Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko oikein puuttua kummilapsen kasvatukseen

Vierailija
09.06.2009 |

kun vanhemmat pilaavat selvästi lapsen terveyden?

kummilastani (alle1v) syötetään 30min-1h välein.

soseateria, josta koko purkki on syötävä, maistui tai ei. sitten puolentunnin-tunnin päästä "maitopullo" joka todellisuudessa on 50/50 sekoitus velliä ja maitoa koska eihän kukaan voi pelkällä maidolla pärjätä! ja taas puolentunnin/tunnin päästä sosetta jne...

perheessä on ennestään kouluikäinen lapsi joka TODELLA isokokoinen. neuvolassa ovat sanoneet että pitäisi laihduttaa mutta vanhempien mielestä lihavuus on geeneistä kiinni eikä siitä että myös tätä lasta syötetään väkisin. äiti laittaa ruoan lautaselle ja kaikki on syötävä.

nyt sitten laihdutetaan niin ettei lapsi saa koskaan kylässä/juhlissa ottaa mitään herkkuja mutta pakkosyöttö jatkuu....

pienempi lapsi on melkoisen kokoinen ja muukin suku on sitä mieltä ettei syömisessä ole mitään tolkkua. kukaan ei vain uskalla sanoa mitään äidille, suuttuu tulisesti varmasti.

minusta tuntuu että heillä hyvän vanhemman mittari on se kuinka paljon on lasta saatu kasvamaan sitten viime neuvolan.

mitään hellittelyä/leikkimistä en ole koskaan vanhempien nähnyt tekevän lastenkanssa.(mistäs tietenkään tiedän kuinka on silloin kuin ovat omalla porukalla)

onko ruokkiminen ainut läheisyyden ja kiintymyksen osoituskeino?

olen ajatellut soittaa heidän neuvolaansa ja puhua asiasta terkkarille, jos hän voisi sitten muina miehinä ottaa ensikerralla syömisen puheeksi. Ehkä äiti ei pahoittaisi mieltään kun ei kukaan ole puuttunut asiaan, "tavallaan". vaan ohjeet tulisi neuvolasta normaali käynnillä.

onko väärin puuttua tilanteeseen?

on niin surku pientä ihmistä kun elämä pyörii lautasen ympärillä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kyllä kuvitella, että neuvolan neuvot taitavat mennä kuuroille korville jos kerran isommankin lapsen isokokoisuus johtuu vanhempien mielestä geeneistä.

Vierailija
2/14 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuullostaa todella huolestuttavalta. Ylisyöttäminen on vaarallista lapsille. Tuo on jo todella sairasta! Perheeseen ilmeiseti tarvitaan perhetyöntekijä ohjeistamaan lasten hoidossa ja sitä apuia saavat lastiksen kautta. Ja ihan varmuuden vuoksi sanon, ettei lastis ole sama asia, kuin huostaanotto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit yrittää puhua, mutta välit siinä menee ja sitten ei ole kukaan edes tarkkailemassa tilanteen kehitystä.

Vierailija
4/14 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla lapsia? Koulutusta? Ammattitaitoa?

Oletko edes puhunut vanhempien kanssa? Vai puhunut lähinnä paskaa selän takana "muun suvun" kanssa?

Asutko kärpäsenä katossa, jolloin pystyt havaintojasi tekemään? Ja se "muu suku" siinä vieressä?

Vierailija
5/14 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 onko sun lapset kanssa "geenilihavia"?

Ei mikään huono idea soittaa neuvolaan tai jopa lastensuojeluun jollei neuvolan vinkit mene kaaliin. Toihan on ihan sairasta. Kyllä mun mielestä samalla tavalla lapsiaan lihaviksi syöttävien vanhempien toimintaan pitäis puuttua kuin esmes lapsiaan fyysisesti kurittavien.

Vierailija
6/14 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun siskoni mielestä minun lapseni ovat liian laihoja, minä pidän heitä nälässä jne. Heille pitäisi pitää tarjolla ja tuputtaa ruokaa koko ajan ja punnita aamuin illoin jne.

Neuvolamme mielestä lapset kasvavat ihan normaalisti.

