Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäuskottavimmat "allergiat" tai "yliherkkyydet" tuttavapiirissäsi?

Vierailija
19.05.2015 |

Ap aloittaa. Tuttavani, 51v nainen, on "sähköallerginen". Ei voi nukkua huoneessa jossa on tietokone päällä tai esimerkiksi imuroida(!). Asuu kuitenkin kerrostalossa keskimmäisessä kerroksessa isossa kaupungissa ja käyttää mm. hiustenkuivaaja suvereenisti päivittäin.

Kommentit (264)

Vierailija
261/264 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset  ovat varmaan  maailman allergisin kansa, kun kuuntelee. Nytkin ilmoitettiin tuotteesta, jossa on sinapinsiemeniä. ? ?  Kaikkea sitä kuulee

Ranskassakin  kuulemma  ihmeteltiin kun suomalainen kokki meni töihin ja kyseli  mitä erikoisruokavalioruokia tehdään siellä . Ei kuulemma  ollut laktoositonta , eikä gluteiinitonta ruokaa heillä  valikoimissa

Eihän noita allergioita ollut Suomessakaan ennen vanhaan.  Kun kävin koulua 60-luvulla, ei kellään ollut mitään allergioita.  Niitä alkoi tulla sitten 70-luvulla, ei tosin minun opiskelukavereillakaan kenelläkään mitään ollut koskaan.  Mutta silloin alkoi tämä ylihygieenisyys.  

Varmaan noissa eteläisimmissä maissa on ihmiset immunisoituneet kaiken maailman pöpöille jo ajat sitten.

Vierailija
262/264 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 21:38"]Mun paine- ja kylmäurtikaria. Tuhahdellaan, että mitäs itsekeksittyjä vouhotuksia ne ovat ja heti perään ihmetellään miten juuri sovittamani pusero on vetänyt kaulan ja rintakehän punaisille juomuille ja miten mulla posket menee valkoisille ja punaisille läikille pakkasviimassa... no kun se urtikaria...
[/quote]

Mulla myös tämä! Kylmä, kuuma, hiki, paine, mausteiset ruoat ym ym, kaikesta tulee saatanan länttejä ja/tai turvotuksia ja sitten niitä kauhistellaan ja päivitellään niin että ei ole enää ihmistä tän kameleontti-ihon takana. ihan sama mikä on keskustelun aihe, niin lopulta se on mun ympäri kehoa vaeltava länttitauti.

Esim. En voi missään tapaamisissa juoda kuumia juomia, sillä ruokatorven kohdalta rintojen väliin asti tulee kuuman juoman aiheuttama punainen ihottuma. Sama tulee mausteisesta ruoasta. Koska en jaksa sitä kiusallista tuijottelua ja tämän epäuskottavalta kuulostavan ongelman selittelyä.

Jos on lämmin päivä tai juhlat ahtaassa kuumassa tilassa ja pienikin hiki pinnassa ja erehdyn raapaisemaan itseäni, niin voi sitä katseiden määrää joka ikinen kerta kun näytän siltä kun olisi joku isompikin peto käynyt kiinni.

Välillä kun urtikaria menee oikein pahaksi, niin mukaan tulee mm silmäluomien ja huulien turpoamiset ihan yht'äkkiä. Tällöin näytän koko ajan turpaan saaneelta, ja taas saa selitellä kaiken maailman utelijoille.

Tätä on selvitelty lukuisin allergiatestein iho- ja allergiasairaalassa. Lopputulos on etten ole allerginen YHTÄÄN millekään, mutta kehoni reagoi (välillä kroonistuen) allergiaoireiden tavoin asioihin, joille ei "voi" olla allerginen. Ollessani 20-vuotias, en varsinaisesti riemastunut, kun minulle todettiin, ettei tuolle ole juuri mitään tehtävissä ja se jatkuu mitä luultavammin loppuelämän, sekä on myös periytyvää.

Ja tämä on ihan taivaan tosi.

MCAS- syöttösolujen aktivoitumisoireyhtymä. Kai sinulla on kuitenkin lääkkeitä tuohon? Kun niitä on kuitenkin ihan olemassa ja saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/264 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräälle tutulleni on lapsuudessa kerrottu ettei hän voi syödä pähkinää. Sen jälkeen hän ei ole koskaan asiaa kyseenalaistanut, vaan vaatii kivenkovaan että kaikki ruoat ovat täysin pähkinättömiä. Monesti kuitenkin on jälkikäteen "vahingossa" huomannut että esim. jokin suklaapatukka sisältää pähkinää eikä pienintäkään oiretta tule. Silti vaatimukset jatkuvat, vaikka olen satavarma ettei mitään allergiaa ainakaan enää ole olemassa.

Pähkinäallergia on kuitenkin niin vaarallinen, että itse en uskaltaisi riskeerata ja nauttia sitä pähkinää.  Ainakin se pitäisi tutkia kunnolla ensin, että onko todella allerginen sille vai ei.  Pähkinäallerginen sukulaiseni sanoi, että on joku pähkinäksi luokiteltu tuote, joka ei aiheuttaisi oireita.  Silti hän ei ota sitäkään.  

Vierailija
264/264 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia. Minun on vaikea suhtautua siihen tietäen, että se on oikeasti vakava sairaus. Sukulais-ja tuttavapiirissä on kaksi, jotka ilmoittavat aina juhliin, että heidän ruokavalionsa on gluteeniton. Tällöin aina oletan, että se on tosiaan ehdottomasti gluteeniton, kun se pitää juhliinkin erikseen ilmoittaa, ettei voi edes maistaa jotain gluteenipitoista. Tiedossa on, että toisella heistä on todettu keliakia, toisesta en tiedä, mutta oletan aina samaa. Joka kerta gluteenittomat tarjottavat jäävät koskematta, sillä haluavat ja päättävätkin syödä samaa kuin muutkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi