Miksi savusaunat on niin herkkiä palamaan verrattuna muihin puukiukaisiin
Kommentit (14)
Se on ihan erilainen sauna ja se "kiuas" on todella iso ja sitä lämmitetään n 7-9 tuntia.
Savusaunassa ei ole piippua josta savukaasut taivaalle.
Tavallista jatkuvalämmitteistäkiuasta silloin kun siellö saunotaan - eli käytännössä siellä on aina vahti kun kiuas on kuuma ja sit kun ei ole, se kylmeneekin jo.
Savusauna on kertwlömmitteinen, eli lämmitetöön ensin kuumaksi ja idea on, että se pysyy kuumana eikå saunomisen aikana enää tarvitse lömmittää. Eli siellä on liekki pitkään ennen kuin saunojat tulevat paikalle ja se oysyy kuumana kauan sen jälkeen kun saunojat lähtevät.
Johtuu siitä että urpo ei osaa lämmittää sitä oikein ja vanhemmiten nuo palavat joka tapauksessa...
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että urpo ei osaa lämmittää sitä oikein ja vanhemmiten nuo palavat joka tapauksessa...
Jos Urpo työntää uuniin kipunoita sinkoavia kuusipuita, niin palaa kyllä. Kuivat seinät imaisee kipunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että urpo ei osaa lämmittää sitä oikein ja vanhemmiten nuo palavat joka tapauksessa...
Jos Urpo työntää uuniin kipunoita sinkoavia kuusipuita, niin palaa kyllä. Kuivat seinät imaisee kipunat.
Ei pidä savusaunaa kuusipuilla lämmittämän
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan erilainen sauna ja se "kiuas" on todella iso ja sitä lämmitetään n 7-9 tuntia.
Paljon nopeamminkin onnistuu lämmittämällä tavallista puusaunaa pellit kiinni.
Savusauna lämmitetään kirjaimellisesti savulla. Siellä on korkeammat lämpötilat kuin perus saunassa ja siten se myös syttyy herkemmin palamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että urpo ei osaa lämmittää sitä oikein ja vanhemmiten nuo palavat joka tapauksessa...
Jos Urpo työntää uuniin kipunoita sinkoavia kuusipuita, niin palaa kyllä. Kuivat seinät imaisee kipunat.
Savusaunojen seinät ovat aina puuta. Se on yksi syy herkkään palamiseen. Lämmitykseen pitäisi käyttää pitkään vesisateessa lionnut lehtipuuta, josta ei tule tikua.
Miksi talo missä nuotio sisällä palaa helpommin ku talo jossa ei ole nuotiota ?
Kun ei ole savupiippua. Tavalliset kertalämmitteiset kiukaat ei ole sen herkempiä syttymään vaikka niitäkin lämmitetään pitkään.
Meillä/maalla oli ns. normisauna. Naapurissa oli aito savusauna. Sitä tosiaan (kuulemma) piti lämmittää useampi tunti ja pestä seinät ennen saunomista. .... Mietin, aika iso työ, ei hätähisen mieh.... ihmisen hommaa.
Asuin ennen kerrostalon 2. kerroksessa, lähes saunan yläpuolella. Kuulin, kun porukat kävi saunassa - 15 minsaa ja ovet kolisi.
Ihmettelin vaan, kun itse istuin monesti koko 1 tunnin vuoron. Pohdiskelin .... kaikkea maailmanmenoa. Opin kyllä sen huonon tavan, et löylyn jälkeen "patiolle" kaljatölkin kanssa ja poltin röökin (samalla pohdiskelin lisää .... :). Nykyään tuo taitaa olla kiellettyä?
Savusaunaan ei ole keksitty piippua. Häkäkaasu ja tuli on huono yhdistelmä.
Mikä sauna vaan palaa huolimattomuuden seurauksena