Montako kertaa olet käynyt mammografiassa ja kuinka vanha olet?
Kommentit (30)
Olin silloin 40-v ja herätteenä toimi se, että kaverillani oli vähän aikaisemmin todettu rintasyöpä.
Kahdesti.
Tutkittiin rinnasta löytynyttä kyhmyä.
kerran ultrassa. Ikä 32. Gyne ei ole tutkinut rintoja koskaan, vaikka ilmeisesti olisi "kuulunut" tutkia.
Otettiin myös ohuteneulanäyte heti ekan memmon ja ultran jälkeen viime vuonna ( selvisin säikähdyksellä). Olen 37-v. Kumma että ihmiset on niin huolettomia sen suhteen. On kuitenkin paljon yleisempi tuo rintasyöpä kuin munasarja yms syöpä ja papassa kyllä laukataan....
lukemattomia kertoja ultrassa, kroonisen tulehduksen hoito+syöpäiläisen etsintä syynä
ekan kerran noin 36v jolloin löysin ihan pienen patin kainalosta, tilasin heti ajan yksityiselle, tehtiin uä ja mammografia, ja ei mitään löytynyt, oli siis tulehtunut pieni karvatuppi kun olin kainalokarvoja ajellut
toisen kerran ihan vaan ´varmuuden vuoksi, sekä uä että mammografia tehtiin,
ja kyllä 40v lähtien pitäs käydä, pelkkä tunnustelu ei riit, silloin löytyy vaan ne jo isoiksi tulleet patit,
ja ei vantaakaan kustanna ilmaisi aseulontoja,
eli ite on maksettava, tai mentävä jollain keinoin oireilevana valittaaan et pääse
Suvussa rintasyöpää, joten kaikki patit tutkikaan kunnolla. Mammon lisäksi on ultrattu, myös magneettikuvauksessa olen käynyt.
Mitään pahalaatuista ei ole löytynyt, viime vuonna poistettiin hyvälaatuinen kasvain. Siinä yhteydessä lääkäri totesi, että jatkossa minun tulee käydä parin vuoden välein.
Nyt odottelen sitten perinnöllisyysklinikan kutsua. Päteeköhän siihen muuten se puolen vuoden hoitotakuu, vai miten kauan sitä pitää odottaa?