Pähkinä allergiasta
En ole vuosiin uskaltanut syödä enkä maistaa pähkinöitä. Onko kuitenkin joitain pähkinä-nimen alla olevia siemeniä, joita voisin yrittää uskaltaa maistella? Muu kuin kookospähkinä, siitä ei tule reaktioita.
Kommentit (14)
Itse sain ensimmäiset reaktioni pähkinäallergikkona juuri maapähkinästä! En todellakaan suosittele allergikkoa kokeilemaan!
nämä eivät kai ole pähkinöitä.Varmista kuitenkin jostain allergiatietokannasta tms.
tieteellisesti tarkasteltuna, niin allergikko reagoi muiden pähkinöihin samalla tavalla.
Maapähkinäallergisista 30 – 50 % reagoi saksanpähkinään ja muutamaan muuhun puupähkinään. Yhteinen allergeeni on visiliini, maapähkinässä Ara h 1, saksanpähkinässä Jug r 2, hasselpähkinässä Cor a 11 ja cashew-pähkinässä Ana o 1. Mainituilla maa- ja puupähkinöillä on toinenkin ristiin reagoiva allergeeni; se on maapähkinässä Ara h 3, saksanpähkinässä Jug r 4, hasselpähkinässä Cor a 9, ja cashew-pähkinässä Ana o 2. Se selittää myös ristiallergian kookospähkinään, jota on parilla prosentilla saksanpähkinäallergisista
http://www.allergia.com/index.phtml?s=887
Mutta sillekin voi olla allerginen silti. Se on palkokasvi, ja jos on esim. herneille allerginen voi olla maapähkinällekin allerginen.
Itse olin ennen enemmän allerginen eri ruoka-aineille, enkä voinut syödä mitään pähkinöitä. Nyt olen varovasti aloittanut maistelemaan niitä ja tällä hetkellä voin syödä maapähkinöitä, cashew-pähkinöitä, saksanpähkinöitä ja hieman mantelia. Hasselpähkinää en voi syödä vieläkään, yksi pähkinä aiheuttaa jo vakavaa hengenahdistusta
Jos on maapähkinästä saanut anafylaktisen reaktion niin eipä tee mieli kokeilla, kävisikö joku pähkinä. Ja sama se on kai päinvastoinkin. Siksi ap:n kysymys vähän ihmetyttääkin. - 2
Luulin itsekin niin, mutta allergiasairaalan lääkäri oikaisi väärän luuloni.
Minä olen allerginen maapähkinälle, hasselpähkinälle ja mantelille. Hankalimmat oireet on tähän mennessä tullu mantelista... tai oikeastaan ne oireet on tulle helpoiten. Minä en siis voi olla vieressä kun toisert syö mantelia. Pähkinästäkin tulee oireita jos olen lähellä, mutta en ole joutunut sairaalaan muuta kuin mantelin lähellä oleskelusta... pähkinää on pitänyt joutua edes hitunen suuhun.
mitään. Kysyn vielä, että onko joku parantunut ruoka-aineallergiasta (menikö nyt oikein?) aikuisiällä? Kysyn vaan, kun anoppini on sitä mieltä, että allergiat ovat itseaiheutettuja ja niistä paranee ruokavaliolla. Siedätyshoidosta ei ole kyse.
allergiat eivät kylläkään ole itseaiheutettuja, mutta niistä voi ajan mittaan parantua tai oireet ainakin lievenevät.
Olen lukenut useammankin lääkärin artikkeleita, joissa suositellaan nykyään kaiken välttämistä sen sijaan nauttimaan säännöllisesti pieniä määriä niitä aineita mille on allerginen. Mutta vain jos et saa niistä hengenvaarallisia oireita, silloin pitää välttää edelleen niitä aineita. Myös pikkulasten kohdalla pitää välttää, lapsi kun ei osaa itse arvioida oireiden vakavuutta.
Aikuinen voi itse varovasti kokeilla mitä sietää ja voiko jo kenties syödä jotain aiemmin allergiaa aiheuttanutta ainesta.
Itse olen allerginen sekä siitepölyille että monille ruoka-aineille. Vältän nykyään lisäaineellisten ruokien syömistä yms. ja tuntuu että sekin on helpottanut oireita. Aiemmin sain heti oireita mm. currysta, pippureista, pähkinöistä yms. Nykyään voin syödä hyvin pieniä määriä currya, melkein normaalisti pippureita (en niitä vahvimpia) ja useimpia pähkinöitä. Saman päivän aikana en syö montaa eri oireita aiheuttavaa ruokaa ettei elimistö kuormitu liikaa.
Aiemmin kun vältin noita kokonaan sain todella pahoja oireita jos niitä vahingossa joutuikin ruokaani. Nykyään kun syön säännöllisesti niitä, oireet pysyvät poissa tai ovat todella lieviä. Oireeni olivat siis ihottumaa, huulien turpoamista, suun kirvelyä, näppyjä jne. Vain parista aineesta sain hengenahdistusta, niitä vältän edelleenkin
mitään. Kysyn vielä, että onko joku parantunut ruoka-aineallergiasta (menikö nyt oikein?) aikuisiällä? Kysyn vaan, kun anoppini on sitä mieltä, että allergiat ovat itseaiheutettuja ja niistä paranee ruokavaliolla. Siedätyshoidosta ei ole kyse.
saattavat niitä vähentämällä päästä myös muista allergioistaan, joistakin ruoka-allergioista ja esim. siitepölyallergioista.
Itse ajattelin tuota kokeilla, sillä eipähän se ota jos ei annakaan. Siis karppausta.
Allergianeuvonta:
Puhelin: 0600 14419
Avoinna: ma, ti, ke ja pe klo 9-13
sekä to klo 13-17
saatan huomenna tuonne soittaakin. Joskus vain kokemusperästä on enemmän hyötyä, kuin virkatiedosta.
Juuri verikokeella (RAST rAra) testattiin, ovatko kaikki (muna, maito, pähkinät) sellaisia, joista voi päästä siedättämällä eroon.
Muna ja maito paljastuivat tämmöisiksi, mutta pähkinä-allergia on "todellinen" allergia josta ei voi päästä eroon.
Sehän ei ole pähkinä ollenkaan. Mun tyttö on kylläkin allerginen nimenomaan maapähkinälle ja silti häneltä kiellettiin myös pähkinät. Kookospähkinää ja muskottipähkinäähän saa pähkinäallergikot syödä.