Sairastuitko vakavasti tupakoinnin lopettamista seuranneen vuoden kuluessa?
Kuulostaa erikoiselta kysymykseltä, mutta kiinnostaa tämä. Itse sairastuin autoimmuunitautiin muutaman kuukauden päästä tupakoinnin lopettamisesta ja tiedän useamman tapauksen jossa tupakoinnin lopettamista seuraavan vuoden sisällä henkilö on sairastunut vakavasti, esim. rintasyöpään. Myös runsaan alkoholinkäytön lopettaminen on johtanut sairastumiseen joillain esim. julkisuuden henkilöillä. Hyvin todennäköisesti tällainen on vain sattumaa, mutta tulee mieleen mahdollinen selitys että tupakoinnin lopettaminen johtaa tilapäiseen sairastumisriskin kohoamiseen esim. immunologisten muutosten takia ja osalle sitten sairaus puhkeaa. Tämä aihehan toki on valtava tabu (ihan ymmärrettävästi) kansanterveydellisessä tiedottamisessa ja keskustelussa eikä tutkimuksia aiheesta saa tehdä. Silti kiinnostaa teoriani.
Kommentit (23)
Mulla on nyt vastapainoksi tällainen tilasto: Kuusi kuusikymmentä luvulla syntynyttä henkilöä, jotka kaikki ovat lopettaneet tupakoinnin. Viimeinenkin kymmenen vuotta sitten.
Yhdellä lopettamisen syy oli jopa sydänsairaus, toisella tupakoinnin aiheuttama keuhkoahtaumatauti.
Jokaisen elämänlaatu on parantunut lopettamisesta ja jokainen pystyy käymään edelleen töissä, jopa se keuhkoahtauma, jolla henki kulkee paremmin ilman tupakkaa
Niin. Mitä halusit nyt siis trollata tällä typerällä aloituksellasi ap?
Sukulainen oli polttanut noin 60vuotta ja lopetti polttamisen 78vuotiaana terveenä miehenä. Puoli vuotta ja tuli keuhkosyövän oireet ja taas puolivuotta ja hän oli kuollut. Jos olisi jatkanut polttamista, niin syöpä ei olisi tullut, näin uskon. Tuo iso muutos sai aikaan joko remissiossa olleen syövän aktivoitumisen tai sitten keuhkojen puhdistuminen helpotti syöpäkasvainten syntymistä.