-OULULAISET ESIKKOÄIDIT-
Tervetuloa esikoistaan odottavat Oululaiset äidit keskustelemaan ja tutustumaan muihin Oululaisiin ensimmäistään odottaviin äiteihin!
Täällä odotetaan ensimmäistä raskausviikolla 9+4 ja laskettu aika on 7.1.2010. Perheeseeni kuuluu tällä hetkellä mies ja koira. Tätä raskautta on hartaasti odotettu, nyt vaikea uskoa tätä ihmettä todeksi. Ehkä ultra 22.6 tekee tämän kaiken hieman todellisemmaksi. :)
Ihanaa tutustua muihinkin ihmettelijöihin :) Löytyykö yhtä "vanhoja" odottajiakin vielä kuin minä? :)
Sognatore79 9+4
Kommentit (86)
Sognatore79: juu pitää treffata jossain vaiheessa kesälomalla. Edessä vielä 6 päivän tiukka rutistus töitä ennen sitä, mutta jahka sitten sen jälkeen kun sinä palaat takaisin lomareissulta? Meillä täällä tiedossa jotain pientä kotimaanmatkailua loman alkupuolella toivottavasti kelit suosivat :)
Mitenkäs muuten te, jotka olette jo raskaudessa pidemmälle ehtineitä kerroitte odotuksestanne muille? Me kerroimme molempien vanhemmille lähes alkumetreillä, koska ulkomaanmatkasuunnitelmia tehdessä tuonne marraskuulle piti tämäkin asia ottaa huomioon. Lähinnä juuri se seikka, että jos lääkäri ei anna lupaa tai suosittele matkustusta syystä taikka toisesta. Laskeskelin että olisin rv:lla 30:ä ja saako rahoja takaisin mikäli ei reissuun pysty lähtemään. Huh kaikkea sitä joutuu etukäteen miettimään, vaikka vieläkään ei tässä olla selvillä vesillä niin sanotusti.
Niin ja tuosta sukupuolen selvittämisasiasta vielä itsekkin lisäisin sen verran, että molemmat vaihtoehdot ovat meillekin toki yhtä mieluisat. Itselläni on jostain syystä voimakas poikaolo. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että haluan/haluamme tietää asian ennakkoon ja tämä vaihtoehto sopii siis meille.
Vaatteissa en usko, että pieni vauva voi traumatisoitua väreistä. Miksi ihmeessä pojalle pitäisi pukea sinistä ja tytölle vaaleanpunaista. Kauniita värejä mahtuu välimaastoonkin =) Minusta noissa äitiyspakkauksissa on pysytty aika neutraalina. http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100502155308EH
Näillä aatoksilla kohti viimeistä työviikkoa.
ovat saaneet pelkkiä tyttöjä ja ovat juuri näitä "haluan tytölleni vaaleanpunaista" ihmisiä, joten siksi toivoisin itsekin tyttöä. Normaalisti puen itsekin ylleni erilaisia värejä, näin ollen myös lapselle.. Mutta silti pojalle vaaleanpunaista jatkuvasti karsastuttaa ajatuksena :) tummanpunainenkin on ihan eri asia kuin vaaleanpunainen.. Noo, jossain vaiheessa sieltä tulee jompi kumpi ja jos se on poika niin perkkaan tuttavien vaatteista vaaleanpunaiset pois ja käytän loput. Äitiyspakkaus on tosiaan onneksi aina neutraali, joten ne voi käyttää hyödyksi. Ja loput sitten ostaa itse+ saa mummolta lahjaksi :) No problems!
Katjuska: Voitais tosiaan nähdä sitten meidän reissun jälkeen. Palaamme Ouluun 13-14.7. Tulen sitten tänne morjenstamaan.. Niin ja tämä on jo ihmeellistä mutta me olemme lähdössä samoihin aikoihin reissuun kuin tekin! Itsekin laskin että n.rv 30 olemme kanarialla viikon. Matka on varattu jo, että nyt vaan toivotaan että kaikki menee hyvin ja pääsen mukaan. Matkalle lähtö päivä oli muistaakseni 28.10. Mä uskon että jos lääkäri kirjoittaakin että ei päästä reissuun niin rahat saa takas. Niinhän normaalistikin lääkärin kirjoittamalla sairaslomatodistuksella saa. Ja lääkärin luvalla reissuun tosiaan pääsee noilla viikoilla jos raskaus on edennyt normaalisti eikä kyseessä ole kaksosraskaus.
Meillä on tänään nyt se ihan virallinen ultra!! Ihanaa taas päästä kuikkaan massuun! Musta tulee riippuvainen ultrasta :)
Nyt tanssimatolla tanssimaan aamujumppaa!
Sognatore 11+4
...uskaltauduin liittyä mukaan. Ensimmäinen tulossa ja jännittäähän se. Tänään on menossa rv 7+1 eli ihan alussa ollaan, Vauva -sivujen mukaan la olisi 7.2.2010. Ensi viikolla on ensimmäinen neuvolakäynti - kuuluukos siihen Oulussa jo ultra? Vai mitä siellä tapahtuu, onkohan jollain tietoa?
Mukana siis jännittelemässä - odottelemassa =)
Ötökkä78
Ensimmäinen neuvolakäynti on lähinnä jutustelua, otetaan verinäytteitä yms. Pissanäytteet kans pitää jättää. Ultraa ei Oulussa saa ku kerran, rv 10-14, se tehdään Kontinkankaalla.
Katjuska, mun vanhemmat, tai ainakin äiti, sai tietää raskaudesta samantien, kun se lukee mun blogia, jossa asiasta kerroin. En tiedä sitten millon se isälle kertoi, mutta kaipa se nyt jo asiasta tietää. :D Miehen vanhemmat sai tietää alkuraskauden ultran jälkeen joskus rv7+. Sitten nt-ultran jälkeen rv11 kerrottiin vähitellen kavereille ja muille. Nyt en oo enää salaillu ollenkaan, vaan vähitellen kertonu kaikille. :)
Mulla ei myöskään oo vissiin ollu vesirokkoa, tai ainakaan äiti ei sitä muista. Muutama viikko sitte otettiin se vasta-ainekoe, ens viikon neuvolassa saan varmaan tietää tuloksen.
Tänään rv 17+4 ja mahassa on ollu pippalot. :D Ihanaa, kun ei tartte huolehtia ollaanko siellä elossa.
Mites Sognatoren ultra meni?
"Tänään oli nyt sitten se virallinen ultra ja onneksi kaikki oli hyvin.
Vauva oli 5 cm pitkä, vastasi aika hyvin laskettua aikaa-yhdellä ainoalla päivällä heitti :) Eli kun nyt neuvolan mukaan on 11+4 niin se meinasi että olisi 11+5, laskettu aika pysyy kuitenkin samana 7.1.2010.. eikä se sinä päivänä synny kuitenkaan :)
Niskapoimua oli 1,3mm ja meinasi että se on hyvä. Jos olis 4-5mm niin viittaisi sydänvikaan tai kromosomihäiriöön. Huomenna meillä on kuitenkin vielä ne verikokeet..
Ensin vaavi siellä pohjalla vaan pötkötteli eikä liikahtanut yhtään mihinkään, vaan onneks meidän kaikkien riemuksi sitten heräsi ja alkoi "pomppimaan" pohjalta takajaloilla ylöspäin.. hassun näköistä, mulla kyllä tuli itku.. :)
Saatiin kaksi kuvaa kotiin, niin on jotain mistä vauvaa ihastella. On sieltä kyllä reipas lapsukainen tulossa, oikea pikkukenguru :)"
Tässäpä suora lainaus siitä miten ultrastani kerroin tuolla tammikuun tähtösissä :D Marsupialia tottuneena ja tarkkavainuisena koiraihmisenä bongaskin jo sieltä minun pienet virheeni ;) Ja meidän vauvaparka sai sitten niin etu kuin takajalatkin :D :D :D
Oih, sain kyllä makoisat naurut!
Minä hihittelin täällä ihan kuollakseni noille takajaloille, mieskin ihmetteli mitä kikatan. :D
Mutta joo, oon tässä lähdössä ylimääräseen ultraan meri-oulun neuvolaan, kun perjantai-iltana tuli verta tuolta alakerrasta ja samoin eilen illalla ja tänä aamuna ihan vähän. Liikkeitä oon kuitenkin ollut tuntevinani, että kai siellä elossa ollaan. Haluaisin vaan tietää mistä ne vuodot johtuu. Perjantaina harrasteltiin kyllä aviollista kanssakäymistä, että se ei niinkään säikäyttänyt, mutta nuo eiliset ja tämänaamuset kyllä. Ei sitä missään vaiheessa paljoa oo tullu eikä kauaa, kipuja ei ole. Hirvittää silti. :/ No, tunnin päästä oon ehkä jo viisaampi.
Nyt on nähty taas meidänkin vauvan takajalat, jotka onkin muuten pitkät! Vastas viikkoja 18+4, kun ollaan menossa vasta 17+5. :D Eli siis, kaikki oli hyvin! Vauva melskas ja heilu ja esitteli kyllä kiltisti jokaisen osansa. Saatiin siis katsottua rakenteet samalla, ja kaikki näytti hyvältä. Istukka oli takaseinässä, alhaalla, mutta ei kuitenkaan kohdunsuun päällä. Siellä ei näkynyt mitään vuotoja, eli ne oli kaikki limakalvoista.
Sukupuoliarvauskin saatiin, ja näillä näkymin mun tyttöoloni osottautui vääräksi. :D Ei harmita yhtään, tärkeintä on että siellä oltiin hengissä. Nyt on hyvin aikaa totuttautua ajatukseen poikavauvasta. Eniten vaikeuksia tulee nimestä, kun mun mielestä pojalle on ihan hirveen vaikee keksiä nimeä. Tytölle olis ollu jo vaikka kuinka paljon valmiina.
että masussa on kaikki hyvin! Tuommoiset vuodot kyllä varmasti säikäyttää. Mulla säikäytti jo eilen illalla se kun maha tuli yhtäkkiä kauhean kipeäksi, onneksi sekin meni ohi kuitenkin, mutta huh miten sitä ehtiikin jo pelätä.. :(
Vai poju olis tulossa :) Katsotaan kuin meille käy, mä oon aika varma että poju tulee meille kans kun kerta toivon sitä tyttöä ;) Saadaanpa sit toiset leikkikaverit Hukan ja Neron lisäksi!
Olipas se edellä laskettua aikaa, kehittynyt hurjaa vauhtia. Taitaa tulla pitkä poika, kunnon takajaloilla ;) Mäkin täällä kikattelin niin eilen illalla että mies kävi laittamassa oven kiinni jotta voi rauhassa katsoa telkkaria :D :D :D Minun tirskumiseni otti aivoon. Noo, kyllä sitäkin huvitti kun sitten kerroin sille möläytykseni :)
tulee poika isäänsä, kun oli pitkä ja laiha. Mahanympärys näytti viikkoja 17+0 ja pää 17+4, eli keskikäyrillä mennään kokonaisuudessa. :)
Jotenkin heti paljon todellisempaa taas, kun näki vauvan. Osaa jotenkin ajatella ihan eri tavalla, että siellä ihan oikeesti kasvaa lapsi, kun tietää sukupuolenkin. Oli ihan oikee päätös se, että haluttiin tietää. :)
pitäiskö meidän tehdä jonkinlaista listaa, että ketä meitä täällä on? Olis kiva laittaa vaikka LA:n mukaan järjestykseen, niin näkis kuka on seuraavana vuorossa. Varmaan tulee lisääkin porukkaa koko ajan, kun plussailevat. :D
Käviskö vaikka näin:
nimimerkki........LA.........kumpi tulossa
Marsupialia.......26.11......poika?
Katjuska, LA 6.1.2009, ?
Ajattelin pantata vielä tätä raskausuutista jonkin aikaa (tämä viikko). Loman aikana tulee pariin työkaveriin pidettyä yhteyttä muutoinkin, joten heille se tulee kerrottua jossain välissä.
Töihin palailen sitten elokuun 3 päivä ja olen tuolloin viikolla 18:sta, että sitä ei todennäköisesti voi olla huomaamattakaan ;) että loputkin saavat asiasta tietää. Toistaiseksi omat vaatteet ovat mahtuneet päälle. Farkut tosin olen julistanut pannaan, koska ne kiristävät ikävästi.
t.Katjuska 11 + 6
Marsupialia:
pitäiskö meidän tehdä jonkinlaista listaa, että ketä meitä täällä on? Olis kiva laittaa vaikka LA:n mukaan järjestykseen, niin näkis kuka on seuraavana vuorossa. Varmaan tulee lisääkin porukkaa koko ajan, kun plussailevat. :D
Käviskö vaikka näin:
Marsupialia.......26.11......poika?
Ihana et kaikki on kunnossa. Yhdynnän jälkeenhän voi silloin tällöin raskaana tulla verta, kun kohtu on niin verekäs elin. Mutta totta kai nuo voudot kannattaa aina varalta tutkia. Itsellä on 2vkoa enää keisarileikkaukseen, niin luulen, et tulen tuohon aika listan kärkipäähän. x)
Tässäpä tuota listaa varten:
Choco....9.7 (sektio).....poika
Hei!
Vai niin sen ultran kanssa eli tässä joutuu vielä pari viikkoa sitä odottelemaan. Onko teillä olleet miehet mukana ensimmäisellä käynnillä?
Listaan:
Ötökkä78, 7.2. (ei virallinen la vielä tiedossa), ja sukupuoli täysi arvoitus :)
Ihania hellepäiviä!
Ötökkää odotteleva
Tähän mennessä on siis tämmönen lista:
Choco.............9.7 (sektio).....poika
Marsupialia.......26.11............poika?
Katjuska..........6.1.
Ötökkä78..........7.2.
Mulla vuodot vaan jatkuu. :( Tai ne tulee jos on tehny jotain vähän raskaampaa, kuten tänään ku kannoin koiran 15kg ruokasäkkiä. Ärsyttävää. Vaikka niistä tietää, että ne on vaarattomia, niin silti ne huolettaa. En oo tänään kauheesti tuntenu liikkeitäkään... :(
Onpas mukavaa lukea muidenkin odotuksesta ja kivaa ajatella, että täällä samalla Oulun alueella kaikki odotellaan =)
Itselläni on tänään viikkoja jo 25+1, eli laskettu aika on 7.10. ja ensimmäistä odotetaan. Itse olen vm-77.
Olen ollut todella yllättynyt siitä, miten pitkään masua ei näkynyt ollenkaan. Mulla ei ole ollut juuri mitään ns. perinteisiä raskausoireitakaan (lukuunottamatta lievää pahoinvointia aivan alkuraskaudesta) Nyt viimeisen kuukauden aikana olen pyöristynyt hurjaa vauhtia, mikä on vain ihanaa.
Pikkuinen on meillä hartaasti ja pitkään toivottu. Ehdittiin pelätä jo, ettei välttämättä ihan helpolla omaa taaperoa saada. Syvennyttiin sitten häiden suunnitteluun. Häät piti olla tänä kesänä 22.8. ja talvella ehdittiin hyvin järjestellä ja suunnitella kaikki valmiiksi varauksia ja hääpukua myöten. Tammikuussa ostettiin minulle vihkisormus ja varattiin häämatka elokuun lopulle. Viikko näiden hankintojen jälkeen tehtiin yllättäin positiivinen raskaustesti =D. Suunnattoman onnen ja epäuskon myllerryksessä elettiin ekat pari kuukautta, kunnes "uskallettiin" siirtää häävaraukset vuodella eteenpäin ja kerrottiin ihanasta uutisesta vanhemmillemme ja muille tutuille =). Siirrettiin siis häät, sillä halusimme keskittyä tähän ihanaan tulokkaaseen täysillä.
Me käytiin rakenneultrassa Gynekossa (maksettavaa jäi KELA-korvauksen jälkeen n. 107 €) Aydin Tekaylla. Ei voi muuta kuin suositella lämpimästi =). Siinä lääkärissä on sellainen alansa ammattilainen, että hyvillä mielin voi luottaa hänen tulkintoihinsa sikiön mitoista ja muista ominaisuuksista.
Melkein puoli vuotta ehdimme kutsua masu-asukkia "Jaakoksi", kunnes Aydin rakenneultrassa sanoi, että hän on tyttö !!! ;-D Hehhee, voitte kuvitella, että oltiin miehen kanssa vähän aikaa ihmeissään X-D "...mut, miten meidän jaakko voi olla tyttö...ei sitä enää jaakoksi voi sanoa...vai voiko??..."
Jonkun verran ollaan tehty vauvalle hankintoja valmiiksi. Vaunut odottaa liikkeessä (tahtoisin ne jo kotiin hypisteltäviksi!). Muuta tavaraa olen ostanut huuto.netistä, missä on valtavasti hyvää/uudenveroista vauva-tavaraa edulliseen hintaan. Itse löysin huutiksesta tyylikkään beigen turvaistuimen (Britax Römer Baby Safe Plus), ihanan vaalean Emman sitterin ja muutaman loistavan vaatepaketin pikkutulokkaalle. Seuraavana olisi edessä vauvanhuoneen sisustaminen ja sitä myötä pinnasängyn osto...tätäkin olen yrittänyt bongata myyntipalsotilta, mutta huonosti tuntuu olevan tarjolla pähkinän väriseksi petsattuja sänkyjä...
Olen siis oululainen myös ja nyt löysin tämän teidän ketjun sattumalta odotuspuolelta kun tulin kurkkimaan. Eli en siis silleesti kuulu teidän joukkoon, koska meillä jo kaksi lasta 10/2004 (Seinäjoella syntyi) ja 05/2009 (Oysissa) syntyneet.
Tulin vaan katsomaan mitä juttuja täällä teillä mielenpäällä. MInä kävin nyt tytön odotusaikana Suomen Terveystalon 4d-ultrassa Järvelän Ilkalla, mukaan sai toooooosi paljon kuvia ja sitten dvd:n myös. Tosi selkeä ja asiantunteva esitys oli meidän tytöstä silloin. Ja maksettavaa jäi itselle 245e dvd:n kanssa. Kävin siis rv 24 siellä.
Tyttö syntyi Oysissa sektiolla ja Aydin Tekay oli siinä toisena leikkaavana lääkärinä, toinen oli erikoistuva jota Aydin "opetti" samalla. Harmi vain, etten nähnyt koko miestä, mutta kun kuulin että hän oli siellä sermin takana, niin tosiaankin tiesin, että olen hyvissä käsissä. Oysista jäi hyvä mieli synnyttäneiden osastolta, ei oikeastaan voinut moittia mitään.
Jos teillä on jotaki kysymyksiä niin voin vastailla parhaani mukaan.
Ihanaa odotusaikaa teille kaikille näistä tukalista helteistä huolimatta!
t: Iippalainen ja tyttö, kohta 2kk ja poika 4,5v.
Tämä lista on kyllä tosi hyvä idea niin näkee heti missä kohtaa kukanenkin on menossa :)
nimimerkki........LA...............kumpi tulossa
Choco.............9.7 (sektio).....poika
Janelle...........7.10.............tyttö
Marsupialia.......26.11............poika?
Katjuska..........6.1.
Sognatore79.......7.1.
Ötökkä78..........7.2.
Ajattelin sitten tänne itseni laittaa... :) En ole varsinaisesti oululainen vielä, siellä kyllä vietän paljon aikaa ja muutan vuoden sisään, nyt vielä asustelen täällä lähettyvillä. Ollaan 19-vuotiaita tulevan aviomiehen kanssa ja esikoinen tulossa viikoilla 8+1. Kaikki on vielä niin alussa, että tuskin uskon tätä todeksi, varsinkin kun plussa oli niiiin haalea, että epäilen sitä vieläkin... Neuvolasta kuitenkin sanottiin, että kyllä se ihan plussa on, ja ensimmäinen aika onkin jo ensi viikolla. Odotan vain ultraa, tuntuisi vähän todemmalta tämä. Tässä odotuksen lomassa kaipaisi samassa tilanteessa olevien juttuja, joten jospa tämä olisi oikea paikka.
Miten teillä muilla tämä kuumuus, onko hankalaa? Itsellä tuntuu hiukan ikävältä kun meinaa turvottaa ja hiki valuu enemmän kuin koskaan. Mutta nyt takaisin leipomaan!
Kyllähän tuo kuumuus on sietämättömämpää nykyään kuin ennen. Mä oon aina ollut hirvee vilukissa ja nyt taas sitten hikoilee lähes koko ajan muutamia vilunpuistatuksia lukuunottamatta.
Ja jännä että vaikka kuvotus oli mennyt jo ohi niin kuumien ilmojen myötä se tuli takaisin, tietty lievempänä eikä oksentaa ole tarttenut mutta silti... ihan epäreilua :( Minäku jo ehdin kuvitella että nyt alkaa se ihana aika!
Kiva vielä kun lähdetään huomenna Kyprokselle ja just eilen miehen kanssa katottiin että luvannut kymmenelle seuraavalle päivälle 30 astetta päiväks ja 25 yöks.. huh! En tiedä mitä tästä reissusta tulee, normaalisti olisin vain hyvin hyvin riemuissaan kun on kuuma.
Asiasta kolmanteen, ettepä ikinä arvaa mitä meidän ihana rakas koiramme oli eilen päättänyt tehdä?!?!?! Käytiin kaupassa niin sillä välin Nero pihisti miehen passin pöydältä ja tuhosi sen!!!! Argh, just ja just ehdittiin saada uusi pikapassi ja sekin vielä erikoistilauksena kun yleensä toimitusaika on vuorokausi.. :D
Sognatore 12+2
Soittelin aiemmin Gynekoon ja tuonne Terveystaloon, ja sain ne hinnat sieltä. Gynekossa oli muistaakseni Kela-korvauksen jälkeen 140e luokkaa, Terveystalolla vähän halvempi. Siksi jäin miettimään sitä, että jollain oli maksanu sitten 160e.
Meri-Oulun neuvolassa ei ole lääkäriä, se on kätilö joka ne ultraukset siellä tekee. Periaatteessa rakenneultran pitäis tehdä lääkäri, mutta kokenut kätilö näkee takuulla ihan yhtä hyvin kaiken. (Terv. entinen kätilöopiskelija...) Haluan silti mieluummin mennä lääkärille, vaikka maksaakin enemmän. Sitten, jos ei sukupuoli näy rakenneultrassa, aion käydä siellä Meri-Oulun neuvolassa katsastamassa josko siellä näkyis... Rv 18 jälkeen siellä muuten maksaa 50e, sitä ennen 45e. Kävin siellä sillon alkuraskauden ultrassa rv 6+4, enkä voi muuta ku suositella! Tosi mukava kätilö oli.
Mulle ei vaatteiden ym takia oo mitään merkitystä sukupuolella, kun ei harrasteta "tyttö/poika -jaottelua". En ite tykkää sinisestä, joten mahdolliselle pojalle ei varmaan paljon sinistä ostettais, ja musta on jotenkin tosi ällöä pukea tyttövauva pelkästään vaaleanpunaisiin. Tykkään ite kirkkaista väreistä, keltasesta, vihreestä, punasesta, oranssista, turkoosista... Tokikaan mua ei häiritse jos joku muu pukee lapsensa vaaleanpunaiseen tai -siniseen. :D Eikä sillä sukupuolella muutenkaan ole merkitystä, mutta kun on niin vahva tyttöolo... En osaa yhtään ajatella, että tulokas saattais olla poika.