Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tiedät/tunnistat onko pk:ssa töissä lto vai sosionomi?

Vierailija
05.06.2009 |

Itse alalla työskentelevänä tiedustelen ihan mielenkiinnosta, että mistä vanhemmat käytännössä erottavat tekeekö päiväkodissa töitä lastentarhanopettaja vai sosionomi?

Ne sosionomit, joilla on esiopetusoikeus ja -velvollisuus ovat käyneet (tai ainakin heidän olisi pitänyt lain mukaan käydä) esi- ja alkuopetyksen täydentävät opinnot YLIOPISTOSSA.

Mitä konkreettista sosionomit tekevät huonommin kuin lto:t? Ja mistä edes tiedät mikä koulutus pk:n työntekijöillä on?

Ja sosiomonit voivat myös toimita pk:n johtajina. Nykyisisin tiedän udeamman päiväkodin, missä näin on. Pidän heitä täysin pätevinä tähän hommaan. Ja muodollisestihan he myös ovat päteviä.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

LTO:ta kuin kirjaviisaudella lastani kasvattavaa sosionomia. LTO-koulutuksen pääsyvaatimuksina on luovuus ja taiteellisuus, kun taas sosionomiksi pääsee vaikka rekkakuski jos perse kestää kirjastoissa pääsykoekirjoja päntätä.

Sosionomi-tutkinnot sopivat sossun tädeille, mutta eivät lastentarhaan

Vierailija
22/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastentarhanopettajaksi ja suoritti siellä säestyskurssitkin, pianoa ja kitaraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä pianonsoittoa alkeista opeteta. Lapsena aloitettu pianonsoittotaito voi olla sillä paljon parjatulla sosionomillakin:)

lastentarhanopettajaksi ja suoritti siellä säestyskurssitkin, pianoa ja kitaraa.

Vierailija
24/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä sosionomi että lto. Molemmat aivan loistavia tyyppejä, enkä todellakaan huomannut mitään eroa.

Molemmat löysivät lapsesta positiivista sanottavaa, ymmärsivät vilkasta poikaa, aina oli hyvä mieli hakea lasta hoidosta, kun he olivat iltavuorossa - toisin oli sitten hakea ryhmän lähihoitajalta, joka ei yleensä positiivista sanottavaa löytänyt (sitten taas sijaisena ollut lähihoitaja puhui hyvinkin positiivisesti).

Minusta täysin persoonakohtaista, miten lapsiin suhtautuu ja löytääkö heistä hyvää vai huonoa. Tämä koskee siis niin lto:ia, sosionomeja, lähihoitajia kuin mahdollisia muitakin hoitajia. Koulutuksessa tai pätevyydessä en ole huomannut eroja, ja lapsikin on tykännyt hoitajista ihan koulutuksesta riippumatta.

Vierailija
25/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä he kertovat itsestään. Esim. puhelimeen päiväkodissa vastaavat lähihoitaja X, lastenhoitaja X, lastentarhanopettaja X, päiväkodinjohtaja X, sosionomi X jne. Myös harjoittelijat esittelevät itsensä, esim. lähihoitajaopiskelija.

Samoin lukee jokaisen osaston ovessa ketä ja millä koulutuksella siellä työskentelee. Erittäin fiksu ja suositeltava tapa. Siitäpä heidät tunnistan.

Muuten en ole huomannut ainakaan omien lasteni päiväkodissa lto:n ja sosionomin välillä mitään eroa, joka johtuisi koulutuksesta, enkä halua heitä koulutustaustan perusteella erotellakaan. Toisen lapseni ryhmässä on aivan ihanat hoitajat, sosionomi on ihanan positiivinen, kehuu lasta, pitää sylissä jne. Toisen lapsen ryhmässä taas on mukava ja asiantunteva lto, eikä siinä ryhmässä sosionomia olekaan.

Itse olen ope ja esittelen aina uusille opiskelijoille/oppilaille ja heidän vanhemmilleen itseni ja koulutukseni (lyhyesti tietenkin). Minusta se on ihan paikallaan.

Vierailija
26/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuusi vuotta työskennellyt samassa päiväkodissa ja rakastan lasten kanssa olemista. Nyt kehn itseäni, sillä joka vuosi ryhmästä lähes puolet lapsista sanoo, että tykkään susta tosi paljon, älä lähde vielä kotiin, sä olet mun suosikkiope ym. Myös vanhemmilta tullut positiivista palautetta minusta jopa esimiehelle asti useamman kerran. Lisäksi vanhemmat sanovat välillä suoraan, että kiva kun juuri minä hoidan heidän lapsiaan ja lapset puhuvat paljon mitä ovat minun kanssani päivällä tehneet.

Ja tämä on paras kiitos työstäni.

Vierailija
27/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitti ne piano-opinnot ihan nollasta. Taiteellisuutta oli kyllä ennestään esittävissä ja kuvataiteissa ja yliopistossa valitsikin sitten pianotunteja ja draamakursseja.

Edelleen arvostan lapseni varhaiskasvattajassa enemmän luovuutta kuin varhaisen puuttumisen ja ongelmien havainnointikykyä. Niitä varten ovat olemassa erityisLTO:t

Vierailija
28/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sillon kun itse siellä LTO:ksi opiskelin. Itse sai valita ottiko kitaran vai pianon. Ne jotka osasi soittaa jo pianoa, ottivat kitaran...

Ei siellä pianonsoittoa alkeista opeteta. Lapsena aloitettu pianonsoittotaito voi olla sillä paljon parjatulla sosionomillakin:)

Vierailija
29/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitti ne piano-opinnot ihan nollasta. Taiteellisuutta oli kyllä ennestään esittävissä ja kuvataiteissa ja yliopistossa valitsikin sitten pianotunteja ja draamakursseja. Edelleen arvostan lapseni varhaiskasvattajassa enemmän luovuutta kuin varhaisen puuttumisen ja ongelmien havainnointikykyä. Niitä varten ovat olemassa erityisLTO:t

Luovuus on TODELLA tärkeää

nimim. kyllästynyt lapsen kotiin kantamiin kopioituihin värityskuviin

Vierailija
30/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella on ollut ainakin yhtenä pk-tätinä sosionomi. Kiva tyyppi. Nuori ja vähän ehkä neuroottinen oman esikoisensa kanssa sittemmin. Mutta lapset tykkäsi. Eikä mitenkään negatiivinen ihminen millään muotoa.

Nyt kun mietin, kuopuksen tämänvuotinen ryhmän vetäjä saattoi olla sosionomi, tai saattoi olla olematta. Kiva hänkin. Positiivinen ja keksi ongelmiin hyviä ratkaisuja. Suomen kirjoittaminen vähän takkusi, vaan suurimmalla osalla meistä tule virheitä.

Joo, en tiedä, miten heidät erottaisi. Meillä on ollut kautta linjan upeita päiväkotitätejä ja -setiä, lto:ita, lastenhoitajia, sosionomeja, lähihoitajia ja työllistettyjä sekä harjoittelijoita, ja valehtelematta voin sanoa, että viiden vuoden aikan tasan yksi pitempiaikainen hoitaja on käynyt hermoilleni.

Vierailija
31/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedoksi hänelle:

sosionomiksi opiskelemaan hakevilla ei ole mitään pääsykoetenttiä, vain soveltuvuuskoe, haastattelu (psykologin tai opettajien) sekä ryhmätilanne. pääsykokeisiin eivät pääse kaikki, vaan todistuksilla sinne mennään.

Lto:n koulutuksen pääsykokeisiin pääsevät kaikki, sitten on aineistokoe (eli tentti), opetustilanne/ryhmätilanne ja haastattelu, joissakin lisäksi essee itsestä.

Vaikka olen sosionomi osaan soittaa pianoa, olen soittanut sitä lapsesta lähtien. Olen harrastanut aikuiseksi asti kilpaurheilua, nuoruudessa monessakin lajissa, joten liikuntatuokiot sujuvat. Olen ohjannut kerhoja kouluikäisestä asti, kokemusta erilaisista lapsista oli kertynyt jo ennen opiskelua.

Suurin osa tähän vastanneista ei todellisuudessa tiedä koulutuksien sisältöjä. Kerran vertasin Helsingin yliopiston lto-koulutusohjelman tenttikirjoja omiini (sosionomi) ja paljon samojahan siellä oli. Muistakaa, että kaikki sosionomit eivät ole päteviä ltoja, vaan pitää olla tarpeeksi varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiigan opintoja.

Paras työpari mielestäni on sosionomi ja lto.

Vierailija
32/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sosionomit vähemmän hakevat "vikaa" lapsesta ja perheestä (vanhemmista), vaan muistavat kunnioittaa perhettä. Sosionomit ovat avoimempia vanhemmille, eivätkä salaile. Lto:n koulutustaustaisilla taipumusta kyräilyyn ja salailuun. vanhemmille ei kuulemma tarvi kaikkea kertoa... Molempien ammattiryhmien kanssa työskennellyt ja omilla lapsilla molemmilla koulutustaustoilla olevialastentarhanopettajia ollut. Itse luotan paremmin sosionomeihin.

Vierailija
33/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku hoitajat vaihtuu koko ajan..

Vierailija
34/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon molempia, saaks kommentoida?

Luin eka sosionomiks, sit yliopistossa esi- ja alkuopetuksen ja sit vielä menin yliopistoon lukeen varhaiskasvatusta saadakseni joskus vakipaikan :) Silloin niitä ei ollu auki niinkuin nykyään...

Sosionomin koulutus oli ok, paljon käytäntöä. Yliopisto-lton koulutus oli melkein sama. samoja opeja, samoja kalvoja !!! (mut ku ollaan yliopistossa, vanhoja opintoja ei voida hyväksilukea) vähän käytäntöä. Ihan ok koulutus. En voi sanoa kumpi lopulta parempi. Yo-opintoihin kuului muuten joko piano tai kitaratunnit. valitsin pianon, jota olin soittanut jo lapsena.

