Onko lapsellasi A2-kieli? Mikä kieli? Onko opiskelu ollut raskasta?
Kommentit (52)
Enkku alkoi nyt 4. luokan keväällä, joten kahta kieltä ei ole vielä tahkottu kovin kauan. Ranskan opintojaan on hieman huokaillut, mutta eilen oli taas parempi päivä ja sanoi iloissaan osaavansa taivuttaa verbejä paremmin kuin jotkin muut luokalla.
Meillä oli pääsykoe kahden kielen lukijoille. Testattiin kielellisiä yms. valmiuksia kahden kielen opiskeluun. Tytär (onneksi) ei päässyt lukemaan kahta kieltä. Englanninkin kanssa on ollut riittävästi tekemistä.
A1 ranska, A2 englanti, poika, vitosella nyt, kiitettävästi menevät molemmat ja enkku tuntui tosi helpolta ranskan jälkeen (kymppi). Tykkää molemmista. Tosin jo A1-ranskan aloittamisessa katsotaan ettei ole kielellisiä ongelmia sillä kieli on aika vaativa.
Kielletty kahta vanhinta ottamasta. Olisivat periaatteessa voineet ottaa, kun ovat englannissa hyvin. 6-luokklaisella esikoisella englanti 10, 3-luokkalaisella ei vielä numeroa, mutta hyvin mennyt. No, miksikö kiellettiin? Harrastuksia on tosi paljon. Ehtii lukea kieliä myöhemminkin. Nukkua pitää ehtiä.. Hoitaa koulu muuten hyvin. Eli ei kiitos meille.
Miten neljännellä luokalla aloitettu A2 kieli vaikuttaa ainevalintoihin yläasteella?
Jatkuuko yläasteella 2 kieltä, vai onko sitten pakko aloittaa vielä kolmas?
a1 kielenä ruotsi. ei ole ollut raskasta.
luokalla aloitettuakin kieltä. Sitä EI siis voi keskeyttää yläasteelle mennessään kuin erityisen painavista syistä.
Jos olet ala-asteella lukenut muita kieliä kuin ruotsia, sinun on aloitettava ruotsi viimeistään seitsemännellä.
Kahdeksannella voi sitten aloittaa vielä jonkin kielen, mutta pakko ei tietenkään ole.
Miten neljännellä luokalla aloitettu A2 kieli vaikuttaa ainevalintoihin yläasteella?
Jatkuuko yläasteella 2 kieltä, vai onko sitten pakko aloittaa vielä kolmas?
Yläasteella tulee B-kielenä ruotsi, jos sitä ei siis ole lukenut A2-kielenä. Yläasteella luetaan kolmea kieltä, kahta A-kieltä ja yhtä B-kieltä. En tiedä saako siihen valita enää neljättä C-kieltä. MUTTA jos valitsemallaan yläasteella ei ole tarjolla sitä A2-kieltä, niin sen lukeminen loppuu siihen, eikä kieltä voi jatkaa esim. lukiossa A-kielen tasolla.
Mikä on A2-kieli?
Ekana aloitettu vieras kieli on A1-kieli, esim. Suomessa suurin osa lapsista lukee Englantia A1-kielenä ja aloittaa sen lukemisen 3. luokalla. A2 on seuraava vieras kieli, joka aloitetaan yleensä 4. luokalla. Näistä A-kielistä on tarkoitus tulla yhtä vahvat, eli koulun päättyessä lapsella pitäisi olla "A-tason" taito kummassakin kielessä. B-kieli alkaa yleensä 7. luokalla ja useimmilla B-kielenä on ruotsi. C-kielen voi valita yläasteella 8. luokalla valinnaiseksi aineeksi.
Näissä on eroja, etenkin A-kielten opetus voi joillakin alkaa jo aiemmin. Periaattessa lapsen omalla alueella on rakennettu "kielipolku", eli jos on valinnut ala-asteella A2-kielen, niin omalla alueella tai lähistöllä pitäisi olla joku tietty yläaste, jonne A2-oppilaat menevät, eli kieli on siellä tarjolla.
meillä lapset on kaksikielisessä opetuksessa eli he opiskelevat enkuksi ja suomeksi eskarista alkaen.
Heille tulee ranska 5. luokalla ja sitten ruotsi jossain vaiheessa. Ja käsittääkseni 7. tai 8. luokalla voi ottaa vielä jonkin kielen, italian ilmeisesti.
Englanti alkoi neljännellä. Molemmat sujuvat hyvin, eikä opiskelu ole ollut erityisen raskasta. Kaverit vain silloin tällöin nälvivät, kun lapsella on kaksi viikkotuntia enemmän kuin vain englantia lukevilla. Englanti on ollut läpihuutojuttu, vaikka etenevät hieman nopeammin kuin englannin kolmannella luokalla aloittaneet. Seiskaan mennessä ovat sitten ottaneet enkussa muut kiinni ja silloin kaikki ovat samassa ryhmässä. Olemme tyytyväisiä, lapselle tulee kaksi vahvaa kieltä.
Miten neljännellä luokalla aloitettu A2 kieli vaikuttaa ainevalintoihin yläasteella?
Jatkuuko yläasteella 2 kieltä, vai onko sitten pakko aloittaa vielä kolmas?
Eli paukapää tyttäreni, jolla on ala-asteelta vain yksi kieli (=englanti) voi valita kasille kaksi pitkää (voivat olla kieliä) ja kaksi lyhyttä valinnaisainetta. Hänen ystävänsä, joilla on kaksi A-kieltä, voivat valita vain yhden pitkän valinnaisen (joka voi olla kieli). En ole ihan varma, syökö A2-kieli myös toisen lyhyen valinnaisen. Eli A2-kieli on yksi valinnaisaine yläasteella. Valinta tosin on tehty kauan aikaa sitten ala-asteella. Kun tyttäreni, joka ei edelleenkään halua lisää kieliä, valitsee sekä käsityötä että kotitaloutta, pitää A2-kieltä opiskelivien päättää, onko taitoaine kuvis, kotitalous vai käsityö vai luopuvatko siitä kokonaan ja ottavat vielä yhden kielen.
t Nro 22
Esikoisella läksyjen tekeminen hankalaa ja englanti vaikeaa. Päätettiin ,että ei aloita saksaa ja varmasti hän kohdallaan oikea päätös. Kuopuksella englanti 9 ja muutenkin koulumenestys luokan parhaimistoa. Saksa sujuu hyvin, eikä tunnu työllistävän.
Eli jos lapsella koulunkäynti sujuu hyvin ja on motivoitunut niin ok. Jos ekassa kielessä ongelmia, vaatii, että lapsi itse erittäin innostunut ottamaan A2-kielen. Tieädän kyllä niitäkin, joilla englanti vaikeaa, mutta saksa sujuu hyvin.
Eli A2-kieli on yksi valinnaisaine yläasteella. Valinta tosin on tehty kauan aikaa sitten ala-asteella.
Eli kun lapsi menee yläasteelle ja jos ko. yläasteella on musiikkiluokka ja lapsen A2-kieli, niin valinnanmahdollisuudet taitavat olla aika rajalliset. Mutta ei se mitään, kyllä lapsi on noissa kahdessa ala-astevalinnassaan varmasti vankalla pohjalla koulusta päästessään. Ei haittaa, kyllä elämässä ehtii olla valinnanvaraa ja tilaisuuksia opiskelun suhteen, ei se teinin elämä siihen kaadu, että saakin yläasteella valita vähän niukemmasta valikoimasta.
profiilinsa mukaan yläkoulun valinnaisaineet. Mutta jotenkin mua ei yhtään sureta, että kahdesta a-kielestä johtuen joku kässä, köksä tai vastaava jää vähemmälle meidän tytöillä.
olettaen siis, ettei ole mitään oppimisvaikeutta! Lasta kannattaa myös tukea opiskelurutiinin löytämisessä (se kun on kielissä vähän erilainen kuin esim reaaliaineissa), siiä on jatkossa hyötyä. Ja lapselle ei ainakaan kannata pohtia, että onkohan tuo nyt raskasta.
päin vastoin. Mutta niitä pystyy opettelemaan koulun ulkopuolellakin! Siksi satsaisin itse mieluummin kieliin. Mutta kukin mielensä mukaan, tottakai.
Lapseni koulussa voi A2-kieleksi ottaa vain saksan. Lapsi taas olisi kiinnostunut ranskasta. Asia ei ole ihan vielä meillä ajankohtainen, mutta surettaa, että vaihtoehdot ovat noin vähissä. Minusta nykylapsilla pitäisi olla mahdollisuus valita pitkä venäjä tai kiina. Emme edes asu missään syrjäkylällä, mutta silti on näin suppeaa. A2-kieli voisi hyvinkin sopia lapsellemme, jos hän perii toisen vanhempansa kielipään (kuten taitaa periä), mutta asia kaatuu valikoiman suppeuteen.
profiilinsa mukaan yläkoulun valinnaisaineet. Mutta jotenkin mua ei yhtään sureta, että kahdesta a-kielestä johtuen joku kässä, köksä tai vastaava jää vähemmälle meidän tytöillä.
Pitäis päästä kato helpommalla ;-) T. se joka ekaksi tuolla mainitsi asiasta
Meillä pojalla a2 saksa. On vasta nelosella, joten ei nyt vielä tiedä, että miten siinä pärjää, mutta ei ainakaan huonosti tähän mennessä. Raskastakaan ei ole ollut, vaikka tuon saksan takia vaihtoi kouluakin ja matkustaa nyt joka päivä bussilla pitkän matkan toiseen koulupiiriinkin kouluun. Mukavasti on mennyt siis jopa koulun vaihto ja yksin kouluun kulkeminen (vaikka joku sitä huonona juttuna pitikin).