Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yhteinen elämä järjestetään, jos miehellä ja naisella hyvin erilainen tulotaso?

Vierailija
05.06.2009 |

Miten olette omassa perheessänne ratkaisseet raha-asiat tilanteessa, jossa toinen tienaa huomattavasti enemmän kuin toinen? Miten maksatte yhteiset menot? Maksatteko kaiken puoliksi vai jotenkin tuloihin suhteutettuna? Onko asunto, auto tms. molempien nimissä vai vain toisen? Entä miten toimitte, kun toiselle jää pakollisten menojen jälkeen paljon enemmän rahaa käytettäväksi omiin menoihinsa ja toisella taas rahaa ei ole tuhlattavaksi?

Tai jos ansaitsette suurin piirtein saman verran, miten haluaisitte järjestää raha-asiat, jos toisen tulot äkkiä kasvaisivat huomattavan paljon tai toinen jäisi vaikka työttömäksi?

Onko sillä merkitystä ajatuksiinne, oletteko itse se enemmän vai vähemmän tienaava?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kaikki on yhteistä. Niin tulot kuin menot, samoin velkainen talomme on yhteinen+talolaina. Menimme naimisiin loppuiäksi, ilman avioehtoa, ja tämä on meille yhteisyritys nimeltä PERHE, joka koostuu kahdesta aikuisesta ja kolmesta lapsesta.

Mies tienaa 5000 e/kk ja mä 3700 e/kk + lapsilisät 350e/kk. Tosin nyt mä olen hoitovapaalla ja saan "huiman" kh-tuen 300 e/kk. Meillä on yksi tili minne molemmilla pankkikortti ja sinne menee kaikki meidän perheen tulot. Sieltä maksetaan myös kaikki menot. Jos jotain jää tilille ennen seuraavaa tilipäivää se siirretään säästötilille pahan päivän varalle.

Mä ottaisin eron, jos ukko ehdottais rahojen erittelyja "mun ja sun rahoihin". Ei tää perhe pyörisi niin ja rahariidat on varmin keino hankkia avioero!

MEillä on samanlaiset rahankäyttötottumukset ts. kumpikaan ei vetäise tiliä sileäksi ja kumpikin on tietoinen paljonko PERHEEN kuukausittaiset vakkarimenot on.

Jos jotain isompaa (yli 100 e) tarttee ostaa jollekin perheenjäsenelle, siitä ilmoitetaan. Muuten voi ostaa mitä tykkää, jos on TARVE.

Eilen ostin itselleni uudet kesäsandaalit 50 e ja lapsille Legoja 50 e. Mies totesi, että "johan sun olikin aika saada uudet kengät kun vanhat on vähän viuhallaan".

Eilen mies sano, että haluu ostaa MEILLE uuden tietokoneen, kun vanha on jo epäkunnossa. Ilmoitti hinnaksi max 2000 e. Sanoin, että ota säästötililtä ja hae kaupasta.

Eli emme riitele rahasta :D Emme viitsi tehdä elämästä turhaan vaikeaa...

Vierailija
22/24 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jos toisella ei ole rahaa, niin se jolla on antaa sitä.

Ai joo, ja silloin jos ei ole ollut ollenkaan tuloja, niin toinen on antanut kuukausirahaa. Tämä on ollut tilanne kaksi kertaa: ensin minä tein gradun loppuun (opintotuki loppu, töihin en voinut mennä koska tein opintoja täyspäiväisesti eikä sitten olisi jäänyt aikaa olla lapsen kanssa) ja meis rahoitti minua, sitten mies alkoi tehdä väitöskirjaa muttei ollut vielä saanut apurahaa (itse olin tuolloin töissä), joten minä rahoitin häntä.

-10

Monet pariskunnat on ostanut esim. ison talon, josta mies sitten omistaa 2/3 ja nainen 1/3, osalla on jopa erilliset lainat. Samalla tavalla paremmin tienaava mies voi käyttää rahaa omiin harrastuksiin, vapaa-aikaan tms. enemmän samalla kun mun kaveri miettii, onko sillä rahaa tulla käymään, kun junalippu on niin kallis. Tosin näillä kellään ei ole lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvin samanlainen tuhlaustapa! Laitamme kaikki rahat yhteen kasaan ja käytämme kaiken yhdessä. Lainat ja omaisuus on molempien nimissä.

Teimme näin jo silloin kun minä olin töissä ja mies opiskeli (miehen ei tarvinnut ottaa opintolainaa) ja teemme näin nyt kun mies on valmistunut ja tienaa rahaa.

Vierailija
24/24 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuukausiraha" on aina sama summa, kaikki muu menee yhteisiin kuluihin. Jos kerralla tulee enemmän rahaa, esim. lomarahat, niin sitten maksetaan lainaa kertaeränä lyhemmäksi.

Loistava systeemi, ei ole koskaan tarvinnut riidellä rahankäytöstä, ei selitellä omia (vaate)ostoksia tai harrastuksia! Tällä hetkellä meidän kuukausiraha on 250e.

kuulostaa loistavalta. Meillä on toistaiseksi niin päin, että molemmilla on oma tili ja lisäksi yksi yhteinen, jonne maksetaan kuukaudessa tietty summa yhteisiä menoja varten. Molemmat siis osallistuu menoihin 50 %, meillä tosin on melko samanlainen tulotaso. Lapsia meillä ei vielä ole, mutta sitten kun on, voisi olla helpompaa jos palkat oletuksena menisivät tuolle yhteiselle tilille ja sieltä sitten maksettaisiin molemmille tuollaista kuukausirahaa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi