Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Creole ja cajun keittiö; mitä ruokia osaat

Vierailija
08.07.2013 |

Ja kerrotko myös ohjeen.

kiitos

Kommentit (10)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis häh eikö kukaan muu osaa siis soul food?

Vierailija
4/10 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 22:39"]

[/quote] Sulla taitaa olla vahan sekaisin soul foodit, creole ja cajun keittiot. Kolme eri asiaa.

Vierailija
5/10 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 22:49"]

[/quote] Sulla taitaa olla vahan sekaisin soul foodit, creole ja cajun keittiot. Kolme eri asiaa.

[/quote]

Taas tämä porkkana perseessä dissaaja. Ota itse selvää:http://en.wikipedia.org/wiki/Soul_food

Vierailija
6/10 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jambalaija on sairaan hyvää; valkosipulia, tomaattimurskaa, vihreää paprikaa, kanalientä, sipulia, savukinkkua, chorizomakkaraa, pitkäjyväistä riisiä ja lopuksi päälle kuorittuja katkarapuja.

Juomana kylmä olut tai kuiva valkoviini.

Olen nyt poissa kotoa pari päivää, mutta voisin kirjoittaa tarkemman reseptin tänne kun pääsen kotikoneen ulkoiselle tallennusasemalle sitä kaivamaan.

Vierailija
7/10 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 22:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 22:49"]

[/quote]

Taas tämä porkkana perseessä dissaaja. Ota itse selvää:http://en.wikipedia.org/wiki/Soul_food

[/quote]?! Soul foodhan on mustien ruokaa, cajun (= köyhien ranskalaisten) ja creole (= rikkaiden ranskalaisten) valkoisten.

Vierailija
8/10 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shrimp creole, itse tosin laitan siihen jättikatkarapuja. En jaksa näpytellä tarkkaa reseptiä kännyllä, mutta ruokaan tulee paprikoita, varsiselleriä, sipulia, valkosipulia, tölkkitomaatteja, jättikatkarapuja suolaliemessä (käytän Stockmannin omaa "merkkiä") sekä paljon mausteita (paprikajauhe, cayennepippuri, mustapippuri ja timjami). Helppo tehdä ja on aivan sairaan hyvää!

Olen tehnyt myös gumboa kasvis- ja äyriäisversioina, mutta siitä on aikaa. Gumbon tekemistä hankaloittaa se, ettei filé-jauhetta saa Suomessa mistään (vai saako?). Joskus löysin amerikkalaisen nettikaupan, joka olisi toimittanut jauhetta myös Suomeen, mutta en kuitenkaan jaksanut käydä tilaamaan. Gumbon lientähän voi "sakeuttaa" myös okralla, mutta mielestäni tuolla jauheella lopputulos on parempi.

Pekaanipähkinäpiirakkaa olen myös tehnyt, hyvää on! Reseptejä löytyy netistä varmaan miljoonia.

Vierailija
9/10 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih nam, tänään täytyy tehdä jambalayaa broilerista, chorizo-makkarasta ja katkaravuista. Kasvista vaatii myös kunnolla, sipulia, valkosipulia, paprikaa, sellerinvartta yms ja mausteet tietty! Ja kylmää olutta.

Vierailija
10/10 |
06.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista