Perustulo vai ei
Tutkitaan onko perustulon vasptustus ideologista?
Mallissani perustulo olisi vain tuloihin perustuva - säästöt ja varallisuus ei vaikuttaisi.
Jokainen tienattu euro pienentäisi perustuloa 30 senttiä.
Kommentit (15)
Jos netto 600e/kk niin perustulo ehdottomasti. Voisi tehdä töitä.
1500e alkuun yksinasuville varsinkin naisille (myöhemmin tasa-arvoistettu isommaksi) perustuloa isompi rahatuki, ei ehtoja sisältävä tuki, per aikuinen. Ja ei isoja sairaalamaksuja pienituloisille. Ei rankaisuja.
Perustulo, mutta selvästi korkeampana. 1300€ perustulo
Vierailija kirjoitti:
Perustulo, mutta selvästi korkeampana. 1300€ perustulo
Kuinka monta senttiä perustulo pienenisi, kun tienaat euron? Kun kerran lähtötaso noin korkea.
Vierailija kirjoitti:
MENKÄÄ TÖIHIN!!!
Kuinka sinä toivot sosiaaliturvan/työttömyyturvan toteutettavan? Minkälaisella mallilla?
Vierailija kirjoitti:
Perustulo, mutta selvästi korkeampana. 1300€ perustulo
Millä ihmeellä rahoitat tällaisen tason? Lisäksi tuohon tulisi väkisin kova kannustinloukku, kun tuloista ei jäisi käteen mitään.
Vastauksista huomaa, että perustulo on järkevä vaikka sen taso olisi matalampi kuin yleistuen. Perustulon nerokkuus on sen kannustimissa ja varmuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksista huomaa, että perustulo on järkevä vaikka sen taso olisi matalampi kuin yleistuen. Perustulon nerokkuus on sen kannustimissa ja varmuudessa.
Eipäs vaan jotkut perustulon vastustajat äänestää sitä kuola suupielestä valuen, kun he näkevät vain nuo summat!
Monet, jotka kannattaa perustuloa saattavat ajatella, että sitten on iso kasa helppoa rahaa. Ei sitä niin pidä ajatella.
Perustulon idea on, että ensi kuun pohjaraha on varma ilman mitään byrokratiaa ja riippumatta miten tämä kuu on menny sekä se, että todellakin tiedät mitä työttömänä vastaan otettu 400 euron keikka sulle nettohyötyä tuo. Nykyään sitä ei oo helppo tietää eikä se edes mene aina samalla tavalla ja vähintään edesså on epätietoisuus milloin seuraava työkkärirahan maksatus on.
Siispä perustulo!
Hyödytöntä on perustuulo koska työttömät ei voisi tienata lisää rahaa koska ei ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulo, mutta selvästi korkeampana. 1300€ perustulo
Kuinka monta senttiä perustulo pienenisi, kun tienaat euron? Kun kerran lähtötaso noin korkea.
Miksi perustulo pienenisi suoraan suhteessa tuloihin? Eikö koko idea ole, että kaikki saavat saman summan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulo, mutta selvästi korkeampana. 1300€ perustulo
Kuinka monta senttiä perustulo pienenisi, kun tienaat euron? Kun kerran lähtötaso noin korkea.
Miksi perustulo pienenisi suoraan suhteessa tuloihin? Eikö koko idea ole, että kaikki saavat saman summan?
Perustulo on pohjaraha, jonka saat varmuudella. Se on toki hiukan makuasia, että pieneneekö perustulosi vai maksatko veroja, mutta se menisi esim. näin.
Ei yhtään tienaamista = 600e/kk perustuloa
Jos tienaat tonnin, sinun nettotulosi olisivat 30% pidätyksellä 1 300e.
Jos tienaat 3 000e, sinun nettotulosi olisivat 2 700e/kk.
Tuo tulisi noilla summilla ja prosenteilla. Ehkä veroprossan pitäisi olla vaikka 32 tai sitten aluks 30, parin tonnin hujakoilla 32, neljän tonnin kohilla 34 ja ehkä 45 sais olla koko maksimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustulo, mutta selvästi korkeampana. 1300€ perustulo
Kuinka monta senttiä perustulo pienenisi, kun tienaat euron? Kun kerran lähtötaso noin korkea.
Miksi perustulo pienenisi suoraan suhteessa tuloihin? Eikö koko idea ole, että kaikki saavat saman summan?
Perustulo on pohjaraha, jonka saat varmuudella. Se on toki hiukan makuasia, että pieneneekö perustulosi vai maksatko veroja, mutta se menisi esim. näin.
Ei yhtään tienaamista = 600e/kk perustuloa
Jos tienaat tonnin, sinun nettotulosi olisivat 30% pidätyksellä 1 300e.
Jos tienaat 3 000e, sinun nettotulosi olisivat 2 700e/kk.
Tuo tulisi noilla summilla ja prosenteilla. Ehkä veroprossan pitäisi olla vaikka 32 tai sitten aluks 30, parin tonnin hujakoilla 32, neljän tonnin kohilla 34 ja ehkä 45 sais olla koko maksimi.
Ja jos me haluttais, että keskituloisen nettotulot ei kasva, ni veroprosentin pitäis olla varmaan päälle 40:n. Saa nähdä mihkä päätyvät. Tuskin keskituloiselle on varaa antaa juuri yhtään nettohyötyä.
Toki pientä liikkumavaraa tulisi, kun kokonaan tuöelämän ulkopuolella olevat saisi nykyistä vähemmän.
Onko nuo summat bruttona vai nettona?