Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Profile picture for user SK

SK

Seurattavat (1) Seuraajat (1)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

36/67 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen JT kirjoitti:

Jehovan todistajilla on julma karttamisoppi. Entisiin Jehovan todistajiin ei saa pitää yhteyttä, vaikka olisi oma sukulainen. Karttajat myöntävät karttamisopin ongelmat. Mutta karttavat silti, koska järjestö niin määrää.

Karttamisopin alkeet opetetaan tällä kuuden minuutin videolla seurakuntalaisille:

Hyvin kiintoisa video, olettaen, että se sisältää kokouksessa aidosti käsiteltyä materiaalia.

Mielenkiintoisin on ehkä juuri tuo näkemys, että miten karttaminen oli palvelus Sonjalle, ja että olisi ollut hänen henkisen tai moraalisen elämänsä kannalta vahingollista, jos häntä olisi ei olisi kartettu täydellisesti. Jos uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen ja uskonnollisten rituaalien noudattamien on riittävää ikuisen palkinnon saamiseksi tai ikuisen kärsimyksen välttämiseksi, niin näennäisesti julmat ja kylmäkiskoisetkin maalliset keinot voivat olla oikeutettuja jonkun saamiseksi tai palauttamiseksi yhteisöön.

44/54 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton 29v sinkku mies Helsingistä. Yleensä olen äänestänyt vihreitä tai demareita, mikä varmaankin jatkuu myös ensi vaaleissa.

17/43 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opasuraa takana parikymmentä vuotta. Puhut ja kerrot selkä menosuuntaan. Ja välillä käännyt jonon keulalle tai antamaan ohjeita bussin kuljettajalle. Ja olisin ihan sekaisin vasemmasta ja oikeasta, jos ei olisi rannekelloa vasemmassa ranteessa. Eli vieläkin sekoitan ilman apuvälinettä

Sinänsä muistan suhteellisen hyvin vasemman ja oikean, mutta usein menee hetki sen miettimiseen, että mikä puhujan/puhuteltavan perspektiivi on, ja että pitäisikö sanoa että "vasemmalle" vai "oikeallanne" vai miten!

92/106 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MicMac kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla, että arvostelusta on tullut MIELIVALTAISTA?

Siinä missä ennen riitti saada kokeista ja testeistä hyvät numerot, nykyää jokin SOSIAALINEN seikka (lainauksessa kohta 3), valinnainen osio) voi saada arviointikriteereissä suhteellisen vahvan aseman?

Eli opetettaisiin: "Joko alistut sosiaalisiin sääntöihimme, ja sinut palkitaan suuresti - tai sinua rankaistaan."

Kyse ei olisikaan enää opetussuunnitelmasta sellaisenaan - englanti ei olisi enää englantia, liikunta liikuntaa, - vaan oppiaineista olisi tehty väline sosiaalisen ideologian takomiseen...

(Vähän niin kuin se aate, että sukupuolia ei ole enää vain kaksi. Sosiaalisen konstruktion teoria?)

Ehkä opettajien on annettu ymmärtää, että on ok, jopa suotavaa, kurittaa ja palkita kaikesta sosiaalisin perspektiivein.

....

Mielivaltaisuudesta olisi, yhdessä Wilman kanssa, tullut ase oppilaiden vahvaan kontrollointiin ja alistamiseen. Ellei pärstäkerroin miellytä (esim. vanhempien poliittiset arvot ja muut asenteet, tai oppilaan motivaatio miellyttää), tulevaisuudelle ei näytetä peukkua.

Sinun täytyy nyt opetella vetämään ero mielivaltaisen ja sinulle joiltakin osin epäselvän välille. Eli vaikka sinä et kaikin osin ole selvillä koulun arviointiperusteista, niin se ei tee niistä automaattisesti mielivaltaisia.

Mitä tulee kouluun valtakoneistona, niin kyllä, koulun funktio on nimenomaan sosiaalistaa KANSALAISIA, TUOTTAVIA KANSALAISIA. Nykyisen ihmiskäsityksen, yhteiskuntakäsityksen ja yhteiskuntamallin mukaisesti ajatus on, että tuottava kansalainen pystyy reagoimaan muuttuvaan toimintaympäristöön, erikoistuu omien taipumustensa mukaisesti ja kouluttautuu riittävästi. 

Mitä tulee perheen mielipiteisiin yms., niin olen suorastaan liikuttunut siitä, kuinka laajana pidät opettajan oppilaaseen kohdistamaa mielenkiintoa. Voin valistaa sinua, että aineenopettajalla on aivan riittävä muistaminen oppilaiden nimissä, sovituissa tukitoimissa ja koulun arjen muutoksissa. Ainakaan itselläni ei ole mitään käsitystä perheiden kuvioista, jollei siellä ole jotakin palaverin aihetta.  

Liian hämärää ja kvantifioimatonta arviointitapaa voi olla vaikea erottaa mielivaltaisuudesta. Oikeastaan käytännössä mielivaltaisuudella tarkoitetaankin juuri tätä, vähän kuin satunnaisuudella yleensä tarkoitetaan näennäissatunnaisuutta. Jotkut fysiikan lait oletettavasti ohjaavat myllyssä pyöriviä lottopalloja, mutta koska prosessi on niin kaoottinen ja monimutkainen, sanotaan lottonumeroiden arvontaa tällä tavoin satunnaiseksi, vaikka se periaatteessa olisi säännöllistä.

Voidaan esimerkiksi olettaa, että Tinderiä käyttävällä henkilöllä on päässään joku algoritmi, joka määrittelee mihin suuntaan hän minkäkin kuvan kohdalla pyyhkäisee. Koska muut, tai edes käyttäjä itse, eivät osaa tätä algoritmia selittää, sanottaisiin henkilön pyyhkäisyjä kuitenkin mielivaltaisiksi. Minkään kuvan kohdalla on ulkopuolisen melko mahdotonta arvata, tuleeko käyttäjä pyyhkäisemään oikealle vai vasemmalle, ja tämä tekee esimerkiksi henkilöä miellyttävien profiilien luomisesta tai suosittelusta vaikeaa.

Samalla tavalla liian monimutkainen ja kvantifioimaton arviointimenetelmä muuttaa oppilaan käyttäytymisen (sanan laajassa merkityksessä, esim. kokeet, tehdyt työt, toiminta tunneilla) ja arvosanan yhteyden hämäräksi, ja saa arvioinnin vaikuttamaan joko osittain satunnaiselta, tai ns. pärstäkertoimeen perustuvalta.

19/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ihmisillä on myös taipumusta ärsyyntyä toisten itsekehuista ja itsekorustuksesta, ja ehkä jopa lyttäämällä "palauttaa maan pinnalle" rehvakkaita retostelijoita. Eli meitä häiritsee suunnattomasti se, jos joku kehuu itseään, etenkin jos kehu on mielestämme "ansaitsematon".

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.