Tuo on ihan vain ap:n kuvaus siitä mitä hän kuvittelee nähneensä. Ei se välttämättä ole totuus.

5

Vierailija
7/14 |
09.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä tiedät mitä lapsi oikeasti syö? Vai oletko siellä 24/7?

Vierailija
8/14 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole paikalla 24/7. usein kuitenkin nähdään ja eri aikoihin päivästä.

iselläni on 4 lasta ja terveydenhuoltoalalla työskentelen.

enkä olekkaan väittänyt vanhempia mitenkään huonoiksi vanhemmiksi, kuten tunnelma joistain vastauksista tulee. enkä suinkaan itseäni täydelliseksi. mutta todella huolissani tilanteesta olen.

mielestäni ei vain ole reilua että vanhemmat pilaavat lapsen terveyden. olkoot se sitten vauvana pakkosyöttöä, leikki-ikäisen tv:n ääreen passivoimista, teinille tupakan ja viinan tuontia tai mitä tahansa muuta vastaavaa.

seläntakana on puhuttu asiasta. en ole siitä ylpeä mutta minusta tuntuu että jos naamatusten asiasta sanon, katkaisevat he välit kokonaan meihin. ovat herkkiä suuttumaan. seläntakanakin lähinnä vain siltä kantilta puhuin että onko muutkin samaa mieltä/huomanneet saman, vai olenko jotenkin ylireagoinut.

Vierailija
9/14 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on melkoiset ruokalaskut sillä perheellä, jos tunnin väleinkin syötetään ja juotetaan. :O Meillä ei tuo tyyli onnistuisi mitenkään, edes isommilla lapsilla, saati vauvalla.

Soita vaikka neuvolaanm ja jos eivät voi auttaa, niin tee ls-ilmoitus. Ei tommonen voi jatkua.

Vierailija
10/14 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varsinainen valas ja mieheni hieman ylipainoinen, poikamme nippanappa normaalipainoinen ja häntä saa suorastaa houkutella syömään... 2-vuotiaalle ei maistu ruoka juurikaan ja silti pysyy tanakkana, ei saa herkkuja ollenkaan. Osaan vain kuvitella mitä siitäkin tulisi jos yrittäisin tunnin-kahden välein tuputtaa ruokaa...

Vierailija
11/14 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla lapsia? Koulutusta? Ammattitaitoa?

Oletko edes puhunut vanhempien kanssa? Vai puhunut lähinnä paskaa selän takana "muun suvun" kanssa?

Asutko kärpäsenä katossa, jolloin pystyt havaintojasi tekemään? Ja se "muu suku" siinä vieressä?

Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa. Tunnetko syyllisyyttä kenties ;-D?

Vierailija
12/14 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun siskoni mielestä minun lapseni ovat liian laihoja, minä pidän heitä nälässä jne. Heille pitäisi pitää tarjolla ja tuputtaa ruokaa koko ajan ja punnita aamuin illoin jne.

Neuvolamme mielestä lapset kasvavat ihan normaalisti.

Tuo on ihan vain ap:n kuvaus siitä mitä hän kuvittelee nähneensä. Ei se välttämättä ole totuus.

5

Ja muukin lähipiiri oli huolestunut asiasta! Eikö ole parempi kuitenkin, että asiaan puututtaisiin nyt, eikä sitten, kun lapset ovat teini-iässä = lopullisesti lihavia?

Vierailija
13/14 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta neuvolaan voisit ihan hyvin soittaa ja kertoa huolestasi.

Vierailija
14/14 |
12.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai kummi nyt perheen tuntee hyvinkin. Kyllähän normaaleilla vierailuillakin pystyy havainnoimaan hyvin normaalia perhe-elämää. Kyllä minäkin tiedän tasan tarkkaan kavereitteni perheiden ruokailutavat ja ajat, vaikken ole siellä 24/7. Jos rutiini on sama jokaisella vierailukerralla, se lienee totuus muulloinkin. Mitä se sitä paitsi sua liikuttaa, vai pelkäätkö olevasi tuo syöttäjä-äiti?