Onko teidän 5-vuotiailla sakset omassa hallinnassaan?
Meidän tytöllä on ollut omat pienet Fiskarsin askartelusakset omassa huoneessaan vaikka miten pitkään, ainakin pari vuotta (tyttä täyttää 5 nyt kesällä). Mitään ongelmia ei koskaan ole saksien kanssa ollut.
Nyt sitten olivat yhdessä vanhemman kaverinsa kanssa leikelleet barbeilta hiuksia, vaatteita ja leikkiteltan kattoa.
Musta järjetöntä tuhoamista, jonka 5- ja kohta 7-vuotiaan pitäisi tietää olevan väärin eikä tehdä sellaista. Harmittaa tytön lelujen puolesta, kun vieraalla kersalla on näppinsä pelissä.
Mainitsin asiasta kaverin äidille, jolloin hän kertoi, että heillä tämän kouluun menevän lapsen sakset ovat aina olleet vanhempien hallussa. Mites teillä, minkä ikäisenä olette luottaneet sakset lapsen haltuun?
Kommentit (18)
ns. vapaassa käytössä varmaan 2-vuotiaasta lähtien. Mitään muuta kuin paperia ja muuta sallittua niillä ei ole leikattu. Joukossa tyhmyys toki tiivistyy, joten sen puoleen ymmärrän, että noinkin isot lapset ovat innostuneet leikkaamaan vähän muutakin kuin paperia.
Olen lähinnä opettanut, että sakset kädessä ei KOSKAAN juosta. Tätä olen jankuttanut monta kertaa, mutta muuten niiden käyttöön ei ole tarvinnut puuttua. Lapsi on nyt 7 v.
Kerran oli jossain nukenvaatteessa pieni nirhauma jonka jälkeen sakset lähtivät evakkoon muutamaksi päiväksi mutta onneksi oppi tuosta kerrasta.
Se siivo on kyllä "askartelujen" jäljiltä paperisilppuineen välillä ihan kamala... ;)
Tää todistaa siis mun teorian siitä, että itse suhtaudun saksiin normaalilla tavalla ja kaverin vanhemmat ovat tässä(kin) asiassa ylivaroivaisia... Kiitos vastauksista, hetken jo kuvittelin olevani melkoinen uskalikko, kun annan lapseni käyttää vapaasti pieniä tylppäpäisiä askartelusaksiaan.
Noh, ton leikkelyjutun jälkeen sakset on nyt hetken aikaa aikuisten valvonnassa, saa ne käyttöönsä, kun kertoo, mitä meinaa puuhailla niiden kanssa.
Tekisi mieli kirota kaverin penska, mutta valitettavasti tiedän, että varsinkin tän isomman kaverin seurassa omakin lapsi yltyy järjettömyyksiin. Kai se on joku näyttämisen halu tai jotain, jolla yrittää korreloida tuota ikäeroa. Mutta satavarma olen, että ilman toisen lapsen läsnäoloa ei tuollaista olisi tapahtunut...
Ap
aina ollut sakset keittiön laatikossa,josta lapset ovat ne hakeneet tarvittaessa.Ihan pieninä vahdittiin kyllä,mutta kun nuorinkin täytti 4 niin eipä sitten enää niin hirveästi.Aina ovat osanneet olla niiden kanssa kunnolla- toki olen niille papattanut ja neuvonut...
Lähinnä ovat lehdistä leikanneet kuvia ja nuorempi teki aina lumisadetta.Voivoi sitä sotkua...:D
kerran lapseni ollessa 3-vuotias, hän tuli luokseni iloisesti kertomaan, kuinka oli leikannut omat hiuksensa....
Onneksi nirhaumat eivät olleet kovinkaan pahat, mutta kyllä se puoli vuotta kesti kasvattaa hiukset samaan pituuteen.
Muita kommelluksia ei saksilla ole sattunut. Sen sijaan lapseni on kaverinsa kanssa piirtänyt seinään useammankin kerran. Ja silti meillä on kynät edelleen lasten ulottuvissa.
Itse olen käsityöihmisiä enkä ole pitänyt niitä vaarallisina kunhan niiden kanssa ei juosta.
Lapseni 6- vutissyntymäpäivillä yksi äiti oli kauhuissaan kun annoin lapselleni narujen aukaisemiseen askartelusakset. Näin me olemme erilaisia.
Heti ap syyttelemässä muiden kakaroita...
Meillä neljä lasta ja ihan esillä olemme pitäneet saksia. Nuorin kaksi vuotias ei niin ole kiinnostunut niistä, mutta 5 ja 7vuotiaat tyttömme käyttävät niitä päivittäin ja välillä niitä käytetään muuhun, kuin paperin leikkaamiseen, esim. barbien hiusten ja leikkihevosten harjojen pätkimiseen, joskus toistensa tai pikkuveljen hiusten leikkuuseen. Eipä tuo nyt niin kamalaa ole.
Omani tunnen ja tiedän, että itsekseen ollessa ei ylly tuollaisiin tyhmyyksiin, mutta kuten sanottu, porukassa omakin lapsi toimii toisin.
Hermostuttaa vain tää kaverin penska, on sen verran mennyt jo pihaleluja rikki, yks pikkulelu hävinnyt jäljettömiin (omani kertoo, että kaveri otti sen) ja nyt piti sitten leikellä noi nätit barbit ja niiden vaatteet, jotka oma lapsi oli saanut joululahjaksi. Kerran oon pannut lapsen välittömästi kotiinsa, kun sanoi mua idiootiksi... Sen jälkeen totellut kyllä, mutta tällainen lelujen rikkominen kyllästyttää, kun ovat jo noin isoja lapsia.
Mutta pääasia oli se, onko muilla tän ikäisillä sakset omassa käytössä ja siitä tuli aika selvä viesti.
Ap
sakset piilossa, niin ei tarvitse kasvattaa ja sitten kun ne löytyy, niin tapahtuu vahinkoja.
Omani tunnen ja tiedän, että itsekseen ollessa ei ylly tuollaisiin tyhmyyksiin, mutta kuten sanottu, porukassa omakin lapsi toimii toisin. Hermostuttaa vain tää kaverin penska, on sen verran mennyt jo pihaleluja rikki, yks pikkulelu hävinnyt jäljettömiin (omani kertoo, että kaveri otti sen) ja nyt piti sitten leikellä noi nätit barbit ja niiden vaatteet, jotka oma lapsi oli saanut joululahjaksi. Kerran oon pannut lapsen välittömästi kotiinsa, kun sanoi mua idiootiksi... Sen jälkeen totellut kyllä, mutta tällainen lelujen rikkominen kyllästyttää, kun ovat jo noin isoja lapsia. Mutta pääasia oli se, onko muilla tän ikäisillä sakset omassa käytössä ja siitä tuli aika selvä viesti. Ap
Meillä on tytöllä olleet nuo sakset aika pienestä asti omassa käytössä. Olipas sitten ykskaks keksinyt leikata omat hiuksensa ja ikää oli tuolloin liki 6-vuotta. Ihan hyvin on voinut olla omakin lapsesi, joka on halunnut leikkia kampaajaa :). Ei nuo tuhotyöt ole aina toisen lasten syytä!
Hetki oli vanhempien säilössä ku pikkusisko oli vielä niin pikkunen.
Nyt sisko 3.v ja sakset on taas vapaassa käytössä. Samoin kynät, muovailuvahat jne..
Ikinä ei ole mitään muuta leikattu, piirretty jne..kuin sitä mihin ne on tarkotettu.
Tää on terotettu päähän pienestä pitäen: kynillä piirretään vain paperiin, saksilla leikataan vain paperia.
jotka on vieläpä täysin tuulesta temmattuja.
Useimmat lapset innostuvat kokeilemaan niitä saksia eri paikkoihin suurinpiirtein tuon ikäisenä. Asia tuskin liittyy mitenkään siihen miten vapaasti sakset ovat olleett käytettävissä.
Jos ap:llä on tuollaisia ongelmia lapsen kanssa, että lapsi haukkuu häntä idiootiksi, niin aivan varma on, ettei aikuinen tapa kasvattaa ole sitä, että lapsi potkitaan pihalle. Ap:llä taitaa vain itsellä olla kasvatustaidot hukassa, joten puolustautuu sitten haukkumalla toisen lasta.
Lapset voivat todellakin yhdessä keksiä kaikenlaista. Et voi mitenkään syyttää lapsen vanhempia siitä, jos itse et valvo lasten saksien käyttöä. En silti sano, että 7-vuotiasta enää tarvitsee silmä kovana vahtia, mutta se tarkoittaa myös, että omat tai barbien hiukset saattavat lyhentyä. Sellaista se on!
4-vuotiaana tosiaan leikkasi myös hiuksensa. Senkin jälkeen sakset on olleet hänellä vapaasti saatavilla, koska oppi varmasti läksynsä. Oli aivan äärettömän surullinen kun pitkä tukka hävisi.
[/quote]
Meillä on tytöllä olleet nuo sakset aika pienestä asti omassa käytössä. Olipas sitten ykskaks keksinyt leikata omat hiuksensa ja ikää oli tuolloin liki 6-vuotta. Ihan hyvin on voinut olla omakin lapsesi, joka on halunnut leikkia kampaajaa :). Ei nuo tuhotyöt ole aina toisen lasten syytä!
[/quote]
mutta on niitä vahinkoja silti sattunut - jopa kouluikäisenä. Ihan turha jeesustella muuta, lasten kanssa sattuu ja tapahtuu, vaikka kuinka yrittäisi.
Mutta kyllähän kylmä tosiasia on se, että kun lapsi niiden saksien kanssa leikkaa vaikka sohvatyynyä, niin oikeasti syyllinen OLEN minä, joka en ole vahtinut, mitä tehdään. Ihan siitä huolimatta, että lapsen pitäisy ymmärtää, ettei sohvaa leikellä. Ja ihan yhtä syyllinen minä olen, jos leikkaaja on naapurin lapsi, jos MINÄ olen meillä jättänyt vahtimatta.
tuossa vaiheessa parturointijakso... Leikelleet siis omia hiuksiaan. Mutta eivät kyllä muuta.
Meillä lapset 7 ja 5, eikä heille kyllä tulisi mieleen puuhata tuollaisia!
Itse olen 5- vuotiaana piirtäny ikkunoita seiniin ja syyttäny sujuvasti pikkuveljeä..
Koululaisena leikattiin kaverin meikkauspään hiukset. Saattoi olla pään omistajan idea!
Koulun alottaja on LAPSI ja koskaan ei voi olla varsinaisesti vastuussa koska asioita tehdään vaan päähänpistoina!
Itse en anna lapsilleni saksia vapaaseen käyttöön, tai kyniä tai omia meikkejä vaikka osaa ymmärtää ettei koske tai miten niitä käytetään.
Muuten voi syyttää ITSEÄÄN, ei lasta! :D
On munkin lapset fiksuja, mutta varmaan kodin ulkopuolella tulee kommelluksia! Mun mielestä kaikki haukkumiset pitää kertoa vanhemmille.
Se että sulla on vapaakasvatus ja hälläväliä meininki niin sillä ruokkii ongelmia: lapsesi kyllä osaa ottaa viisaina tilanteesta vaarin ja jos paikalla on lapsi jolla kotona sakset piilossa niin häntä kiinnostaa kun toisella ne on esillä -sitten SINUN lapsi saattaa sanoa että mitä jos leikataan hiukset meikkauspäältä. Ei niin että se on sen toisen idea!! :D
että näitä ihmisiä on oikeasti olemassa, joille omat lapset on kullannuppuja ja toisten lapset kakaroita.
askartelukaapissa vapaasti käyttöön otettavissa, en ole mitenkään erityisesti käyttöä valvonut. Nuorin nyt 5,5v, vanhin 10v eikä mitään vahinkoja ole sattunut.