikon tutin perään.
pitäisi vierottaa irti tutista? kyllä se penska sen sitten jättää kun on sen aika. Jos hammaskalusto menee vinoon tutin takia niin, ylläri, hammasraudat on keksitty. Säästyypähän kaikkien hermot kun lapselle niin kovin rakas ja turvallisuuden tunnetta ruokkiva tutti on kehissä.
että silleen