Onko täällä ketään jolla on tulossa pienikokoinen vauva?
Miten huomattiin ja kuinka usein joudut käymään ä-polilla seurannassa?
Ja mikä viikko ja mitat?
Onko arvioitu mistä johtuu?
Kommentit (11)
2952g ja toinen 2745g ja toinen synnytys käynnistettiin kolme päivää enen laskettua aikaa, koska vauva ei enää kasvanut mahassa ja painoarvio oli 1900g. Mutta terveitä poikia kumpikin, eikä istukoissakaan ollut mitään häikkää.
2800g ja 48cm. Ja ihan normaalikokoinen vauva hänkin oli vaikka oli pieni. Ihmeellistä jos jotkut pitää kolmekiloisia pieninä, taitaa olla näiden sokerivauvojen aiheuttamaa kokoharhaa...??
Joskus rv 32 huomattiin neuvolassa, että maha ei kasva. Kävin ä-polilla ultrassa, jossa todettiin, että pieni on viikkoihin nähden, seurataan tilannetta. Istukassa/napavirtauksissa ei tuolloin ollut häikkää. Kahden viikon päästä uusi käynti, jolloin eri lääkäri. Silloin virtaukset taisivat olla vähän heikentyneet, mutta normaalin rajoissa. Tuosta 4 päivän päästä uusi käynti ja sitten jouduinkin jäämään sairaalaan. Seuraavana päivänä leikattiin vaavi pihalle.
Pienikokoisuuden syy ei ikinä selvinnyt mulle, kai se jotenkin istukan toimintaan liittyi. Tästä on kulunut kohta 3 vuotta ja "vauva" on täysissä sielun ja ruumiin voimissa :)
napanuora oli kalvokiinnitteinen. Mutta syntyi normaalikokoisena 3040 g, 50,5 cm. Napanuora havaittiin vasta synnytyksen jälkeen, ja riski olisi ollut, että poika olisi syntynyt 1,5-2 kiloisena (etuajassa)
Minun lapseni oli 3050 g ja jotkut kyselivät että mikä oli vialla kun oli niin pieni (syntyi rv 40+1). Ei kai 3 kg vauvalla välttämättä mikään "ole vialla"?!
Minun lapseni oli 3050 g ja jotkut kyselivät että mikä oli vialla kun oli niin pieni (syntyi rv 40+1). Ei kai 3 kg vauvalla välttämättä mikään "ole vialla"?!
kun keskikokokin on jossakin 3200 tienoilla. Ihan tavallinen koko siis!
Se joka sai 2800g NORMAALIkokoisen virkeän vauvan eikä istukassa tai missään muussakaan ollut vikaa...
eli ihan täysiaikainen mutta tosi pikkuinen. Kaksi kertaa kävin äitipolilla raskausaikana tutkimuksissa, kun sf-mittani huiteli tosin paljon alakäyrän alapuolella. Mitään poikkeavaa ei löytynyt, olen itsekin pieni ja hoikka, ja esikoinen oli viikoilla 37+ syntyessään 2660 g. Sanoivat äitipolilla, että "jotkut vaan saavat pieniä vauvoja", eikä ollut syytä huoleen, kun mitään vikaa ei löytynyt. Jäi siis arvoitukseksi, miksi vauva oli niin pieni. Terve tyttö kuitenkin, nyt puoli vuotta ikää ja hyvin on ottanut isompia kiinni!
omani 2850 g ja 2950 g- ( lähes 40 v)vanha ensi- ja tokan synnyttäjä, ei mitään muuta kuin ikäni syynä
vain 700g. Syynä ilmeisesti ainakin korkea verenpaineeni, raskausmyrkytys
Mulla huomattiin viime viikolla (rv 35) neuvolakäynnillä että vatsa ei ole kasvanut tarpeeksi tai ei ollenkaan vähään aikaan. Neuvolassa ei ole ultraa, joten todellista sikiön kokoa ei vielä tiedetä, mutta kätilö ja lekuri arvioivat että pieni tulee.
Ylihuomenna polille ultraan ja sitten kertovat.
sikiön tutkimusyksikköön kun toisessa ultrassa ei muka vastannut enään niitä viikkoja mitä ois pitänyt.. no tutkimusyksikössä naistenklinikalla erikoislääkäri vaan totesi, että se vaan on pienikokoinen ja että syntyy juuri ja juuri 3 kiloisena... noh lopputulos oli se, että tyttö syntyi terveenä rv 40+3 ja painoi 3,774kg eli melkeen oli kuitenki lopulta lähemmäs 4 kiloo :)