Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä tiedät/tunnistat onko pk:ssa töissä lto vai sosionomi?

Vierailija
05.06.2009 |

Itse alalla työskentelevänä tiedustelen ihan mielenkiinnosta, että mistä vanhemmat käytännössä erottavat tekeekö päiväkodissa töitä lastentarhanopettaja vai sosionomi?

Ne sosionomit, joilla on esiopetusoikeus ja -velvollisuus ovat käyneet (tai ainakin heidän olisi pitänyt lain mukaan käydä) esi- ja alkuopetyksen täydentävät opinnot YLIOPISTOSSA.

Mitä konkreettista sosionomit tekevät huonommin kuin lto:t? Ja mistä edes tiedät mikä koulutus pk:n työntekijöillä on?

Ja sosiomonit voivat myös toimita pk:n johtajina. Nykyisisin tiedän udeamman päiväkodin, missä näin on. Pidän heitä täysin pätevinä tähän hommaan. Ja muodollisestihan he myös ovat päteviä.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä ei ole kovin mairittelevaa, mutta sosionomi löytää lapsesta aina vikaa, jotain outoa jne, jos tämä poikkeaa massasta. lto korostaa sitä missä lapsi on hyvä, ja kannustaa.

Tästä olen nimittäin yllättynyt! Olen itse päiväkodissa töissä ja koen asian juuri päinvastoin.

Oman kokemukseni mukaan juuri yliopiston lto:t ovat niitä, jotka mielellään etsivät lapsesta asioita, joihin pitää puuttua. Sama koskee suhtautumista perheisiin; jos perheessä ei toimita kuten lto:n ajatusmaailmassa perheessä kuuluu toimia, ollaan hyvin pian kauhistelemassa tapoja kollegoille.

Tietenkin jokainen on persoonansa, mutta yleistäen mun kokemus on tämä.

Vierailija
62/67 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnekseni oli oikea LTO (kasvatustieteen kandi), ei sosionomi. Ja olenkin ollut enemmän kuin tyytyväinen. Silti en menisi yleistämään. Sosionomeissa löytyy varmasti myös hyviä ja LTO:issa työhönsä tympääntyneitä ja negatiivisia tyyppejä. Kesän jälkeen lapseni vaihtaa isompien ryhmään, ja jos molemmat ryhmän LTO:t ovat sosionomeja, vaihdamme päiväkotia. En vain voi antaa lapseni varhaiskasvatusvastuuta AMK-ihmiselle, kun mahdollisuus on korkeakoulutettuun jossain toisaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

LTO:ta kuin kirjaviisaudella lastani kasvattavaa sosionomia. LTO-koulutuksen pääsyvaatimuksina on luovuus ja taiteellisuus, kun taas sosionomiksi pääsee vaikka rekkakuski jos perse kestää kirjastoissa pääsykoekirjoja päntätä.

Sosionomi-tutkinnot sopivat sossun tädeille, mutta eivät lastentarhaan

Sosionomiksi pääsemiseen vaaditaan paljon muutakin kuin pääsykoekirjan lukua...! Yliopistopuolen pääsykokeista en osaa sanoa mutta vaikea uskoa etteikö myös niihin pääsisi rekkakuski, jolla on oikeasti halua toimia lto:na, eikai se rekan ajaminen sitä tarkoita, etteikö olisi hyvä lto tai sosionomi-lto....

Ja itse kahdessa eri amk:ssa sosionomiksi lukeneena voin kertoa, että koulutuserot ja -tavat ovat todella suuria jo eri amk:den välillä. Toiset amk:t painottavat teoreettista osaamista enemmän, toiset luovaa enmmän. usein opiskelijalla on myös oman kiinnostuksen mukaan mahdollisuus syventää osaamistaan valitsemaansa suuntaan. Vaikka itse en lto:n pätevyyttä kaipaa, enkä lastentarhaan tule päätymään töihin, niin tiedän varhaiskasvatuspuolen koulutuksen olevan monipuolinen ja laaja-alainen.

Olen myös huomannut, valitettavasti, yliopistopuolen väen välillä parjaavan ja vähättelevän sosionomien osaamista. He näkevät helposti sosionomit uhkana ja kiusana heidän monopolilleen. Toivoisin, että jonain päivänä nämä kaksi erilaisen koulutustaustan omaavaa lastenhoidon ammattilaista voisivat työskennellä käsi kädessä toisiaan täydentäen. Kuten esim. sosiaalipuolella sosiaalityöntekijät ja sosionomit tekevät jo tänä päivänä. Mielestäni metsään mennään myös siinä, kun aletaan mittaamaan ihmistä koulutuksen mukaan. Persoona vaikuttaa aina siihen miten työtä tehdään ja myös yliopistoon, kuten amk:n puolelle voi päästä opiskelijoita, jotka eivät lopulta alalle sovellu. Tässä on myös työnantajan vastuu, työntekijöitä vaan tulee osata valita oikein. Välillä se onnistuu ja välillä ei....

Omat lapseni laittaisin ilolla sekä sosionomin, että lto:n hoitoon, luotan pk:n johtajan kykyyn valita ja johtaa työntekijöitään.

Vierailija
64/67 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnekseni oli oikea LTO (kasvatustieteen kandi), ei sosionomi. Ja olenkin ollut enemmän kuin tyytyväinen. Silti en menisi yleistämään. Sosionomeissa löytyy varmasti myös hyviä ja LTO:issa työhönsä tympääntyneitä ja negatiivisia tyyppejä. Kesän jälkeen lapseni vaihtaa isompien ryhmään, ja jos molemmat ryhmän LTO:t ovat sosionomeja, vaihdamme päiväkotia. En vain voi antaa lapseni varhaiskasvatusvastuuta AMK-ihmiselle, kun mahdollisuus on korkeakoulutettuun jossain toisaalla.

Ja siis ammattikorkeakoulu ei sitten sinun mielestäsi ole korkeakoulu ja sieltä valmistuvat eivät ole korkeakoulutettuja? Mikähän ihme se amk sitten on?

Vierailija
65/67 |
10.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka yrittävät kammeta itsetuntoaan ylös vähättelemällä muita. Näitä pahansuopia ihmisiä löytyy aivan joka asiasta. Jotainhan ihmisellä on pahasti pielessä silloin, mutta minkäs teet?

Ja siis ammattikorkeakoulu ei sitten sinun mielestäsi ole korkeakoulu ja sieltä valmistuvat eivät ole korkeakoulutettuja? Mikähän ihme se amk sitten on?

Vierailija
66/67 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni myös yliopiston lastentarhanopettajissa voi yhtä lailla olla niitä, joilta ei esimerkiksi tämä musiikkikasvatus oikein suju. Sosionomi on yhtälailla lastentarhanopettaja, kun on varhaiskasvatukseen suuntautunut. Sosionomit vain ovat suuntautuneet enemmän katsomaan "asiakasta" laajemmalta näkökulmalta, eli koko lapsen perhettä ja lähiverkostoa. Olemme tehneet harjoitteluja päiväkodin lisäksi lastensuojelussa, perhetyössä jne. joten mielestäni erilaisten lasten ja perheiden huomioiminen ja havainnointi on hyvin laajaa ja kouluttautunutta. Yliopiston lastentarhanopettajat ovat taas suuntautuneet enemmän opettamisen puoleen. Mielestäni molempia tarvitaan päiväkodeissa. Jotenkin asetetaan hirveät paineet osata esimerkiksi laulaa, jotta voi laulattaa lapsia. Ei se hetki lasten kanssa laulaen ole mikään taidonnäyte. Jokaisella ammattilaisella on omat erikoisosaamisensa, ei kaikkien tarvitse osata kaikkea todella hyvin. Itse musiikkialan ammattilaisena olen myös nähnyt niitä ei-niin-musikaalisia-sosionomeja vetämässä muskaria, ja todella hyvin on mennyt, kun vain on välineitä siihen, kuten esim. soittimia lapsille. Ja lisäksi, myös LASTENHOITAJAT osaavat ihan hyvin vetää aamupiiriä tai askartelua tai muskaria, suunnitella toimintaa ja vetää vasuja, ei tämä ole mitään rakettitiedettä! Päiväkodin johtajan työt jätän mielihyvin itse ainakin jonkun oikeasti johtamisesta kiinnostuneen käsiin, sekä jolla on työkokemusta ja elämänkokemustakin enemmän.

t. Valmistuva sosionomi

Vierailija
67/67 |
27.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä työntekijöiden koulutus on kerrottu netissä päiväkodin sivuilla.