Säästövinkkinne kehiin
Miten säästätte rahaa?
Mun vinkkejä (meillä 3 lasta, 5, 3 ja ½ v, kotiäitinä oon):
leivon itse paljon, kaiken makesn + usein leipää, esim. röpörieskaa aamupalalle, puuron ja pottumuusin tähteet sämpylöihin. Meillä on lähellä leipomokauppa josta ostan hyvät tarjoukset pakkaseen.
Muutenkin teen ruuat mahd. pitkälle itse, toki poikkeuksia on esim. jotkut pinaattiletut on valmiinakin niin edullisia. teen aina liikaa ruokaa, pakastan + mies (ainut työssäkäyvä) ottaa melkein aina eväsruuan kotoa (säästö 5,20/päivä).
askartelen lasten kanssa enimmäkseen kierrätysmateriaalista, hyödynnän kaiken, esim.
maitotölkeistä & muista pahvipakkauksijos toinen sukka on rikki en heitä paria roskiin, vaan ollaan tehty niistä käsinukkeja. ja niille keksitään tarinat, lapset esittävät sitten esityksiään.
maitopurkeista ja pahvirasioista ollaan tehty iso liikennekaupunki leikkihuoneen lattialle. Siellä on nyt tehty puisto leikaten kukat ja muut puutarhakauppojen mainoksista. on siellä mukana jotain leluja kuten dubloja (eläimiä & ihmisiä). Tietenkin tavalliset wc- ja talouspaperirullat on kehissä + astianpesuainepurkit. Jotenkin lapsetkin tykkäävät enemmän kun kaikki on heidän itse tekemää. Kaupunki on jo tosi iso, sinne ilmaantuu joku uusi osa kuten sairaala tai paloasema tai eläintarha vähän sen mukaan mikä pojilla tulee mieleen. Lopulta se sitten puretaan. Pohjana on isoja pahvilaatikon paloja.
Hyödynnän kaikki ilmaistapshtumat "elämyksinä" (tarkoitan jos on jotkut ilmaiset lastenjuhlat jossain tyyliin backaksen puutarhamessut tsi maailma kylässä niin me taatusti mennään).
Käytän paljon kirjastoa,kaikkea ei tarvi omistaa. Jos joku levy tai kirja muodostuu suosikiksi, että sitä lainattaisiin koko ajan, niin se voidaan sitten ostaa tai pyytää tuliaiseksi/lahjaksi.
Sitten tietenkin säännöllisesti kierretään kirppareilla ja myydäänkin itse. Tuo nuorin on tyttö ja meidän viimeinen vauva, joten olen poikien vaatteet myynyt pois sitä mukaa kun jäävät pieneksi. Poikkeuksena tietenkin neutraalit vaatteet + kumpparit ym. Olen kyllä ostanut mahdollisimman paljon neutraaleja, jotain mikä kävisi tytöllekin.
Kommentit (8)
Minä työkyvyttömyyseläke haussa,mies työtön,lapset 8 ja 6v. Meilläkään ei ole autoa,mies polkee jätelavalta löytyneellä pyörällä lähikaupat tarjousten perässä.Meillä ei syödä keksejä tms. kuin juhlissa.Leivon itse melkein kaikki leivät.Puuroja menee paljon.Karkkipäivä on lauantai,saunaan ostetaan erikseen limua ja mehujädet.Ostetaan isoja pakkauksia ja pakastetaan.Valitettavasti tässä ei ole marjamaita lähistöllä,joten se on jäänyt.
Sähkölaitteista aina koko virta pois.Valoja ei pidetä turhaan päällä.Käytän yösähköä niin paljon kuin voin,kuivaan pyykit talon omassa kuivaushuoneessa.
Kirpputorit ovat olleet aina "intohimo",joten sieltä hankitaan lähes kaikki vaatteet yms. tarvittava.Kaupan vaatteita ostan pari kertaa vuodessa alemyynnistä.Korjaan vaatteita itse, myyn kaikki turhat pois.
Askarrellaan kierrätysmatskuista.Lisäksi käydään ahkeraan läheisessä kierrätyskeskuksessa etsimässä "aarteita". joskus kun löytyy joku helmi (esim. vanha kangas tms.),pistän sen myyntiin.
Kirjasto on vieressä,siellä käydään.Netistä saa myös paljon iloa irti kun sitä osaa käyttää.
Retkeillä käydään lähirannalla ja puistoissa.Ollaan luontoihmisiä vaikken pystykään itse kävelemään juurikaan enää.Rullatuolilla on vaikeaa rymytä metsäpolulla ;D Mies vie poikia seikkailemaan ja tutkimaan ötököitä.
Ollaan köyhiä,mutta onnellisia eikä vielä ole tarvinnut juurikaan vyötä kiristää pärjätäkseen, kun velkojakaan ei ole tullut otettua :)
-M.-
n.20000 vuodessa yht.ansaitseva lasta odottava pari.Autoa emme mekään omista.Siitä iso säästö.Suunnittelemme etukäteen ruokalistan viikoksi eteenpäin,sillä tavoin olemme säästäneet ruokamenoissa.Lähellä on leipomo,jossa kerran viikossa myydään kaikki leivät tyhjennyshintaan esim.50 senttiä/kpl.Pakastimeen vaan leivät,pullat leivon usein itse ja välistä myös sämpylöitä.Mies hakee ruokaostokset läheisestä Prismasta,joka alueen halvin.Keskittämällä säästöä syntyy eniten.Vihannekset saa halvimmalla torilta ennen sulkemisaikaa.Samoin hedelmät.
Kirjastossa käymme lukemassa kaikki meitä kiinnostavat lehdet,loput luetaan netissä.Kännykät on molemmilla omat,mutta siinä halvimmat liittymät.Sähkölaskusta saamme bonusta.Kirppareilla käydään paljon.Äitiysvaatteeni olen ostanut käytettyinä (lähes kaikki),ovat ihan hyviä ja vähän käytettyjä.Kulttuuriakin pyrimme harrastamaan muutakin kuin kirjastoa,sillä kotikaupunkimme kirkoissa välistä ilmaiskonsertteja ja museoissakin ilmaispäiviä.Taidenäyttelyihin pääsee useimmiten ilmaiseksi.
Liikumme paljon metsässä ja muutoinkin ulkoilemme päivittäin 1,5-2 h.Uimarannoilla tulee joskus vietettyä koko päivä eväiden kanssa.Välistä on ollut kertakäyttögrillikin mukana.
Saa nähdä pystymmekö sitten lapsen synnyttyä samalla lailla säästämään menoissa ja jaksaako sitä enää.Ainakin yritetään.
Se on aivan ihana keksintö. Kirpparilta 5 eurolla, onnistuu varmasti. Jos jäis puuronjämiä, sinne laittaisin. n 500 g leipä tulee maksamaan 80 senttiä, jos tekee vesipohjaan.
Meillä on aika tiivis vauvaporukka, n 10 äitiä esikoisineen. Me kokoonnutaan vuoron perään tiistaisin jokaisen luo ja mä tarjoan aina samaa, eli porkkanoita, kurkkua, dippiä, poppareita, limppaa = alle 10 euroa tarjoilu. Jokaisella on oma teema, meillä on aina leffa. Mieheni nappaa leffan netistä, meillä on n 10 v vanha videotykki. Kun menen kylään, leivon aina kakun. Nykyään ihmiset eivät enää jaksa leipoa ja mä rakastan leipomista. Nyt esim oli Florasta tarjous, 2 prk 2 euroa ja 12 kpl sai muumi-mukin. Ostin 36 pakettia, sain 3 muumi-mukia = 3 joululahjaa valmiina, käytän floraa leivontaan.
Kun on meillä leffapäivä, tuo vieraat meille vaikka mitä tuliaisia mukanaan, tavallaan vaihtokauppana kakusta. Näin meidän lapsi saa jatkuvasti uusia vaatteita, koska meillä ei ole mahdollisuus hänelle niitä ostaa. Yksi äiti tuo joka kerta 2 lounasseteliä, ja nämä 2 riittää enemmän kuin paljon tarjoilun ostamiseen.
Lisäksi saan kaikilta paljon kirpputoritavaraa. Siis lahjoittavat meille. Mä olen sopinut yhden yksityisen kirpputorin pitäjän kanssa, niin kauan kun olen kotona, saan viedä hänen kirppikselle tavarat myyntiin ja hän ottaa 25 % myyntivoittoa eikä tarvi maksaa paikasta vuokraa. Yleensä viikon tuotto on n 10 euroa. En ota tätä rahana vaan ostan kirpparilta jotain kivaa, täältä tulee kaikki meidän joululahjat, synttärilahjat jne. Ja jos ei löydy mitään, otan jotain minkä saan taatusti myytyä huutiksessa.
Ja sitten käyn pari kertaa vuodessa leipäjonossa vähän kauempana. Siellä on kaikkea ruokaa tarjolla mutta menen sinne ennen sulkemisaikaa, jolloin siellä on jäljellä vain leipää. Saan mukaani kaikki leivät, mä kuivatan ne ja teen korppujauhoja. Aina leipäkoneeseen kun laitan 3,5 dl vehnäjauhoja, voin 1 dl korvata korppujauholla. Saan leipäjonosta aina säkillisen, he ovat kaikkina 3 krt kun olen käynyt, tyhjentäneet pakkasen, olen saanut joka kerta mustan jätesäkillisen leipää ja se kestää meillä puoli vuotta. Leipää siis leivon joka pv.
Tässä mun vinkkejä.
- vältä kaupassa käyntiä ja kun ruokaa on pakko mennä ostamaan, mene kauppaan jossa myydään vain ruokaa. Kauppakeskuksiin ei kannata mennä, tulee heräteostoksia ja turhia tarpeita.
- ostetaan hyviä "halpistuotteita" mm. Lidlin tuoteet, Rainbow margariini 89 senttiä jne.
- vaatteita ostetaan vain sen verran, että pärjätään. Isoja vaatepinoja ei tarvita. Meillä lapset jo sen verran isoja, että käytettynä löytyy harvoin. Ostan siis laadukasta, mutta vähän. Vaatehankinnat pyritään tekemaan parilla kolmella ostosreissulla.
- vaatteita ei vaihdeta päivittäin, jos ei tahroja. Säästyy vettä ja pesuaineita
- suihku kiinni saippuoinnin ajaksi.
- leivät leivotaan itse
- kaikkea ei tarvitse omistaa, mekin käytämme paljon kirjastoa
- auto meillä on mutta lyhyet matkat kuljetaan pyörällä
Ja tällä hetkellä paras säästövinkki: älä ota varhaisnuorisoa mukaan kauppaan :)
Meitä on opiskelijaperhe eli mies ja minä opiskelijoita, lapset 4 ja 3v kotihoidossa syksyyn saakka.
- Ruisleipä ostetaan kaupasta, vaalealeipä tehdään itse. Käytän sekä leipäkonetta että teen itse yleiskoneella sämpylätaikinan ja muovailen ne pellille jossa kohotan.
- Teen kaikki makeat leivonnaiset itse. Joskus äärimmäisen harvoin, tyyliin kerran vuodessa ostetaan jotain valmista ja sekin keksiä jos viedää kylään mukanamme ja jostain syytsä en ole ehtinyt leipoa. Yleensä leivon itse kakkua tai piirakkaa kylään vietäväksi.
- Asumme opiskelijakämpässä jossa sähkö, vesi + netti sisältyy muutenkin edulliseen vuokraan.
- Keräilen lasiroskiksesta etikettejä näihin lastenruokakampanjoihin. Olen niillä saanut semperiltä Me naiset-lehden tilauksen, Kodin kuvalehden tilauksen sekä vauva-lehden tilauksen. Lisäksi olen saanut niillä semperiltä aterimia, pillimehuja ja smoothieita jne. Bonalta olen keräämilläni etiketeillä saanut kaikkea mitä nyt viime vuosien kampanjoissa on ollut, hipiltä niitä niiden kampanjalahjoja. ---> Ja meilä siis alstenruuat on tehty aina itse, keräilen noita etikettejä lenkillä :o)
- Meille ei tule mitään maksullista lehtitilausta, ammattiliittojen lehdet tulee ja kauppojen bonus-lehdet sekä ilmaisjakelut tietty. Uutiset seurataan netistä.
- Hyödynnän netin ilmaistavaraa.com sivuston ym. sen tyyppiset. Sitä kautta tulee saatua paljon näytelehtiä, jotain suihkugeeli- ja sidenäytteitä sun muita. Kaikkillehan niille ainakin meillä käyttöä löytyy.
- Kun saan noita näytelehtiä myyn ne huutonetissä pois lukemisen jälkeen. Samoin kuin noi semperin lahjalehdet olen aina myynyt pois huutiksessa lukemisen jälkeen.
- Kuulun netin pointshop.fi palveluun jossa joka päivä sivuilla käynnistä saa 5p ja päivän kysymykseen oikein vastaamisesta 2p, sekä siellä on vaihtuvia kyselyitä joista saa pisteitä. Toki siellä olisi kaikkea maksullistakin josta saisi paljon pisteitä mutta niitä en käytä. Blogin kirjoittamisestakin saa pisteitä. Noilla pisteillä on tilannut sieltä sitten maksutta makuunin lahjakortteja joilla meille ostetaan irtokarkkeja koska leffoja meillä ei juurikaan katsella.
- Koska rakastan leipomista teen paljon tutuille ja sukulaisille ja kavereille leivonnaisia ja suolaista tarjottavaa heidän juhliinsa ja he sitten korvaa mulle raaka-ainekulut + vähän tekijän lisää. Tuo on siis harrastus ja mielelläni teen, koska hekin saa näin tuoretta ja hyvää edullisesti. Varsinkin kun kukaan heistä ei oikein ole jauhopeukalo.
- Tein itse lastemme kestovaipat ja hahtuvat ja myin ne käytön jälkeen. Jos joskus tulisi kolmas tekisin kaiken taas alusta. Käytin ja käyttäisin vastaisuudessakin kierrätysmateriaaleja. Hahtuvalangat ostin uutena koska kutominen ihanista väreistä oli niin ihanaa :o)
- Myyn huutiksessa jos jotain myytävää on, en kirpparilla koska täällä suuressa kaupungissa niiden pöytävuokrat on päätä huimaavat
- Ostan kirppareilta lastenvaatetta jos löytyy jotain hyväkuntoista ja edullista. Pääosin keskistän lastenvaateostokset ja miehen ja minun vaateostokset alennusmyyntien aikaan ja silloinkin vasta loppu aleen kun ale% on suuri. Toki tuolloin ei voi olettaa löytävänsä ihan mitä tahansa koska monet ostaa heti kun ale alkaa vaikka ale% on silloin huono. Lasten vaatteet olen säästänyt siltä varalta jos joskus haluamme kolmannen. En tykkää kaupoissa kiertelystä joten on hyvä että on vaatteet jos ennestään varastossa.
- Teen ruuan itse. Tavallista kotiruokaa. Keittoja, laatikoita, kiusauksia, kastikkeita lisukkeen kanssa jne. Aina meillä on salaattia ruuan kanssa ja hedelmiä tarjolla. Hyvästä ruuasta ei tingitä mutta intohimoni on löytää edullisia aineksia. Ostankin kaikki lihat s-kaupoista punaisella lapulla kun ale% on 50%.
- Ruokaan meillä menee kuussa 250e. Varmaan johtuu siitä että vaalea leipä tehdään itse ja lihat on kaikki -50%. Ostan aina urakalla niitä m-50% lihoja ja pakastan ne, niitä on pakastimet pullollaan.
- Inhoan marjastusta. Ostan torilta marjat ja pakastan ne. Se tulee joka tapauksessa siten halvemmaksi kuin että pitkin talvea ostaisi kaupan pakastealtaasta. Marjoista tehdään paljon kiisseleitä puuron seuraksi koska meilä syödään paljon puuroja.
- Aamupalapuuroja meillä on kaurapuuro, ruispuuro, ohrapuuro, 4 viljan puuro, mannapuuro ja seurana siis omatekoisia kiisseleitä ja mehukeittoja.
- Iltapalapuuroja meillä on erilaiset ryynipuurot jotka on ruokaisia. Seurana taas ne kiisselit ja mehukeitot.
- Vispipuuron ja leipäpuuron teen itse mutta ne on meillä yleensä jälkkäriä tai välipala.
- Ihan rahankäyttöön liittyen, meillä maksetaan laskut aina eräpäivänä, ei koskaan aiemmin eikä myöhemmin. Joka kuukausi laitetaan aina sama summa säästötilille. Sen jälkeen raha mikä jää käyttötilille saa hyvillä mielin käyttää. Tosin sinne siltikin jää ylimääräistä koska eletään tosi säästeliäästi.
- Meillä ei ole lainoja
- Ei ole autoa
- Joukkoliikennettäkin olen käyttänyt vaan rattaiden kanssa koska pääsee ilmaiseksi ja sitäkin vaan jos on kauhea kiire. Meillä tehdään kaikki matkat ja kauppareissut polkien pyörällä. Mies taas osaa huoltaa meidän pyörät ja muutenkin krojata jos jotain johonkin tulee.
- Kuulun netin pointshop.fi palveluun jossa joka päivä sivuilla käynnistä saa 5p ja päivän kysymykseen oikein vastaamisesta 2p, sekä siellä on vaihtuvia kyselyitä joista saa pisteitä. Toki siellä olisi kaikkea maksullistakin josta saisi paljon pisteitä mutta niitä en käytä. Blogin kirjoittamisestakin saa pisteitä. Noilla pisteillä on tilannut sieltä sitten maksutta makuunin lahjakortteja joilla meille ostetaan irtokarkkeja koska leffoja meillä ei juurikaan katsella.
Kiitos tästä. Menin heti ja sain tarpeeksi pisteitä tikkariin. Aika kiva linkki.
Kun Hesarissa on lukijoille ilmainen tapahtuma, olen saanut aikoinaan työpaikalleni tulevan Hesarin koodit ja kun Hesarissa on ilmainen tapahtuma, soittaa anoppi ja käyn netissä tämän täyttämässä, kummankin puolesta.
Näin lapseni saa myös tehdä jotain isovanhempien kanssa ilmaiseksi.
Tänään oltiin porukalla Korkeasaaressa ja viihdyttiin vaatimattomasti 5 h siellä. Ihana päivä.
Meilläkin varmaan tykkäisivät tehdä tuota. Ovat päiväkodissa, mutta kesäloman sadepäiviä varten...
Meillä varmaan suurin säästövinkki on se, että meillä ei ole autoa.