Miten löydän kissalle uuden kodin
Se ei hyväksy toista kissaamme ja pissailee joka paikkaan. Ei ole sairas, ollaan laukattu klinikalla tutkimuksissa. Mitään vikaa ei löydy joten vika on korvien välissä. Mitä kautta kannattaa ettiä uusi koti ja haluaako tuollaista ylipäätään kukaan.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että monenlaista niksiä on kokeiltu. Rahaa on palanut järkyttävä määrä ja silti kissa pissaa. Ei kai siedä toista kissaa ja yrittää merkata reviiriään ymmärtämättä että talomme menee pilalle. Tätä on kestänyt nyt toista vuotta.
Jo alussa meni pieleen kun kissoja ei pidetty erillään hajumerkkejä vaihtaen jotta olisivat saaneet kissojen tyylillä varovasti rauhassa tutustua toistensa tuoksuihin ennen kuin edes näkevöt toisiaan. Tuosta ei ei ole enää ulospääsyä muuta kuin uudempi kissa mahdollisimman nopeasti kissojen tarpeita ymmärtävään kotiin.
Tiedätpä vallan hyvin miten alku meni? Kissa sietää toista silloin kun toinen ei hypi päälle, mutta niin käy päivittäin kun toinen on nuori ja leikkisä kissa. Tämä vanhempi kissa tuntuu inhoavan nuoremman energisyyttä. Lisäksi tämä vanhempi on kodinvaihtaja, tuli meille ensin kun oli jotain ongelmia ollut aiemmassa kodissa. Liekö oli sama pissaongelma mutta meille ei sitä kerrottu.
Sanomattakin selvää että päästitte ne heti vapaaksi tyyliin katsotaan miten käy. Se on molemmille hirveä stressi mutta koska et kykene ajattelemaan asioita kissan näkökulmasta, kävi juuri niin kuin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että monenlaista niksiä on kokeiltu. Rahaa on palanut järkyttävä määrä ja silti kissa pissaa. Ei kai siedä toista kissaa ja yrittää merkata reviiriään ymmärtämättä että talomme menee pilalle. Tätä on kestänyt nyt toista vuotta.
Jo alussa meni pieleen kun kissoja ei pidetty erillään hajumerkkejä vaihtaen jotta olisivat saaneet kissojen tyylillä varovasti rauhassa tutustua toistensa tuoksuihin ennen kuin edes näkevöt toisiaan. Tuosta ei ei ole enää ulospääsyä muuta kuin uudempi kissa mahdollisimman nopeasti kissojen tarpeita ymmärtävään kotiin.
Tiedätpä vallan hyvin miten alku meni? Kissa sietää toista silloin kun toinen ei hypi päälle, mutta niin käy päivittäin kun toinen on nuori ja leikkisä kissa. Tämä vanhempi kissa tuntuu inhoavan nuoremman energisyyttä. Lisäksi tämä vanhempi on kodinvaihtaja, tuli meille ensin kun oli jotain ongelmia ollut aiemmassa kodissa. Liekö oli sama pissaongelma mutta meille ei sitä kerrottu.
Sanomattakin selvää että päästitte ne heti vapaaksi tyyliin katsotaan miten käy. Se on molemmille hirveä stressi mutta koska et kykene ajattelemaan asioita kissan näkökulmasta, kävi juuri niin kuin kävi.
Tutustutettiin kasvattajan ohjeilla. Hyvin meni kunnes alkoi pissailu.
Vierailija kirjoitti:
Piikille vienti on usein paras ratkaisu kissan itsensäkin kannalta. Tätä vaihtoehtoa aivan suotta demonisoidaan.
Ei kai kukaan eläinlääkäri lopeta kissaa vain pissailun takia??
Vierailija kirjoitti:
Rekke Rescue
Siis Rekku Rescue ottaa kissoja ja koiria ja etsii niille uusia koteja. Olen itse ottanut sieltä kaksi kodinvaihtajakissaa. Edellinen omistajaperhe joutui luopumaan kissoista allergian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Voin tulla hakee sen. Vien maalle
Ja viskaatko kissaparan luontoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette luovu siitä nuoresta energisestä kissasta? Sille nyt ainakin löytyy helposti uusi koti. Vanha kissanne voi lakata pissimästä vääriin paikkoihin heti kun tuo nuorempi on tiessään ja rauha palaa maahan.
Muu perhe on kiintynyt nuorempaan kissaan, ja se solahti perheeseemme noin vain ja on kaikkien kaveri. Vanhempi kissa ei kelpuuta seuraansa muita kuin minut ja ahdistuu aina kun lähden kotoa.
Eli ahdistuneisuushäiriö. Olette varmaan kokeillut jo feromonia? Ahdistunut, jos on jo joutunut luopumaan useasta kodista ja joku toinen saa sen huomionkin. Jos on tilaa, niin oma ruokapaikka, vessa ja näyttävästi laitettu omaan tuoliin/ pesään jonka nuorempi tajuaa kuuluvan vain hänelle. Tiedän kissayksilön, joka ei ehkä olisi kaivannut yhtään ketään muuta kuin omistajan huomion. Oli hän sairaskin kyllä. Aina ei voi tietää.
Paikkakuntasi eläinsuojelu yhdistyksen (esy) tai muun vastaavan kautti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piikille vienti on usein paras ratkaisu kissan itsensäkin kannalta. Tätä vaihtoehtoa aivan suotta demonisoidaan.
Ei kai kukaan eläinlääkäri lopeta kissaa vain pissailun takia??
Voi kuule kyllä lopettaa. Eläinlääkärit ovat todella hanakoita lopettamaan kissoja. Se on usein ensimmäinen vaihtoehto, oli vaiva sitten mikä tahansa.
Mulla oli sama tilanne. Kaksi vuotta oli kaikenlaisen yritystä ja hermo meni. Sitten päätin että yritän vielä kesän yli kaikkea ja en koskaan hermostu kissoille, vaikka mitä.
Ensinnä lisäsin hiekkalaatikoita niihin paikkoihin, joihin hutipissa usein tuli. Laitoin erilaisia laatikoita kannella ja ilman ja ovella ja ilman. Sitten sellaisia suojamattoja laatikoiden alle, jotka helppo huuhdella ja käsittelin pissat hajua syövällä aineella.
Vanha kissa tykkää remmilenkeistä, joten lopetin nuoren kissan mukaan ottamisen. (Se oli muutenkin sellaista säheltämistä.) Nuori kissa taas sai lisää leikkiaikaa sisällä.
Vanhalle kissalle ruoka aina ensin. Eli nuori kissa muualle, kunnes vanha on syönyt. Ja opetin nuorelle kissalle pari temppua ja jättämään vanhan kissan rauhaan. Ja se nuorikin kissa viisastuu ja oppii.
Mutta myös teen selväksi molemmille kissoille että se on rakas ja se toinenkin on rakas. Nuorelle opetan, vanhaa vähän enemmän palvelen.
Lisäksi vanha kissa saa kipupiikin kerran kuussa ja se auttaa, ainakin siltä tuntuu.
Niitä hutipissoja tulee vieläkin, jos joku perusasia poikkeaa radaltaan, joten kaikkea erikoista vältellään. Onneksi molemmille on oma, tuttu hoitopaikka (ei sama), jonne kissat saa tarvittaessa hoitoon. Ja on myös tuttu hoitaja kotiin, jota ensisijaisesti käytetään, jos mahdollista.
Tsemppiä!
P.S. Nyt ei ole enää joka paikka täynnä hiekkalaatikoita. Kahdelle kissalle suositellaan 3 laatikkoa, mutta itse poistin sen kolmannen, koska siellä kävi kissa n. kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Sido teräsvaijerin päät tukeviin puunpalasiin. Sitten kiedot teräsvaijerin varovasti kissan kaulan ympärille. Vedät sitten teräsvaijerit toisistaan erilleen rystyset valkoisina ja hullun kiilto silmissä kunnes kissa nousee ilmaan ja sen pää irtoaa!
Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama tilanne. Kaksi vuotta oli kaikenlaisen yritystä ja hermo meni. Sitten päätin että yritän vielä kesän yli kaikkea ja en koskaan hermostu kissoille, vaikka mitä.
Ensinnä lisäsin hiekkalaatikoita niihin paikkoihin, joihin hutipissa usein tuli. Laitoin erilaisia laatikoita kannella ja ilman ja ovella ja ilman. Sitten sellaisia suojamattoja laatikoiden alle, jotka helppo huuhdella ja käsittelin pissat hajua syövällä aineella.
Vanha kissa tykkää remmilenkeistä, joten lopetin nuoren kissan mukaan ottamisen. (Se oli muutenkin sellaista säheltämistä.) Nuori kissa taas sai lisää leikkiaikaa sisällä.
Vanhalle kissalle ruoka aina ensin. Eli nuori kissa muualle, kunnes vanha on syönyt. Ja opetin nuorelle kissalle pari temppua ja jättämään vanhan kissan rauhaan. Ja se nuorikin kissa viisastuu ja oppii.
Mutta myös teen selväksi molemmille kissoille että se on rakas ja se toinenkin on rakas. Nuorelle opetan, vanhaa vähän enemmän palvelen.
Lisäksi vanha kissa saa kipupiikin kerran kuussa ja se auttaa, ainakin siltä tuntuu.
Niitä hutipissoja tulee vieläkin, jos joku perusasia poikkeaa radaltaan, joten kaikkea erikoista vältellään. Onneksi molemmille on oma, tuttu hoitopaikka (ei sama), jonne kissat saa tarvittaessa hoitoon. Ja on myös tuttu hoitaja kotiin, jota ensisijaisesti käytetään, jos mahdollista.
Tsemppiä!
P.S. Nyt ei ole enää joka paikka täynnä hiekkalaatikoita. Kahdelle kissalle suositellaan 3 laatikkoa, mutta itse poistin sen kolmannen, koska siellä kävi kissa n. kerran viikossa.
Kiitos kommentistasi. Kuinka kauan kissat ovat hoidossa kerrallaan, vieraantuvatko toisistaan nopeasti kun ovat eri paikoissa? Täytyy tuota nuorempaa jotenkin yrittää kouluttaa.
Piikille vienti on usein paras ratkaisu kissan itsensäkin kannalta. Tätä vaihtoehtoa aivan suotta demonisoidaan.