Sain sen vakipaikan kun yo-opintojen aloituksesta kulunut vajaa vuosi. Samasta kunnasta, missä olin työskennellyt jo pari vuotta. Nyt oon sitä mieltä et oli turha haaskata aikaa saman asian uudelleen opiskeluun. :) pk:n johtajamme on muuten sosionomi. Paras johtaja ikinä.

Työparinani on "vanha"lto, joka on koulunsa käynyt opistoasteisena, ei amk:ssa eikä yliopistossa. Esiopetuksen pätevyys puuttuu mut eskareita opetetaan molemmat.

Mielestäni lton/päivähoitajan "hyvyyden" ratkaisee ennen kaikkea persoona. Meillä parhaat lauluhetket pitää päivähoitaja. Mun osaamiseni näkyy ennen kaikkea esiopetuksessa, toisen lto:n liikunnassa. Jokaisella on oma paikkansa.

Et sellasta.

Vierailija
35/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran vielä et esittelen itseni lastentarhanopeksi, en sosionomiksi enkä kasvatustieteen kandiksi...

lastentarhanope on ammattinimike ei tutkintonimike.. :)

Vierailija
36/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon molempia, saaks kommentoida? Luin eka sosionomiks, sit yliopistossa esi- ja alkuopetuksen ja sit vielä menin yliopistoon lukeen varhaiskasvatusta saadakseni joskus vakipaikan :) Silloin niitä ei ollu auki niinkuin nykyään... Sosionomin koulutus oli ok, paljon käytäntöä. Yliopisto-lton koulutus oli melkein sama. samoja opeja, samoja kalvoja !!! (mut ku ollaan yliopistossa, vanhoja opintoja ei voida hyväksilukea) vähän käytäntöä. Ihan ok koulutus. En voi sanoa kumpi lopulta parempi. Yo-opintoihin kuului muuten joko piano tai kitaratunnit. valitsin pianon, jota olin soittanut jo lapsena. Sain sen vakipaikan kun yo-opintojen aloituksesta kulunut vajaa vuosi. Samasta kunnasta, missä olin työskennellyt jo pari vuotta. Nyt oon sitä mieltä et oli turha haaskata aikaa saman asian uudelleen opiskeluun. :) pk:n johtajamme on muuten sosionomi. Paras johtaja ikinä. Työparinani on "vanha"lto, joka on koulunsa käynyt opistoasteisena, ei amk:ssa eikä yliopistossa. Esiopetuksen pätevyys puuttuu mut eskareita opetetaan molemmat. Mielestäni lton/päivähoitajan "hyvyyden" ratkaisee ennen kaikkea persoona. Meillä parhaat lauluhetket pitää päivähoitaja. Mun osaamiseni näkyy ennen kaikkea esiopetuksessa, toisen lto:n liikunnassa. Jokaisella on oma paikkansa. Et sellasta.

Kiitos sinulle.

Vierailija
37/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös sitä mieltä, että persoona se on, millä tätä työtä tehdään. Toinen laulattaa siinä, missä toinen närpertää luovasti. Joku taas vetää opettavaisia ja hauskoja liikuntatuokioita, ja joku toinee sylittelee sydämensä kyllyydestä. Suurin osa pk;n työntekijöistä ovat ihmisiä paikallaan (koulutuksesta riippumatta) ja kuten joka ammattiin, myös tähän mahtuu ihmisiä, jotka ehkä onnistuisivat paremmin jollakin toisella alalla.

t. päiväkodin johtaja, koulutukseltaan sosionomi

Vierailija
38/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat opiskelleet yliopistossa musiikkia, puutöitä, käsitöitä ym. Kukahan tässä nyt on ääliö?

Luuletko ääliö että siellä ylioistossa opetetaan kitaran. tai pianonsoittoa????Tai että askartelutaito ja luovuus on koulutuksesta kiinni??

Vierailija
39/67 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

karu tosiasia, että tuntemani lastentarhanopettajat ovat pedagogisesti älyttömän paljon pätevämpiä kuin sosionomit! Sosionomit osaa ehkä nostaa oman alansa hännän paremmin pystyyn, mutta lto:illa paljon laajempi tietämys sekä myös taidekasvatus hallussa

Vierailija
40/67 |
19.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollenkaan tuollainen! Minulla ON:"lapset saavat opetella loistavia leikkejä ja lauluja, askartelua ym. monipuolista ja kehittävää toimintaa. Positiivisia ja kannustavia. Lapsen asioita ei juoruilla ympäriinsä. Pedagoginen silmä yleensä loistava, lapset eivät toimi kuin pellossa Näkevät kokonaisuuden" jota väitit pelkästään lton osaamisalueeksi. Olen sosionomi (amk)+erityisohjaaja+lähihoitaja...siinä järjestyksessä.

Onko tuntemasi lto opiskellut erityispedaa, onko kokemusta erityisryhmien ohjauksesta, onko harrastustoiminnan kautta saatua pätevyyttä...jnejne...Älä yleistä,kiitos!