Pph:t,käytättekö hoitolapsillanne kestovaippoja
jos vanhemmat sitä toivoo?
Tuntuis aika ikävältä alkaa käyttämään kertakäyttövaippoja,jos hoitaja sitä sattuisi "vaatimaan".....kun ollaan kokoajan käytetty kestoja.
t.kestoilijaäiti :)
Kommentit (31)
Hoitajat käyttävät niitä vaippoja joita vanhemmat hoitoon vievät. Suosittelen kuitenkin taskuvaippoja, jotta ovat yhtä helpot käyttää.
Meillä on esikoinen käyttänyt kestoja pph:lla ja nuorempi sitten päiväkodissa. MOlemmissa on ollut vastaanotto hyvä ja ovat kehuneetkin käteviksi. Eli olen vienyt valmiiksi täytetyt taskut ja vaippapussin johon laittoivat likavaipat. Just vähän aikaa sitten sanoivat ettei ole haissut ollenkaan. Ota itse se asenne että näitä käytetään -älä kysele. Ota vaan tutustumiseen kestot mukaan ja näytä reippaasti että näitä käytetään aivan kuin kertiksiä ja roskin sijasta vaan vaippapussiin -Ihan helppoa!
Aiheestahan oli viime talvena vääntöä Turun päiväkodeissa. Kielsivät kestot, perusteet oli sellaisia ettei niille ollut mitään perusteita, kauheita ennakkoluuloja ja väärää tietoa. Ja lopulta joutuivat perumaan kiellon! tuosta voi löytää pitkän keskustelun kestovaippainfo.fi: n keskusteluista "kestovaipat kodin ulkopuolella" tms! ja siellä on paljon aiheeseen liittyviä keskusteluja.
tepa ja pojat
Housuvaippoja käytän, vaikka ne hankalia onkin, jos joku niitä. Meillä ei nuoriso kestäisi mitään haisevia vaippapusseja kylppärissä.
Eihän siinä ole hoitajalla paljon sanomista, nämä ovat vanhempien päätösvallassa olevia asioita. Mutta tietysti niin kesto- kuin kertisvaippojenkin pitää olla sellaisia, että ovat kunnolla imukykyisiä (vaihtoväli hoitopäivänä on luokkaa 3 h) ja lapselle mukavia. Tarra- tai nepparivaipat ovat parempia kuin housumalliset; säästää hoitajan työtä kun ei tarvitse riisua koko vaatekertaa. Yhden kanssa housuvaippakin vielä menee, mutta jos on neljä vaipoissa niin ei muuta ehdi tehdäkään kuin riisua ja pukea lapsia.
Ja käytetyt vaipat tietysti joka päivä pyykkipussissa kotiin ja puhtaat käyttövalmiit aamulla mukaan.
vaipparuljanssia niskoilleen. Kestot käy, jos voi heittää ne suoraan muovipussiin kakkoineen.:)
Onneksi en ole pph...
Mulle ei sitten sellaista lasta tule hoitoon, jonka vanhemmat ei suostu kertiksiä käyttämään. Me mennään aina iltapäivällä pihalle, enkä ala mitään vaippapusseja kuljettamaan rappukäytävään odottamaan, että vanhemmat sen siitä nappaavat. Enkä säilyttele likavaippoja vessassa enkä missään muuallakaan sisällä. Mulla on nytkin hoidossa poika, joka kotonaan käyttää kestoja, mutta hoidossa on kertakäyttövaipat.
ja käyttäisin mielummin hoitolapsilla kestovaippoja kuin kertiksiä. Omat lapseni ovat olleet 99 % kestovaipatettuja, joten mun mielestä on/olisi paljon kivempi käyttää hoitolapsillakin kestovaippoja. Tietty helppoja taskuvaippoja tai AIO-vaippoja, joista voin myös kakkakikkareen tiputtaa pönttöön (niin kuin teen kertiksestäkin), mutta löysempiä kakkoja en kyllä alkaisi vaipasta pesemään. Vaikka iltapäivä ulkoillaan ja vanhemmat hakevat lapset pihalta, ei mulle ole ongelma kantaa yhtä vaippapussia mukana. Yleensä kannan kertisvaippapussin samalla reissulla roskiin, joten toki kantaisin sen tilalla mielummin kestovaippapussin =)
Vanhemmat tosin voi etsiä sellaisen hoitajan, joka niitä haluaa käyttää, mutta pph:n ei ole pakko ruveta hilloamaan mitään kakkavaippoja kotonaan.
Jouduin vaihtamaan vaippaa 2h välein ja haju oli hirveä koska likapussi ei pitänyt hajuja.
6kk tuskailun jälkeen paljastui, etteivät vanhemmat olleet perehtyneet vaippojen käyttöön kunnolla. Minä en niistä tiennyt mitään.
Lapsen pepulle laitettiin vääränlaista rasvaa. Rasva tukki vaipan, eikä pissa päässyt imeytymään vaippaan. Likapussinkkin olisi pitänyt olla asianmukainen.
Jos siis vanhemmat haluavat kestoilla niin onkikoot oikeaa tietoa vaippojen käytöstä!!
meillä ainakin libero nimenomaan vuotaa. Ja ystäväni lapsen pph käytti kyllä kestovaippoja mutta se onkin yksityinen.