Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästeleekö kukaan muu hedelmiä ja vihanneksia lapsille?

Vierailija
08.02.2016 |

Meillä lapset 3kpl syövät paljon hedelmiä ja muuta tuoretta. Kaupassa käydään kahdesti viikossa ja huomaan välttäväni itse hedelmien syömistä, jotta varmasti riittää lapsille. Eilen iltapäivällä ostettiin iso pussi appelsiinejä, mandariinejä, omenoita ja päärynöitä, sekä 2 pkt miniluumutomaatteja, 1kg porkkanoita ja 4 kurkkua. Nyt on syöty jo 1 kurkku, pkt tomaatteja, puolet appelsiineistä ja mandariineistä ja pari omenoista. Isompien tullessa koulusta he syövät välipalaksi appelsiinit, omenat, porkkanat, kurkkua, tomaatteja leivän lisäksi. Toisella lapsista on taipumusta pyöristymiseen, joten en voi rajoittaa hedelmien ja vihannesten syöntiä, muuten mussuttaisi herkkuja tai tolkuttoman määrän leipää. Kerralla on vaikea tuoda enempää ostoksia ja lähikauppojen tuoretuotteet luokattoman huonoja ja kalliita. Itselläni ei autoa arkisin käytössä, eikä miestäkään viitsi laittaa päivittäin ruokakauppaan.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan niin paljon että varmasti kaikille riittää. Puoli kiloa päivässä on se syöntisuositus, ja yritän pitää kiinni siitä että se toteutuu kaikkien kohdalla. Jos lapsellasi on "taipumusta pyöristymiseen", niin varmaankin kannattaa syödä vähemmän hedelmiä ja enemmän vihanneksia. Hedelmät ovat yleensä aika kaloripitoisia.

Vierailija
2/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä minäkin syötän muutenkin ensin lapseni ja sitten itseni..esim.jos just banaania on muutama jäljellä annan ne lapsille enkä itse ota.Koitan sen verran reilusti nykyään ostaa että itsekin syön hedelmää yms. paljon kun on vielä tuo yksi tissillä että sekin saa..

Kyllä kauppareissulla pari kassia täyttyy aina vihanneksista ja hedelmistä et on niissä aika raahaaminen..

Eipä monillakaan lapsiperheillä sitä tuoretta paljon kauppahihnalla näy joten ei se kovin yleistä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä lista mutta marjat puuttuu. Niillä voisi korvata yhden hedelmä annoksen päivässä. Esim. maustamatonta jogurttia ja marjoja. Terveellinen välipala.

Vierailija
4/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä, koska ostan hedelmiä ja vihanneksia niin paljon että niitä saa jokainen syödä rajattomasti. Ja kyllä niitä meillä vaan kuluukin. Kasvisten menekissä ja käytössä olisi meillä paljon parantamisen varaa.

Vierailija
5/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, meillä mies ei syö esim. kukkakaalta, parsakaalta, avokadoa... joten ostan noita lapselle ja syön itse mitä lapselta jää ;) 

Vierailija
6/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii, yhtälailla itsekin niitä syön ja riittää. Me ollaan kylläkin vain kolmihenkinen perhe joten ei meillä mitään hamstrata, kahdesti viikossa läydään kaupassa. Aamupalaan kuuluu marjoja ja hedelmä, joka aterialla salaattia/ vihanneksia, ylipäätään tykätään syödä salaatteja. Leivän päälle tomaattia, kurkkua, paprikaa, salaattia jne. Suosittelen kyllä myös noita marjoja, sekä pähkinöitä ja siemeniäkin. Me tehdään välipalaksi usein smoothieita marjoista, avokadosta, banaanista sekä lehtivihreää ja siemeniäkin sekaan, mantelimaito useimmiten nesteetä, kun en itse maitoa tai mitään mehua ollenkaan käytä :) marjastetaan paljon itse, joten useaa laatua on aina pakkasessa ja sesonkiaikana tuoreena. Menee lapselle hyvin maukas smoothie ilman mitään lisättyä sokeria.

Vierailija
7/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan nyt on ikiaikaista. Ensin syötetään lapset, ja äiti katsoo sitten mitä on jäänyt jäljelle.

Mutta jos ei ole rahasta kiinni, niin osta enemmän, jos kerran ei jää pilaantumaan.

Vierailija
8/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cuuuuuuuuuuuu-rling :) Mitään en syö, sillä joskus ehkä mahdollisesti lapsi (LAPSI!) haluaisi jotain ja silloin sitä on oltava. Joten en syö mitään.

Vierailija
9/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat normaalipainoisia, mutta jos antaa syödä välipaloiksi mitä vaan niin toinen saa herkästi pienen mahan :) Hedelmien lisäksi syövätkin välipalaksi porkkanaa, kurkkua ja tomaattia (juu ovat hedelmiä). Pakasteesta marjoja syövät aamupuurossa ja iltapuurossa ja joskus jugurtin seassa, satunnaisesti teen smoothietakin. Pakastemarjojenkin käyttöä itseeni säästelen, ne itse poimitut pitäisi kestää veilä monta kuukautta. Lapsille ei puuro kovin hyvin maita ilman marjoja.

Suuremman määrän ostaminen käytännön syistä hankalaa. Asumme keskustassa ja lähikauppan laatu huono ja hinnat kalliit. Itselläni ei arkisin autoa käytössä. Juuri enempää emme kerralla pysty tuomaan kaupasta ja raahaamaan kotiin. Ostamme kuitenkin paljon muutakin ruokaa. Esimerkiksi mandariini pussi vaan häviää, ne on niin helppoja syödä, että isommat lapset saattavat syödä 6 päivässä.

