SK
Seuratut keskustelut
Kommentit
Oletko tilannut englannin yksityisopetusta Yrttimieheltä?
Vierailija kirjoitti:
Iron Maiden, Judas Priest, Dio, Jethro Tull, Juice, Hassisen kone, Sielunveljet, Tuomari Nurmio. Näin yhtäkkiä tulee mieleen.
Itsekin kuuntelen paljon suomirockia. Kokonaisuudessaan Tuomari Nurmio on mielestäni heittämällä paras, mutta myös CMXsällä, Rauli Baddingilla, Irwin Goodmanilla, Absoluuttisella Nollapisteellä ja Eppu Normaalilla on hyviä biisejä mainitsemasi Juicen ja Hassisen Koneen lisäksi. Sielun Veljistä en ole itse jostain syystä itse hirveästi tykännyt.
Mikä tekee polyamoriasta moraalitonta?
Sen perusteella, että ei itse tykkää jostain asiasta, ei ehkä kannata vetää sitä johtopäätöstä, että kukaan järkevä henkilö ei voi tykätä kyseisestä asiasta. En esimerkiksi itse pidä moottoripyöristä tai kinkkukiusauksesta, mutta en ehkä menisi sanomaan, että kaikkien moottoripyöristä tai kinkkukiusauksesta pitävien pitäisi hakeutua hoitoon, miettiä isäsuhdettaan tai tehdä elämänkatsomuksellinen ryhtiliike. Ajatus moottoripyörällä hurjastelusta nostaa karvani pystyyn, mutta ehkä silti sallisin muille mahdollisuuden ajaa moottoripyörällä, jos he niin haluavat tehdä.
Tietty siitä, että mikä Ylen tehtävä ja mandaatti on, voidaan olla eri mieltä, mutta verorahoillakaan tuotetun ohjelman ei välttämättä ehkä tarvitsisi täysin heijastaa kullakin hetkellä vallitsevia yhteiskunnallisia asenteita. Olisiko hyvä vai huono asia, jos esimerkiksi Saudi-Arabiassa tai Afghanistanissa tuotettaisiin lähinnä ohjelmaa, jossa naiset esitettäisiin kyvyttöminä, moraalittomina ja naiiveina, vai olisiko parempi, jos ohjelmissa esitettäisiin naiset henkisesti tasavertaisina? Tai pitäisikö Kiinassa ja Pohjois-Koreassa tuottaa demokratianvastaista ja jingoistista ohjelmaa, vai olisiko parempi, jos paikalliset Ylet tuottaisivat liberaalimpaa sisältöä?
Riippunee siitä, mitä isoilla määrillä tarkoitetaan, mutta kyllä lanttua voi mielestäni laittaa enemmänkin ainakin "peruskeittoihin", kuten kalakeittoon tai jauhelihakeittoon, ja vaikka hieman vähentää perunan määrä vastapainoksi.
Myös esimerkiksi lanttulaatikko maistunee vielä, jos ei jouluna siitä ihan hirveää yliannostusta saanut.
Elämäntapasi ja arvomaailmasi lienevät äärimmäisen poikkeuksellisia, jos tunnet, ettei politiikka vaikuta mihinkään merkitykselliseen.
Jos elät tuilla, niin politiikka voi vaikuttaa tukien määrään, kun taas jos käyt töissä, voi politiikka vaikuttaa veroluontoisiin maksuihisi, joilla tulonsiirrot kustannetaan. Etu- ja tukikysymykset eivät siis vaikuta pelkästään tukien saajiin, vaan koko yhteiskuntaan ylipäätänsä. Myös muut poliittiset asiat, kuten sääntely ja koulutukselliset ja mm koskevat päätökset, varmaankin vaikuttavat sekä työssä käyviin että töissä käymättömiin.
Ota myös huomioon, että äänestäminen on yksi pieni teko joka muutamas vuosi, kun taas esimerkiksi vaikuttaaksesi arkisella käyttäytymiselläsi ja kulutusvalinnoillasi joudut tekemään tekoja miltein joka päivä. Eli siinä mielessä äänestäminen voi olla hyvin tehokas tapa vaikuttaa, koska vaikka annettu ääni ei välttämättä hirveästi vaikuttaisikaan, niin toisaalta äänen antaminen on hyvin vaivatonta.