Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perintöämöapsen lapsille - mikä on reilua

Vierailija
22.06.2026 |

Tehdäänpä huutoäänestys asiasta kun itse en osaa edes omaa mielipidettäni asiasta ratkaista.


suunnittelen testamentin tekemistä. Minulla on kolme keski-ikäistä lasta ja kolme lähes aikuista lapsenlasta. Haluaisin tukea lapsenlapsiani taloudellisesti testamenttaamalla suoraan heille summan jonka verottomana voi periä (30k€).


mikä on arvon av-yhteisön mielestä reilua:


1) Testamenttaan ko. summan jokaisille lapsenlapselle ja jäljelle jäävä omaisuus tasan lapsilleni. 
2) Testamenttaan ko. summan jokaiselle lapsenlapselle ja ja jaa lopun omaisuuden niin, että lastenlasten perinnöt vähentävät saman verran heidän vanhempana perintöosuutta. Eli tavallaan omaisuus tasan lapsilleni, mutta kunkin perinnöstä lohkaistaan 30k€ /perijän lapsi seuraavalle polvelle.

 

lapsenlapset eivät siis jakaudu niin,  että jokaisella lapsellani olisi yksi lapsi. Lapsenlapsia ei todennökisesti enää tulee lisää, kaikki lapseni ovat jo sen ikäisiä. 
Kertokaapa mielipiteenne.
 

Mikä on reilumpi vaihtoehto?

Vaihtoehdot

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtona vielä:  kerrot toiveestasi lapsillesi ja pyydät, että he lahjoittavat perinnöstään lapsilleen sen summan, jonka koet hyväksi.  Voit myös pyytää, että lapsenlapsille kerrottaisiin tämän olleen toiveesi ja tahtosi.

 

Luotatko heihin riittävästi toimiaksesi näin?

Näin, mutta ap ei taida luottaa omiin aikuisiin lapsiinsa...

Vierailija
22/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapset perii aikanaan, mutta ajatuksena tässä oli että saisivat perintöä jo hyvissä ajoin esim auttamaan ensiasunnon ostossa. Kun kuusikymppisenä perii on talous usein jo mallillaan ja perinnölle ei niin suurta tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtona vielä:  kerrot toiveestasi lapsillesi ja pyydät, että he lahjoittavat perinnöstään lapsilleen sen summan, jonka koet hyväksi.  Voit myös pyytää, että lapsenlapsille kerrottaisiin tämän olleen toiveesi ja tahtosi.

 

Luotatko heihin riittävästi toimiaksesi näin?

Näin, mutta ap ei taida luottaa omiin aikuisiin lapsiinsa...

Tämä ei ole verotuksellisesti järkevää.