Vierailija
10/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 on ap

Vierailija
11/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me syödään kaikki paljon hedelmiä, ja ostetaan niitä myös yleensä tarpeeksi, mutta jos käy niin että illalla on jäljellä enää 2 omenaa tai kiiviä niin säästän ne kyllä lapsille aamuksi (syövät yleensä molemmat puuron kanssa yhden omenan ja/tai kiivin) enkä itse syö.

Meillä on tosin kauppa ihan lähellä joten tämä ei ole yleensä ongelma.

Vierailija
12/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvii, yhtälailla itsekin niitä syön ja riittää. Me ollaan kylläkin vain kolmihenkinen perhe joten ei meillä mitään hamstrata, kahdesti viikossa läydään kaupassa. Aamupalaan kuuluu marjoja ja hedelmä, joka aterialla salaattia/ vihanneksia, ylipäätään tykätään syödä salaatteja. Leivän päälle tomaattia, kurkkua, paprikaa, salaattia jne. Suosittelen kyllä myös noita marjoja, sekä pähkinöitä ja siemeniäkin. Me tehdään välipalaksi usein smoothieita marjoista, avokadosta, banaanista sekä lehtivihreää ja siemeniäkin sekaan, mantelimaito useimmiten nesteetä, kun en itse maitoa tai mitään mehua ollenkaan käytä :) marjastetaan paljon itse, joten useaa laatua on aina pakkasessa ja sesonkiaikana tuoreena. Menee lapselle hyvin maukas smoothie ilman mitään lisättyä sokeria.

Minkäikäinen lapsi? Oletko töissä ja lapsi hoidossa? Meilläkin riitti hedelmät, marjat, vihannekset ja kasvikset aikuisillekkin, kun esikoinen oli ainoa ja päiväkodissa päivät. Nyt olen hoitovapaalla kotona nuorimman kanssa ja koululaiset tulevat nälkäisinä koulusta, sielläkun tarjotaan vaan lounas ei muita ruokia kuten päiväkodissa. Esikoinen on 10 ja pienenä jaksoi osan appelsiiniä niin nyt syö useamman hedelmän muun välipalan lisäksi.

Minulla on varmasti vaan totuttelemista lasten lisääntyneisiin ruokahaluihin. Keskimmäinen on ekaluokkalainen suuriruokainen pyöristymiseen taipuvainen lapsi. Esikoinen ei aiemmin ole ollut suuriruokainen, mutta puberteetti varmaan lähestyy. Tuntuu, että nämä kaksi syö niin paljon kuin ostetaan.

Ap

Vierailija
13/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. 6 mandariinia päivässä on ihan riittävästi. Jos syö välipalaksi leipää + sen lisäksi vielä useamman hedelmän eli esim. banaanin, appelsiinin ja omenan, niin aika isoja annoksia nämä ovat välipalaksi. Pyrkisin ensisijaisesti ostamaan niin paljon, että kaikille riitää, mutta esim. 6 hedelmää päivässä on ihan riittävä määrä. Ylipainoa kertyy mistä vaan, hedelmistäkin, jos kaloreiden saanti nousee tarpeeksi korkealle. Hedelmissä on aika paljon sokeria.

Vierailija
14/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajattomasti: Porkkanaa ja lanttua on 3 kg pussi kerrallaan, kotimaisia omenia silloin kun niiden aika on (mummon pihalta), kukkakaalia alkusyksystä, kaalia...

Muutoin käyn kahdesti viikossa kaupassa ja tuon hedelmiä pari per lätty per päivä. 8v osaa jo katsoa että muillekin jää eikä ahmi omia herkkujaan kaikkia ja jätä meille vanhemmille yhtä kiiviä puoliksi. Lapselle ostan nykyisin oman kurkun, meille vanhemmille toinen.

Aamu- ja ilatpalalla on pakkasesta marjoja/omppusosetta/marjarahkaa tms.

Vierailija
15/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan lisätä hiukan ruokavalioon esim pähkinöitä ja proteiinia. Nimittäin kyllä se 6 mandariinia + muut hedelmät päälle myös lihottaa. Kun on hiukan enemmän rasvaa ja proteiinia ruokavaliossa ei tee enää niin mieli ahmia makeaa (eli hedelmiä)

Vierailija
16/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka hedelmiä on hyvä suosia ruokavaliossa, voi määrää rajoittaa, jos annoskoot on ihan valtavia. Ei kolm aika pientä lasta voi syödä niin paljon hedelmiä, ettei niitä pystyisi kaupasta kantamaan, vaikka nyt ei ihan joka päivä kaupassa kävisikään.

Vierailija
17/17 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, alkoi naurattaa tää ketju, ku aloin miettimään kilomääriä meidän perheessä :D Suositus: puoli kiloa päivässä, seitsenhenkinen perhe, 3,5kg päivässä, liki 25kg viikossa. Kyllä mä kieltämättä kannankin hedelmiä ja vihanneksia selkä vääränä ja aina on tuoretta tarjolla, mut en ole koskaan ajatellut, että kuin älyttömän paljon..

Tosin meillä syödään aika kasvispainotteisesti, joten ehkä enemmänkin.. en ole oikein koskaan sisällyttänyt kypsennettyjä kasviksia tuohon suositukseen, tuoreet vain.

Ja vastaus aloitukseen: en säästä hedelmiä, koska ostan liki päivittäin ja aina niin, että yhtä lajia on jokaiselle tietty määrä, myös niille, jotka eivät esim. tykkää vaikka banaanista. Ylimääräiset syö sit kuka syö (tän kokoisessa perheessä on pakko vähän laskea, ettei pienemmät ja hitaammat jää ilman teinien ahmiessa kaiken :) Aina niitä kasviksia ja hedelmiä on, niin paljon, että aina osa ehtii pilaantuakin.