Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Meillä ei jämiä lämmitellä, ei pihistellä ruoassa"

Vierailija
18.12.2008 |

Sanoo miehen sisko. Hän kokee ruoassa pihistelemiseksi sen, että yleensä meillä lounaaksi lämmitetään edellisen päivällisen jämiä. Tarkoituksella teen niin ison satsin ruokaa, ettei joka päivä tarvitse kahta ruokaa laittaa. Miehen sisko heittää aina kaikki ruoan jämät roskiin. Minusta aivan järjetöntä tuhlaamista. Itse katson ruoassa pihistelemiseksi sen, että ostetaan vain halvinta eikä kasviksia, hedelmiä jne. ollenkaan.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sä ainakaan kuuntele mokomaa emäntää. Kukin laittaa ruokansa just siten kun haluaa ja parhaaksi näkee.

Vierailija
2/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole varaa ostaa kunnollista jääkaappia, ja siksi ruoan säilyttäminen hygieenisesti alle 5 asteessa ei onnistu. Mutta jos tekee paistetun/keitetyn ruoan, ja sen jäähdyttyä laittaa sen kannelliseen rasiaan kylmään jääkaappiin, siinä ei mitkään basillit pääse 24 tunnissa tappavaksi määräksi lisääntymään. Vaikka teenkin keittoa 2-3 ateriaksi nelihenkiselle perheelle, en lämmitä toisena päivänä koko kattilallista, vaan otan jokaisen lautaselle sopivan määrän ja lämmitän mikrossa - ja pidän loput jääkaapissa, ellei sitten joku meistä santsaa vielä lisää kakkospäivänä.

Jos esimerkkiperheen ateria on einespizzaa, niin totta: niin minäkin tekisin, että heittäisin loput roskiin - sellaista ruokaa en säilyttelyn toistamiseen lämmittäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanko nykyään niin kertakuluttajia että edes samaa ruokaa ei voi syödä kahdella aterialla peräkkäin?? :O

Vierailija
4/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meillä syödään aina ruoka loppuun. Joskus harvoin jotain voi "unohtua" jääkaappiin ja ehtii pilaantua mutta pääsääntöisesti yritetään pitää huoli siitä, että "jämät" syödään seuraavana päivänä tai pakastetaan heti. Meillä "ei-pihistely" tarkoittaa sitä, että ostetaan kasviksia ja hedelmiä, vaikka ne ovat suht tyyriitä :D. Muuten kyllä saatan useinkin pihistellä ruuassa ja se tarkoittaa sitä, että ostan paistijauhelihaa vain tarjouksesta, kalaa silloin kun se on kalatiskillä halvempaa jne.

Vierailija
5/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös "lämmitellään jämiä" eli syödään usein kaksi kertaa samasta laatikosta tms isosta satsista, tai vähintään siitä jää mun/miehen lounas seuraavalle päivälle.

Pihistelyä minustakin olisi ostaa kaikessa vain halvinta katsomatta/välittämättä ruoan terveellisyys/eettisyys tms näkökannoista.

Vierailija
6/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoppa näin miehesi siskolle! Että alkavat sentään kompostoimaan, jos ruokaa on pakko heittää roskiin..

Vierailija
7/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitähän naapurit tykkäis kun pistettäis komposti partsille?

no eikös kerrostaloissa ole taloyhtiön asia järjestää komposti käyttöön?

Ja ei nykykompostit edes haise, jos niitä hoitaa oikein.

Vierailija
8/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin seuraavana päivänä vielä lämmitän, mutta jos sitten jää vielä, niin en enää kolmatta lämmityskertaa harrasta. Välillä menee roskiinkin. Ei ole kompostia.

Vierailija
9/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut heidän kotona aina syötin kattila kerralla tyhjäksi.

Itse oon tehnyt aina isot satsit ja harmittanut kun mies on heittänyt pois

tai unohtanut pöydälle. :( Onneksi alkaa oppia, kun vetoan siihen, että en jaksa tehdä montaa kerata ruokaa päivässä, joka päivä, enkä jaksa käydä kaupassa joka päviä ja kantaa kamalasti tavaraa sieltä, vain pois roskiin kannettavaksi.

Sen tähteen kun voisi lämmittää ja syödä!

Eikä tarttis miettiä mitä syö tai tekee, kun on valmiiks lämmitettävässä muodossa.

Miehesi siskolla ei taida olla lapsia?

Vierailija
10/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko ensin perehtyä siihen miten kaupunkialueella biojätteet hoidetaan?

Vierailija
11/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyse on pikemminkin viitsimisestä, kuin piheydestä.

Meillä pyritään tekemään ruokaa vain kerraksi, muuten menee kans roskiin. Harvat ruuat on hyviä myös lämmitettynä (kuten makaronilaatikko, ja eräät keitot). Joskus ollaan säästetty lihakastike, mutta peruna/spaghetti/riisi laitetaan uusiksi kun ei se nyt niin iso vaiva ole.

Vierailija
12/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli yhdellä kerralla teen yhden aterian syömiset. Ällöttävää lämmitellä niitä bakteerikasoja

Vierailija
13/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse välillä ihan tarkoituksella teen ruokaa jota riittää kahdeksi päiväksi, kolmantena rupeis jo tökkimään sama ruoka.

Mulla on kaveri joka syö vaan lihaa, pitää keittoja "halparuokana". Aina jaksaa kehua kuinka hyvin he syövät. Mun mielestä ne syö huonosti, eivät syö kasviksia eikä hedelmiä. On aika yksipuolinen ravinto kun joka päivä on vaan lihaa ja perunaa.

Vierailija
14/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään ruokaa iso satsi ja syödään useampana päivänä samaa ruokaa sit. On se vaan kumma, kun toiset ihmiset näkee nälkää ja me täällä vaan heitetään hyvää ruokaa roskiin. On se vaan niin väärin..

Vierailija
15/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et siis pakasta ylijäämää ja syö sitä vaikka viikon päästä... no joo, kaikki ruoka ei tykkää hurjasti pakastamisesta, mutta itse menettelin hoitovapaalla ollessani juuri niin.

Ei tarvinnut kokata kahta ateriaa, muttei myöskään syödä kahta kertaa peräkkäin samaa ruokaa.

Vierailija
16/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai edes kompostiin, joka sentään on paljon fiksumpi tapa päästä eroon biojätteestä. Ravinnon tuotantoon sitoutuu energiaa ja ruoan arvostaminen siten, että sen minkä ostaa, myös käyttää, on yksi tärkeimmistä tavoista millä tavallinen kansalainen voi vaikuttaa ympäristömyönteisesti.

Vierailija
17/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on taloyhtiöillä kompostoreita. Erillistä biojätekeräystä ei taida enää olla eli jos ei ole kompostoria, ruokajäte menee jätteenpolttolaitokseen.

Kannattaisko ensin perehtyä siihen miten kaupunkialueella biojätteet hoidetaan?

Vierailija
18/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

no eikös kerrostaloissa ole taloyhtiön asia järjestää komposti käyttöön?

Ja ei nykykompostit edes haise, jos niitä hoitaa oikein.

Vierailija
19/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin terveen järjen käytöksi ja tehokkaaksi ajankäytöksi... Mähän saisin olla tekemässä koko ajan ruokaa, jos mä tekisin joka aterialle uuden ruuan! Mä olen kotiäitinä ja teen yleensä uuden iltaruuan ja seuraavana päivänä syödään lasten kanssa lounaaksi eilistä päivällistä. Jotkut ruuat riittävät jopa kolmelle aterialle, eli syödään kuitenkin kahden päivän aikana. Ei siinä pääse juuri bakteerit pesimään.

Vierailija
20/32 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtui siitä, että ennen ei ollut niin hyviä keinoja ruoan säilyttämiseen kylmänä ja ihmiset varmaan huomasivat, että parempi tehdä vain sopiva määrä. Kouluillakaan ei pahemmin edellisen päivän ruokaa säilytellä, että voidaan taata ruoan terveellisyys.

Itse teen joskus ruokaa seuraavankin päivän tarpeiksi, mutta mieheni on sen verran kova syömään, että ruokaa harvoin jää vaikka yrittäisinkin tehdä sitä enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme