Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KESÄKEIJUJEN VKO 24 ja IKIOMA KUU JATKUU

08.06.2009 |

Uusi viikko pino pyörähtäis sitten käyntiin..:)

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa,

Täällä minä kanssa lueskelen joka päivä innolla kuulumisia, vaikkei aina tule kirjoiteltua. Tämä on mun harrastus! No, tänään kävin yksin ekaa kertaa pitkällä vaunukävelyllä, ja sain hien pintaan. Osin myös siksi, että tuolla kesäsäässä oli päällä keinokuituhuppari, jota en uskaltanut riisua rintatulehduksen pelossa. Oli silti ihanaa hiota pitkästä aikaa. Nuo lähtemiset on koko aika helpottuneet, ja se on hemmetin tärkeää pääkopalle ja kehollekin tuo liikunta ja tuolla kodin ulkopuolisessa maailmassa olo. Nyt olen ollut koko illan tosi energinen, kun sai olla ulkona.

Vauvan kanssa menee hyvin. Hänellä on 2,5 tunnin unirytmi (eli tuo se tauko),ja se pätee vuorokauden ympäri, hänellä se alkoi heti kotiin päästyä. Siinä välissä on noin 1,5 tunnin syömis-ja hoitosessiot. Eli täsmälleen kuin "vakiomalli" Anna Wahlgrenin Lapsikirjasta. Silllä erolla, että neiti syö yölläkin vähintään puoli tuntia, jopa tunnin kerrallaan (on kova syömään, kaksoisleuka on tullut!). Olen kuitenkin tottunut niin tuohon rytmiin tässä, että jotenkin jaksan päivätkin hyvin jo, kolmella 2,5 h:n unella. Alkuun olin kyllä paitsi hormonihyörinöiden takia, myös väsymyksestä itkuinen. Millaisia rytmejä tai rytmittömyyksiä on toisilla? Entä onko 2 vk iästä aloitettava d-vitamiin aiheuttanut itkuja?

Meidän vaavi on totutettu "kapaloon", eli tiukkaan peitteeseen, ja ei nyt näköjään meinaa helposti osaa nukkua rauhallisesti ilman sitä. Pitäisi varmaan aloittaa tavallisen peiton käyttö, mutta kitinää on kurja kuunnella. Tällaista tämä on, valintoja ja linjanvetoja.

Voimia masuilijoille, ja vauvautuneille yhtä lailla!

terkuin pikku hiljaa ensimmäistä hymyä pienokaiseltaan odottava Emmariina

Vierailija
62/79 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

emmariina: meidän tytöllä on kans tommoinen noin 2,5 tunnin rytmi. yöllä tosin menee 3-4kin tuntia heräämättä, ja päivällä unet ei välttämättä kestä kuin 1,5 tuntia tai vähemmänkin.

näin siis tähän asti. mutta otit puheeksi tuon d-vitamiinin ja vatsavaivat. en tiedä onko johtunut siitä vai mistä, mutta toissapäivänä tuo kuuri aloitettiin, ja tämä päivä on ollut aivan helvettiä. neiti ei nuku kerrallaan kuin puoli tuntia, kun alkaa kitinä, johon ei auta muu kuin tissi. sitten syö viisi minuuttia ja nukahtaa taas 15-30 minuutiksi. itku on todella kiukkuista ja väsynyttä, ja tuntuu, et kierre vaan tiivistyy. kun siis lapsi on selkeesti niin väsynyt että nukahtaa heti rinnalle, ei saa vatsaansa täyteen ja kohta sitten nälkä herättää taas. en siis tiedä voiko kyseessä olla vatsavaivat, mutta ajalteltiin vähentää tuota vitamiiniannosta taas minimiin. ja käydä huomenna hakeen maitohappobakteereja, jos niistä olisi apua.

ja kapalon kanssa meillä on sama homma. yöt vauva nukkuu vaunukopassa, joka on ilmeisesti sopivan "ahdas" koska uni on syvää. omassa sängyssään pyörii paljon enemmän, pitää pyöräyttää aina tiukasti peitonmutkaan.

no nyt tulee mies saunasta, ajattelin lähteä itse kokeilemaan miltä se tuntuu kolmen viikon tauon jälkeen. kai ne tikit on jo lähteny, kun ei niitä enää tunnu...?

tsemppiä kaikille mahan kanssa tuskaileville. ei tää vauvautuneisuuskaan aina niin herkkua ole. mutta toivottavasti huomenna parempi päivä.

anumaamuna ja pieni 20 vrk

(taas sängyssä koneen kanssa, siksi pienet kirjaimet...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tullut supistuksia illan aikana useita,mutta tosi pitkiä välejä. Että jotain kai tuolla tapahtuu tai toivotaan ainakin niin. :) En vaan oo vielä antanut vauvalle lupaa syntyä,kun meillä ei oo hoitajaa lapsille.

Mun vanhemmat ottaa lapset huomenna tai maanantaina mukaan ja lähtee mökille ja vissiin Juhannuksen yli ovat siellä. :) Joten sitte ensviikolla ois oikeen hyvä aika vauvalla syntyä,kun saa miehen kans lähtä huoletta täältä niin ku ois ensimmäistä lähössä synnyttään. :) Ihana oikeesti,kun saa vähän täällä levätä ja oon kauheesti suunnitellut hommia ensviikolle,että aika kuluu ja pääsis synnyttään. Saa nähä miten niitä kerkiää tulla ikävä. Nuorin 1v2kk ei oo ikkään ollut vielä yötä erossa meistä.

Jotenki inhottavasti aina,kun supistus tulee niin vihlasee alapäästä. Josko se painais ittiää vähän alaspäin.

Joo no ei tässä mitään järkeä oo kuhan kirjotin.

T.sasa79 + Rv 37+4

Vierailija
64/79 |
13.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiva" kuulla, että muillakin on tylsää ja odotus alkaa ottaa hermoon! :) Minulla on ollu niiiin pitkiä päiviä, että on meinannu tosissaan mennä hermo, mutta nyt on vähän helpottanu. Ehkä pääsin jonkin rajan yli, ja nyt tuntuu että ihan sama jos meneekin vielä joku päivä. Ei siis joitain viikkoja, please! Minulla juilii tosissaan tuonne alapäähän, taitaa vauva päällä porata tuonne ihan alas ja ai ku se käykin kipeää. Olishan se kiva päästä jo synnyttämään.

Nostan kyllä hattua Meeville, että olet noinkin fiininä (ainakin tällä palstalla) vaikka yli on menny noin paljon! :)

Tsemppiä meille kaikille mahakkaille! Ja onnea vauvansa jo saaneille!

Mojo 39+2

Vierailija
65/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä on touhuttu veljen rippijuhlia ja nyt alkaa pikkuhiljaa olla valmista... Enää aamulla vähän kakkkujen päälle koristetta ja kukkia kukkakaupasta ja avot. Mä oon kontaten pessyt kaks vessaa, pyyhkinyt pölyjä, täytellyt kakkuja, pakkaillut omia kamppeita viikon reissun jäljiltä huomista kotimatkaa varten ym... Ja olo on mitä mainioin!

Vauvalle tulevat vaatteetki sain tänään haettua siskon varastosta ja kunhan kotiin pääsen, alan sit laittelemaan niitä... :P

Toivon sydämestäni tuimia supistuksia kaikille teille, joilla olisi jo kiirus nyytin hakuun! Mulle on joskus sanottu, et luonto "kypsyttää" äidin mielen (juurikin tuolla turhautumisella, mitä palstalla nyt näyttäisi olevan ilmassa) synnytystä varten -- mene ja tiedä.

Mut toisena päivänä oli puhetta siitä lämpimässä vedessä istumisesta saunassa... Mä kokeilin sitä esikoiselta lähinnä kivunlievitykseen kun laskeskelin kotosalla supistusten välejä ja odottelin, että milloin pääsen lähtemään synnyttämään. Lämmin vesi (altaaseen synnyttäneet viisaampia) pehmittää kudoksia ja helpottaa avautumisvaiheen kipuja, mut en minäkään kyllä oikein usko, että se jotenkin käynnistäisi synnytystä... Valitettava tosiasia vaan lienee se, et vauva syntyy heti sitte, ko on sen aika...

Mun mahani painuu hiljaa mutta varmasti alaspäin kanssa. Ens viikolla olis taas neuvolaki, saa nähdä, ollaanko missä painolukemissa ym... Olo on kuiteki hyvä ja vauva on yltiöaktiivinen etenki iltaisin, joten luulisin, et meillä kaikki on hyvin :)

Voimia ja iloa itse kullekin!!!

Luuk@ ja Oiva 38+1 (kai)

Vierailija
66/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä vauva-arki tosiaan on välillä aikas väsyttävää. AnumaamunA kuulostit myös aika väsyneelle. D-vitamiinista sen verran että mekin saimme ne tipat nyt keskiviikkona neuvolasta enkä ole vielä uskaltanut aloittaa niitä. muistuu mieleen esikoisen ajoilta juuri nuo vatsavaivat. Apteekista löysin vielä kolmannen valmisteen silloin eli D-tipat. Ne ei aiheuttanut vaivoja siinä suhteessa kuin nämä kaksi muuta tuotetta. Mitä teillä muilla on käytössä? Me saatiin jekovittia...se tais olla pahan makuista jos oikein muistan.

Meillä pikkumies nukkuu myös kapaloituna. Ei suostunut kunnolla nukkumaan jos ei kääri peiton sisälle. Vaunuihin olen laittanut makuupussin ja sinne laitan hänet nukkumaan ulkona siis en kuitenkaan +20asteeseen. Se on tuntunut pikkumiehestä mukavalle ja siellä tuntuu uni maistuvan 4-5tuntia. Yöt meilläkin on välillä rikkonaisia. Ensin poitsu nukkuu 4-5 tuntia ja sit 2 tuntia ja sit hyvällä säkällä tunnin. Välillä tuntuu et itse olen ihan zombie kun kuljen yöllä syöttämään. Toissa yöni itkin ja syötin kun olin niin väsynyt. mies kyllä oli kovin avulias ja lupasi että saan seuraavan yön nukkua läpi yön että hän herää pullosta syöttämään vauvaa. mulla on jonkun verran pakkasessa omaa maitoa pumpattu joten sieltä olisi antanut maidon. Itse kuitenkin pelkään että maidon tulo vähenee jos jätän syöttämättä yöllä. Voihan olla että tämä on vaan harhaa mutta mulla nyt jostain syystä muutenkin tulee vähemmän maitoa kuin esikoisella. Sekin ehkä vähän mun mieltä kaivelee että saako poitsu tarpeeksi maitoa.

Minä 80 olen itsekin nyt viime päivinä joutunut käyttää rintakumia joillakin syötöillä kun on rinnat niin hajalla. Mitä rasvaa käytät? ajattelin että itse käytän bepanthenia (meniköhän noin) mut se auttaa hetkellisesti. Onkohan jotain muuta jota ei tarvitse pestä pois.

Milloinkas teillä muilla on ristiäiset? Meillä on 19.7 mutta nimi on vielä hakusessa. Meillä on neljä tai oikeestaan viis vaihtoehtoa mut ei oikeen päästä miehen kanssa yhteisymmärrykseen nimestä. Onko teidän mielestä Elia ihan hassu nimi? Tämä olis sellainen josta me molemmat tykättäisiin mutta jotenkin se on vähän erikoinen ja se mietityttää.

No niin nyt on tullut aikamoinen romaani. eli nyt vauvan syöttöön ja unille laittoon.

t. tr02 ja poitsu 3vk

Vierailija
67/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pikaisesti vain ilmoitan että pääsimme eilen kotiin. Poika oppi rinnalle ja maito alkoi nousta, joten hyvillä mielin lähdettiin laitoksen rauhattomuudesta kotiin lepäämään. Riku nukkuu tosi pitkiä unia, en tiedä miten kauan nukkuisikaan kun herätän hänet välillä syömään. Esim. illalla hän söi joskus yhdeksän maissa ja nukahti kymmenen tienoilla. Herätin hänet sitten syömään yöllä kahden maissa ja siinä taisi tissittelyssä vierähtääkin toista tuntia. Kaikkiaan poika toisi tuossa vaiheessa valvoa n. 3h. Aamulla herättelin taas nukkujan syömään kahdeksan tienoilla ja rinnalla meni varmaankin reilu tunti. Ja nyt hän sitten vielä toistaiseksi nukkuu tuon syötön jäljiltä.

Hankala kun ei tiedä yhtään minkä verran tuota maitoa tuonne poikaan sisälle menee, ei ole kotona tarpeeksi tarkkaa vaakaa että voisi punnita ennen ja jälkeen syötön. Tuon takia olenkin sitten herätellyt kaveria aina välillä syömään. Varsinkin kun aluksi oli ongelmia verensokerin kanssa. Nyt oletan kuitenkin että maitoa päätii ihan riittävässä määrin pojan sisuksiin, koska sitä kerran riittää pulautettavaksi asti. Ja toisaalta toisella rinnalla on syötettäessä pakko pitää maidonkerääjää tai tuota tärkeää elämäneliksiiriä valuu hukkaan useita millejä.

Jatkossa tulen vierailemaan varmaankin aika harvakseltaan näillä keskustelupalstoilla. On niin paljon muutakin tekemistä.

Tari: kiinnostaisiko sinua tavata joskus vauvojen (ja miksei muunkin perheen) kera. Sen verran voisin aktiivisemmin täällä palstalla pyöriä että saataisiin tuo tapaaminen aikaiseksi jos vain kiinnostaa.

Hyvää jatkoa kaikille sekä jo vauvautuneille että vielä mahakkaille. Ilmoittelen itsestäni sitten joskus.

Heinäminkki + Riku-poika 4 vrk

Vierailija
68/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huonosti nukuttu yö takana, ukkosti yöllä ja ilma seisoi enkä saanut nukuttua, nytkin ikkunat auki mutta tuntuu ettei ilma vaihdu ollenkaan vaikka ulkona käykin tuuli.

Oon aivan järkyttävän pahalla tuulella kaiken aikaa, tyttö taas kiukkuilee ruokansa kanssa ja voi jestas että se ottaa päähän, on muuten sellanen homma että yleensä kestän aika hyvinkin tota sen pelleilyä joten huomaa hyvin että alkaa olla ihan rikki tää mamma. Eli kaikille jotka tuskailee samojen ongelmien kanssa niin tsemppiä, mä uskoisin tietäväni miltä teistä tuntuu =)

Meevillä oli muistaakseni tänään meno synnärille, toivottavasti pääset nyt ottamaan nyytin mukaan eikä tarvi kokonaisena palata.

Oottekos muuten miettinyt että meinaatteko tehdä lisää lapsia? Meillä mies olis sitä mieltä että nää vois piisata mutta mä oon sille koittanut sanoo ettei se voi sanoo noin, jos joskus musta tuntuu että vois vielä kolmannen tehdä niin olis kiva ettei sitä ihan täysin vielä tyrmättäis. En siis toki tiedä että haluanko sen kolmannen, oon aina aatellut että kaks riittää (mikäli ylipäätään ikinä niitä rupeen tekeen, sekään ei nuorempana ollut lainkaan varmaa) mutta nyt jotenkin ajattelis että ehkäpä se kolmas vielä.. Mutta katsotaan sitä sitten, lupasin miehelle ettei ainakaan ennen ens kesää ees harkita kun ollaan menossa naimisiin elokuussa niin en tahdo sillon olla raskaana tai imettää..

Nyt taidan lähteä käymään ulkona katsomassa että mitä mies puuhaa, tsemppiä kaikille jotka mahansa kanssa tuskailevat ja jaksamista pienten ihmistaimien kanssa nyyttinsä jo hakeneille.

Ruu ja masuasukki 40+3

Vierailija
69/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas ei toimi salasana, joten vierailijana ollaan. Sinniäinenkö se ihmetteli tätä palstan hiljaisuutta. Itse olen käynyt kyllä joka päivä lukemassa, mutta niinkuin monella mullakin..olo on niin ärsyttävän odottavan tukala, että en ole viitsinyt kirjoitella. Mitään kovin uutta kuulumista kun ei ole! Sitä oman nyytin noutamista odottaa vaan jo niin kovin ja myös sitä, että tästä ylimääräisestä massasta pääsisi edes osittain eroon ja voisi liikkua normaalisti!

Pari yötä sitten havaitsin ensimmäiset sattuvat supistukset..alaselän kipuilu kesti noin tunnin ja vei unet mennessään. Viimeyönä oli sama juttu. Nyt olen juossut tälle päivälle jo kolme kertaa vessassa, olo on etovan huono ja väsynyt..ei oikein tee mieli syödä, mutta pakko yrttää jotain pukeltaa alas.. Voi kunpa tästä synnytys jo lähtisi käyntiin!!!!!

Aika valitusvirsi tuli tästäkin ;-) pitänee syödä ja mennä kunnon päiväunille..ja toivoa että tämä olo siitä paranis!

Helmi ja papu 39+4

Vierailija
70/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Hämeenlinnasta taas tultiin kotio miehen kanssa. 1cm kanavaa jäljellä ja kahdelle sormelle auki, jee! :) Edes jotain! Lekuri muljautti taas hieman auki tuota kohdunsuuta, vähän verta tuli, kuulemma normaalia. Huomenna siis käynnistys, se on nyt varma ja sovittu! :) Kahdeksaksi aamulla sinne ja kuulemma voitais suoraan kokeilla oksitosiini tippaa, kun kohdunsuu on jo vähän kypsempi. Ihanaa kun vihdoin on varmuus, että jäädään sille tielle kunnes nyytti on sylissä! :)

Mojo: Kiitti vaan tsempeistä, kyllä tässä jaksaa odotella, kun asennoituu oikein. Esikoinen kun on, niin on kiva nauttia vikoista kahdenkeskisistä illoista miehen kanssa ja tästä rauhasta. :)

-Ruu-: Täällä kotona siis ollaan taas.. :D Mutta kuten jo kirjoitin, huomenna päästään nyytinhakuun! Voimia sinne vauvan kanssa taisteluun, toivottavasti helpottaa pian! :)

Nyt lähden syömään, lepäämään ja jumittamaan! :)

-Meevi ja Juniori 42+0-

Vierailija
71/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meeville tsemppiä huomiselle!

Kyllä mäkin täällä käyn lueskelemassa, mutta kun alkaisin kirjotella, poika tarvitsee.. :)

En muista kuka mitäkin kyseli, mutta LANSINOH on rasvaa nänneihin, mitä ei tarvii pestä pois. Tosi rasvasta (lanoliiniä) ja tehokasta, myös aika arvokasta..

SALASANAN voi vaihtaa kun on kirjautuneena sisään ja menee sivun ylälaidassa olevasta "käyttäjätiedot" kohdasta omiin tietoihin.

VAUVAN SYÖMISESTÄ, D-TIPOISTA JA NUKKUMISESTA Meillä poika syö iltaisin tunnin välein, joskus parikin kertaa tunnissa, kun nukahtaa tissille ja sitten herää kun siirrän sänkyyn nukkumaan- tankkaa selvästi yötä varten. Öisin syö 2-5 tunnin välein. Ite meen nukkumaan 11-12 maissa ja nousen aamulla 9 pintaan ylös. Minä herään jo ennen kun huutokonsertti alkaa ja nousen vaihtamaan vaipan (meidänkään vauva ei valita märistä vaipoista, vaikka harsot on aika ihan litimärät). Silmät miltei ummessa me molemmat toimitaan :)

D-tippoja päätin antaa tän ajan kun ollaan Suomessa, Ranskassa ei tarvita, sen verran aurinko paistaa. Mulle kaveri suositteli nimenomaan Jekovitiä, kun on vesipohjainen, ei pitäis niin ärsyttää mahaa.. Mutta samalla kun d-tipat vauva saa, saa myös rela-tippoja. On meinaan pikkasen vetistä kakkaa ja sitä tulee paljon!

Mun piti alussa herättää poikaa kolmen tunnin välein, kun oli sitä keltasuutta. Ekassa neuvolassa oli paino (poika 2vkoa) noussut 300g yli syntymäpainon ja pituuttakin tullut melkeen 4cm, joten päättelin, että maito varmasti riittää. Mulla on myös kerääjä toisessa tississä, ja maitoa siihen tuleekin aika paljon, jos edellisestä syötöstä on aikaa. Ja ne liivin suojat on oltava yötä päivää sen verran paljon vuotaa. Ja ne pestävät pitää vaan öisin, päivällä on pakko olla kertis kamaa, ne imee paremmin. Kerran kylässä ilmesty paitaan läikät, vaikka pestävät suojat olikin..noloa.

MIEHESTÄ Mun on pakko kehua omaani oikeen tosi paljon. Ennen pojan syntymää se oli vakaasti sitä mieltä, ettei osallistu hoitoon juuri lainkaan. Mutta nyt tuntuu että mies on pojan kanssa paljon enemmän kun minä. Meillä on työnjakona, että minä hoidan pojan öisin ja mies nukkuu ja päivällä mies hoitaa ja minä saan ottaa päikkärit jos siltä tuntuu. Samoin oon tehnyt päivällä paljon pihahommia ja käynyt pari kertaa kaupassakin ihan yksin. Mun kontolle päivisin tulee sitten kakkavaippojen pesu sekä yleinen kodin siisteys. Ruoka laitetaan yleensä jokatoinen päivä toinen, joka toinen toinen. En tiedä kuinka osaan sitten Ranskassa taas toimia, kun ollaan pojan kanssa kahden..

NIMIJUHLASTA Meillä on tarkotus pitää juhlat parin viikon päästä, vähän ennen kun lähdetään takasin. Juhlitaan poikaa ja meidän avioliittoa samalla. Ihan vaan pyydetään kavereita ja vanhemmat tänne meille, sauna ja grilli on kuumana. Koska poikaa ei siis kasteta, nimen se on jo saanut heti sairaalassa. Oli syntyessään ihan Jaska Jokusen näkönen, joten siitä tuli Jaakko. Se ei ollut meidän mielessä ennen syntymää, mutta oli ihan selvä kun poikaa katseli :)

Kun nimi oli virallinen, mentiin kiireesti passikuvaan, jotta saadaan passi ajoissa hommattua. No, ihan helppoa ei kaks viikkosen kuvaus ole.. Jaakko nukkui, eikä sitä saanut millään hereille. Hanan alle olis herännyt, muttei kehdattu studiossa sellasta pyytää. Lupasimme tulla seuraavana päivänä uudelleen. Kun sitten päästiin autolle, alkoi silmät avautua, joten ei kun juoksu jalkaa takaisin. Mutta kun itse herää, alkaa olla nälkä ja huuto sen mukainen. Siinä sitten Jaakko istui sitterissä (jonka kuvakäsittelivät kuvasta pois) ja huusi nälkäänsä. Valokuvaaja ei ollut varmaan ikinä nähnyt niin pientä vauvaa, sillä ehdotti, että josko otettais joku lelu mitä se vois katsella.. Eihän se vielä leluista perusta ;) Yksi kuva kuitenkin oli ok ja sillä mentiin. Haettiin se sitten seuraavana päivänä, voi kamala kuinka se on kamala. Tai ei näytä Jaakolta ollenkaan. Mutta sillä on mentävä. Onneksi passit saa enintään viideksi vuodeksi.. Nyt on siis hakemus vetämässä, viikon päästä saa käydä noutamassa.

Ai ja Emmariinalle vielä sen verran, että meillä oli kätilönä Nilla ja Benita. Katja oli parina päivänä meitä "opettamassa" ja Katja on muuten meille sellanen puolituttu, eli yhteisiä tuttuja löytyy.

Ja kukas kysyi lentämisestä sinne Ranskaan.. Me mennään takaisin autolla, ei siis tarvii miettiä lentokoneessa olemista. Meillä on viikko aikaa ajaa Euroopan halki, joten vauvan tahtisesti mennään. Sänkynä meillä on täällä Suomessa se äitiyspakkauslaatikko, joka otetaan myös autoon ja hotelleihin. Meidän matkarattaat kulkee autossa ja niihin kiinitetään kaukalo, joten kulkeminenkin onnistuu. Ja Emmaljungat sekä ylimääräset vaatteet lähtee dhl:n mukana Ranskaan.

Ihan hirveä romaani tuli, sori jos meni liian pitkäksi. Sitä se teettää kun kasaa ajatuksia liian kauan :)

maitoparta ja Jaakko 3vkoa 3pvää

Vierailija
72/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei antanut ekalla kerralla lähettää noin pitkää viestiä, siksi vieralijana..

Vierailija
73/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttia tässä välissä, ennen kuin pikkainen herää.

Tr02: Ella on minun mielestäni aivan ihana tytön nimi:) Voimia jaksamiseen!

m_maitoparta: Voi, meillä oli Nilla meidän tutustumiskäynnillä opastamassa, ja hän vaikutti tosi mukavalta ja lämpöiseltä ihmiseltä. Näimme myös hänet sitten osastolla, olin juttusilla. Kiva oli lukea kommenttejasi, kun ihan samojen asioiden kanssa olette vastatusten:)

Täällä on aiheuttanut Jekovit D-vitamiini vatsaitkuja (vaikka annoin ihan vähän), joten ostettiin tänään Deetippoja, jotka pitäisi olla kaikin vatsaystävällisempiä. Niitä pitäisi antaa per päivä 20 tippaa, mutta aloitin tänään muutamalla nekin, ja lisään ihan pikku hiljaa. Tuntuu niin ärsyttävältä "turha" lapsen itkettäminen, mokomat vitamiinit, mutta toivotaan nyt että on sitten järkeä syöttää.

Meidän tyttö on syntymästään saakka ollut kova imemään, imi heti maailmaan päästyään kaksi tuntia rintaa! Ja kun minä annan rintaa joka lähtöön, ei sille ole loppua. Olen kokeillut varovasti tutilla, ja se on hetkittäin kelvannut, mutten olen tuputtanut sitä. Tänään sitten sain neuvoa kolmen tenavan äitiltä, kun se kuunteli mun jättisyöttöaikoja, että kokeile vaan. Hän kysyi saako hän tarjota tuttia, ja minä olin että kyllä vaan, ja kappas: masu täynnä oleva pienokainen otti tutin kuin vanha tekijä, ja söi sitä kunnes nukahti!!! Eli todellakin aion yrittää sitä varsinkin öisin nyt jatkossa, koska imetys sujuu, siitä ei tartte kantaa huolta, ja lapsi on kasvanut silmissä. Tulee kyllä vähän höntti olo, kun konkariäidit käy kylässä, ja vinkkaa jotain itsestäänselvää, ja itselle ei moiset sit ole tullut mieleenkään. No, jokainen on esikoisen äiti kerran. Ja oppimisesta nauttii kovasti, lapsikin opettaa koko aika. Neuvolatäti oli niin ihana kotikäynnillä, kun se sanoi, että pärjäätte tosi hyvin, ja niin väärin ette voi mitään tehdä, että siitä koituisi jotain "pahaa":)

Vauva-arjen jaksamisesta vielä, että oma lapsi on jotain aivan uskomattoman hienoa ja sitä vaan jaksaa ihmetellä. Miten se osaakin muikistaa suutaan noin suloisesti!;D Mutta onhan sitä välillä niin katki, että mietin, että en vaan jaksa yksinkertaisesti tulevaa yötä heräämisineen ja seuraavaa päivää. Mä en tajua, mutta sitä vaan jaksaa. Lapsi auttaa ja mies myös. Olen kyllä tullut myös siihen tulokseen, että äideille annetaan lisävoimia jostain extrasammiosta, ei tämä muuten olisi selitettävissä!

Energiaa kaikille, vauvalla nyt tai sitten kohta,

Emmariina ja pikkainen 2 vk 4 päivää

Vierailija
74/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään jaksa ihmetellä noita kirjautumisjuttuja, "Pätkä" varmaan herää ihan kohta.

En nyt muista kuka kyseli mitäkin, mutta tässä kommentteja:

Lasinoh-rasvaa minäkin sairaalasta sain, apteekista on hankittuna PureLan-merkkistä, jota ei myöskään pestä pois, mutta sen teho on vielä kokeilematta.

Meillä ei päivällä ole minkäänlaista rytmiä: välillä syödään 10min ja nukahdetaan tissille ja sitten taas syödään puolen tunnin päästä ja välillä saatetaan nukkua 4h putkeen. Mutta nyt on jo 2 yötä mennyt 3-4h syöttöväleillä, luksusta!

Minulla ei maito ihan riitä. Silloin vauva ei nuku kunnolla, ennen kun saa korviketta lisäksi. Korvikkeen jälkeen saattaakin sitten nukkua yli 4 tuntia kun on maha kunnolla täynnä. Sovittiin miehen kanssa, että yritetään päivällä saada vauva imemään rintoja mahdollisimman paljon ja usein (jotta maidontuotanto lisääntyisi) ja annetaan korviketta illalla nukkumaan mennessä, jotta kaikki saavat kunnon yöunet. Mutta välillä on ollut pakko antaa korviketta päivälläkin, esim. kun lauantaina lähdettiin ostamaan minulle imetysliivejä ja tiedettiin että ajomatkojen kera reissuun menee ainakin 1,5h.

Yksi syy vähäiseen maidontuotantoon saattaa olla painoni, joka tippuu vähän turhankin nopeasti: painan nyt saman verran kuin vuodenvaihteessa (katsoin neuvolakortista) ja poika on vasta 9vrk. Selvästi yli puolet raskauskiloista siis lähtenyt, vaikka syön mielestäni kunnolla. Toisaalta olen iloinen, ettei kilot jää vyötärölle, mutta haluaisin kuitenkin, että vauva saa ruokaa. Mutten oikein tiedä mitä voisi järkevästi asialle tehdä - ei tunnu kauhean mielekkäältä ruveta syömään pitsaa tuplajuustolla ihan vain raskauskilojen säilyttämisen vuoksi :/...

Nimiäisiä meilläkin vietetään 19.7. ja nimi on ollut tiedossa jo tammikuusta.

Meille toinen lapsi on tervetullut vaikka heti, mutta tätä ensimmäistäkin tehtiin 2,5vuotta Väestöliiton avustuksella. En ihan heti usko, että hormonitoimintani kokisi ihmeparanemisen... Pitää jossain välissä selvitellä milloin voi aloitella uusia hoitoja, eli vaaditaanko pikkukakkoseenkin se vuoden yrittäminen, vaikka vika on tiedossa. Imetys nyt pitänee ainakin ensin lopettaa.

Nukkumislämpötilasta oli joku maininnut. Se on itselleni vielä pieni mysteeri. Yritän ahkerasti kokeilla "Pätkän" niskaa, että mikä olisi hyvä määrä vaatteita ja peittoja. Nyt nukkuu parvekkeella +15 asteessa vaunukopassa, päällä on pitkähihainen body + puolipotkuhousut, fleece-asu, pipo ja peitto kaksinkerroin. Vauvan huoneessa on todella kuuma (n. 25 astetta) ja ollaan nukutettu pitkähihaisessa bodyssa ja puolipotkuhousuissa peiton alla. Ikkunaa ei olla uskallettu pitää yöllä auki, sieltä tulee sen verran vetoa, että pelkona on vilustuminen. Kuulostaako vaatemäärät paljolta vai vähältä? Sairaalassa hoitajat laittoivat 2 vaatekertaa + 2 peittoa (yksi kapalona ja toinen vielä päälle) ja itsestäni se tuntui +22 asteen huoneessa aika paljolta...

Nyt "Pätkä" heräsi...

Minä80

75/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä taitaa tulla kans valitusta:) Maha on iso ja sen sisältö olis kiva saada jo ulkopuolelle. Luin pinon juuri läpi, mutta en nyt muista mitä pitikään kommentoida, sori.

Supistuksia oon yrittäny saada aikaan, mutta ei onnistu. PErjantaina istuttelin kukkia ja kaivoin pensaille kuoppia pihalla. Juhannussiivokin tuli jo tehtyä, ens viikolla ei tarvi sit tehdä muuta kun vähän imuroida. Äitini oli kylläkin auttamassa, kun mulla on yhdessä hetkessä energiaa vaikka muille jakaa ja toisessa pitää päästä pitkälleen kun meinaa nukahtaa pystyyn. Esikoinen sanoikin kaverille jonka kanssa suunniteltiin kyläilyä ens viikolle, että me tullaan teille sitten kun äiti ei enää vaan makaa ja nuku. Voi raukkaa, kun äiti on aikas tylsä kaveri tän mahansa kanssa...Mutta ei siis ole tämä touhuaminen auttanut:)

Sinniäisen kanssa ihan samat tunnelmat tuosta kesästä ja muusta. Kesä ei tunnu jotenkin alkavan ennenkuin vauva on maailmassa ja haaveilen normaaleista vaatteista, lasillisesta viiniä ja kyläilyistä kavereilla.....:)

Jaksamisia kaikille joko vauvan tai mahan kanssa!

Hippiainen 39+4

Vierailija
76/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä mikä meidän poikaa vaivaa. Se yittää nukkua mut vähän ajan kuluttua taas huutaa. ei normaalia ollenkaan. annoin sille 130ml lisää maitoa pakkasesta jos vaikka sillä olis nälkä ja sit annoin maitohappobakteeritabletin ja pari tippaa cuplatonta mut ei vaan rauhoitu. Innolla odotan yötä. Olen itse vaan niin rikki et nyt illallakin vaan itkin vauvan kanssa.

Maitoparta meillä tuo Jaakko on kanssa tuossa listalla mutta mies ei vielä lämmennyt täysin ajatukselle. Hän haluaisi Joonaksen.

Nyt takas surffailee jos sais jotain tietoa miten poitsun saa rauhoittumaan.

t.tr02

Vierailija
77/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kiitos rasva vinkeistä huomenna siis apteekkiin.

minä80 epäilen että minullakin painon äkillinen lasku vaikuttaa maidon tuloon. Mulla on tippunut kaikki 8kg pois eli olen lähtölukemissa nyt. syön kuin hevonen ja nyt paino on pysynyt samassa..hävettää kun mies syö vähemmän.

no nyt siis menen etsimään tietoa.

tr02

Vierailija
78/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka! Tulin vierailemaan keskusteluunne kirjoituksesi vuoksi. Kuulostaa tuo teidän vauvan itku vatsavaivoilta. Yleensä vatsavaivainen vauva vääntelehtii punaisena, heiluttelee raajojaan ja yrittää punnata jalkoja masun päälle. Selkä on kaarella ja vauva saa itkukohtauksia. Kuulostaisiko tutulta? No, itse tein alussa aina sen virheen, että tyrkytin vain lisää maitoa, koska sain sillä oman poikani rauhoittumaan, mutta vain hetkeksi. Yleensä syönnin jälkeen huuto vain paheni. Lopulta mentiin monena iltana siihen pisteeseen, että poika itki ja söi ja minä vain annoin maitoa (koska sitä halusi). Sitten selvittelin asiaa ja minulle selvisi, että juuri vatsavaivainen vauva usein pyytää maitoa vain lisää ja lisää, koska luulee sen auttavan ja tosiasiassa se vain pahentaa tilannetta.

Onko kyse sitten ilmavaivoista vai ummetuksesta vai mistä? Tiedä sitä sitten...onko vauva kakannut normaalisti tänään? Voit yrittää punnata vauvan apuna kakkaa ja pierua ulos pumppaamalla varovasti vauvan jalkoja sen mahaa vasten kun makaa selällään. Toinen keino on pitää vauvaa vatsallaan esim. reisiesi päällä ja silitellä selkää. Vauvat rauhoittuvat monesti olkapäälle, joten sinne keikkumaan jos ei meinaa rauhoittua, voi auttaa. Muuta en oikein tähän hätään osaa sanoa. Paitsi, että voihan tuo olla myös väsymysitkua....vaikea paikka. Mutta tsemppiä ja voimia sinne. En itsekään kyllä vielä mikään konkari ole vauvanhoidossa, mutta josko olisi apua. :)

Terv. Rice ja Kyösti Toukokuisista

Vierailija
79/79 |
14.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse edelleen vierailijana, en ole saanut aktivoitua uusia tunnuksia itselleni. Kauheaa sanoa, mutta ihana lukea että täällä muutkin vielä kärvistelee mahojensa kanssa. Itsellä kanssa viikot 39+2 ja olo rupee olen hyvin kypsä ja suoraan sanottuna vittuuntunut. Mulla on ollut supistuksia paljon, mutta aina ne jostain syystä lopahtaa. Jotain edistystä sentään tapahtunut, eilen irtosi selvä limatulppa ja tänään pitkin päivää on sellasta limaa tullut enenmmän ja vähemmän. Sori näin ällöt kertomukset.

Lisäksi jouduin eilen käymään sairaalassa näytillä, kun pelkäsin että lapsivettä vuotaa, mutta ei ollut sitä. Lääkäri sanoi, että on tyypillistä että limatulpan jälkeen vuotoa tulee enemmän. Kanavaa oli vajaa sentti jäljellä ja kohdunsuu sormelle auki, on siellä siis jotain tapahtunut viime kerrasta. Ottivat samalla eilen vauvan sydänkäyrää ja supistuksia piirtyi käyrälle 6min välein, mutta edelleen täällä kotona kärvistellään. Tänään on ollut kyllä selkä tosi kipeä, ja sitä kouristelee paljon. En vaan enää osaa sanoa, onko nämä supituksia vai jotain muuta =) Katsotaan mitä yö tuo tullessaan, toivottavasti pääsen suuntamaan Hyvinkään sairaalaa kohden. Mullahan esikoinen syntyi 37+6 raskausviikoilla, niin tää kakkonen tuntuu jo ihan yliaikaselta.Tilannetta ei yhtään auta se, että kaikki soittelee ja ihmettelee eikö vauva ole vieläkään syntynyt =( Toivon vaan että se tajuis lähteä sieltä tulemaan jo ennen juhannusta. Mulla on mun äiti tulossa vahtii esikoista, ja he oisivat lähdössä juhannukseksi mökille, mutta eiväthän ne minnekkään pääse, ellen tässä leviä sitä ennen =)

On ihanaa lukea jo vauvautuneiden kuulumisia. Odotan kovasti että saan oman nyytin kainaloon, mutta samalla mietin sitä miten sitä taas osaa hoitaa. Tuntuu jotenkin vaikealta muistaa esikoisen vauva-aikaa. Tyyliin just miten paljon pitää imettää tai antaa lisämaitoo yms, mutta kai se luonto vähän sen homman hoitaa. Samalla mietityttää kovasyi millasta elämä kahden lapsen kanssa sitten on. Meillä esikoinen on nyt 2-vuotta, ja arki on sinäsä helppoa kun on ihan tietty rytmi, jonka mukaan eletään. Kohta sille rytmille voi varmaan sanoa hei hei ainakin vähäksi aikaa. Mutta yritän ajatella, että niin monet ovat selvinneet kahden lapsen kanssa, joten eiköhän mekin miehen kanssa siitä selvitä =)

Tässä nyt tuli vaan itselläästi omaa napaa, taidan mennä vähän valmiiksi kattomaan esikoiselle kamoja kassiin, jos se lähtö vaikka tästä vähitellen tulisi. Tai sitten viimeistään kahden viikon kuluttua... =)

Hanna 39+2