Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustulo vai ei

Vierailija
24.05.2026 |

Tutkitaan onko perustulon vasptustus ideologista?

 

Mallissani perustulo olisi vain tuloihin perustuva - säästöt ja varallisuus ei vaikuttaisi.

 

Jokainen tienattu euro pienentäisi perustuloa 30 senttiä.

Kumman ottaisit käyttöön?

Vaihtoehdot

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo summat bruttona vai nettona?

Vierailija
2/15 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos netto 600e/kk niin perustulo ehdottomasti. Voisi tehdä töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500e alkuun yksinasuville varsinkin naisille (myöhemmin tasa-arvoistettu isommaksi) perustuloa isompi rahatuki, ei ehtoja sisältävä tuki, per aikuinen. Ja ei isoja sairaalamaksuja pienituloisille. Ei rankaisuja. 

Vierailija
4/15 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo, mutta selvästi korkeampana. 1300€ perustulo

Vierailija
5/15 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo, mutta selvästi korkeampana. 1300€ perustulo

Kuinka monta senttiä perustulo pienenisi, kun tienaat euron? Kun kerran lähtötaso noin korkea.

Vierailija
6/15 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENKÄÄ TÖIHIN!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MENKÄÄ TÖIHIN!!!

Kuinka sinä toivot sosiaaliturvan/työttömyyturvan toteutettavan? Minkälaisella mallilla?

Vierailija
8/15 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo, mutta selvästi korkeampana. 1300€ perustulo

Millä ihmeellä rahoitat tällaisen tason? Lisäksi tuohon tulisi väkisin kova kannustinloukku, kun tuloista ei jäisi käteen mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksista huomaa, että perustulo on järkevä vaikka sen taso olisi matalampi kuin yleistuen. Perustulon nerokkuus on sen kannustimissa ja varmuudessa.

Vierailija
10/15 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastauksista huomaa, että perustulo on järkevä vaikka sen taso olisi matalampi kuin yleistuen. Perustulon nerokkuus on sen kannustimissa ja varmuudessa.

Eipäs vaan jotkut perustulon vastustajat äänestää sitä kuola suupielestä valuen, kun he näkevät vain nuo summat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet, jotka kannattaa perustuloa saattavat ajatella, että sitten on iso kasa helppoa rahaa. Ei sitä niin pidä ajatella.

 

Perustulon idea on, että ensi kuun pohjaraha on varma ilman mitään byrokratiaa ja riippumatta miten tämä kuu on menny sekä se, että todellakin tiedät mitä työttömänä vastaan otettu 400 euron keikka sulle nettohyötyä tuo. Nykyään sitä ei oo helppo tietää eikä se edes mene aina samalla tavalla ja vähintään edesså on epätietoisuus milloin seuraava työkkärirahan maksatus on.

 

Siispä perustulo!

Vierailija
12/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödytöntä on perustuulo koska työttömät ei voisi tienata lisää rahaa koska ei ole töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo, mutta selvästi korkeampana. 1300€ perustulo

Kuinka monta senttiä perustulo pienenisi, kun tienaat euron? Kun kerran lähtötaso noin korkea.

Miksi perustulo pienenisi suoraan suhteessa tuloihin? Eikö koko idea ole, että kaikki saavat saman summan?

Vierailija
14/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo, mutta selvästi korkeampana. 1300€ perustulo

Kuinka monta senttiä perustulo pienenisi, kun tienaat euron? Kun kerran lähtötaso noin korkea.

Miksi perustulo pienenisi suoraan suhteessa tuloihin? Eikö koko idea ole, että kaikki saavat saman summan?

Perustulo on pohjaraha, jonka saat varmuudella.  Se on toki hiukan makuasia, että pieneneekö perustulosi vai maksatko veroja, mutta se menisi esim. näin.

 

Ei yhtään tienaamista = 600e/kk perustuloa

 

Jos tienaat tonnin, sinun nettotulosi olisivat 30% pidätyksellä 1 300e.

 

Jos tienaat 3 000e, sinun nettotulosi olisivat 2 700e/kk.

 

Tuo tulisi noilla summilla ja prosenteilla. Ehkä veroprossan pitäisi olla vaikka 32 tai sitten aluks 30, parin tonnin hujakoilla 32, neljän tonnin kohilla 34 ja ehkä 45 sais olla koko maksimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo, mutta selvästi korkeampana. 1300€ perustulo

Kuinka monta senttiä perustulo pienenisi, kun tienaat euron? Kun kerran lähtötaso noin korkea.

Miksi perustulo pienenisi suoraan suhteessa tuloihin? Eikö koko idea ole, että kaikki saavat saman summan?

Perustulo on pohjaraha, jonka saat varmuudella.  Se on toki hiukan makuasia, että pieneneekö perustulosi vai maksatko veroja, mutta se menisi esim. näin.

 

Ei yhtään tienaamista = 600e/kk perustuloa

 

Jos tienaat tonnin, sinun nettotulosi olisivat 30% pidätyksellä 1 300e.

 

Jos tienaat 3 000e, sinun nettotulosi olisivat 2 700e/kk.

 

Tuo tulisi noilla summilla ja prosenteilla. Ehkä veroprossan pitäisi olla vaikka 32 tai sitten aluks 30, parin tonnin hujakoilla 32, neljän tonnin kohilla 34 ja ehkä 45 sais olla koko maksimi.

Ja jos me haluttais, että keskituloisen nettotulot ei kasva, ni veroprosentin pitäis olla varmaan päälle 40:n. Saa nähdä mihkä päätyvät. Tuskin keskituloiselle on varaa antaa juuri yhtään nettohyötyä.

 

Toki pientä liikkumavaraa tulisi, kun kokonaan tuöelämän ulkopuolella olevat saisi nykyistä vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän