Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pph:t,käytättekö hoitolapsillanne kestovaippoja

Vierailija
09.06.2009 |

jos vanhemmat sitä toivoo?

Tuntuis aika ikävältä alkaa käyttämään kertakäyttövaippoja,jos hoitaja sitä sattuisi "vaatimaan".....kun ollaan kokoajan käytetty kestoja.

t.kestoilijaäiti :)

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vienyt pph:lle housuvaippoja, kun olen ajatellut niiden olevan helpompia pukea kuin tarravaippojen. Siinä vaiheessa kun hoito alkoi, ei lapsi pysynyt paikallaan niin, että tarroja saisi kunnolla kiinni, mutta potalla oli helppo vetää housuvaippa polviin asti ja siitä sylissä ylös. Potalla siis lapsi on istunut kiltisti, mutta ei malttanut sitä vaipan pukemista... Nykyään taas tarrat eivät pysy kiinni sitä aikaa, että siihen saisi jotakin vaatetta päälle.

Eivätkö hoitajat istuta lapsia potalla vaipanvaihdon yhteydessä? Täytyyhän silloin joka tapauksessa ottaa kaikki housut pois? Vai meinaatteko tilanteita, joissa kakka on päässyt jo tulemaan vaippaan ja siksi täytyy vaihtaa 'ylimääräisen' kerran? Täytyyhän silloinkin pestä peppu, joten ei sekään helposti suju ulkovaatteiden kanssa. Mikähän jippo tarravaippojen helppoudesta multa jäi ymmärtämättä... Eikö muiden lapset vaan ole yhtä kiinnostuneita niiden tarrojen repimisestä?

Vierailija
2/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teippivaipan vaihto onnistuu ilman, että tarvii kaikkia housuja riisua. Ja potalla istutan lapsia, lasken housut alas, otan vaipan pois ja lapsi potalle. Tai riippuu lapsen iästä. Alle vuoden ikäisiä en ole edes potalle laittanut. Vaipan laitan päälle sylissäni, eikä siinä lapsi ehdi mitään teippejä räpeltää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun itse tartun sukkareihin nostaakseni ne ylös, lapsi repii teipit auki... Turha yrittää pitää käsistä kiinni, kun sitten lapsi hermostuu eikä kellään ole kivaa. No, ei se joka kerta näin kamalaa ole, mutta ehkä puolet kerroista.

No, vielä suurempi ongelma kotosalla on se, että pariin kertaan päivässä lapsen jalat täytyy myös rasvata (atopia), joten siinä rasvatessa niihin teippeihin on ehtinyt tutustua hyvän tovin - ja tietysti sitten teipitkin ovat aivan rasvassa. Ehkä tämän rasvausshown takia teipit ylipäätään kiinnostavat lasta liiaksi.

Vierailija
4/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko eteinen haisee ihan hirveelle kuselle, siis todella pistävä haju. Itse en suostuisi moisessa paikassa edes työskentelemään, onneksi lapset eivät ole kyseisessä paikassa kuin tämän kuukauden. Säälittää kun lapset joutuu päivänsä viettämään kusenhajussa.

Vierailija
5/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin kestot alkaa haista aivan järkylle, ellei välillä pese 90 asteessa.

Vierailija
6/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eikä haise! Mukana on aina pesty, suljettava ja vesitiivis säilytyspussi. Enemmän ne märät kertisvaipat haisee. Meillä on hoidossa taskuvaippoja, joissa imua enemmän kuin kotona, joten eivät myöskään vuoda.

Kestovaippojen hajuongelmiin auttaa, kun päiväkotikäytössä olevat vaipat pestään päivittäin (vaikka muun pyykin joukossa), välillä imut 90 asteessa, ja huuhteluveteen laitetaan etikkaa. Lisäksi kuivatan vaipat mahdollisuuksien mukaan ulkona, joten siellä vielä saavat raikkaan hajun. Vinkki: sellaisen ripustettava pyykkipoikateline on näppärä vaipoille, voi ripustaa vaipat suoraan koneesta ja sitten nostaa koko telineen ulos ja taas sisään.

Päiväkodissa on suhteuduttu vaippohin oikein hyvin. Vaippapussin hoitajat nostavat iltapäivällä lasten kanssa ulos lähtiessään ulko-oven viereen, josta käyn sitten omani hakemassa. Kerran päiväkodissa oli laitettu lapselle kertisvaippa, kun lähtivät koko päiväksi retkelle, eivätkä halunneet ottaa varavaippaa mukaan. Se oli ihan ok. Parin kuukauden käytön jälkeen se viimenenkin hoitaja, joka oli suhtautunut epäillen kestoihin, totesi oma-aloitteisesti, että nämähän ovat paljon parempia kuin kertikset!

Kakasta vielä sen verran, että meidän lapsemme ei suostu kakkaamaan kuin pottaan, joten kakkavaippoja ei ole tullut. Sanoin kuitenkin päiväkotiin, että vaipat saa palauttaa kaikkine kakkoineen, mun homma on sitten pyykätä ne! Kyllä kakkavaipat kestävät kotiin asti pesuun, kun samantien ne kuitenkin kotiin tultua pesukoneeseen heitän.

Vierailija
7/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä väite ei todellakaan pidä paikkaansa! Kyllä se on kertisroskis mikä lemuaa, eikä kosteussuljetussa vaippapussissa oleva kestis. Itse haistan jos vieressä olevalla lapsella on kertiksessä pissa -karmee haju! ja kuka sanoi ettei jaksa parin vaipan kestopussia viedä alakertaan -käveleekö ne käytetyt kertikset sinne roskikseen itsekseen??

Kamalia ennakkoluuloja ihmisillä! Katsotaas 10 vuoden päästä myydäänkö kaupassa enää kertiksiä.

Ne haisee pahalle ja säilytys ei ole ongelmatonta. Olin pk:ssa vähän aikaa töissä ja me kiellettiin sielläkin kestot hajujen takia. Muut vanhemmat rupesivat huomauttamaan vessan hajusta ja ne loppui kun lopetimme kestojen käytön.

Vierailija
8/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa meille hoitoon kaikki kestovaippailijat!

Toki vaippojen tulee olla toimivia, oikein pestyjä, säilytyspussin kunnollinen. Mutta mielelläni käyttäisin myös hoitolapsilla kestoja, omalla kuopuksellanikin on kestot. Ja mulle saisi toki tulla myös sisävaippa + villahousu -yhdistelmässä, ei taskuvaippa/AIO ole mitenkään ainoa autuaaksi tekevä. (Meillä ainakin taskut tahtovat vuotaa reisistä, ja usein taskunkin päällä varsinkin talvella on ohuet villahousut.) Samoin voisin tehdä hoitolastenkin kanssa.

Ja kertiksistä vielä, potatuksen kannalta mielestäni nopeampi on housuvaippa. Aina sitä ei ehkä tarvitse vaihtaa, on se helpompi taas vetäistä päälle. Mutta eihän se tarrallinenkaan vaikea ole, ja on siinäkin omat hyvät puolensa.

Vierailija
9/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me toivottiin lapsille teippivaippoja. Oli nopeampi vaihtaa pienemmille (alle 1,5-v) lapsille, jotka ei kovin usein vielä istunut potalla. Eli housut (monesti talvella myös sukkahousut) nilkkoihin, vaippa pois ja uusi vaippa tilalle ilman, että kaikilta lapsilta täytyi monta kertaa päivässä riisua kaikki housut pois. Sama juttu vaikka lapsi olisi käynyt potalla: housut nilkkoihin, vaippa pois, potalle, uusi vaippa takaisin, housut ylös --> ei housujen poisottamista.

Nyt kun olen pph:na tykkään kuitenkin enemmän housuvaipoista. Tällä hetkellä ainoastaan yksi hoitolapseni on vaipoissa ja hänellä onkin aina housuvaipat. Hoitolapsi on meillä usein pelkällä vaipalla + paidalla (meillä on aika lämmin), joten kovin montaa kertaa ei tarvitse housuja ottaa pois.

Vierailija
10/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitohenkilökunnalla ei ole kertakaikkiaan mitään sananvaltaa siinä millaisia vaippoja vanhemmat haluavat lapsellaan käytettävän.

Tämä on totinen tosi.. Jos joku äiti muuhun alistuu niin se on hänen ongelmansa.

Vierailija
11/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä päiväkodissa on pakko käyttää kestoja, jos vanhemmat vaativat, mutta pph:lta he eivät voi sitä vaatia. Kyse on kuitenkin pph:n omassa kodissa tapahtuvasta hoidosta ja hän saa päättää, millaiseen vaipparuljanssiin ryhtyy.

Vierailija
12/31 |
11.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph voi toki tehdä kotonaan mitä haluaa. Pph voi jopa päättää itse, mitä tekee työkseen ja jos vieraiden lasten hoito (vaikka sitten omassa kodissa) on liikaa niin ehkä kannattaa tehdä jotain muuta. Naurettava väite, että hoidosta maksavat vanhemmat ovat vähemmän päätösvaltaisia lapsensa asioista sillä perusteella, että hoitaja tekee -palkka-työnsä kotonaan.

Ja tietenkin vaippa"ruljanssi" tulee hoitaa tasapuolisesti muihin lapsiin verrattuna. Liian monimutkaiset/riittämättömät viritelmät ja vaippojen pesu tms. ei kuulu hoitopaikan vastuulle. Täytetyt taskut, AIOt ja kunnollinen säilytyspussi eivät tuota vaiva- haju ym. harmeja sen enempää kuin kertiksetkään.

Ehkä päiväkodissa on pakko käyttää kestoja, jos vanhemmat vaativat, mutta pph:lta he eivät voi sitä vaatia. Kyse on kuitenkin pph:n omassa kodissa tapahtuvasta hoidosta ja hän saa päättää, millaiseen vaipparuljanssiin ryhtyy.

Vierailija
13/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne haisee pahalle ja säilytys ei ole ongelmatonta.

Olin pk:ssa vähän aikaa töissä ja me kiellettiin sielläkin kestot hajujen takia.

Muut vanhemmat rupesivat huomauttamaan vessan hajusta ja ne loppui kun lopetimme kestojen käytön.

Vierailija
14/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hoitolapsella on kestot eikä mitään ongelmaa. Vaipoissa riisipaperi jonka voi heittää vessanpönttöön ja usein kakat ovat ihan siinä kohdalla. Vaipat pussiin ja kotiin. Ei haise päivän aikana eikä tule jätettä. Isompi vaiva kertakäyttöisistä on, vie roskiin, täyttyy roskis jne.

Vierailija
15/31 |
10.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipoissa riisipaperi jonka voi heittää vessanpönttöön ja usein kakat ovat ihan siinä kohdalla.

viemärissä vaikka monesti niin väitetäänkin. Se kuuluu roskikseen.

Oman lapsen vein hoitoon vaippaikäisenä ja vaikka kotona kestoiltiin niin kertiksiä käytti sen vähän aikaa. Hoitajalla oli ihan riittävästi työtä muutenkin, en edes puhunut noista kestoista.

Vierailija
16/31 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hygieniasyistä

ja ei housuvaippoja, koska vaikea toppapukujen kanssa vaihtaa vaippaa

Vierailija
17/31 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytettäisi kestovaippoja hoidossa?Edes perhepäivähoidossa?

Vierailija
18/31 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan suurimmassa osassa kunnista..

Ihan yleistä on tänäpäivänä kestot hoidossa, meillekin sanottiin kun asiaa kysyttiin, että meidän vanhempien päätöshän se on millaisia vaippoja tuodaan - aivan kuten vaatteetkin. Eihän hoitajat voi sitäkään määrätä millaisiin vaatteisiin lapsen tulee olla puettu. Esim. joillakin on kosteussuojatut välikausipuvut, joillain verkkarit ja kuravaatteet.

Vierailija
19/31 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa vaippamerkin. Liberot pitää olla, että ei vuoda ulkoillessa/nukkuessa. No olen kyllä vienyt muitakin merkkejä. En todellakaan ole edes uskaltanut kysyä kestoista, vaikka niitä kotona käytimmekin. Hoitaja on niin suureen ääneen päivitellyt, kuinka pöhkö joku sukulaisensa on, joka käyttä kestoja :(.

Vierailija
20/31 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ainakin minä käytin kestovaippoja sekä omilla että hoitolapsilla. Joskus myös pesin ne samalla vaivalla kaikki omassa koneessani. Meidän kunnassa ei oltu ohjeistettu asiasta mitään.