Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi savusaunat on niin herkkiä palamaan verrattuna muihin puukiukaisiin

Vierailija
18.06.2026 |

?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sauna vaan palaa huolimattomuuden seurauksena

Vierailija
2/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan erilainen sauna ja se "kiuas" on todella iso ja sitä lämmitetään n 7-9 tuntia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savusaunassa ei ole piippua josta savukaasut taivaalle. 

Vierailija
4/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista jatkuvalämmitteistäkiuasta silloin kun siellö saunotaan - eli käytännössä siellä on aina vahti kun kiuas on kuuma ja sit kun ei ole, se kylmeneekin jo.


Savusauna on kertwlömmitteinen, eli lämmitetöön ensin kuumaksi ja idea on, että se pysyy kuumana eikå saunomisen aikana enää tarvitse lömmittää. Eli siellä on liekki pitkään ennen kuin saunojat tulevat paikalle ja se oysyy kuumana kauan sen jälkeen kun saunojat lähtevät.

Vierailija
5/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä että urpo ei osaa lämmittää sitä oikein ja vanhemmiten nuo palavat joka tapauksessa...

Vierailija
6/14 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä että urpo ei osaa lämmittää sitä oikein ja vanhemmiten nuo palavat joka tapauksessa...

Jos Urpo työntää uuniin kipunoita sinkoavia kuusipuita, niin palaa kyllä. Kuivat seinät imaisee kipunat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä että urpo ei osaa lämmittää sitä oikein ja vanhemmiten nuo palavat joka tapauksessa...

Jos Urpo työntää uuniin kipunoita sinkoavia kuusipuita, niin palaa kyllä. Kuivat seinät imaisee kipunat.

Ei pidä savusaunaa kuusipuilla lämmittämän

Vierailija
8/14 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan erilainen sauna ja se "kiuas" on todella iso ja sitä lämmitetään n 7-9 tuntia.

Paljon nopeamminkin onnistuu lämmittämällä tavallista puusaunaa pellit kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savusauna lämmitetään kirjaimellisesti savulla. Siellä on korkeammat lämpötilat kuin perus saunassa ja siten se myös syttyy herkemmin palamaan.

Vierailija
10/14 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä että urpo ei osaa lämmittää sitä oikein ja vanhemmiten nuo palavat joka tapauksessa...

Jos Urpo työntää uuniin kipunoita sinkoavia kuusipuita, niin palaa kyllä. Kuivat seinät imaisee kipunat.

 

Savusaunojen seinät ovat aina puuta. Se on yksi syy herkkään palamiseen. Lämmitykseen pitäisi käyttää pitkään vesisateessa lionnut lehtipuuta, josta ei tule tikua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
19.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi talo missä nuotio sisällä palaa helpommin ku talo jossa ei ole nuotiota ?

Vierailija
12/14 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole savupiippua. Tavalliset kertalämmitteiset kiukaat ei ole sen herkempiä syttymään vaikka niitäkin lämmitetään pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä/maalla oli ns. normisauna. Naapurissa oli aito savusauna. Sitä tosiaan (kuulemma) piti lämmittää useampi tunti ja pestä seinät ennen saunomista. .... Mietin, aika iso työ, ei hätähisen mieh.... ihmisen hommaa.

Asuin ennen kerrostalon 2. kerroksessa, lähes saunan yläpuolella. Kuulin, kun porukat kävi saunassa - 15 minsaa ja ovet kolisi.

Ihmettelin vaan, kun itse istuin monesti koko 1 tunnin vuoron. Pohdiskelin .... kaikkea maailmanmenoa. Opin kyllä sen huonon tavan, et  löylyn jälkeen "patiolle" kaljatölkin kanssa ja poltin röökin (samalla pohdiskelin lisää .... :). Nykyään tuo taitaa olla kiellettyä?

Vierailija
14/14 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savusaunaan ei ole keksitty piippua. Häkäkaasu ja tuli on huono yhdistelmä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan