Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kongossa puhjennut taas ebola epidemia

Vierailija
16.05.2026 |

Liekö taas apinoita syöty raakana? 

 

Kongon demokraattisessa tasavallassa on puhjennut ebolaepidemia, joka on vaatinut tähän mennessä ainakin 65 ihmisen hengen. Epidemia on toistaiseksi rajoittunut Iturin maakuntaan Kongon koillisosassa, missä on raportoitu ainakin 246 epäiltyä tartuntaa. Iturin maakunta sijaitsee Ugandan ja Etelä-Sudanin rajalla.

Kyseessä on Keski-Afrikassa sijaitsevan Kongon 17. ebolaepidemia.

Myös naapurimaa Uganda on vahvistanut yhden ebolaan liittyvän kuolemantapauksen. Kongosta saapunut 59-vuotias mies menehtyi Ugandan pääkaupungissa Kampalassa. Testit osoittavat miehen sairastuneen ebolan Bundibugyo-kantaan, johon ei ole olemassa rokotetta. Rokotteita on saatavilla vain Zaire-kantaan, joka on viruksen tappavin muunnos.

– Kyseessä on laaja epidemia, sanoi Yhdysvaltain tautienehkäisy- ja -valvontakeskuksen (CDC) johtaja Jay Bhattacharya.

Virus löydettiin ensi kertaa Ebolajoen varrelta Zairesta ja Etelä-Sudanista vuonna 1976. Ebolaan ei ole olemassa todistettua parannuskeinoa. Virus aiheuttaa verenvuotokuumeen ja tartunnan saaneista keskimäärin puolet menehtyy, kertoo Maailman terveysjärjestön WHO.

https://yle.fi/a/74-20226262

 

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hieno maa tuo Afrikka

Vierailija
2/17 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väki vähenee, pidot paranee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas?

Se on jatkunut siellä jo vuosia.

Vierailija
4/17 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väki vähenee, pidot paranee. 

Ei noin pienillä lukemilla ole mitään vaikutusta tuolla päin.

Vierailija
5/17 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän ne panee niitä a pinoita, niin mikä tahansa on mahdollista...

Vierailija
6/17 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne löydy muutenkin aikuisviihdesivustolta ebola tägin alta, jos se on preferenssinä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se hieno maa tuo Afrikka

Afrikka ei ole maa. 

Vierailija
8/17 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

246 tartuntaa ja 65 kuolemaa on aika vähän maassa, joka on pinta-alaltaan 10 kertaa ja väestöltään 15 kertaa suurempi kuin Suomi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se hieno maa tuo Afrikka

Oli Afrikkaa, tää on sarvikuonojen maa

Vierailija
10/17 |
16.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Bingo bango bongo, aina rakas ompi Kongo Täällä viihdyn mä vaan, Muiden riemun tähden täältä lähde. En mä pois koskaan milloinkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 500 epäiltyä tartuntaa, ja ilmeisesti 130 tautiin menehtynyttä oli äsken Sky Newsin uutiskanavan viimeisin tieto. 

Eli tilanne ei ole kääntynyt ainakaan yhtään parempaan suuntaan. 

Vierailija
12/17 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Niitä apinoita ei kuole koskaan liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on siellä vuositolkulla riehunut, aina välillä enempi tai vähempi. Kamala tauti.

Vierailija
14/17 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIV:kin lähti alunperin liikkeelle apinoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Niitä apinoita ei kuole koskaan liikaa.

Tämä.🐒🐒🐒

Vierailija
16/17 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ebola (kuten moni muukin hauska virus) viihtyy ensisijaisesti lepakoissa.  Apinoiden paneminen ei ole ensijainen tartuntareitti vaan yleensä tarttuu eläimestä (suoraan lepakosta tai jostakin joka on syönyt lepakon) sitä metsästäessä, putsatessa tai ruuaksi laittaessa.  Yksi melko varma tapaus on että lapsi leikki ontossa puussa mikä oli lepakoiden yöpymispuu ja sai sieltä tartunnan.

Vierailija
17/17 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jo Ranskassa ja kohta täällä kun on avoimet ovet, rkp ja vasemmisto haluaa kaikki tänne.