Ai karmeaa - siskon huonosti käyttäytyvät pojat
Olimme eilen siskoni 6-vuotiaan pojan synttäreillä. Tässä saalis: Pissa, kakka, pippeli, pissa, kakka, pippeli, pissa, kakka, pippeli! Olet ihan pimppi!
Poika on rallattanut samaa laulua täytettyään kolme. Nykyään rallattelijoita on kaksi, siis tämä kuusivuotias sekä pikkuveljensä, joka juuri täytti kolme. Tuntuu, ettei mitään muutakaan totella, hakataan, potkitaan, tapellaan ja nauretaan päälle.
Olenko minä tyttöjen äitinä vain tottunut toisenlaiseen menoon (omat tytöt ovat kuusi- (päivälleen siskon pojan ikäinen) ja yhdeksänvuotiaat)? Mielestäni tämä ei ole mikään tytöt vs. pojat-juttu, vaan lapsilla on yksinkertaisesti huonot käytöstavat! Siskoni mielestä en vain ymmärrä poikia.
Kyseessä ei ollut siis mikään synttärihepuli, vaan käytös on aina samanlaista, näemme siis säännöllisesti. Mielestäni pojat ovat kurittomia, en ikinä suostuisi kuuntelemaan tuollaista omilta lapsiltani! Kielloissaan siskoni ei ole johdonmukainen, välillä vessasanoja saa mennä lallattelemaan vessaan, välillä hän taas ei ole niitä kuulevinaankaan. Lasten isän läsnäolo ei vaikuta asiaan, samanlaisia ovat aina.
Pitäisikö vain lakata tapaamasta siskon perhettä? Tyhmältä sekin tuntuisi, kun ei ole mitään riitaakaan, mutta ei tätäkään jaksaisi enää.
Onko ehdotuksia? Onko tämä siis jonkun mielestä normaalia, siis ko. käytös on ok, minä vain en ymmärrä poikia? Olisiko jollakin ideoita, mitä/miten siskolle voisi sanoa? Sopivia neuvoja käytöksen korjaamiseen?
Kommentit (23)
meillä nyt 6v pojalle olen opettanut että alapääasiat on kaikkien ikiomia juttuja, ja niin tärkeitä että niitä ei saa mainita turhaan, vain jos niistä on jotain oikeaa asiaa.
eli opetus kuuluu älä mainitse turhaan pippelisi ja peppusi nimeä jo kunnioituksesta näitä paikkoja kohtaan ;-D
ehkä tiukkaa, mutta toiminut on.
Nämä asiat oli tapetilla eniten 4-5-vuotiaana, nyt naurattaa jos jossakin vitsissä kuulee näitä sanoja, mutta ei pelkkä lausuminen.
Meillä on tuttapiirissä 7 v poika, joka äitinsä ja minun läsnäollessa esitteli kaikki tuhmat sanat, mitä oli koulussa juuri oppinut. Haukkui meitä tyhmiksi ämmiksi, kiroili ja syljeskeli.
Äitinsä suuttui usein tuosta, välillä ei jaksanut sanoa mitään.
Itse koin tilanteen sellaiseksi, että poika halusi testata oman äitinsä rajojen lisäksi myös minun rajani. Halusi ehkä hakea yleistä linjanvetoa siitä, että onko oma äiti tiukkis ja mikä on hyväksyttävää käytöstä muissa perheissä. Jos en olisi puuttunut asiaan, niin poika olisi ehkä ajatellut, että oma äiti on vaan tyhmä tiukkis ja rajoittaa hänen elämäänsä liikaa, kun hermostuu tuollaisesta, mitä kaikki isommat pojat tekevät.
Minä tein hyvin tiukin sanakääntein selväksi, että minulle ja kenellekään muulle äidille ei tuollaisin sanakääntein puhuta ja minun jaloilleni ei kukaan 7-vuotias tule sylkemään. Muutaman kerran testasi tätä, nyt on jo vuoden käyttäytynyt ihan hyvin. Ehkä yksi syy parempaan käytökseen on se, että nyt pojalla on enämmän liikkumavapautta lähiympäristössä ja hänen ei tarvitse turhautua äitiseurassa.
Puuttukaa tuollaiseen käytökseen, vaikka lapsi ei olisikaan omanne!
jossain kohtaa joka lasta kikatuttaa nämä kakka, pylly - jutut, mutta vaihe menee kyllä nopeasti ohi, yleensä ainakin. Tärkeintä on vanhempien kertoa, ettei niitä juttuja ole tarkoitus hokea muiden kuullen eikä ketään kiinnosta kuulla vaikkapa ruokapöydässä mitään kakkapissajuttuja. Joten on kyllä ihan kasvatuksesta riippuvaa, lopettaako lapsi tuollaisen vai ei. Vähän aiheen vierestä, mutta joku tuossa mainitsi kuinka lapsi myös kiroilee tyyliin äiti oot ihan vittu... jne. Tätä en käsitä ollenkaan. Kaverini lapsi myös hakkasi äitiään nyrkillä ja huusi vittua ja perkelettä... Kahden pojan äitinä en voi kuvitellakaan, että poikani käyttäytyisi noin. Mutta meillä onkin tiukka kasvatus, johon kuuluu mm. se ettei toisia hakata nyrkillä ja kiroilu ei ole sallittua.