Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletko koskaan ajatellut, että kun syöt junassa tai bussissa

Vierailija
22.09.2014 |

Vahvasti aromisia omia eväitä kuten apelsiini, omena, kala tms., voit aiheuttaa allergiselle todella pahan allergiareaktion?

Tulipahan mieleeni

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, koska itse olen juuri kalalle todella allerginen. Kerran lohisalaatin syöjä istui vieressä ja tuli kamala reaktio :( eihän sille mitään voi, ei ole syöjän eikä allergikon vika sattua vierekkäin istumaan

Vierailija
2/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Jos saa allergisen reaktion appelsiinin hajusta on syytä hakea apua ja kiireesti. Ei onnistu nimittäin normaali elämä sen takia. Ei muita ihmisiä voi velvoittaa jättämään appelsiineja syömättä siltä VARAA että jollain sattuisi olemaan allergia. Ahtaat lentokoneet on eri asia, sieltä ei pääse muihin osastoihin edes.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Vaikeata kuvitella, että joku on nin allerginen, että pelkkä omenan haju saa hirveän reaktion aikaan. Kulkevatko sellaiset julkisissa liikennevälineissä? Tai öhe ravintoloissa, kahvioissa, sairaaloiden kanttiineissa? Noissahan voi joku myös syödä vaikka kalasalaattia tai patonkia viereisessä pöydässä.

Vierailija
4/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti negatiivisella asenteella, missään ei sanottu että ketään velvoitettaisiin yhtään mihinkään

Vierailija
5/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta meillä onkin allergiaa. Eniten harmittaa tavalliset tallaajat, jotka varaa junan allergiapaikat ja sitten vetävät tonnikalaleipää ja apelsiinipaloja evääksi. Kaiken kruunaa voimakas parfyymi ja kissankarvat takissa. Ne muutamat paikat joissa voisi parhaimmillaan matka mennä ilman oireita.

Vierailija
6/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on hyvin allerginen kalalle, pelkkä haju saa aikaiseksi hengitysteiden turpoamisen. Kauppojen parkkiksilla olevat savukalateltat ovat vihoviimeisiä keksintöjä. Mennään Prismaan jos cittarin pihassa sellainen käryää. Mies ei pysty edes kävelemään siitä ohi ilman oireita.

Onneksi kukaan tuskin mitään voimakkaasti tuoksuvaa kalaruokaa nyt bussissa alkaisi syömäänkään..

Vierailija
7/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhuen en ole miettinyt. Mutta kesällä kun oltiin reissussa, sekä meno- että paluulennolla kiellettiin omien pähkinöiden syöminen eikä lennolla niitä myyty koska koneessa oli joku vaikeasti allerginen matkustaja mukana. Otti päähän koska meillä oli kuorrutettuja pähkinöitä matkaeväänä. Mutta toisaalta, oli hienoa että lentoyhtiö otti allergisen huomioon ja me ostettiin sitten koneesta sipsejä :D

Vierailija
8/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajun perusteella voi saada allergisen reaktion, varsinkin jos omaa vielä astman joka laukeaa helposti hajuista/parfyymeista. Sellaiselle ihmiselle, kuten minä, on tärkeää että lähipiiri tiedostaa asian ja kunnioittaa sitä. En mä tietenkään lähe ihmisille inisemään syömisistään, vaan pidän lääkkeet ja epipenin aina mukan ja jos tiedän meneväni esim lentokoneeseen, otan ennalra ehkäiseviä lääkkeitä

Vierailija
9/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:59"]En. Jos saa allergisen reaktion appelsiinin hajusta on syytä hakea apua ja kiireesti. Ei onnistu nimittäin normaali elämä sen takia. Ei muita ihmisiä voi velvoittaa jättämään appelsiineja syömättä siltä VARAA että jollain sattuisi olemaan allergia. Ahtaat lentokoneet on eri asia, sieltä ei pääse muihin osastoihin edes.
[/quote]
Ootpa ärsyttävä tyyppi

Vierailija
10/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatellut. Kuitenkin olen sitä mieltä, että jos jollakulla on erikoisruokavalio niin kaikkien ei sitä "varmuuden vuoksi" tarvitse noudattaa. Junan ja bussin tapaisissa paikoissa on ihan ok syödä eväitä, ja just sitä mitä haluaa. Jos on niin voimakas allergia että saa oireita hajusta, niin voi itse vaihtaa paikkaa tai olla kulkematta julkisilla, olla käymättä ravintoloissa, kahviloissa, taukohuoneissa jne.

Vierailija
11/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 09:06"]Mies on hyvin allerginen kalalle, pelkkä haju saa aikaiseksi hengitysteiden turpoamisen. Kauppojen parkkiksilla olevat savukalateltat ovat vihoviimeisiä keksintöjä. Mennään Prismaan jos cittarin pihassa sellainen käryää. Mies ei pysty edes kävelemään siitä ohi ilman oireita.

Onneksi kukaan tuskin mitään voimakkaasti tuoksuvaa kalaruokaa nyt bussissa alkaisi syömäänkään..
[/quote]

Äh, mä olin kerran bussissa kun joku oli nimenomaan jotain savukalaa ostanut ja perheineen sormin näpräsivät sitä kala suuhun. Mua ei haitannut, mut paikalla oli joku joka haukku henkeä ja jäi bussista samantien.

Vierailija
12/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä ole mitään merkitystä, jos ruoka tai parfyymi tuoksahtaa, mutta tupakointi, se suuri saatana, sentään saatiin kiellettyä junissa ja nyt ei ole niitä tupakkakoppeja.

Vierailija
13/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:59"]

En. Jos saa allergisen reaktion appelsiinin hajusta on syytä hakea apua ja kiireesti. Ei onnistu nimittäin normaali elämä sen takia. Ei muita ihmisiä voi velvoittaa jättämään appelsiineja syömättä siltä VARAA että jollain sattuisi olemaan allergia. Ahtaat lentokoneet on eri asia, sieltä ei pääse muihin osastoihin edes.

[/quote]Mitähän apua ajattelit tarjota, mitä normaali allergialääkäri ei tarjoa? Epipen kulkee mukana, mutta ei tuohon oikein muuta apua ole. 

Vierailija
14/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muka omena on vahvasti arominen? :o

Vierailija
15/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Eihän sitten voisi syödä enää mitään, kun melkein kaikki voi aiheuttaa jollekin allergiaa. Sori, mutta en ala muuttamaan ruokavaliotani toisten ihmisten allergioiden takia. Eihän siitä tulisi mitään.

Vierailija
16/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:59"]

[/quote]Mitähän apua ajattelit tarjota, mitä normaali allergialääkäri ei tarjoa? Epipen kulkee mukana, mutta ei tuohon oikein muuta apua ole. 
[/quote]
Mä kanssa pohdin tätä samaa..

Vierailija
17/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 09:19"]No en. Eihän sitten voisi syödä enää mitään, kun melkein kaikki voi aiheuttaa jollekin allergiaa. Sori, mutta en ala muuttamaan ruokavaliotani toisten ihmisten allergioiden takia. Eihän siitä tulisi mitään.
[/quote]
Tämmöset mua nii vituttaa. Iha vaa oman navan ympärillä kaikki. Ap ei aloituksessa sanonut mitään siitä että toisten pitäisi jättää ruoat syömättä allergian takia, mutta sinä koit silti tarvetta kertoa SINUN oikeuksistasi

Vierailija
18/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 09:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:59"] En. Jos saa allergisen reaktion appelsiinin hajusta on syytä hakea apua ja kiireesti. Ei onnistu nimittäin normaali elämä sen takia. Ei muita ihmisiä voi velvoittaa jättämään appelsiineja syömättä siltä VARAA että jollain sattuisi olemaan allergia. Ahtaat lentokoneet on eri asia, sieltä ei pääse muihin osastoihin edes. [/quote]Mitähän apua ajattelit tarjota, mitä normaali allergialääkäri ei tarjoa? Epipen kulkee mukana, mutta ei tuohon oikein muuta apua ole.  [/quote] Mä kanssa pohdin tätä samaa..

[/quote]

Siedätyshoitoa

Vierailija
19/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja sen takia vältän voimakkaasti tuoksuvia eväitä. Ystäväni on hajuherkkä ja saa päänsärkyä ja pahoinvointia jos viettää edes vähän aikaa ympäristössä missä parfyymin/tupakan/saippuan/you name it tuoksua... Tämä on saanut itsenikin varuilleni, enkä juuri koskaan käytä voimakkaita hajusteita kun lähden ihmisten ilmoille ja sama pätee allergisoiviin ruokiin. Koskaan ei tiedä milloin bussissa/hississä/junassa tms. istuu allergikko tai hajuherkkä.

Vierailija
20/95 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 09:19"]No en. Eihän sitten voisi syödä enää mitään, kun melkein kaikki voi aiheuttaa jollekin allergiaa. Sori, mutta en ala muuttamaan ruokavaliotani toisten ihmisten allergioiden takia. Eihän siitä tulisi mitään.
[/quote]

Säkös sitten usein vedät naamariin bussissa ja junassa koko päivän ruokamäärän, kun et voi "omaa ruokavaliota muuttaa"? Olipa erittäin huono argumentti.

Ei sitä aamupala banaania tai apelsiinia tai pähkinöitä tarvii jättää syömättä toisten takia, lähinnä on ihan ok että tiedostaa asian

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi