Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitöskirjan tekeminen maksaa yhteiskunnalle 100 000 - 200 000 e

Vierailija
12.06.2026 |

Väitöskirjan suora kustannus yhteiskunnalle on arviolta 100 000 – 200 000 euroatutkintoa kohden. 

Summa muodostuu pääosin tutkijan palkasta, ohjauksesta, tutkimusinfrastruktuurista, materiaaleista ja hallinnollisista kuluista tohtorikoulutuksen aikana.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku tosi tärkeä väitös niin se on sen arvoista 

Vierailija
2/12 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maksaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, mutta jos siitä otetaan vaikka sadan tuhannen kappaleen painos, niin eihän se tee kuin kaks euroa per kirja? 

Vierailija
4/12 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se raha saattaa olla osittain peräisin euroopan unionilta, eli sieltä ehkä rahaa takaisin.

Vierailija
5/12 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yrität sanoa?

Vierailija
6/12 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä turhake maksat yhteiskunnalle miljoonan etkä tuota mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se raha saattaa olla myös peräisin lahjoittajilta. 

Vierailija
8/12 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikka ei saanut sitäkään aikaan, vaikka pyöri veronmaksajien rahoilla loisimassa vuosia yolla. Ja koska Jussi palauttaa ne massiiviset apurahat siitä teoksesta, joka piti tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oma väitöskirjani. En saanut palkkaa, ohjaus oli minimaalista eikä ollut mitään materiaalikuluja. Hallinnollisetkaan kulut tuskin olivat kummoisia.

Vierailija
10/12 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, mutta jos siitä otetaan vaikka sadan tuhannen kappaleen painos, niin eihän se tee kuin kaks euroa per kirja? 

Tämä kai oli vitsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole ohjaajan palkka ja hallinnolliset kulut tuota luokkaa. :D Ohjaajan työajasta iso osa menee ihan muuhun kuin ohjaamiseen, eikä hänen koko palkkaansa voi vyöryttää yhden opiskelijan kuluiksi.

Väitöskirja sitten muuten koostuu tutkimuksista. Väitöskirjan tekijä ei siis ole samalla tavalla opiskelija kuin perustutkintojen opiskelijat. Väikkärin tekeminen on jokseenkin samanlaista työtä kuin olla tutkijana, ja siitä tulee yliopistolle julkaistuja artikkeleita.

Vierailija
12/12 |
12.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tekee väikkärin työnohessa muualla kuin yliopistolla. Joku tekee apurahoilla, joten rahat ovat säätiöistä. Ja sitten on ne ketkä tekevät sitä yliopistolla palkalla. Vaikea tässä on alkaa arvioimaan milloin tutkimusta kannattaa rahoittaa ja milloin ei. Tuskinpa sinäkään osaat sanoa mikä niiden hyöty on yhteiskunnalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi