Suomalainen peruskoulu. Luitteko Kodin Kuvalehdestä Italiassa asuneen
kolmen lapsen haastattelun? Hän kertoi valtavan eron erilaiduuden sietämissä koulujen välillä. Suomessa on todella kapea se ihanne oppilaan muotti johohon pitäisi mahtua. Jos et ole saat todella paljon negatiivista palautetta. Italiassa erilaisuus hyväksytään kouluissa. Kuulemma puolet italialaisista oppilaista joutuisi Suomessa erityisluokalle.
Toinen juttu ongelmakeskeisyys, Suomessa korostettaan niitä ja keskitytään niihin. Italiassa vahvuuksiin. Suomessa todistuksissa saattaa sanallisessa osuudessa olla 95% negatiivisa palautetta ja ihmettelen kun av:laisten mielestä ok jopa pientenkin lasten kohdalla. Opettajien pitäisi tehdä opintomatka Italiaan...
Kommentit (23)
kuten useimmista muistakin maista.
taas ihmiset ovat yritteliäämpia ja uskaltavat ottaa riskejä.Siellä yritäjäksi hakeudutaan paljon useammin. Suomessa ollaan kaikki suuntauduttu jonkun toisen palvelukseen kouluttautumiseen.
ja lapsilla siellä ei ole niin paljon mielenterveysongelmia ja masentuneisuutta. Ovat yleensä sosiaalisempia ja tykkävät käydä koulussa, kun siellä on myös kivaa... Suomalaisethan pärjää PISA-tutkimuksissa jne., mutta lapset ovat Euroopan onnettomimpia ihan lapsina. Näistä tutkimuksista ei niin paljon yhteskunnnalisellakaan tasolla "hehkuteta". Surullista. Kumpi parempi? Olla kärjessä oppimisessa vai onnellisuudessa? Erothan tasoittuvat selvästi koululaisten iän kasvaessa. Yliopistotasolla esim. ei juurikaan eroja.
Ja meillähän on tunnetusti jo ammoisista ajoista suosittu tasapäistä kasvatusmetodia. Ja se juurikaan ei kannusta esim. yksityisyritteliäisyyteen ja "omilla" aivoilla ajatteluun ja rohkeuteen uskaltaa (vaikka joskus epäonnistuisikin).
on kyse enemmän opettajasta kuin koulujärjestelmästä. Tuo tuli mieleen jo heti kun juttua luin.
Toisaalta tuohon voi liittyä myös se, että suomen kouluissa on työrauha ja muualta tulleen voi aluksi olla vaikeaa sopeutua asiaan. Ainakin meidän koulussamme vierailleet opettajat (eri keski- ja etelä-euroopan maista) ihailevat aina luokissa olevaa työrauhaa ja nimenomaan positiivisessa mielessä.
Tosin en ymmärrä, miten oppiminen voi tapahtua isossa, vilkkaassa luokassa, jossa paljon "erilaisia" oppilaita ja jokaisen tarpeet otetaan yksilöinä huomioon. Ei yksi opettaja siihen vain pysty!
Minusta on hienoa, että koulun tarkoitus Suomessa on edelleenkin oppimisen edistäminen, tiedon kartuttaminen ja se ei voi isossa ryhmässä tapahtua muuten kuin yhdessä sovittujen normien mukaan toimimista ja työrauhan säilyttämistä. Koulun tarkoitus ei ole olla aina kivaa ja hauskaa, jossa jokainen saa ns. toteuttaa itseään. Italialaista kasvatusta suht läheltä seuranneena nämä nousevat tärkeimmiksi.
Meillä kun on tämä Pisa, niin linkitätkö nyt lisäksi vielä sen tutkimuksen, jossa vertaillaan suomalaisten ja italialaisten lasten mielenterveysongelmia ja masentuneisuutta?
ja lapsilla siellä ei ole niin paljon mielenterveysongelmia ja masentuneisuutta. Ovat yleensä sosiaalisempia ja tykkävät käydä koulussa, kun siellä on myös kivaa... Suomalaisethan pärjää PISA-tutkimuksissa jne., mutta lapset ovat Euroopan onnettomimpia ihan lapsina. Näistä tutkimuksista ei niin paljon yhteskunnnalisellakaan tasolla "hehkuteta". Surullista. Kumpi parempi? Olla kärjessä oppimisessa vai onnellisuudessa? Erothan tasoittuvat selvästi koululaisten iän kasvaessa. Yliopistotasolla esim. ei juurikaan eroja.
Ja meillähän on tunnetusti jo ammoisista ajoista suosittu tasapäistä kasvatusmetodia. Ja se juurikaan ei kannusta esim. yksityisyritteliäisyyteen ja "omilla" aivoilla ajatteluun ja rohkeuteen uskaltaa (vaikka joskus epäonnistuisikin).
on kun mielenterveysongelmat ja koulukiusaaminen yleisiä? Tärkeämpää on hyvä itsetunto ja onnellisuus! Niistä ei Suomen koulussa välitetä, tärkempää antaa lapsen tuntea olevansa huonopi kuin mutt ("realistinen itsetunetmus ja kehittämisen kohteet") jos on vähänkään ihanteesta poikkeava.
juuri sillä, ETTÄ MYÖS HEIKOMMISTA PIDETÄÄN HUOLTA. Täytyy vissiin laittaa koko AV jäähyllä kun menee hermo näihin mutulla laukojiin.
Jos koulu olisi niin hyvä, miksi jo lukiolaiset ovat jäljellä muiden maiden lukiolaisista? Tai yliopisto-opiskelijat? Suomessa on huippuja todella vähän.
Mun lapsen koulussa ainakin koulukiusaamiseen puututaan, ja napakasti. Omaa lastani kiusattiin, ja hienosti asia saatiin ratkeamaan ja kehitettiin asioita niin, ettei kiusausta pääse esiintymään. Lisäksi koulu tekee paljon koulun ilmapiirin eteen, tapakasvatusta, hyvien tapojen esiintuomista. Erityisope antaa tuntia sosiaalissa taidoissa. Kummijärjestelmä toimii ja kasiluokkalaiset ohjaa uusia tulokkaita. Koulu on yhtenäiskoulu, eli ala- ja ylä-aste samassa. Ja ihan vantaalainen peruskoulu
voi olla olla nollassa mutta oppimistulokset ok. Koko ajan saanut kuulla olevana vääränlainen, koulun jälkeen moni syrjäytyy nimenomaan SUOMESSA. Väitän että tuo latistavan prässin takia ainakin osittain. Miksi ADHD-aikuista niin moni vankilassa ja syrjätynyt SUOMESSSA kun taas USA:ssa he ovat menestyviä yhteiskunnan jäseniä; yrittäjiä ja taitelijoita jne.
Jos koulu olisi niin hyvä, miksi jo lukiolaiset ovat jäljellä muiden maiden lukiolaisista? Tai yliopisto-opiskelijat? Suomessa on huippuja todella vähän.
Mihinkähän tämä tieto perustuu? Pisa-tutkimusten mukaan Suomessa hyvin menestyviä oppilaita on muita maita enemmän. Lisäksi heikoimpia oppilaita on vähän.
Italiassa on valtavat alueelliset erot etelän ja pohjoisen välillä. Olenpa varma että Pohjois-Italiassa saadaan hyviä oppimistuloksia ja etelässä surkeita.
jossa näytetään, että suomalaiset lukiolaiset OVAT jäljessä. Jos sellainen minulle näytetään, niin sitten komppaan.
Student councellorit ovat olennainen osa koululaisen elämää. He suunnittelevat yhdessä opinnot ja pohtivat tulevaisuuden vaihtoehtoja ja miten ne saavutetaan. Siltä kannalta katsoen suomalaiset koululaiset ovat aivan heitteillä.
Lisää resursseja kouluihin, pienemmät luokkakoot ja yksityiskouluja, joissa on jokin tietty painotus, niin kaikki kukkaset pääsevät kukkimaan. Tämän päivän resursseilla peruskoulu tasapäistää.
Mun lapsen koulussa ainakin koulukiusaamiseen puututaan, ja napakasti. Omaa lastani kiusattiin, ja hienosti asia saatiin ratkeamaan ja kehitettiin asioita niin, ettei kiusausta pääse esiintymään. Lisäksi koulu tekee paljon koulun ilmapiirin eteen, tapakasvatusta, hyvien tapojen esiintuomista. Erityisope antaa tuntia sosiaalissa taidoissa. Kummijärjestelmä toimii ja kasiluokkalaiset ohjaa uusia tulokkaita. Koulu on yhtenäiskoulu, eli ala- ja ylä-aste samassa. Ja ihan vantaalainen peruskoulu
mutta koulukiusausasiassa on menty välillä jo toiseen äärimmäisyyteen. Meidän lasten koulussa esimerkiksi oli tilanne, missä yksi aktiivinen mutta hurahtanut oppilas väitti, että koko luokka kiusaa häntä, vaikka tilanne oli täysin päin vastainen. Ja tätä oppilasta uskottiin todella pitkään ennen kuin asian todellinen laita selvisi. Luokan oppilaat olivat todella vihaisia ja oma lapsenikin, joka on äärimmäisen oikeudentuntoinen, oli tosi pettynyt opettajien, rehtorin ja kiusaamisenestoporukan toiminnasta.
Hän taas kehui valtavasti lasten työskentelytaitoja, järkevää käytöstä ja rauhallisuutta. Myös "akateemisisa" taitoja. Viihtyi niin hyvin, että jää ainakin toistaiseksi Suomeen opettamaan ( englanninkielinen ala-aste)
Ehkä ei kaikki ole Suomessa huonosti:-)